تحصیل پزشکی در خارج از کشور

تحصیل پزشکی در خارج از کشور ( دانشگاه ها و شرایط پذیرش)

تعداد قابل توجهی از دانش آموزان و دانشجویان، به صورت جدی به تحصیل پزشکی در خارج از کشور می اندیشند. زیرا با این کار، می توان رویای زندگی در خارج از کشور، تجربه یک فرهنگ جدید و دریافت مدرک پزشکی خود از یک دانشگاه معتبر را به صورت همزمان محقق کرد. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در این مقاله یک راهنمایی کامل برای تحصیل پزشکی در اروپا را ارائه دهیم.

در این راهنمای جامع، تمامی نکات و موارد لازم درباره تحصیل پزشکی در اروپا را پوشش خواهیم داد. این موارد شامل شرایط ورود و اخذ پذیرش از دانشگاه انتخابی، هزینه های تحصیل، اعتبار مدرک پزشکی دریافتی و … می شود. علاوه بر این، برترین دانشگاه های اروپایی برای تحصیل در رشته پزشکی را به شما معرفی خواهیم کرد.

لذا در صورتی که علاقه مند به ادامه دادن تحصیلات خود در دانشکده های پزشکی خارج از کشور هستید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

دلایل تحصیل پزشکی در خارج از کشور

دلایل تحصیل پزشکی در خارج از کشور

دلایل زیادی وجود دارد که افراد برای تحصیل در رشته پزشکی به اروپا مهاجرت می کنند. در ادامه چند مورد از مهمترین و جذاب ترین آن ها را بیان می کنیم که عبارت اند از:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی در اروپا، بسیار مقرون به صرفه و در اکثر کشورهای اروپایی بسیار ارزان است.
  • هزینه زندگی در کشورهای اروپایی نیز، (متناسب با کشور انتخابی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور ) می تواند بسیار پایین باشد.
  • دوره های برگزار شده پزشکی در اروپا، در اکثریت دانشگاه های این قاره، برای دانشجویان بین الملل به زبان انگلیسی تدریس می شود.
  • به واسطه اعتبار مدرک پزشکی دانشگاه های اروپا، بعد از فارغ التحصیلی می توان در هر نقطه از جهان، مشغول به کار شد.
  • مدرک دریافتی از اکثر دانشگاه های پزشکی اروپا نظیر دانشگاه چارلز و پالاتسکی جمهوری چک و ….، از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران اعتبار دارد. لذا بعد از فارغ التحصیلی می توانید به کشور برگردید و مشغول به کار شوید.
  • با تحصیل در اروپا، این شانس را خواهید داشت تا با سیستم های مراقبت های بهداشتی اروپا آشنا شوید و در مورد آن تجربه کسب کنید. این موضوع، در صورتی که قصد دارید بعد از فارغ التحصیلی در خارج از کشور مشغول به کار شوید، بسیار فوق العاده است.

البته تحصیل پزشکی در خارج از کشور ،مزایای فوق العاده بی شماری دیگری نیز دارد. به عنوان مثال به شما این امکان را می دهد که افراد جدیدی را ملاقات کنید و ارتباطات خود را گسترش دهید. علاوه بر این، به واسطه تحصیل در یک محیط بین المللی، با فرهنگ های مختلف مردم آشنا شوید. همچنین بتوانید یک زبان جدید یاد بگیرید. 

آیا تحصیل پزشکی در خارج از کشور برای من مناسب است؟

تحصیل در خارج از کشور بسیار فوق العاده است. اما نمی توان آن را برای تمامی افراد مناسب دانست. زیرا طول دوره تحصیل پزشکی شما حداقل 6 سال خواهد بود. در طول این مدت نیز، باید در یک کشور خارجی، دور از وطن و خانواده زندگی کنید. علاوه بر این، ممکن است، مجبور به یادگیری یک زبان جدید شوید. زیرا در حالی که زبان تدریس و آموزش دروس در اکثریت دانشگاه های پزشکی انگلیسی است. اما در سال های آخر دوره تحصیل پزشکی در خارج از کشور ،باید با بیماران به زبان مادری آن ها ارتباط برقرار کنید.

به عنوان مثال، دانشگاه چارلز و پالاتسکی کشور چک، کلاس های رایگان آموزش زبان چکی را برای تمامی دانشجویان دانشکده پزشکی برگزار می کند تا بتوانند زبان محلی این کشور را یاد بگیرند. این در صورتی است که اکثریت مردم چک به زبان انگلیسی مسلط هستند. کلاس های درس در دانشگاه نیز، برای تمامی دانشجویان بین الملل به زبان انگلیسی برگزار می شود.

علاوه بر این، سیستم آموزشی در زمان تحصیل در خارج از کشور، ممکن با آنچه شما به آن عادت دارید، متفاوت باشد. همچنین باید هزینه های تحصیل و زندگی خود را با دسترسی محدود به بودجه دانشجویی تامین کنید.

لذا قبل از اقدام و تصمیم گیری نهایی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور ،خود را آماده رو به رو شدن با این چالش ها کنید.

توجه داشته باشید که متخصصان ما در مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران فعالیت می کنند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های پزشکی معتبر این کشور نظیر دانشگاه چارلز وپالاتسکی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … هستید؛ با مشاوران ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

نکات مهم درباره تحصیل پزشکی

نکات مهم درباره تحصیل پزشکی در خارج از کشور

سیستم آموزش پزشکی در اروپا و سایر کشورهای جهان، با یکدیگر تفاوت دارد. با این حال، در اکثریت کشورهای دنیا، دانشجویان مطالعات پزشکی لازم را در دانشگاه یا دانشکده پزشکی انتخابی خود یاد خواهند گرفت. بعد از آن نیز، یک دوره کارآموزی یا رزیدنتی را تحت نظارت اساتید علمی دانشگاه خود طی می کنند. سپس فارغ التحصیل می شوند و می توانند برای دریافت آموزش حرفه ای و تخصصی تر به سراغ شرکت در دوره های تحصیلات تکمیلی بروند.

با این حال، نکات مهمی وجود دارد که در زمان انتخاب دانشگاه برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور باید به آن ها توجه کنید. از جمله این نکات عبارت اند از:

  • کشور و دانشکده انتخابی

با تحصیل پزشکی در اروپا یا سایر کشورهای دنیا، یک علم و دانش را فرا خواهید گرفت. اما توجه داشته باشید که کیفیت آموزشی و شرایط تحصیل، متناسب با کشور و دانشکده انتخابی می تواند تا حد قابل توجهی متفاوت باشد.

  • اعتبار مدرک دریافتی بعد از تحصیل پزشکی در خارج از کشور

به صورت معمول، مدرک پزشکی دریافتی از دانشگاه های پزشکی معتبر و رنک بالا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و EEA، در تمامی دنیا اعتبار دارد. اما مدرک دانشگاه های پزشکی خارج از اتحادیه اروپا و EEA، به طور خودکار در اروپا به رسمیت شناخته نمی شوند.

به عنوان مثال، جمهوری چک یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. دانشگاه های چارلز  و پالاتسکی قرار گرفته در این کشور، نیز از رتبه و رنک بالایی در جهان برخوردار هستند. لذا مدرک دریافتی از آن ها، در سراسر اروپا و جهان اعتبار دارد. علاوه بر این از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران نیز معتبر است.

مجموعه آسپیان نیز، تنها نماینده دانشگاه های چک در ایران است. هر ساله نیز دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های چارلز و پالاتسکی را در ایران برگزار می کند. لذا در صورت تمایل به تحصیل در چک، می توانید از طریق تماس و یا فرم مشاوره رایگان بالای صفحه اطلاعات لازم را از متخصصان ما در مجموعه آسپیان دریافت کنید.  

  • سیستم آموزشی دانشگاه

تحصیل پزشکی در اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، مطالعات پزشکی در کشورهای اروپای غربی، بیشتر بر روی مباحث نظری تمرکز دارد. در حالی که اگر کشورهای اروپای شرقی نظیر رومانی، بلغارستان و… را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب کنید؛ مطالعات پزشکی بیشتر بر روی جنبه های عملی پزشکی متمرکز خواهد بود.

  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه

توجه به شرایط اخذ پذیرش دانشگاه نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود. در اکثر کشورهای اروپایی، اخذ پذیرش و ورود به دانشکده پزشکی آسان است. اما تحصیل و پزشک شدن سخت خواهد بود. به نحوی که تقریبا 80٪ از دانشجویان در 2 سال اول حذف می شوند. در حالی که در برخی دیگر از کشورها، ورود و اخذ پذیرش از دانشگاه، دشوار است. اما چون دانشجویان سخت کوش با پس زمینه علمی خوب، می توانند در آن ها مشغول به تحصیل شوند؛ در صورت پذیرش، احتمال پزشک شدن شما بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، در صورتی که کشورهای اروپای شرقی و مرکزی را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب کنید، شرایط پذیرش شما در دانشگاه ها کمی سخت تر خواهد بود. زیرا در دانشگاه های این کشورها برای پذیرش دانشجویان، آزمون ورودی برگزار می شود. علاوه بر این برای پذیرش در آن ها باید نمرات عالی داشته باشید.

در زمان تحصیل در این دانشگاه ها نیز، دانشجویان را به گروه های کوچک تقسیم می کنند تا آموزش ها و کارهای عملی لازم را به صورت گروهی انجام دهند. این کار در آموزش بهتر مفاهیم علمی و پزشکی به دانشجویان، نقش موثری دارد. لذا به صورت معمول، این دانشگاه ها، دارای اعتبار بالایی هستند و دیگر دانشگاه ها از دانشجویان انتقالی آن ها، استقبال می کنند.

آیا دوره های پزشکی در اروپا به زبان انگلیسی تدریس می شود؟

در قاره اروپا دانشگاه های زیادی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور وجود دارد. این دانشگاه ها هر ساله رشته های متعدد پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … را برگزار می کنند. به صورت معمول نیز، برنامه های پزشکی در دانشگاه های اروپایی معتبر، هم به زبان ملی برای دانشجویان بومی و هم به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین الملل برگزار می شود.

دانشگاه هایی که دورهای پزشکی را به زبان انگلیسی برگزار می کنند -تا دانشجویان بین الملل را به خود جذب کنند- از اعتبار و رنک بالایی در سطح جهان برخوردار هستند. به صورت معمول نیز، شهرت بالا و سابقه آموزش طولانی پزشکی در سطح جهان دارند؛ همچنین امکانات آموزشی متنوع و مدرنی در اختیار دانشجویان قرار می دهند. مدرک ارائه شده از آن ها نیز در سراسر دنیا اعتبار دارد.

از این دانشگاه برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور ،می توان به موارد زیر اشاره کرد که هر ساله دوره های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … را به زبان انگلیسی برگزار می کنند.

  • دانشگاه چارلز در شهر پراگ جمهوری چک
  • دانشگاه پالاتسکی در شهر اولوموتس جمهوری چک
  • دانشگاه پزشکی سملوایز مجارستان
  • دانشگاه آبردین شهر آبردین اسکاتلند
  • دانشگاه کاردیف انگلستان
  • دانشگاه پزشکی صوفیه، بلغارستان
  • دانشگاه پزشکی سیلزیا، لهستان
  • دانشگاه نیس، صربستان
  • دانشگاه پزشکی سملوایز مجارستان
  • دانشگاه پاول جوزف سافاریک، اسلواکی
  • دانشگاه کارول داویلا، رومانی
  • دانشگاه ریگا استرادینز، لتونی
  • دانشکده پزشکی دانشگاه نیکوزیا، قبرس
  • دانشگاه اروپایی در تفلیس، گرجستان
  • و صدها دانشگاه دیگر

شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور

قوانین و شرایط پذیرش دانشجویان بین الملل در دانشگاه های مختلف، با یک دیگر متفاوت است. به همین دلیل، بعد از انتخاب دانشگاه برای تحصیل در رشته پزشکی، بهتر است به وب سایت رسمی دانشگاه یا دانشکده پزشکی انتخابی خود بروید و تمامی اطلاعات لازم را به صورت دقیق مطالعه کنید.

با این حال، از جمله رایج ترین قوانین و شرایطی که اکثریت دانشگاه های پزشکی اروپا برای پذیرش دانشجویان رشته پزشکی خود تعیین کرده اند، عبارت اند از:

  • مدرک دپیلم دبیرستان یا مدرک BTEC و GCSE
  • داشتن نمرات بالا و رضایت بخش در دروسی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات
  • شرکت و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه یا آزمون پذیرش زیست پزشکی (BMAT)
  • شرکت در مصاحبه پزشکی یا MMI (در صورت وجود) برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور
  • داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس با نمره کلی 6.5، تافل iBT با نمره 79 یا داشتن مدرک آزمون iGCSE  در زبان انگلیسی با نمره 5
  • داشتن پاسپورت
  • داشتن سلامت روانی و جسمی
  • داشتن گواهی تمکن مالی لازم برای تامین مالی خود در طول دوران تحصیل در دانشگاه (این گواهی را می توان با دریافت وام دانشجویی، یا ارائه مدارکی مبنی بر داشتن حامی مالی چون پدر و مادر و … تهیه کرد)
  • ارائه توصیه نامه و انگیزه نامه

شرایط و الزامات شخصیتی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور

نمرات دوران دبیرستان و نتایج آزمون ها، شاخص بسیار خوبی برای سنجش استعدادهای تحصیلی دانشجویان بین الملل است. با این حال، بسیاری از دانشگاه ها به دنبال جذب دانشجویان بین الملل با ویژگی های شخصیتی مطلوب هستند. زیرا به هر حال، حرفه پزشکی نیاز به یک وضعیت ذهنی و اعتقادی خاص دارد. علاوه بر این، برای دانشجویان پزشکی بااستعداد، شرم آور است که بعد از سه سال از تحصیل پزشکی در خارج از کشور ،به این نتیجه برسند که هرگز به پزشکی علاقه نداشته اند.

به همین دلیل است که اکثریت دانشگاه های اروپایی نظیر دانشگاه چارلز و پالاتسکی جمهوری چک و …، برای پذیرش دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در رشته پزشکی، یک مصاحبه برگزار می کنند. متقاضیان برای قبولی در این مصاحبه، باید با آرامش و دقت کامل به سوالات پرسیده شده در طی مصاحبه پاسخ دهند.

البته اطلاع نداشتن از سوالاتی که در طی مصاحبه برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور پرسیده می شود، مهمترین عامل استرس افراد در طی برگزاری مصاحبه است. به همین دلیل در ادامه به برخی از مهمترین سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود، اشاره خواهیم کرد.

سوالاتی درباره شما

  • از خودتان بگویید.
  • از چه فعالیت هایی لذت می برید؟
  • بزرگترین نقاط قوت و ضعف شما چیست؟
  • آیا سفر را دوست دارید؟ با چه فرهنگ هایی آشنایی دارید؟
  • آیا اعضای خانواده یا الگوهایی دارید که پزشک باشند؟
  • آیا کسی از خانواده یا دوستانتان به شما انگیزه داد که پزشک شوید؟
  • فکر می کنید چه ویژگی های خاصی دارید که شما را از سایر داوطلبان دانشکده در زمان تحصیل پزشکی در خارج از کشور متمایز می کند؟ چه چیزی شما را به عنوان یک کاندیدای دانشکده پزشکی منحصر به فرد یا متفاوت می کند؟
  • به عنوان یک پیش پزشک، چه مهارت هایی را برای کمک به مدیریت زمان و کاهش استرس آموخته اید؟
  • چگونه با موقعیت های استرس زا کنار می آیید؟

سوالاتی درباره انگیزه شما

  • چرا میخوای دکتر بشی؟
  • به نظر شما بزرگترین چالش پزشک بودن چیست؟
  • چرا به تحصیل در رشته پزشکی علاقه مند شدید؟
  • یک دکتر عالی چه ویژگی هایی دارد؟
  • از نظر شما “موفقیت” چیست؟ پس از 20 سال به عنوان یک پزشک، به چه نوع “موفقیتی” امیدوار هستید؟ لطفا توضیح دهید.
  • چرا تصمیم گرفتید تحصیل پزشکی در خارج از کشور را انتخاب کنید و رشته دیگری را برای کمک به دیگران انتخاب نکردید. به عنوان مثال، چرا پرستاری، فیزیوتراپی، داروشناسی، روانشناسی، آموزش یا مددکاری اجتماعی را انتخاب نکردید.
  • مهمترین دستاورد زندگی شما چیست؟
  • فکر می کنید، بزرگترین چالش شما در تکمیل تحصیلات در دانشکده پزشکی یا یادگیری نحوه پزشک شدن چیست؟
  • آیا کسی مخالف تصمیم شما برای تحصیل در رشته پزشکی بود؟
  • آیا چیز دیگری وجود دارد که ما پوشش نداده ایم؛ اما فکر می کنید مصاحبه کننده باید در مورد شما یا علاقه شما به پزشک شدن بداند؟
  • تحصیل پزشکی در خارج از کشور خود را چگونه تصور می کنید؟

سوالاتی درباره همدلی و همدردی

  • همدلی برای شما چه معنایی دارد؟
  • تفاوت بین همدلی و همدردی چیست؟
  • در موقعیتی که بیمارتان عصبانی است چگونه رفتار می کنید؟ اعضای خانواده شان چطور؟
  • اگر متوجه شوید که اشتباه کرده اید چه می کنید؟
  • آیا می توانید در مورد زمانی به من بگویید که مجبور شدید از نظر عاطفی از کسی حمایت کنید؟ مثلا یکی از اعضای خانواده یا یک دوست؟

سوالات درباره دانشگاه  

  • چرا تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب کردید؟
  • چرا این دانشگاه را انتخاب کردید؟
  • چه چیزی این دانشگاه را برای شما مناسب و مطلوب می کند؟
  • آیا در روزهای باز ما شرکت کردید؟
  • از روزهای باز ما چه برداشتی از دانشگاه داشتید؟
  • به نظر شما یک دانشکده پزشکی ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟
  • امیدوارید تجربه ایده آل دانشکده پزشکی چه مهارت های عمومی و ویژه ای را برای شما به ارمغان بیاورد؟
  • چگونه دانشکده پزشکی ایده آل شما می تواند این مهارت ها را به شما بیاموزد؟
  • برای چه نوع دانشکده های پزشکی درخواست می دهید و چرا؟
  • اگر امسال در دانشکده پزشکی قبول نمی شدید چه کار می کردید؟ آیا برنامه دیگری دارید؟
  • چرا فکر می کنید برای تحصیل در این دانشگاه مناسب هستید؟

هزینه تحصیل پزشکی

هزینه و بودجه تحصیل پزشکی در خارج از کشور

شهریه تحصیلی در دانشگاه های اروپا با یکدیگر متفاوت است. با این حال، شهریه تحصیلی شما می تواند مبلغی بین 3000 الی 30000 یورو در سال باشد. به صورت معمول نیز، دانشگاه های معتبرتر اروپایی، شهریه بالاتری دریافت می کنند.

البته این امر لزوما به این معنا نیست که دانشگاه های ارزان تر برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور ،استاندارهای آموزشی پایینی دارند. زیرا شهریه های دریافتی از دانشگاه ها، ارتباط مستقیمی با اقتصاد کشور قرار گرفته در آن خواهد داشت. به همین دلیل، در صورتی که کشوری چون جمهوری چک و … را انتخاب کنید که هزینه زندگی کردن در آن ها پایین و ارزان است؛ می توانید انتظار داشته باشید که شهریه تحصیلی کمتری در مقایسه با دیگر کشورهای جهان پرداخت کنید. در حالی که دانشگاه های آن نظیر دانشگاه های چارلز و پالاتسکی و … از رتبه و رنک بالایی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور برخوردار هستند.

در نظر داشته باشید، مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران است. هر ساله نیز آزمون های ورودی دانشگاه های چارلز، پالاتسکی و … را در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در جمهوری چک در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … را دارید؛ با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور

انتخاب یک کشور مناسب  برای تحصیل پزشکی در اروپا، تا حد زیادی به سلیقه شخصی شما برمی گردد که به دنبال چه چیزهایی هستید. به عنوان مثال، بسیاری از متقاضیان، مواردی چون سبک زندگی، فرهنگ یک کشور یا مقرون به صرفه بودن هزینه های زندگی را در اولویت قرار می دهند. در حالی که برخی دیگر ، به رتبه و رنک دانشگاه توجه می کنند.

به عنوان مثال، شما ممکن است مشتاق باشید فرهنگ مردم پراگ، یا زندگی در آب و هوای گرم مدیترانه ای اسپانیا را در زمان تحصیل پزشکی در خارج از کشور تجربه کنید. یا شاید به دنبال زندگی در شهرهای بزرگ آلمان هستید. علاوه بر این، ممکن است هزینه پایین زندگی و تحصیل در کشورهایی چون جمهوری چک، و …. شما را به خود جذب کند.

در کنار آن نیز، اعتبار دانشگاه در سطح جهان، کیفیت آموزشی و امکانات ارائه شده از طرف دانشگاه نیز برای شما مهم باشد. به همین دلیل، در ادامه برخی از بهترین و محبوب ترین کشورهای اروپایی را به شما معرفی می کنیم که در کنار هزینه پایین زندگی و تحصیل، دارای دانشگاه هایی با رتبه و رنک بالا در جهان هستند. از جمله این کشورها عبارت اند از: 

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

جمهوری چک دانشکده های زیادی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور دارد. اکثریت این دانشگاه ها نیز، از اعتبار بالایی در رتبه بندهای بین المللی موسسات معتبری چون QS، THE و …. برخوردار هستند. هر ساله نیز دانشجویان بین الملل زیادی را از سراسر دنیا جذب می کنند تا در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … مشغول به تحصیل شوند.

مجموعه آسپیان نیز، به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، هر ساله زمینه پذیرش دانشجویان ایرانی متعددی را در دانشگاه های پزشکی چک فراهم می کند. شما نیز در صورت تمایل به تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … در چک، می توانید با پشتیبانی مجموعه آسپیان -در تمامی مراحل از دریافت ویزا تا اقامت و تحصیل در چک- خیلی سریع و راحت در دانشگاه انتخابی خود پذیرش شوید.

از دانشکده های جمهوری چک برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیز که در تمامی دنیا اعتبار دارند. علاوه بر این، مدرک ارائه شده از آن ها از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران نیز معتبر است،

عبارت اند از:

  • اولین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز
  • دومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز
  • سومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز
  • دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در شهر هرادتس کرالووه جمهوری چک
  • دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در پلزن
  • دانشگاه پالاتسکی
  • دانشگاه ماساریک
  • دانشگاه استراوا

پذیرش دانشجویان در دانشگاه های چک برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور ، بر اساس شرکت و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه انجام می شود. این آزمون ورودی توسط مجموعه آسپیان در تهران برگزار می شود. لذا بدون سفر به این کشور، می توان در آزمون های ورودی دانشکده های پزشکی چک شرکت کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط پذیرش در دانشکده های پزشکی چک، بهتر است با متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

تحصیل پزشکی در مجارستان

مجارستان یکی از کشورهای اروپایی است که دانشگاه های آن، برنامه های پزشکی متعددی را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان انگلیسی ارائه می دهند. تحصیل در دانشگاه های آن نیز به لطف ارائه بورسیه تحصیلی Stipendium Hungaricum بسیار محبوب شده است.

برنامه پزشکی عمومی در دانشگاه های دبرسن، دانشگاه سگد، دانشگاه پکس و دانشگاه سملوایز بوداپست مجارستان به دانشجویان بین الملل ارائه می شود. هزینه تحصیل در آن ها نیز تقریبا 15000-17000 یورو در هر سال تحصیلی است.

پذیرش دانشجویان بین الملل برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیز، مانند اکثر دانشگاه های اروپایی بر اساس شرکت و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های کشور مجارستان است. آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور نیز معمولا از مارس تا تا پایان ماه ژوئن برگزار می شود.

تحصیل پزشکی در لهستان

لهستان یکی دیگر از کشورهای اروپایی به حساب می آید که هر ساله دانشجویان بین الملل زیادی را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور به خود جذب می کند. سیستم آموزش پزشکی این کشور با سایر کشورها کمی متفاوت است. زیرا فارغ التحصیلان پزشکی باید یک دوره کارآموزی 13 ماهه را در بیمارستان یا کلینیک بگذرانند؛ یا اینکه در آزمون LEK (برای فارغ التحصیلان پزشکی) و آزمون LDEK (برای فارغ التحصیلان دندانپزشکی) شرکت کنند تا حق فعالیت به عنوان یک پزشک را داشته باشند. این موضوع برای افرادی که دوست دارند، بعد از فارغ التحصیلی سریعا مشغول به کار شوند، کمی مشکل ساز است.

تحصیل پزشکی در لهستان، مانند دیگر کشورها 6 سال و تحصیل در رشته دندانپزشکی 5 سال طول خواهد کشید. از دانشگاه های معتبر این کشور برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیز عبارت اند از:

  • دانشگاه پزشکی در گدانسک
  • دانشگاه وروتسلاو
  • دانشگاه لودز
  • دانشگاه بیالیستوک
  • دانشگاه پزشکی پومورسکی در شچین
  • دانشگاه پزشکی در بیدگوشچ – کالژیوم مدیکوم
  • دانشگاه پزشکی لوبلین
  • دانشگاه پزشکی ورشو

تحصیل پزشکی در هلند

کشور هلند دانشگاه های متعددی دارد که دوره های تحصیل پزشکی در خارج از کشور را به زبان هلندی برگزار می کنند. اما فقط در دو دانشگاه آن، دوره های پزشکی به زبان انگلیسی برگزار می شود که عبارت اند از:

  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه ماستریخت

مدرک ارائه شده این دو دانشگاه و اکثر دانشگاه های هلند، از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران و اکثر کشورهای دنیا اعتبار دارد. با این حال، به دلیل تعداد محدود صندلی ها برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، پذیرش در دانشگاه های آن کمی سخت خواهد بود.

جمع بندی تحصیل پزشکی در خارج از کشور

در این مقاله از مجموعه آسپیان، سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی درباره دانشگاه های اروپایی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور را به شما ارائه دهیم. تحصیل پزشکی در اکثریت دانشگاه های اروپایی تقریبا 6 سال طول می کشد و زبان تدریس در اکثریت آن ها انگلیسی است.

از مهمترین شرایط اخذ پذیرش در اکثریت آن ها مانند کشور چک و … شرکت و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه است. مجموعه آسپیان، به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، آزمون های ورودی این کشور را در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های چک را دارید، می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و اطلاعات کاملی درباره شرایط پذیرش و آزمون ورودی دانشگاه های این کشور را به دست آورید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *