تحصیل در اروپا

راهنمای کامل تحصیل در اروپا ( بهترین دانشگاه + شرایط پذیرش )

اغلب افرادی که به دنبال تحصیل در اروپا به ویژه در رشته های تاپ تحصیلی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … هستند؛ تحقیقات زیادی انجام می دهند تا بتوانند یک دانشگاه معتبر پیدا کنند که مدرک آن در سراسر جهان اعتبار داشته باشد. علاوه بر این، اغلب سعی دارند در کشوری تحصیل کنند که هزینه های زندگی در آن مقرون به صرفه باشد. در صورتی که شما نیز از این دسته از افراد هستید و هنوز نتوانسته اید یک کشور یا دانشگاه مناسب برای تحصیل انتخاب کنید، در ادامه این مقاله از مجموعه آسپیان با ما همراه باشید تا بتواند یک انتخاب بسیار مناسب برای تحصیل در اروپا داشته باشید.

در ادامه این مقاله، شما را با عمده ترین دلایل مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین الملل به اروپا آشنا می کنیم. علاوه بر این، راهنمایی کاملی در رابطه با مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های اروپایی تا اقامت در کشور انتخابی؛ همچنین مدارکی که در طی این مسیر به آن ها احتیاج خواهید داشت را به شما ارائه می دهیم.

در پایان نیز بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل را به شما معرفی می کنیم که هزینه زندگی در آن ها مقرون به صرفه و ارزان است. در کنار آن نیز، دانشگاه های معتبر و رنک بالایی دارند که شهریه پایینی از دانشجویان خود دریافت می کنند. مدرک ارائه شده از آن ها نیز اغلب در تمامی کشورهای دنیا؛ همچنین وزارت علوم و بهداشت ایران اعتبار دارد.

آسپیان تنها نماینده رسمی دانشکده های پزشکی جمهوری چک در ایران، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان فرم مشاوره را ارسال و یا از طریق واتساپ و شماره های تماس با ما در ارتباط باشید.

تحصیل در کشورهای اروپایی

دلایل و مزایای تحصیل در اروپا

دلایل بسیاز زیادی وجود دارد که باعث می شود هر ساله دانشجویان بین الملل زیادی یکی از کشورهای اروپایی را برای تحصیل انتخاب می کنند. از جمله مهمترین این دلایل باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود دانشگاه هایی با رتبه بالا در اروپا

مطابق با رتبه بندی های صورت گرفته در موسسه تایمز در سال 2022، بیش از یک سوم دانشگاه های معتبر جهان در اروپا قرار گرفته اند. از معتبرترین این دانشگاه ها برای تحصیل در اروپا باید دانشگاه آکسفورد را نام برد. کشورهایی چون انگلستان آلمان، هلند و سوئیس بیشترین تعداد دانشگاه های برتر اروپا را درون خود جای داده است. کشورهایی چون جمهوری چک، فرانسه، بلژیک، سوئد و دانمارک نیز بیش از 100 دانشگاه برتر برای تحصیل در رشته های مختلف ارائه می دهند.

  • شهریه پایین دانشگاه های اروپایی

شهریه دانشگاه ها برای تحصیل در اروپا در مقایسه با کشورهای آمریکا و اقیانوسیه بسیار کمتر است. به صورت معمول نیز، متقاضیان از کشورهای اتحادیه اروپا مناسب ترین و پایین ترین شهریه را به دانشگاه پرداخت می کنند. در برخی از کشورهای شمال اروپا نیز می توانند به صورت رایگان به تحصیل بپردازند. با این حال، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید تمامی شهریه دانشگاه را پرداخت کنند. البته بورسیه ها و کمک هزینه های متعددی نیز در اختیار دانشجویان قرار می گیرد که باعث پایین آمدن هزینه تحصیل در اروپا می شود.

  • امنیت کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی به طور کلی بسیار امن تر از کشورهای قاره آمریکا، آفریقا و آسیای جنوب شرقی هستند. جنایت علیه دانشجویان بین المللی نیز در کشورهای اروپایی بسیار نادر است، بنابراین؛ در زمان تحصیل در هر یک از کشورهای اروپایی، لازم نیست نگران باشید. حتی اگر یکی از شهرهای بزرگ این قاره را برای زندگی و تحصیل انتخاب کرده اید.

  • رفت و آمد سریع در زمان تحصیل در اروپا

حمل و نقل عمومی در اکثر نقاط اروپا بسیار گسترده و پیشرفته است. لذا برای رفت و آمد نیازی به ماشین ندارید. علاوه بر این، ویزای دانشجویی شینگن به شما این امکان را می دهد که آزادانه در کشورهای شینگن سفر کنید. بنابراین، می توانید بسیاری از کشورهای اروپایی را بدون درخواست ویزاهای اضافی بگردید.

  • فرهنگ و تاریخ غنی کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی از قدمت و تاریخی طولانی برخوردار هستند. به همین دلیل در زمان تحصیل در اروپا ،مناظر زیبا و جذابی چون معماری های خیره کننده، خیایبان قدیمی و قرون وسطایی، کلیساهایی بزرگ و دیدنی و … را مشاهده کنید. در کشورهای اروپای جنوبی نیز می توانید بهترین غذاهای جهان را امتحان کنید.

نکات مهم و قابل توجه در مورد کشورهای اروپایی

زمانی که تصمیم به ادامه تحصیل در اروپا می گیرید، بهتر است درباره تحصیل در کشورهای آن اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه برخی نکات مهم در این مورد را برای شما بیان می کنیم:

  • کشورهایی مانند فرانسه، سوئیس، آلمان، دانمارک، ایتالیا و جمهوری چک محبوب ترین گزینه های انتخابی دانشجویان بین الملل برای تحصیل و زندگی در اروپا است.
  • بهترین سیستم برای آموزش مدیریت هتلداری و گردشگری در کشور سوئیس است. در این کشور دوره های کارآموزی متفاوتی نیز برای رشته مدیریت هتلداری و گردشگری وجود دارد.
  • فرانسه علاوه بر این که یک مقصد توریستی بسیار محبوب است؛ دوره های مد، هنر، آشپزی و تجاری بسیار استثنایی برای تحصیل در اروپا برگزار می کند.
  • برای دانشجویانی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی هستند، آلمان می تواند بهترین و مناسب ترین کشور باشد. زیرا این کشور، کمترین هزینه تحصیل را در سراسر اروپا دارد.
  • ایتالیا یکی دیگر از مقاصد محبوب برای تحصیل در دوره های مد و کسب و کار است. فرصت های موجود در این کشور برای دانشجویان بسیار زیاد خواهد بود که قرار گرفتن در معرض آن ها می تواند بسیار فوق العاده باشد.
  • دانمارک یکی دیگر از کشورهای برتر برای تحصیل در اروپا به ویژه در رشته های مربوط به علم و فناوری است. این کشور در رتبه دهم از نظر هزینه زندگی قرار دارد و از سیستم آموزشی بسیار قوی برخوردار است.
  • جمهوری چک می تواند بهترین گزینه برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی باشد. زیرا دانشگاه های این کشور علاوه بر داشتن رنک بالا در جهان؛ از به روزترین تجهیزات آموزشی استفاده می کنند. شهریه دریافتی آن ها نیز بسیار مقرون به صرفه است.

در صورتی که قصد تحصیل در معتبرترین دانشگاه های اروپا را دارید، به شما توصیه می کنیم با مشاوران ما در تماس باشید.

تحصیل در قاره اروپا

مراحل تحصیل در اروپا

بدون دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، ورود به هیچ یک از کشورهای اروپایی برای تحصیل امکان پذیر نخواهد بود. لذا در صورتی که بخواهید در اروپا تحصیل کنید، لازم است در ابتدا مراحل خاصی را بگذرانید تا موفق به دریافت نامه پذیرش از دانشگاه شوید. در ادامه یک نمای کلی از مراحلی را که برای دریافت نامه پذیرش از دانشگاه باید انجام دهید را بیان می کنیم که عبارت اند از:

  1. انتخاب رشته برای تحصیل در اروپا

اولین قدم برای تحصیل در خارج از کشور، انتخاب رشته تحصیلی است. شما باید یک رشته تحصیلی را انتخاب کنید که متناسب با علایق شما باشد. علاوه بر این، باید در مورد رشته انتخابی خود تحقیق کنید. زیرا این مسئله به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط تحصیلی خود در آینده داشته باشید.

علاوه بر این، ملاک انتخاب رشته شما نباید بر اساس آسانی یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی یا میزان حقوق آن بعد از مشغول به کار شدن باشد. بلکه بهتر است بر اساس میزان علاقه خود به یک رشته تحصیلی، دست به انتخاب بزنید. زیرا در طول دوران تحصیل در اروپا ممکن است با چالش ها و موانع مختلفی رو به رو شوید. در این زمان علاقه شما به رشته انتخابی خود،  می تواند نقش موثری در بهتر رو به رو شدن با این چالش ها و موانع داشته باشد.

  1. توجه به زمان ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه

بعد از انتخاب رشته تحصیلی، باید مدت زمان و مهلت خود برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه انتخابی را بررسی کنید. مهلت ارسال درخواست پذیرش برای تحصیل در اروپا متناسب با دانشگاه انتخابی، رشته تحصیلی و … متفاوت است. علاوه بر این، به صورت معمول، کشورهای اتحادیه اروپا برای پذیرش دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی در دانشگاه های خود، زمان متفاوتی را تعیین می کنند.

رعایت و توجه به این مهلت، بسیار مهم است. زیرا در صورت عدم ارسال به موقع درخواست پذیرش، درخواست شما مورد بررسی قرار نمی گیرد. مگر اینکه هنوز جای خالی در برنامه وجود داشته باشد.  

  1. آشنا شدن با شرایط تحصیل در اروپا

شرایط تحصیل در دانشگاه های اروپایی را می توان در دو دسته شرایط عمومی و خصوصی تقسیم بندی کرد. زیرا به صورت معمول، تمامی دانشگاه های اروپا یک سری قوانین کلی برای پذیرش دانشجویان بین الملل خود دارد. از جمله این شرایط عمومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارا بودن گواهی پایان تحصیل در سطح دبیرستان و دیپلم که نشان می دهد تحصیلات خود را به پایان رسانده اید. در نتیجه واجد شرایط لازم برای ادامه تحصیل هستید.
  • داشتن مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در اروپا که نشان می دهد شما می توانید به زبان انگلیسی بخوانید، صحبت کنید و بنویسید. برای این کار باید در آزمون تافل یا آیلتس شرکت کنید. با این حال، برخی از دانشگاه ‌های اروپا به این آزمون‌ ها و ارائه مدرک زبان نیازی ندارند.
  • دارا بودن پاسپورت معتبر
  • دارا بودن گواهی پزشکی برای تضمین سلامت پزشکی
  • توصیه نامه: شما برای تحصیل در اروپا باید توصیه نامه ای از شخصیت های معتبر دریافت کنید که شما را برای تحصیلات عالی توصیه می کند.
  • اثبات بودجه و تمکن مالی برای اثبات اینکه شما بودجه لازم برای زندگی و تحصیل، حداقل برای سال اول در کشور انتخابی را دارید.
  • پرداخت هزینه های مربوط به ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه
  1. بررسی شرایط خصوصی یک دوره برای تحصیل در اروپا

به صورت معمول، جدا از شرایط عمومی لازم، برای تحصیل در هر کدام از کشور های اروپایی یا هر دوره تحصیلی در اروپا، ممکن است یک شرایط خاص نیز تعیین شده باشد. این شرایط بر اساس قوانین یک کشور یا دانشگاه با یکدیگر متفاوت خواهد بود. لذا به شما توصیه می کنیم، وب سایت دانشگاه انتخابی خود را بررسی کنید و از جزئیات شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل در دوره انتخابی خود مطلع شوید.

به عنوان مثال، در کشور انگلستان، درخواست پذیرش شما از طریق سیستم UCAAS پذیرفته می شود. در اکثر کشورهای اروپایی نیز برای تحصیل در برخی دوره ها، به ویژه دوره های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … باید در آزمون شرکت کرد.

به عنوان نمونه، برای تحصیل در اروپا در رشته های پزشکی، دندانپزشکی در اروپا و داروسازی در دانشگاه های جمهوری چک، باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرد. این در حالی است که برای اخذ پذیرش و تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه پالاتسکی این کشور نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. لذا دانشجویان فقط با ارائه مدرک دیپلم و مدرک زبان انگلیسی، می توانند خیلی راحت در رشته فیزیوتراپی دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک مشغول به تحصیل شوند.

در صورت داشتن هر گونه سوال، درباره تحصیل در چک، شرکت در آزمون ورودی، تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه پالاتسکی بدون شرکت در آزمون و … با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

  1. جمع آوری مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اروپا

در صورت دارا بودن شرایط عمومی و خصوصی لازم، باید به سراغ جمع آوری مدارک مورد نیاز بروید. دانشگاهی که می خواهید برای تحصیل در آن، درخواست پذیرش ارسال کنید، لیست تمامی مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره انتخابی را در اختیار شما قرار می دهد.

دانشگاه به صورت معمول، مدارک زیر را از شما درخواست می کند تا آن ها را بر اساس معیارهای انتخابی از پیش تعیین شده خود مورد ارزیابی قرار دهد. از جمله این مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اروپا عبارت اند از:

  • مدارک تحصیلی

مدارک تحصیلی مورد نیاز شما در این مرحله شامل مدرک دیپلم، مدارک دانشگاهی و مدرک معتبر زبان انگلیسی نظیر تافل و آیلتس و … می شود. شما باید تمامی مدارک تحصیلی را به همراه ریزنمرات تحصیلی به دانشگاه ارائه دهید. علاوه بر این، در صورتی که مدارک شما دارای مکمل ها یا صفحاتی اضافه است نیز، باید آن ها را به دانشگاه ارائه دهید.

توجه داشته باشید که برای تحصیل در اروپا باید تمامی مدارک تحصیلی شما، به زبان انگلیسی یا زبان محلی کشور مقصد ترجمه شود.

  • رزومه

داشتن رزومه برای تحصیل در برخی از دانشگاه های اروپایی الزامی است. برای ارسال رزومه باید توجه کنید که رزومه شما به روز باشد. تمامی اطلاعات از اولین مدرسه تا مطالعات فعلی خود را نیز درون آن قرار دهید. همچنین تمامی جزئیات را باید به همراه بازه زمانی آن ها ذکر کنید. اگر در هر بازه زمانی شکافی وجود دارد، باید آن را با مدرک توجیه کنید؛ یا اینکه به سادگی توضیح دهید که در آن زمان هیچ مطالعه یا فعالیتی را دنبال نکرده اید.

رزومه شما برای تحصیل در اروپا ،باید بر اساس ترتیب زمانی و ترجیحا در قالب جدول تکمیل شود و شامل اطلاعات زیر باشد:

  • اطلاعات شخصی مانند نام، آدرس، تاریخ تولد، محل تولد و ملیت
  • اطلاعات آکادمیک مانند تحصیلات دانشگاهی
  • اطلاعات پیشرفت حرفه ای: تجربه در حین کار و عملی
  • مدارک/مهارت های اضافی مانند مهارت های کامپیوتری یا تسلط و صحبت به زبان خارجی
  • انگیزه نامه (SOP)

انگیزه نامه هدف شما از انتخاب دوره یا رشته تحصیلی در دانشگاه انتخابی برای تحصیل در اروپا  را مشخص می کند. زیرا شما در انگیزه نامه باید انگیزه و هدف خود برای اخذ پذیرش در دانشگاه را به صورت کامل توضیح دهید. علاوه بر این تمامی اطلاعات لازم درباره خودتان، اهداف، پیشینه تحصیلی و … را در انگیزه نامه ذکر کنید.

لازم به ذکر است که انگیزه نامه باید یک یا دو صفحه باشد. نام دانشگاه و رشته تحصیلی نیز در بالا صفحه با فونت درشت و برجسته ذکر شود.

مراحل تحصیل در اروپا

  • توصیه نامه

توصیه نامه از جمله مدارکی است که توسط اغلب دانشگاه برای تحصیل در اروپا درخواست می شود. زیرا ارائه توصیه نامه به دانشگاه کمک می کند تا صلاحیت و پتانسیل شما را به عنوان دانشجو برای رشته انتخابی، مورد بررسی قرار دهد. شما می توانید توصیه نامه را از معلم/مدیر مدرسه، اساتید دانشگاه/رئیس یا کارفرمای سابق خود دریافت کنید.

  • کپی از پاسپورت

کپی پاسپورت نیز از دیگر مدارکی است که باید برای دانشگاه ارسال شود. این کپی فقط باید از صفحه عکس و اطلاعات شخصی شما باشد.

  • عکس

برای تحصیل در اروپا ،ممکن است لازم باشد عکس خود را برای دانشگاه ارسال کنید. دانشگاه های اروپایی مطابق با قوانین خود ممکن است از شما بخواهند که عکس خود را به صورت دیجیتالی یا نسخه چاپی برای آن ها ارسال کنید. لذا بهتر است برای فهمیدن این موضوع سایت دانشگاه را بررسی کنید.

علاوه بر این، در صورتی که دستورالعمل خاصی از طرف دانشگاه برای گرفتن عکس تعیین شده است، آن را رعایت کنید.

  • سابقه تغییر نام

در زمان انجام اقدامات لازم برای تحصیل در اروپا ،در صورتی که نام یا نام خانوادگی شما در زمان درخواست با نام درج شده بر روی مدارک تحصیلی متفاوت باشد؛ از شما خواسته می شود که یک دلیل و مدرک قانونی ،برای اثبات تغییر نام خود را به دانشگاه ارائه دهید. در این سند یا مدرک، باید دلیل تغییر نام توضیح داده شود.

  • کارآموزی / سابقه کار

در صورتی که کارآموزی یا هر نوع شغل دیگری را انجام داده اید؛ یا اینکه برنامه تحصیلی شما به گونه ای است که به تجربه کاری نیاز دارد؛ ممکن است برخی از دانشگاه ها، کپی مدرک کارآموزی یا سوابق کاری شما را درخواست کنند. در این صورت لازم است که تمامی مدارک خواسته شده را به زبان انگلیسی یا هر زبان مورد قبول دانشگاه ترجمه کنید.

  • نمونه کار برای تحصیل در اروپا

تعدادی از دانشگاه های اروپایی وجود دارند که تحصیل در برخی رشته های آن ها نیازمند ارائه نمونه کار است. در این صورت بهتر است از دانشگاه بپرسید که نمونه کارها را به صورت چاپی یا روی دیسک ارسال کنید. البته به صورت معمول، از شما خواسته می شود که نمونه کارها را مستقیما به دانشگاه ارسال کنید.

  • گواهی سلامت جسمانی

در صورتی که رشته هایی چون فیزیوتراپی، تربیت بدنی یا هر رشته دیگری که به آمادگی جسمانی نیاز دارد را برای تحصیل در اروپا انتخاب کرده اید؛ ممکن است دانشگاه از شما بخواهد یک گواهی سلامت جسمانی ارائه دهید. برای این کار بهتر است شرایط دانشگاه انتخابی خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که چه پارامترهای تناسب اندام را باید در نظر بگیرید. یا اینکه چه نوع پزشکان متخصصی واجد شرایط ارائه گواهی سلامت جسمانی مورد قبول دانشگاه هستند.

  • اثبات قبولی در آزمون استعداد یا آزمون ورودی دانشگاه

در اکثریت مواقع، برای تحصیل در اروپا نیاز است که در یکی از آزمون های SAT، GMAT، GRE یا آزمون ورودی دانشگاه انتخابی و … شرکت و نمره قبولی را کسب کنید. دانشگاه های اروپایی از این آزمون ها برای سنجش متقاضیان استفاده می کنند تا مناسب بودن آن ها برای تحصیل در رشته انتخابی را مورد بررسی قرار دهند.

به عنوان مثال برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه چارلز جمهوری چک باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرد. مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه چارلز در ایران، آزمون های ورودی این دانشگاه را در تهران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در این دانشگاه را داشته باشید می توانید بدون صرف هزینه اضافه برای سفر به جمهوری چک، در آزمون ورودی این دانشگاه شرکت کنید.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره اخذ پذیرش دانشگاه های چک نیاز دارید با متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

کشورهای اروپایی

  1. ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه برای تحصیل در اروپا

بعد از آماده کردن مدارک مورد نیاز، باید درخواست خود را قبل از به اتمام رساندن مهلت درخواست، ارسال کنید. مهلت ارسال درخواست برای پذیرش در دانشگاه های اروپایی با یکدیگر متفاوت است. لذا بهتر است مهلت ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه های انتخابی خود را یادداشت کنید تا بتوانید درخواست خود را به موقع ارسال ارسال کنید.

برای ارسال درخواست پذیرش جهت تحصیل در اروپا نیز باید به سایت یا پورتال رسمی دانشگاه انتخابی خود بروید. سپس فرم درخواست را تکمیل کنید. به صورت کلی، در این مرحله باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به سایت یا پورتال دانشگاه مراجعه و در صورت نیاز در آن ثبت نام کنید.
  • اطلاعات شخصی و مشخصات تحصیلی خود را وارد کنید.
  • دانشگاه و رشته مورد نظر خود برای تحصیل در اروپا را در فهرست دروس انتخاب کنید.
  • رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید. مطمئن شوید که به تمام سوالات بدون حذف پاسخ می دهید.
  • هر مدرک خواسته شده را فقط یک بار آپلود کنید. به مدارک خود یک نام بدون ابهام به زبان انگلیسی یا زبان درخواستی بدهید.
  • هزینه درخواست را پرداخت کنید. بسیاری از دانشگاه ‌ها از شما می‌ خواهند که برای رسیدگی به درخواست خود، هزینه ای غیر قابل استرداد به عنوان هزینه درخواست یا ثبت نام را بپردازید. به طور کلی، برای هر درخواست جهت تحصیل در یک برنامه تحصیلی باید هزینه جداگانه ای پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ ها فقط درخواست‌ های آنلاین را می ‌پذیرند. برخی دیگر نیز، از شما می خواهند که درخواست و مدارک را به صورت نسخه‌ های چاپی از طریق پست ارسال کنید. علاوه بر این، برای پذیرش در برخی از دانشگاه های اروپا نیز لازم است که درخواست خود را هم به صورت آنلاین و هم به صورت کاغذی برای دانشگاه ارسال کنید.

  1. پیگیری درخواست پذیرش خود برای تحصیل در اروپا

در صورتی که درخواست پذیرش خود را به صورت آنلاین برای دانشگاه ارسال کرده باشید، یک ایمیل از طرف دانشگاه انتخابی برای شما ارسال خواهد شد. در این ایمیل یک شماره یا لینک پیگیری وجود دارد که با استفاده از آن می توانید وضعیت قبولی یا عدم قبولی درخواست خود را مشاهده کنید.

اگر درخواست خود برای تحصیل در اروپا را از طریق نسخه های چاپی مدارک و از طریق پست ارسال کرده اید؛ به یاد داشته باشید که شماره صورتحساب راه هوایی یا هر شماره رهگیری ارائه شده توسط شرکت حمل و نقل را نگه دارید. از طریق شرکت حمل و نقل نیز بررسی کنید که چقدر طول می کشد تا اسناد شما به کشور مقصد برسد. سپس بر اساس آن، مهلت ارسال درخواست پذیرش خود برای دانشگاه؛ همچنین مدت زمان بررسی درخواست پذیرش و دریافت جواب از دانشگاه را محاسبه کنید.

در صورتی که ظرف سه هفته پس از ارسال درخواست پذیرش و مدارک از طریق پست، از دانشگاه انتخابی خود برای تحصیل در اروپا خبری دریافت نکردید؛ به سراغ چک کردن ایمیل ‌های اسپم خود بروید یا اینکه موضوع را از طریق شرکت/دانشگاه حمل ‌و نقل پیگیری کنید.

  1. دریافت ویزای تحصیلی برای تحصیل در اروپا

بعد از دریافت پذیرش خود از دانشگاه، باید به سراغ دریافت ویزای تحصیلی بروید. ویزای تحصیلی یا دانشجویی سند رسمی سفر بین المللی شما به همراه پاسپورت است. شما باید حداقل 4 الی 5 ماه قبل از برنامه سفر و مطابق جدول زمانی تعیین شده برای رفتن به دانشگاه، برای ویزا اقدام کنید. زیرا زمان بررسی مدارک شما برای دریافت ویزا ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

البته این موضوع به شما زمان کافی برای برنامه ریزی فرآیند پذیرش برای تحصیل در اروپا ،ارسال مدارک خواسته شده از طرف دانشگاه و مصاحبه را می دهد.

زمانی که بعد از اخذ پذیرش در رشته انتخابی برای تحصیل در اروپا می خواهید ویزای دانشجویی دریافت کنید؛ باید نامه تمکن مالی داشته باشید. داشتن این نامه یکی از شروط اصلی صدور ویزا است. زیرا این مدرک افسر ویزا را متقاعد می کند که شما توانایی تامین هزینه زندگی و تحصیل در اروپا را دارید.

علاوه بر این، ممکن است برای دریافت ویزا به مدارک دیگری نیز احتیاج داشته باشید که از مهمترین آن ها عبارت اند از:

  • عکس پاسپورتی
  • گذرنامه معتبر
  • فرم درخواست ارسالی به دانشگاه
  • نامه پذیرش دریافت شده از دانشگاه
  • مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی نظیر مدرک دیپلم
  • مدرک بیمه درمانی
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی
  • گواهی نامه ای از پلیس که نشان می دهد اخیراً هیچ گونه فعالیت مجرمانه ای نداشته اید.
  • نامه تمکن مالی
  • گواهی پزشکی که نشان می دهد شما از نظر پزشکی کاملا سالم هستید (قابل استفاده برای تحصیل در برخی کشورها)
  • رسید پرداخت هزینه پذیرش در دانشگاه

توجه داشته باشید که مدارک بالا کامل و جامع نیست. لذا بهتر است برای کسب اطلاعات کامل تر به وب سایت کنسولگری یا سفارت کشور اروپایی انتخابی خود برای تحصیل مراجعه کنید.

  1. اقامت در کشور انتخابی برای تحصیل در اروپا

آخرین و حیاتی ترین گام بعد از اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه های اتحادیه اروپا، یافتن مکانی برای اقامت در کشور انتخابی است. شما به عنوان یک دانشجوی بین الملل، چندین گزینه مختلف برای اقامت خواهید داشت که عبارت اند از:

  • آپارتمان و خوابگاه های دانشجویی دانشگاه
  • آپارتمان های مشترک
  • آپارتمان های مبله یا بدون امکانات اجاره ای
  • و …

در زمان تحصیل در اروپا ،بهتر است که اولویت شما اقامت در خوابگاه های دانشجویی ارائه شده توسط دانشگاه باشد. زیرا این خوابگاه ها با قیمت بسیار مقرون به صرفه و بر اساس نیاز دانشجویان در اختیار آن ها قرار می گیرند. به صورت معمول نیز آپارتمان هایی مجهز هستند که در اتاق های آن ها تخت، کمد، آشپزخانه، میز مطالعه، مبلمان، وای فای و سایر امکانات مورد نیاز دانشجویان قرار می گیرد.

همچنین به امکانات دیگری نظیر سالن غذاخوری، کتابخانه، باغ، اتاق رختشویی، استخر، سالن نشیمن یا اتاق سرگرمی برای دانشجویان بین الملل (جهت معاشرت و گفت و گو با همسالان) در زمان تحصیل در اروپا مجهز هستند.

با این حال، در صورتی که تصمیم دارید محل دیگری را برای اقامت انتخاب کنید، به شما توصیه می کنیم معیارهای خاصی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال:

  • محلی را برای اقامت انتخاب کنید که با دانشگاه فاصله پیاده روی کمی داشته باشد. یا اینکه حمل و نقل از آن تا دانشگاه راحت صورت بگیرد.
  • به سوپرمارکت ‌ها، مغازه ‌ها، بانک ‌ها، رستوران ‌ها، خشک ‌شویی و سایر امکاناتی که ممکن است به‌ عنوان یک دانشجو به آن‌ ها نیاز داشته باشید، دسترسی داشته باشد.
  • محله ای که برای اقامت انتخاب می کنید از امنیت لازم برخوردار باشد.

تحصیل اروپا

بهترین کشورها برای تحصیل در اروپا

تعداد دانشگاه های اروپایی که می توانید برای تحصیل در این قاره انتخاب کنید، بسیار زیاد است. به همین دلیل شما در زمان انتخاب باید به کیفیت آموزشی دانشگاه، هزینه زندگی در یک کشور، هزینه تحصیل و … توجه کنید تا بتوانید بهترین کشور و دانشگاه را برای تحصیل در اروپا پیدا کنید.

انتخاب یک کشور یا دانشگاه برای تحصیل تا حد زیادی می تواند به سلیقه و نیاز شما مربوط باشد. هر چه بیشتر درباره دانشگاه ها و کشورهای اروپایی تحقیق کنید نیز می توانید تصمیم عاقلانه تر و مناسب تری بگیرید.

برای کمک به شما برای انتخاب سریع تر و راحت تر یک کشور مناسب اروپایی برای تحصیل، در ادامه لیستی از برترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در اروپا را معرفی می کنیم. از این کشورها به همراه معتبرترین دانشگاه های آن ها عبارت اند از:

  • جمهوری چک

جمهوری چک در قلب اروپا قرار گرفته است. به صورت معمول نیز به عنوان یکی از زیباترین کشورهای قاره اروپا شناخته می شود و دارای معماری های مختلف، مناظر طبیعی جذاب و قلعه های قرون وسطایی مختلف است. علاوه بر این چند دانشگاه معتبر و مشهور برای تحصیل در اروپا دارد که به واسطه تحقیقات و پژوهش های مختلف خود؛ همچنین امکانات بسیار متنوعی که در اختیار دانشجویان بین الملل قرار می دهند، در سطح جهان شناخته شده اند.

معتبرترین و بزرگ ترین دانشگاه این کشور دانشگاه چارلز است. نام آن نیز هر ساله مطابق با سایت های معتبر رتبه بندی نظیر QS، THE و … در لیست 1000 دانشگاه برتر جهان قرار می گیرد. از دیگر دانشگاه های معتبر جمهوری چک برای تحصیل در اروپا نیز باید به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه پالاتسکی
  • دانشگاه ماساریک
  • دانشگاه فنی چک در پراگ
  • دانشگاه صنعتی برنو

دانشگاه های چارلز، پالاتسکی و ماساریک جمهوری چک با توجه به امکانات مدرن آموزشی خود؛ همچنین شهریه مقرون به صرفه تری که از دانشجویان خارجی دریافت می کنند؛ هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین الملل را برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و …. جذب می کنند. در صورتی که شما نیز قصد تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک را دارید، به شما توصیه می کنیم با متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آن ها استفاده کنید.

مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است. دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های چک را نیز در ایران برگزار می کند. لذا دانشجویان ایرانی فقط از طریق مجموعه آسپیان می توانند در دانشگاه های این کشور پذیرش شوند.

  • اتریش

اتریش را می توان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در اروپا دانست. این کشور کوچک اما زیبا تعدادی از بهترین دانشگاه های جهان را درون خود جای داده است. مناظر خیره کننده و شهرهای بسیار زیبایی نیز دارد که دانشجویان خارجی در دوران تحصیل خود در اتریش می توانند از آن ها دیدن کنند.

میانگین هزینه های زندگی در اتریش تقریبا 950 یورو در ماه است که شامل هزینه های مرتبط با تامین غذا، خرید کتاب و نیازهای شخصی می شود. فروشگاه های زیادی نیز در شهرهای مختلف اتریش وجود دارد که دارای سوپرمارکت هایی تخفیف دار هستند. در نتیجه به دانشجویان خارجی این امکان را می دهد که مواد غذایی مورد نیاز را با قیمت مناسب تری خریداری کنند.

دانشگاه وین، قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه اتریش برای تحصیل در اروپا است و در بخش آلمانی زبان این قاره قرار دارد. تقریبا 94000 دانشجو نیز در آن مشغول به تحصیل هستند. موضوعات و رشته های بسیار متنوعی نیز در آن به دانشجویان آموزش داده می شود که زبان تدریس اکثریت آن ها آلمانی است. با این حال دوره های بسیار زیادی نیز به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

از دیگر دانشگاه های برتر کشور اتریش که برای تحصیل در اروپا می توان آن ها را انتخاب کرد عبارت اند از:

  • دانشگاه فناوری وین
  • دانشگاه اینسبروک (University of Innsbruck)
  • دانشگاه صنعتی گراتس
  • دانشگاه یوهانس کپلر لینز
  • بلژیک

کشور بلژیک را می توان یکی از منحصر به فرد ترین مکان ها برای تحصیل در اروپا دانست. این کشور بیشتر به خاطر داشتن شکلات و آب جو به شهرت رسیده است. اما 8 دانشگاه برتر اروپا، درون آن قرار دارد که نام دو عدد از آن ها در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

البته فرصت های عالی برای شبکه سازی و موقعیت های شغلی بی نظیر در این کشور برای دانشجویان؛ دلیل اصلی تبدیل شدن بلژیک به یکی از محبوب ترین مقاصد دانشجویان بین الملل برای تحصیل در اروپا است.  به عنوان مثال، شهر بروکسل، پایتخت بلژیک یک مرکز بین المللی برای سیاست به حساب می آید. لذا در صورتی که علاقه مند به تحصیل در رشته های مرتبط با سیاست هستید، بروکسل بلژیک می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

هزینه زندگی در بلژیک برای دانشجویان خارجی تقریبا 700 الی 950 یورو در ماه خواهد بود. البته این موضوع تا حدود زیادی بستگی به محل و شهر انتخابی برای تحصیل در بلژیک دارد. به عنوان مثال، هزینه زندگی و تحصیل در شهر آنتورپ بین 780 الی 1230 یورو در ماه خواهد بود. در حالی که هزینه تحصیل در لوون حدود 800 تا 13000 یورو در ماه است.

دانشجویان در صورت انتخاب کشور بلژیک برای تحصیل در اروپا ،سه گزینه برای اقامت در این کشور دارند. که عبارت اند از:

  • خوابگاه های دانشگاه با هزینه تقریبی 200 تا 400 یورو در ماه
  • خوابگاه های خصوصی به هزینه تقریبی 500 یورو در ماه
  • اجاره یک آپارتمان مشترک با دوستان خود با هزینه تقریبی 600-700 یورو در ماه

از برترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل در اروپا نیز می توان موارد زیر را نام برد:

  • دانشگاه خنت (Ghent University)
  • دانشگاه کاتولیک لوون (UCL)
  • دانشگاه وریج بروکسل ((Vrije Universiteit Brussel
  • دانشگاه آنتورپ University of Antwerp) )

فرانسه

فرانسه نیز از دیگر کشورهای برتر برای تحصیل در اروپا به حساب می آید. این کشور به دلیل داشتن مدارس بازرگانی معتبر، Grande école و دانشگاه های مشهور خود، محبوب است. بیش از 43 دانشگاه این کشور نیز در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند. همین امر باعث شده تا فرانسه به مقصد تحصیلی ایده آل دانشجویان بین الملل به ویژه برای تحصیل در رشته های مدیریت بازرگانی، روابط بین الملل، هنرهای آشپزی، زبان های خارجی، مد، هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی تبدیل شود.

البته کشور فرانسه به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد اروپایی، معماری زیبا، بناهای تاریخی مشهور، کافه های زیبا و منحصر به فرد و خانه های مد متعددی دارد که برای دانشجویان خارجی بسیار جذاب است.

از دانشگاه های معتبر این کشور که هر ساله دانشجویان زیادی برای تحصیل در اروپا جذب می کنند؛ عبارت اند از:

  • دانشگاه PSL (Paris Sciences et Lettres Research University)
  • دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فرانسه (École Polytechnique)
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه ساینس پو پاریس (Sciences Po Paris)
  • اروپا

  • آلمان

در بین بهترین کشورها برای تحصیل در اروپا ،آلمان قطعا یکی از محبوب ترین مقاصد برای دانشجویان بین الملل است. زیرا تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های این کشور، در تمامی ایالت ها به جز یک ایالت رایگان است. علاوه بر این، 8 دانشگاه از 150 دانشگاه برتر جهان در این کشور قرار دارد.

برترین و معتبرترین دانشگاه آلمان، دانشگاه فنی مونیخ است. این دانشگاه در انجمن TU9 عضویت دارد که شامل معتبرترین دانشگاه های فنی کشور آلمان می شود. علاوه بر این، دانشگاه فنی مونیخ دارای 15 بخش دانشگاهی است. در حال حاضر نیز 40000 دانشجوی مشغول به تحصیل در اروپا دارد که تقریبا 30 درصد از آن ها را دانشجویان بین الملل تشکیل می دهند.

دانشگاه فنی مونیخ به عنوان برترین دانشگاه آلمان، به خاطر ارتباطات شبکه ای قوی با کارفرمایان و موسسات علمی؛ همچنین حمایت از کارآفرینان آینده شناخته می شود. به همین دلیل نیز هر ساله طیف وسیعی از دانشجویان بین الملل را از سراسر نقاط جهان به خود جذب می کند. از دیگر دانشگاه های برتر آلمان نیز که دانشجویان بین الملل زیادی را پذیرش می کنند، عبارت اند از:

  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  • دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ
  • دانشگاه هومبولت برلین

در صورتی که آلمان را برای تحصیل در اروپا انتخاب کنید، هزینه زندگی شما می تواند 850 یورو در ماه باشد. البته این هزینه مانند دیگر کشورهای اروپایی متناسب با شهر محل تحصیل متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه تحصیل و زندگی در مونیخ در مقایسه با شهرهای کوچک تر گران تر است.

  • ایرلند

ایرلند کشوری کوچکی در اروپای غربی است و به دلیل دارا بودن مناظر طبیعی و زیبا و فرهنگ غنی شناخته می شود. علاوه بر این، از سیستم آموزشی بسیار قوی و مدرنی برخوردار است که باعث باعث شده این کشور در لیست بهترین کشورها برای تحصیل در اروپا قرار بگیرد.

میانگین هزینه زندگی دانشجویان خارجی در ایرلند تقریبا 7 تا 12 هزار یورو در سال است که شامل هزینه هایی چون اجاره مسکن، خرید مواد غذایی، کتاب، برق و دیگر هزینه های شخصی می شود. برترین و معتبرترین دانشگاه برای تحصیل در ایرلند نیز کالج ترینیتی دوبلین است.

کالج ترینیتی دوبلین یک دانشگاه تحقیقاتی پیشرو برای تحصیل در اروپا به حساب می آید. در سطح بین الملل نیز به عنوان برترین و معتبرترین دانشگاه ایرلند شناخته می شود. علاوه بر این در مرکز پایتخت ایرلند قرار گرفته است. لذا دانشجویان خیلی سریع و بدون دردسر می توانند به امکانات شهری دسترسی داشته باشند.

از دیگر دانشگاه های برتر ایرلند برای تحصیل در اروپا نیز عبارت اند از:

  • کالج دانشگاهی کورک (university college cork)
  • مدرسه بازرگانی دوبلین
  • کالج ملی ایرلند
  • دانشگاه مینوث (Maynooth University)

برترین دانشگاه برای تحصیل در اروپا

علاوه بر کشورهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم؛ تعداد زیادی از دانشگاه های شناخته شده در کشورهای مختلف اروپایی وجود دارد. از جمله برترین و شناخته شده ترین این دانشگاه ها مطابق با رتبه بندی موسسه QS در سال 2022 عبارت اند از:

نام دانشگاهرتبه دانشگاه در QS در سال 2022
دانشگاه آکسفورد2
دانشگاه کمبریج3
امپریال کالج لندن7
دانشگاه ETH Zurich8
دانشگاه کالج لندن (UCL)9
موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)14
دانشگاه ادینبورگ انگلستان16
دانشگاه منچستر27
دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن49
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)32
کینگز کالج لندن35
دانشگاه PSL44
موسسه کارولینسکا36
دانشگاه فنی مونیخ50
دانشگاه بولونیا53
دانشگاه آمستردام55
دانشگاه هایدلبرگ63
KU Leuven70
دانشگاه و تحقیقات واگنینگن62
دانشگاه لیدن112
دانشگاه اراسموس روتردام179
دانشگاه صنعتی دلفت57

تحصیل در اروپا بدون مدرک آیلتس و تافل

داشتن یک مدرک معتبر زبان انگلیسی نظیر آیلتس و تافل و … شرط اصلی پذیرش در اکثر دانشگاه های اروپایی است. زیرا به صورت معمول، تمامی دروس آموزشی در دانشگاه های اروپایی برای دانشجویان بین الملل به زبان انگلیسی تدریس می شود.

با این حال، برخی از دانشگاه های اروپایی هستند که بدون داشتن مدرک تافل و آیلتس می توان در آن ها پذیرش شد و تحصیل کرد. از این دانشگاه ها عبارت اند از:

  • دانشگاه صنعتی براونشوایگ (TU Braunschweig)
  • دانشگاه آزاد برلین
  • مدرسه بازرگانی آمریکایی، پاریس
  • EBS پاریس
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه پزشکی ورشو
  • دانشگاه بیالیستوک
  • دانشگاه گنت

هزینه تحصیل در اروپا

هزینه زندگی و تحصیل در هر یک از دانشگاه های اروپایی، تا حد زیادی به کشور انتخابی برای تحصیل بستگی دارد. برای درک میزان هزینه ای که برای تحصیل در کشورهای اروپایی به آن احتیاج دارید؛ در ادامه لیستی از هزینه های تحصیل و زندگی در برخی کشورهای اروپایی را بیان می کنیم که عبارت اند از:

نام کشورهزینه های تحصیل (در سال)هزینه زندگی
جمهوری چک180 یورو تا 18500 یورو300 تا 650 یورو
اتریش1,500 یورو11,400 یورو
دانمارک45.000  الی 1.20.000 کرون دانمارک (DEK)14,400 یورو
فنلاند5.000 الی 20.000 یورو
فرانسه

2.800 یورو برای مقطع کارشناسی

3.800 یورو برای مقطع کارشناسی ارشد
9,900 یورو
آلمانمتناسب با برنامه تحصیلی رایگان و بدون احتساب هزینه های اداری 100 الی 350 یورو10,200 یورو
مجارستان1.500 یورو
نروژدر اکثریت برنامه ها برای دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا رایگان است.139,680 کرون نروژ
لهستان1.500 یورو
اسلوونی5.000 یورو
سوئد80.000 الی 2.00.000 کرون96.000 کرون سوئد

توجه داشته باشید که هزینه های گفته شده به صورت تقریبی است و متناسب با رشته تحصیلی در دانشگاه، سبک زندگی، شهر محل تحصیل و …. می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه آسپیان سعی کردیم شما را با دانشگاه های اروپایی، شرایط و هزینه تحصیل در آن ها آشنا کنیم. مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های کشور چک در ایران فعالیت می کند. جمهوری چک یکی از زیباترین کشورهای اروپایی است که چند دانشگاه معتبر چون دانشگاه چارلز، پالاتسکی، ماساریک و … دارد.

هزینه زندگی و تحصیل در آن نیز به ویژه برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های آن، توسط مجموعه آسپیان در ایران برگزار می شود که این امر نقش مهمی در کاهش وقت و هزینه متقاضیان تحصیل در این کشور؛ همچنین تسریع روند مراحل پردازش شما در دانشگاه را دارد.

در صورتی که شما نیز تمایل به تحصیل در جمهوری چک دارید؛ می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آن ها استفاده کنید.


سوالات متداول

کدام کشور برای تحصیل در اروپا بهتر است؟

بهترین کشورها برای تحصیل در قاره اروپا انگلستان، آلمان، فرانسه، سوئیس، هلند، لهستان ، چک و … هستند.


ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل کدامند؟

از ارزان ترین کشورها برای تحصیل در قاره اروپا می توان جمهوری چک، آلمان، لهستان، فنلاند، ایتالیا و … را نام برد.


قبولی در کدام آزمون ها برای تحصیل در اروپا لازم است؟

از اصلی ترین آزمون ها برای تحصیل در کشورهای اروپایی باید به آزمون آیلتس، تافل، GMAT، GRE؛ همچنین آزمون های ورودی برگزار شده توسط دانشگاه اشاره کرد.


امکان تحصیل رایگان در اروپا وجود دارد؟

بله- امکان تحصیل رایگان در برخی از کشورهای اروپایی چون آلمان، انگلستان، نروژ و … وجود دارد.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *