شهر اولوموتس

آشنایی با شهر اولوموتس (Olomouc) جمهوری چک

شهر اولوموتس (Olomouc) یک انتخاب بسیار عالی برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل در اروپا و تحصیل در جمهوری چک به نظر می رسد. زیرا هزینه زندگی در این شهر بسیار پایین است. از طرف دیگر با وجود اینکه یک شهر دانشجویی کوچک به حساب می آید؛ از لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است و تمامی ویژگی های لازم برای زندگی مناسب همراه با آسایش و رفاه را دارد.

در سال ۲۰۱۹ نیویورک تایمز، این شهر رو به دلیل برخورداری از مکان های تاریخی فراوان، زندگی دانشجویی پرجنب و جوش؛ همچنین برخورداری از گردشگران نسبتاً کم، یک جایگزین بسیار مناسب برای پراگ -پایتخت جمهوری چک- توصیف کرد.

لذا در صورتی که می خواهید از تحصیل و زندگی در خارج از کشور، بهترین استفاده را ببرید؛ Olomouc می تواند بهترین گزینه باشد. برای انجام مراحل لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این شهر یا سایر شهرهای چک نیز می توانید راهنمایی های لازم را از متخصصان و مشاوران ما در مجموعه آسپیان دریافت کنید.

معرفی شهر اولوموتس

شهر جذاب و زیبای اولوموتس، یک شهر تاریخی در کنار رودخانه موراویا است که در مرکز منطقه موراویا (Střední Morava) قرار دارد. جمعیت این شهر تقریبا ۱۰۰ هزار نفر است و پنجمین شهر بزرگ جمهوری چک به حساب می آید. علاوه بر این بعد از شهر پراگ بزرگترین منطقه حفاظت شده تاریخی چک و مطمئناً یکی از زیباترین شهرها است.

 اصلی ترین دلایل محبوبیت و شهرت این شهر را می ‌توان در فواره های باروک؛ همچنین ستون تثلیث مقدس و البته پنیر موراویا خلاصه کرد. وجود معماری های سبک گوتیک و باروک در این شهر زیبا از جمله جاذبه های گردشگری این شهر است که بسیار مورد توجه دانشجویان بین الملل و گردشگران قرار می گیرد. وجود کلیساهای کوچک و بزرگ متعدد نیز که در تمامی نقاط شهر اولوموتس -به عنوان یک کلان شهر کلیسایی و پایتخت سابق موراویا (یکی از سه سرزمین تاریخی چک) دیده می شود نیز جذابیت شهر را دو چندان کرده است.

خیابان ‌های سنگ‌ فرش ‌شده این شهر با کلیساهای باشکوه و کاخ ‌های بزرگ پوشیده شده ‌اند. علاوه بر این همیشه مرکزی برای آموزش و فرهنگ بوده و هستند. تا جایی که به صورت معمول جشنواره های بسیار متعددی در تمامی فصول سال در این شهر برگزار می شود. گردشگران و ساکنان این شهر نیز بدون توجه به این مسئله که در چه فصلی از سال هستند؛ شانس شرکت در جشنواره ها را دارند.

لیست و تقویم جشنواره های این شهر شامل بزرگترین جشنواره آبجو در جمهوری چک، جشنواره بین‌ المللی موسیقی آرگان در سپتامبر و اکتبر هر سال، جشنواره ۱۰ روزه شهری در اواخر ژوئن و … می شود.

ویژگی های جذاب شهر اولوموتس برای دانشجویان

اولوموتس یک شهر دانشجویی است. یکی از دانشگاه های معتبر جمهوری چک یعنی دانشگاه پالاتسکی -که شهرت بین المللی دارد- نیز در این شهر قرار گرفته است.

این دانشگاه هر ساله دانشجویان بین الملل متعددی از کشورهای مختلف دنیا پذیرش می کند. از مهمترین دلایل جذب دانشجویان بین الملل به این دانشگاه، علاوه بر اعتبار جهانی دانشگاه، هزینه پایین زندگی در شهر اولوموک، همچنین جذابیت و زیبایی این شهر است.

در صورتی که شما نیز به دنبال جذب و پذیرش در این دانشگاه هستید، مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی این دانشگاه در ایران، می تواند تمامی مراحل لازم برای اخذ پذیرش شما در این دانشگاه را انجام دهد.

 همان طور که می دانید، شهر اولوموتس آثار و بناهای تاریخی متعددی دارد که دیدن آن ها برای دانشجویان بسیار جذاب است. در کنار مکان های تاریخی متعدد، طیف گسترده ‌ای از هنرهای خیابانی نیز در شهر وجود دارد که یک حال و هوای هنری خاص در شهر ایجاد کرده است. به عنوان مثال نقاشی‌ های دیواری بزرگ مشرف به عابران پیاده گرفته تا نقاشی ‌های گرافیتی کوچکی که تونلی کوچک به نام گالری لومنا را پر می ‌کنند؛ هنرهای خلاقانه ایجاد شده در شهر به حساب می آیند که هرگز از ایجاد لبخند بر لبان رهگذران کوتاهی نمی ‌کنند.

از دیگر ویژگی های جذاب اولوموتس برای دانشجویان می توان به ارتباط بسیار خوب این شهر با سایر شهرهای بزرگ اشاره کرد. به عنوان مثال فاصله این شهر تا پراگ 2 ساعت با قطار، با اتوبوس تا برنو 1 ساعت، تا وین یا براتیسلاوا با قطار 3.5 ساعت و تا کراکوف با قطار 4.5 ساعت است.

ویژگی های جذاب شهر اولوموتس برای دانشجویان

جاذبه های دیدنی شهر اولوموتس برای گردشگران

اولوموتس یکی از مهمترین و بهترین شهرهای کشور چک است. در این شهر آثار و بناهای تاریخی متعددی برای بازدید گردشگران وجود دارد که اکثر آن ها در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. از جمله این بناها و موهبت های ساخته دست انسان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ستون تثلیث مقدس (Holy Trinity Column)

در اروپا ستون‌ های طاعون زیادی وجود دارد که برای قدردانی از خدا برای متوقف کردن بیماری طاعون ساخته شده اند. اما ستون تثلیث مقدس مطمئناً باشکوه ‌ترین ستونی است که می‌ توانید در اروپا ببینید. این ستون یکی از 16 بنای تاریخی در جمهوری چک به حساب می آید که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

از نظر بازدید کنندگان، ستون تثلیث مقدس بی نظیرترین بنای ساخته شده به سبک باروک است. یکی از مسائلی که باعث خاص شدن آن می شود نیز، این است که تمامی سنگ تراشان، هنرمندان و استادکارانی که روی ستون کار می کردند، از مردم محلی شهر اولوموتس بوده اند. در داخل ستون نیز یک کلیسای کوچک با نقش برجسته های سنگی بسیار دقیق قرار دارد که وقایع کتاب مقدس، از جمله مصلوب شدن را به تصویر می کشد.

  • کلیسای جامع سنت ونسلاس ( Wenceslas’ Cathedral)

این کلیسای جامع غول پیکر با بیش از 100 متر ارتفاع، چهارمین ساختمان بلند در جمهوری چک است. از نظر اندازه بعد از کلیسای جامع پراگ، دومین کلیسای جامع به حساب می آید و بزرگترین کلیسای جامع در موراویا محسوب می شود.

کلیسای جامع سنت ونسلاس در سال 1100 تاسیس شد و معماری آن در اصل به سبک رومانسک بود. اما مانند بسیاری از بناهای تاریخی در شهر اولوموتس چندین بار بازسازی شد و در نهایت ظاهر امروزی و پیچیده نئوگوتیک به خود گرفته است. اما چیدمان داخلی از زمان ‌های قرون وسطی حفظ شده و بدون تغییر باقی مانده است.

  • تالار شهر (Olomouc Town Hall)

این سازه ساخته شده به سبک معماری گوتیک، همراه با نمای سفید گچبری و گلدسته‌ های سیاه بلند آن را می توان ارزشمندترین ساختمان سکولار اولوموتس دانست. این بنا تقریبا شش قرن است که زندگی اقتصادی و سیاسی مردم شهر را تحت تاثیر قرار می دهد. در حال حاضر نیز به عنوان اداره و ساختمان شورای شهر  مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که این ساختمان به عنوان یک اداره مورد استفاده قرار می گیرد، بازدید از آن برای عموم مردم، با محدودیت هایی مواجه است. اما در فصل تابستان می توان با همراهی یک تور یا راهنما، از اتاق ‌های مختلف و کلیسای کوچک گوتیک که به ساختمان متصل است، دیدن کرد. علاوه بر این می توان از برج 76 متری تالار شهر بالا رفت و شهر اولوموتس را از بالا تماشا کرد.

جاذبه های دیدنی شهر اولوموتس برای گردشگران

  • ساعت نجومی (Astronomical Clock)

ساعت نجومی برای اولین بار در سال 1400 ساخته شد و در ضلع شمالی تالار شهر قرار دارد. این سازه بعد از آسیب دیدگی در جنگ جهانی دوم، تغییرات بسیار جالبی کرد. به این صورت که با رسیدن کمونیسم به Olomouc ساعت دوباره به سبک رئالیستی اجتماعی طراحی شد. در حال حاضر نیز به جای تصویر قدیسان، تصاویری از کارگران و مهندسان بر روی ساعت دیده می شود؛ در حالی که صفحه شماره تولد لنین و استالین؛ همچنین روز جهانی کارگر را نشان می دهد.

بسیاری از لوازم کمونیستی اطراف شهر اولوموتس پس از انقلاب مخملی ناپدید شدند، بنابراین می توان این ساعت را یک یادبود بسیار ارزشمند و بی‌ نظیر از سال‌ های حضور شوروی در شهر دانست.

علاوه بر مکان های بالا، آثار دیدنی و پارک های متعدد و زیبایی نیز در این شهر وجود دارد که عبارت اند از:

  • صومعه هرادیسکو (Hradisko Monastery)
  • فواره های باروک (Baroque Fountains)
  • قلعه و باغ Kroměříž (Kroměříž Castle and Gardens)
  • کلیسای سنت موریتز (Church of St. Moritz)
  • قلعه هلفشتین (Helfštýn Castle)
  • سواتی کوپچک (Svatý Kopeček)
  • موزه اسقف نشین (Archdiocesan Museum)
  • تئاتر موراویا (Archdiocesan Museum)
  • هاکی روی یخ (Ice Hockey)
  • پارک های اولوموک نظیر پارک Bezručovy sady
  • قلعه بوزوف (Bouzov Castle)

هزینه زندگی و اقامت در شهر اولوموتس

هزینه زندگی در این شهر در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی، بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. در ادامه برخی از هزینه های زندگی در این شهر را به صورت تقریبی بیان می کنیم که عبارت اند از:

  • اجاره ماهانه یک اتاق یک نفره: حداکثر 3906 کرون (153 یورو)
  • خرید مواد غذایی در هفته: حدود 400-600 کرون (16-24 یورو)
  • هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران معمولی چک: حدود 200-300 کرون (8-12 یورو)
  • گذرنامه حمل و نقل عمومی چهار ماهه برای دانشجویان تا 26 سال: 900 کرون (35 یورو) یا 450 کرون (18 یورو)
  • هزینه بلیط 50 دقیقه ای حمل و نقل عمومی: 18 کرون (0.7 یورو)
  • هزینه ورودی موزه برای دانشجویان: 20 کرون (0.8 یورو)

جمع بندی

شهر اولوموتس یک شهر تاریخی، فرهنگی و پر از معماری زیبا و هنر خیابانی است. این شهر با سایر شهرهای بزرگ فاصله بسیار کمی دارد و در آن حمل و نقل عمومی بسیار خوب درون شهری و برون شهری به شهروندان ارائه می شود. علاوه بر این با وجود جاذبه ها و آثار تاریخی فراوان، گردشگران زیادی ندارد و یک شهر توریستی به حساب نمی آید. هزینه زندگی در آن نیز بسیار مقرون به صرفه است. لذا انتخاب این شهر برای تحصیل در خارج از کشور، می تواند یک تصمیم بسیار هوشمندانه باشد.

در صورتی که به تحصیل در دانشگاه های این شهر یا سایر شهرهای جمهوری چک علاقه مند هستید؛ می توانید با دریافت مشاوره از متخصصان تنها نماینده رسمی دانشگاه های کشور چک در ایران، یعنی مجموعه آسپیان، خیلی سریع نامه پذیرش خود از دانشگاه انتخابی را دریافت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *