آشنایی با غذاهای جمهوری چک

آشنایی با غذاهای جمهوری چک

در صورتی که قصد سفر یا مهاجرت به جمهوری چک را دارید؛ آشنایی با غذاهای جمهوری چک خالی از لطف نیست. زیرا این کشور زیبای اروپایی مانند دیگر کشورهای جهان، غذاهای محلی مخصوص به خود را دارد که به ندرت در دیگر کشورها پیدا می شوند.

غذاهای سنتی این کشور بر پایه گوشت و نشاسته هستند و کالری بالایی دارند. یا این حال، رستوران های این کشور، اغلب سبک های جدید غذایی را متناسب با نیازهای غذایی افراد مختلف ارائه می دهند. بیشتر وعده های غذایی در این کشور نیز همراه با آبجوی تازه یا کوفولای سرد (نوعی نوشابه چکی) سرو می شوند.

ما این مقاله را به آشنایی با غذاهای جمهوری چک اختصاص داده ایم. با این حال در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک را دارید؛ توصیه می کنیم با مشاوران ما تماس بگیرید تا اطلاعات کاملی درباره تحصیل در جمهوری چک دریافت کنید. مجموعه ما (مجموعه آسپیان) تنها نماینده رسمی دانشگاه های کشور جمهوری چک در ایران است. هر ساله نیز دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های چارلز، پالاتسکی، ماساریک و … جمهوری چک را نیز در ایران برگزار می کند.

شما نیز برای پذیرش تضمینی در دانشگاه های معتبر این کشور به ویژه در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و … فقط لازم است با مشاوران ما تماس بگیرید.

معرفی و آشنایی با غذاهای جمهوری چک

در اینجا لیستی از غذاهای سنتی چک که حتما باید طعم آن ها را امتحان کنید؛ به شما معرفی خواهیم کرد. از این غذاهای محبوب باید به موارد زیر اشاره کرد:

غذاهای جمهوری چک

سریچکوا (Svíčková)

سریچکوا یک سس خامه ای کلاسیک است که به همراه چند تکه گوشت گاو پخته شده سرو می شود. برای درست کردن سس این غذا از سبزیجات ریشه دار استفاده می شود. مقداری آرد و روغن نیز به اضافه می کنند تا غلیظ می شود. اضافه شدن مقداری خامه به این سس نیز، باعث شده است بافت نرم و طعم لذیذی پیدا کند.

این غذا به همراه نان صرف می شود. استفاده از آن نیز بین مردم چک بسیار محبوب و رایج است. به صورتی که معمولا از این غذا در زمان برپایی جشن و عروسی ها استفاده می شود.

هووزی گولاش (HOVĚZÍ GULÁŠ) یا گولاش گوشت گاو

  در صورتی که به دنبال آشنایی با غذاهای جمهوری چک هستید؛ باید بدانید که گولاش گوشت گاو از غذاهای نمادین و محبوب مردم چک است. این غذا لذیذ شامل چند تکه گوشت گاو خرد شده به صورت مکعبی است که با حرارت ملایم، نرم و آبدار می شود. برای طعم دار کردن آن نیز از ادویه های مختلفی چون زیره سیاه، مرزنجوش، پاپریکا شیرین یا سیر استفاده می کنند.

در صورتی که به قصد آشنایی با غذاهای جمهوری چک به یکی از رستوران های جمهوری چک بروید و گولاش سفارش دهید؛ آن را به همراه مقداری نان؛ همچنین یک پیمانه آبجو سرد برای شما سرو خواهند کرد.

راجسکا اماکه (RAJSKÁ OMÁČKA)

مردم چک راجسکا اماکه را از گوجه های تازه و رسیده درست می کنند. طعم این سس شیرین، بسیار لذیذ و به یاد ماندنی است و استفاده از آن در بین مردم چک بسیار رواج دارد. تا حدی که می توان گفت مردم چک این سس را ستایش می کنند.

 بعد از آشنایی با غذاهای جمهوری چک و انتخاب راجسکا اماکه؛ به یاد داشته باشید که این سس معمولا با گوشت گاو پخته شده ترکیب می شود. سپس با چند تکه نان سرو می شود. البته در برخی مواقع به جای گوشت گاو از ترکیب فلفل دلمه های شکم پر یا چند کوفته گوشت چرخ کرده برای درست کردن و سرو کردن سس گوجه فرنگی شیرین نیز استفاده می شود.

کاپرو وا اماکه (KOPROVÁ OMÁČKA)

در صورتی که از عطر و مزه شوید لذت می برید و به دنبال آشنایی با غذاهای جمهوری چک هستید که در آن از شوید استفاده شده است؛ پس حتما این سس معروف چک که با این سبزی معطر درست می شود را امتحان کنید. این سس دارای بافتی خامه ای است و برای غلیظ شدن آن از مقداری خامه، آرد و روغن استفاده می شود.

برای درست کردن آن نیز، از کوفته های گوشت گاو آبپز که به خوبی پخته شده اند استفاده می شود. به همین دلیل طعم شیرینی دارد و با مزه مزه کردن آن کمی طعم ترش نیز احساس می شود.

البته این سس یک نسخه بدون گوشت همراه با تخم مرغ و سیب زمینی آبپز شده نیز دارد که برای گیاهخوران انتخاب مناسبی است. 

اسمزنی سییر (SMAŽENÝ SÝR)

SMAŽENÝ SÝR یکی از خوشمزه ترین غذاهای کشور چک است که برای آشنایی با غذاهای جمهوری چک باید از آن نام برد. این غذا به دلیل داشتن چربی بالا، چندان غذای سالمی به حساب نمی آید. اما طعم بسیار لذیذ و خوشمزه ای دارد و مردم چک عاشق آن هستند.

این غذا یک برش ضخیم از یک پنیر نیمه سخت مانند پنیر گودا، آیدام یا هر نوع پنیر هلندی است. این پنیر را در آرد می غلطانند. سپس آن را در تخم مرغ هم زده قرار می دهند و بعد تمام سطح آن را به صورت کامل با آرد سوخاری می پوشانند.

در مرحله آخر نیز در روغن زیاد داغ شده سرخ می کنند تا رنگ آن قهوه ای طلایی شود. به صورت معمول نیز، آن را به همراه پومس و سس تارتار سرو می کنند.

اردک سوخاری با کلم

اردک سوخاری با کلم (PEČENÁ KACHNA SE ZELÍM)

اردک سوخاری شده با کلم، یکی از سنتی ترین غذاهای کشور چک است که برای آشنایی با غذاهای جمهوری چک می توان از آن نام برد. برای تهیه این غذا گوشت اردک را به همراه چاشنی هایی چون زیره و ادویه های سنتی چک، کاملا برشته می کنند. سپس در کنار غذاهای جانبی دیگری مثل کلم قرمز سرخ شده و تکه هایی سیب زمینی پخته یا پوره شده سرو می کنند.

 این غذا از غذاهای محبوب چک نیز به حساب می آید که در بیشتر مواقع برای پذیرایی از مهمانان در جشن های خاص و جشن های عروسی از آن استفاده می شود.

کوکا نا کیسیئو (ČOČKA NA KYSELO)

این غذا یکی از منحصر به فرد ترین غذاهایی است که برای آشنایی با غذاهای جمهوری چک می توانیم از آن نام ببریم. به صورت تقریبی نیز در خارج از جمهوری چک نمی توان معادل این غذا را پیدا کرد.

کوکا نا کیسیئو ترکیبی از عدس ترش، عدس سبز پخته شده است که برای طعم دار کردن آن از نمک، سرکه، مرزنجوش استفاده می شود. برای سرو این غذا نیز از یک بشقاب بزرگ استفاده می کنند و در کنار این غذا مقداری سوسیس سرخ شده، تخم مرغ سرخ شده و خیارشور قرار می دهند.

 علاوه بر این، بر روی عدس ها مقداری پیاز سرخ شده نیز قرار می دهند که طعم و مزه کوکا نا کیسیئو را لذیذتر می کند.

غذاهای پراگ

کنادیل کی (KNEDLÍKY)

کنادیل کی از پیراشکی های جمهوری چک است که در سراسر دنیا شهرت و محبوبیت دارند. برای صرف اکثر غذاهایی که تا به حال برای آشنایی با غذاهای جمهوری چک از آن ها نام بردیم نیز، به جای نان می توان از کنادیل کی استفاده کرد.

مایع خمیر کنادیل کی به صورت استوانه ای شکل درست؛ سپس پخته و برش داده می شود. این پیراشکی را می توان به عنوان غذای جانبی در کنار سس های چکی نظیر svíčková، rajská و koprová میل کرد.

طعم و مزه آن با هووزی گولاش یا گولاش گوشت گاو بسیار بی نظیر است.

زملووکا (ŽEMLOVKA)

زملووکا نوعی پودینگ نان و یکی از دسرهای سنتی چک است که آشنایی با آن در کنار آشنایی با غذاهای جمهوری چک خالی از لطف نیست. این دسر شامل تکه هایی نان می شود که به صورت نازک و با آرد سفید تهیه می شوند. برای تهیه زملووکا، این نان های نازک را در مخلوط شیرینی غوطه ور می کنند که از شیر و تخم مرغ هم زده درست شده است.

سپس بین آن ها به صورت لایه لایه سیب و کشمش رنده شده قرار می دهند و با دارچین طعم دار می کنند. در مرحله آخر نیز بر روی نان ها مقداری کره می مالند و پودینگ را درون فر قرار می دهند تا پخته شود.

تردنیک (TRDELNÍK)

هر کسی که به دنبال آشنایی با غذاهای جمهوری چک است؛ حتما نام تردنیک را می شنود. این غذا از غذاهای شیرینی و سنتی چک است که در بین گردشگران محبوبیت خاصی دارد. مغازه ها و دستفروشان زیادی نیز در مراکز شهرهای گردشگری جمهوری چک یافت می شوند که این غذا یا شیرینی چکی را درست می کنند.

درست شدن و پختن تردنیک بر روی زغال داغ و پخش شدن عطر و بوی آن؛ صرف این غذای خیابانی را برای تمامی گردشگران در چک به یک تجربه به یاد ماندنی تبدیل می کند.

برای تهیه تردنیک، نوارهای باریک خمیر را بر روی یک وسیله مخصوص دایره ای شکل می غلتانند تا خیلی آرام بر روی آتش بپزد. شما می توانید انتخاب کنید که تردنیک شما با شکر و دارچین پوشانده شود. یا اینکه داخل آن را با نوتلا، میوه یا بستنی پر کنید.

جمع بندی غذاهای جمهوری چک

در این مقاله برای آشنایی با غذاهای جمهوری چک 10 غذای محبوب و لذیذ این کشور را به شما عزیزان معرفی کردیم. شما چه قصد گردش و سفر به جمهوری چک را داشته باشید. یا اینکه بخواهید برای زندگی، کار یا تحصیل و … به این کشور مهاجرت کنید؛ می توانید این غذاها را در رستوران های چک سفارش دهید و از صرف آن لذت ببرید.

البته در صورتی که قصد شما تحصیل در جمهوری چک است و به دنبال آشنایی با شرایط تحصیل و زندگی در جمهوری چک هستید؛ می توانید با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید و با دریافت مشاوره رایگان پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید.

هدف مجموعه ما به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران؛ کمک به شما در تمامی مراحل مهاجرت تحصیلی از انتخاب رشته دانشگاهی، دریافت پذیرش از دانشگاه، اخذ ویزا تا گرفتن خوابگاه دانشجویی برای شما عزیزان با استفاده از مجرب ترین وکلای مهاجرتی است.

البته خدمات ما محدود به طی کردن مراحل مهاجرت تحصیلی به اروپا برای تحصیل در چک نمی شود. بلکه شما حتی در زمان تحصیل می توانید برای تغییر رشته یا … از مشاوران ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *