پزشکی در جمهوری چک

راهنمای کامل تحصیل رشته پزشکی در جمهوری چک

تحصیل رشته پزشکی در جمهوی چک یک فرصت استثنایی برای علامند به تحصیل رشته های پزشکی و پیراپزشکی در اروپا محسوب می شود. جمهوری چک با دارا بودن چندین دانشگاه پزشکی معتبر  و همچنین امکان تحصیل به زبان انگلیسی به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین الملل تبدیل شده است. در صورتی که علاقه مند به تحصیل پزشکی در جمهوری چک و قلب اروپا هستید، ما در مجموعه آسپیان -به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های معتبر چک در ایران- به شما کمک کنیم تا به صورت تضمینی در دانشگاه انتخابی پذیرش شوید. جمهوری چک به ویژه پایتخت آن –شهر پراگ- همیشه جزء محبوب ترین و اصلی ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین المللی، از کشورهای مختلف به ویژه ایران بوده است.

 ارائه دادن دوره های تحصیلی با بالاترین کیفیت و مدرن ترین شیوه ها و تجهیزات آموزشی؛ در کنار شرایط عالی زندگی در این کشور؛ جایی برای تعجب نگذاشته که چرا جمهوری چک یکی از بهترین مقاصد تحصیلی دانشجویان سراسر دنیا است.

در ادامه این مطلب دانشگاه های علوم پزشکی معتبر چک و دوره های پزشکی برگزار شده در آن ها را معرفی می کنیم. همچنین شرایط پذیرش و شهریه تحصیلی هر کدام از آن ها را نیز در اختیار شما قرار می دهیم. 

مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشکده های پزشکی دانشگاه های چارلز، پالاتسکی جمهوری چک در ایران، مفتخر به ارائه خدمات زیر، به داوطلبین ایرانی در مراحل مختلف اخذ پذیرش می‌باشد:

برگزاری دوره های Foundation در ایران با مجوز رسمی دانشگاه های چارلز و پالاتسکی \ برگزاری آزمون ورودی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی در ایران و انجام کلیه مراحل دریافت ویزا، اقامت دانشجو در جمهوری چک\ جهت دریافت مشاوره رایگان فرم مشاور روبه پرنمایید. و یا از طریق شماره های تماس با ما در ارتباط باشید.


سر فصل مطالب


پزشکی کشور چک

مزایای تحصیل پزشکی در جمهوری چک

تحصیلات دانشگاهی مرحله مهمی از زندگی دانشجویان به حساب می آید. جمهوری چک نیز با توجه به موقعیت مناسب خود در مرکز اروپا، توسعه اقتصادی و استانداردهای زندگی بالا، هزینه پایین زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی؛ همچنین دارا بودن دانشگاه هایی با رتبه و رنک بالا در جهان و … جزء بهترین کشورها برای زندگی دانشجویان به حساب می آید.

 تحصیل و آموزش رشته پزشکی در دانشگاه های مدرن و پیشرفته این کشور نیز، می تواند تمایلات و استعدادهای طبیعی دانشجویان را آشکار کند. زیرا دانشجویان دانشگاه های پزشکی در جمهوری چک ،آموزش های بسیار مدرنی را در آزمایشگاه هایی به روز، سالن های کالبد شکافی، مراکز منحصر به فرد شبیه سازی های پزشکی از جمله شبیه‌ سازهای رگ‌ گیری، کاتتریزاسیون دستگاه ادراری، یا عمل‌ های لاپاراسکوپی و …، کلینیک های دندانپزشکی همراه با وسایل کمک آموزشی نظیر فانتوم ‌ها و …. آموزش می بینند.

با توجه به این عوامل، می توان گفت انگیزه و مزایای اصلی تحصیل پزشکی در جمهوری چک برای دانشجویان به شرح زیر است:

  • تحصیل در یک کشور مدرن که پیوسته در حال توسعه و پیشرفت است و بخشی از اتحادیه اروپا به حساب می آید.
  • تحصیل در دانشگاه هایی مدرن و به روز با بالاترین کیفیت آموزشی که به خوبی توسعه یافته است.
  • به رسمیت شناخته شدن مدرک پزشکی در جمهوری چک در سراسر جهان (مدرک پزشکی دانشگاه های چارلز، پالاتسکی، ماساریک و استروا مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.)
  • شهریه مقرون به صرفه دانشگاه های چک و هزینه های پایین زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی
  • تحصیل در دانشگاه های معتبری که امکان انتقال دانشجویی در آن ها وجود دارد و در قالب برنامه هایی چون آراسموس پلاس و … زمینه تحصیل دانشجویان در دانشگاه های معتبر جهان فراهم می کند.
  • وجود نمایندگی فعال و معتبر در ایران ( مجموعه آسپیان)

پزشکی چک

معرفی دانشگاه های پزشکی در جمهوری چک

در جمهوری چک 8 دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که از این تعداد 5 دانشکده زیر مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محسوب می شوند و مدرک تحصیلی آن ها نیز در سطح بین الملل و در ایران اعتبار دارد. لذا بعد از دریافت مدرک پزشکی از آن ها می توانید در ایران و هر نقطه از جهان به عنوان یک پزشک حرفه ای مشغول به کار شوید.

  • 1 – دانشگاه چارلز ( Charles university )
  • 2- دانشگاه ماساریک (Masaryk university )
  • 3- دانشگاه پالاتسکی ( پالاکی) (Palacky university)
  • 4- آکادمی علوم جمهوری چک (Academy of Sciences of the Czech Republic)
  • 5- دانشگاه استراوا (University of Ostrava)

توضیحات دکتر علائی مدیر مجموعه آسپیان در خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در جمهوری چک 

 

از میان 5 دانشگاه بالا 3 دانشگاه چارلز، پالاتسکی و ماساریک در معتبرترین و بهترین دانشگاه های جمهوری چک و اروپا محسوب می شوند که در ادامه به معرفی کامل این سه دانشگاه می پردازیم.

دانشگاه چارلز (Charles University)

دانشگاه چارلز معروف ترین و بزرگ ترین دانشگاه جمهوری چک است که در سال 1348 میلادی تاسیس شد. نام این دانشگاه هر ساله به صورت مداوم -مطابق با برترین موسسات رتبه بندی دانشگاه های دنیا- در لیست 100 دانشگاه برتر جهان قرار می گیرد. در حال حاضر نیز رتبه 1 در بین دانشگاه های چک و در زمینه پزشکی بالینی، در بین دانشگاه های جهان رتبه 17 را به خود اختصاص داده است.

این دانشگاه 5 دانشکده علوم پزشکی در جمهوری چک دارد که در آن ها رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و …. تدریس می شود. سه عدد از این دانشکده ها در پایتخت جمهوری چک (شهر پراگ)، یکی در شهر پیلزن و دیگری در شهر هرادتس کرالووه واقع شده است.

  توجه داشته باشید که دانشکده های پزشکی دانشگاه چارلز، هر کدام دانشکده مستقلی هستند که از جایگاه برابری برخوردارند. هر کدام از آن ها نیز دارای امکانات پزشکی خاصی برای تحصیل در جمهوری چک هستند و رویکردهای متفاوتی نیز در زمینه روش تدریس با یکدیگر دارند اما در مجموع از نظر اعتبار مدرک و نوع مدرک یکی هستن و دانشگاه چارلز محسوب می شوند.

شما می توانید برای هر کدام از دانشکده های پزشکی چارلز به صورت جداگانه فرم درخواست پذیرش تکمیل و ارسال کنید. برای انجام این کار نیز باید به مجموعه آسپیان -که تنها نماینده رسمی دانشگاه چارلز در ایران است- مراجعه کنید. لازم به توضیح است که هرکدام از دانشکده های پزشکی دانشگاه چارلز آزمون ورودی جداگانه ای برگزار می کنند. و داوطلبین تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چک و دانشگاه چارلز می توانند شانس خود را برای هر 5 دانشکده به صورت مجزا امتحان کنند. 

یک نکته مهم و خبر بسیار خوب برای داوطلبین ایرانی متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در جمهوری چک

آزمون ورودی تمامی دانشکده ها دانشگاه چارلز در ایران و توسط مجموعه آسپیان و با نظارت مستقیم دانشگاه برگزار می گردد. و برای شرکت در آزمون ورودی دیگر نیازی به سفر به کشور چک نیست. برای اطلاع از زمان و نحوه برگزاری آزمون ها از طریق ارسال فرم مشاوره داخل سایت و یا شماره های تماس با ما در ارتباط باشید.

برای آشنایی بهتر شما با دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه چارلز، هر کدام از آن ها را به صورت مختصر معرفی می کنیم که عبارت اند از:

دانشکده اول پزشکی دانشگاه چارلز جمهوری چک

  1. اولین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در پراگ (Charles University First Faculty of Medicine)

اولین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز، همزمان با خود دانشگاه چارلز در سال 1348 تاسیس شد و در مرکز شهر پراگ قرار دارد. این دانشکده اصلی ترین دانشگاه پزشکی در جمهوری چک و برجسته ترین دانشکده پزشکی در اروپا به حساب می آید. کادر آموزشی آن نیز به صورت تقریبی از 110 استاد، 150 آموزشیار و تقریبا 700 استادیار تشکیل شده است. در حال حاضر نیز بیش از 3400 دانشجو در آن تحصیل می کنند.

برنامه های آموزشی این دانشکده در تمامی زمینه های پزشکی برگزار می شود که اصلی ترین آن ها برنامه پزشکی عمومی و دندانپزشکی است. تمامی برنامه ها و دوره های آموزشی نیز برای دانشجویان بین الملل به زبان انگلیسی برگزار می شود.

تحصیل در برنامه پزشکی عمومی برگزار شده در این دانشکده 6 سال طول می کشد. 3 سال اول دوره در خود دانشکده تدریس می شود. اما با شروع شدن سال چهارم تحصیل پزشکی در جمهوری چک ، به دانشجویان بین الملل این فرصت داده می شود تا مطابق با برنامه آراسموس، یک ترم تحصیلی (12 هفته بالینی) را در کشور خود یا سایر کشورهای طرف قرارداد با دانشگاه تحصیل کنند.

دوره های آموزشی پیشنهادی اولین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز برای دانشجویان بین الملل:

نکته مهم: هزینه های زندگی در پراگ در صورت زندگی در خوابگاه در نظر گرفته شده و شامل مجموع هزینه های خوابگاه ، تغزیه، حمل و نقل و سایر موارد به صورت تقریبی می باشد

نام دوره طول دوره زبان تدریس شهریه سالانه تحصیلی محل تحصیل هزینه زندگی در پراگ
پزشکی عمومی (MUDr) 6 سال انگلیسی 17509 یورو شهر پراگ بین 400 تا 500 یورو در ماه
دندانپزشکی عمومی 5 سال انگلیسی 17509 یورو شهر پراگ بین 400 تا 500 یورو در ماه

دانشکده دوم پزشکی دانشگاه چارلز جمهوری چک

  1. دومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در پراگ (Second Faculty of Medicine Charles University)

دومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز، در اطراف شهر پراگ واقع شده است و تا مرکز شهر پراگ فقط ۱۵ دقیقه با مترو فاصله دارد. ایستگاه مترو مستقیماً به ورودی این دانشکده پزشکی در جمهوری چک منتهی می شود.

این دانشکده یکی از مشهورترین دانشکده های جهان به حساب می آید و آموزش های بالینی دانشجویان خود را در بیمارستان دانشگاهی موتول انجام می دهد. این بیمارستان بزرگترین و مدرن ترین بیمارستان جمهوری چک و اروپایی مرکزی است که هر ساله بیش از یک میلیون بیمار در آن درمان می ‌شوند. علاوه بر این بیش از 3000 نفر در این بیمارستان مشغول به کار هستند که در بین آن ها بیش از 800 پزشک وجود دارد.

به همین دلیل دانشجویان پزشکی این دانشکده، توانایی کار و کسب تجربه در طول دوران تحصیلی خود؛ در کنار پزشکان کلینیک های مختلف بیمارستان را دارد. علاوه بر این به دانشجویان این دانشکده پزشکی در جمهوری چک این فرصت داده می شود تا مطابق با برنامه تبادل دانشجویی IFMSA، یک ترم یا بیشتر را در دانشکده ها و بیمارستان های آلمان، انگلستان و ….. ادامه دهند.

دوره پزشکی برگزار شده در دومین دانشکده پزشکی چارلز برای دانشجویان بین الملل:

نام دوره طول دوره زبان تدریس شهریه سالانه دانشگاه محل تدریس هزینه زندگی در پراگ
پزشکی عمومی (MUDr) 6 سال انگلیسی 15175 یورو در سال پراگ بین 400 تا 500 یورو در ماه

دانشکده سوم پزشکی دانشگاه چارلز در شهر هرادتس کراووه

  1. سومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در پراگ (Third Faculty of Medicine Charles University)

سومین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز، آخرین دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه در شهر پراگ است. این دانشکده نیز مانند دیگر دانشکده های علوم پزشکی این دانشگاه، از مدرن ترین تجهیزات آموزشی برای آموزش دانشجویان پزشکی در جمهوری چک استفاده می کند؛ همچنین در قالب برنامه های تبادل دانشجویی آراسموس و … امکان تحصیل دانشجویان در سایر کشورها را فراهم می کند.

با این حال اهداف آموزشی این دانشکده مطابق با برنامه Euroskills دانشکده های پزشکی در اروپا است. توجه داشته باشید که فقط دانشکده سوم چارلز در این برنامه شرکت دارد. لذا برنامه های آموزشی و درسی در این دانشکده بر اساس اصول آموزش یکپارچه مسئله محور و تماس اولیه با بیماران اجرا می شود.

این مسئله دانشجویان بین الملل این دانشگاه را موظف می کند تا پایان سال دوم تحصیل پزشکی در جمهوری چک به زبان چک تسلط پیدا کنند؛ زیرا دانشجویان در طول دوره آموزش بالینی باید بتوانند با بیماران و پرسنل بیمارستان ارتباط برقرار کنند.

دوره های پزشکی برگزار شده در سومین دانشکده پزشکی چارلز برای دانشجویان بین الملل:

نام دوره طول دوره زبان تدریس شهریه سالانه دانشگاه محل تدریس هزینه زندگی در پراگ
پزشکی عمومی (MUDr) 6 سال انگلیسی 13618 یورو در سال شهر پراگ بین 400 تا 500 یورو در ماه

دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در شهر هرادتس کرالووه

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در هرادتس کرالووه (Charles University Faculty of Medicine in Hradec Kralove)

این دانشکده در مرکز تاریخی و فرهنگی منطقه شرقی جمهوری چک، یعنی شهر هرادک کرالووه (Hradec Kralove) قرار گرفته است. با پایتخت چک (شهر پراگ) نیز 100 کیلومتر فاصله دارد.

زمان تاسیس این دانشکده به 13 اکتبر 1945 بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم برمی گردد. از سال 1992 نیز با برگزاری رشته های پزشکی به زبان انگلیسی، شروع به پذیرش دانشجویان بین الملل برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک کرده است.

 دوره های پزشکی برگزار شده در این دانشکده، شامل طیف وسیعی از رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و … در مقاطع مختلف تحصیلی می شود. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشکده در طول سال های اول و دوم تحصیل، ملزم به شرکت در کلاس های زبان چک به عنوان بخش اجباری برنامه های تحصیل در چک هستند. زیرا باید برای ارتباط با بیماران در هنگام مطالعات بالینی خود آماده شوند.

برنامه های پیشنهادی دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در هرادتس کرالووه

نام دوره طول دوره زبان تدریس شهریه سالانه دانشگاه محل تدریس هزینه زندگی در هرادتس کرالووه
پزشکی عمومی (MUDr) 6 سال انگلیسی 12062 یورو هرادتس کرالووه تقریبا 450 یورو در ماه
داروسازی 5 سال انگلیسی 7600 یورو هرادتس کرالووه تقریبا 450 یورو در ماه
کارشناسی ارشد علوم دارویی 2 سال انگلیسی 7600 یورو هرادتس کرالووه تقریبا 450 یورو در ماه

دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز جمهوری چک در شهر پیلزن

  1. دانشکده پزشکی در جمهوری چک دانشگاه چارلز در پیلزن (Charles University Faculty of Medicine in Pilsen)

شهر پیلزن در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت جمهوری چک (شهر پراگ) قرار دارد. دانشکده علوم پزشکی دانشگاه چارلز نیز در سال ۱۹۴۵ در این شهر تاسیس شد. از سال ۱۹۵۳ به بعد نیز به عنوان یک دانشکده مستقل فعالیت می کند و به یکی از دانشکده های پیشرو پزشکی در جمهوری چک تبدیل شده است.

در این دانشکده دوره های پزشکی عمومی و دندانپزشکی برگزار می شود. دانشجویان نیز آموزش‌های لازم را با استفاده از مدرن ترین و جدیدترین امکانات آموزشی دریافت می کنند که از جمله آن ها می توان به پنج موسسه نظری و مرکز جدید زیست پزشکی این دانشکده اشاره کرد.

برنامه های پیشنهادی دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در پیلزن

نام دوره طول دوره زبان تدریس شهریه سالانه دانشگاه محل تدریس هزینه زندگی در پیلزن
پزشکی عمومی (MUDr) 6 سال انگلیسی 13618 یورو پیلزن تقریبا 450 یورو در ماه
دندانپزشکی عمومی 5 سال انگلیسی 13618 یورو پیلزن تقریبا 450 یورو در ماه

تحصیل پزشکی در دانشگاه پالاتسکی ( دانشگاه پالاکی) (Palacký University

دانشگاه پالاتسکی بعد از دانشگاه چارلز برترین دانشگاه، برای تحصیل در جمهوری چک است که در سطح بین الملل جایگاه بالایی دارد. این دانشگاه در سال 1573 به عنوان یک موسسه دولتی در شهر اولوموتس تاسیس شد. در حال حاضر نیز به واسطه سابقه عالی خود در آموزش و پژوهش، بیش از 2000 دانشجو برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک را به خود جذب کرده است.

دانشگاه پالاتسکی 7 دانشکده مختلف دارد که یکی از آن ها دانشکده پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه است. در این دانشکده دوره های مختلف پزشکی عمومی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، داروسازی و … برگزار می شود.

روش تدریس در دانشگاه پالاتسکی

روش تدریس در این دانشکده مانند اکثر دانشکده های پزشکی در اروپا مرکزی، سنتی است. تمامی برنامه های تحصیلی برگزار شده نیز از سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) استفاده می کند. به همین دلیل دانشجویانی که در دانشگاه پالاتسکی مشغول به تحصیل پزشکی در جمهوری چک هستند، امکان ادامه تحصیل در خارج از چک و سایر کشورهای دنیا را دارند.

علاوه بر این لازم به ذکر است که برنامه های تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی عمومی دانشگاه پالاکی به شیوه ای مدرن و کاربردی برگزار می شود. دانشجویان نیز برنامه های درسی این 2 برنامه تحصیلی؛ همچنین دروس عملی، سمینارها و سخنرانی ها را به زبان انگلیسی و مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا آموزش می بینند. در پایان نیز مدرک معتبر بین المللی (MUDR) پزشکی عمومی و (MDDR) دندانپزشکی دریافت می کنند.

مدرک برنامه پزشکی عمومی این دانشگاه از نظر ایالات متحده و کانادا؛ همچنین وزارت علوم و بهداشت ایران اعتبار دارد. اخیرا نیز در انجمن دانشکده های پزشکی اروپا ( AMSE ) اعتبار گرفته است. این امر کیفیت بالای آموزشی و استانداردهای اروپایی مطالعات پزشکی دانشگاه پالاتسکی اولوموتس را تایید می کند.

دانشکده پزشکی و دندانپزشکی در چک دانشگاه پالاتسکی

دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاتسکی، دانشجویان بین الملل متعددی را از بیش از 15 کشور مختلف جهان، برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک به خود جذب می کند. به این صورت که هر ساله تقریبا 65 دانشجوی خارجی  برای شرکت در برنامه پزشکی عمومی دانشگاه پالاتسکی ثبت نام می کنند. 15 تا 20 دانشجو نیز اقدامات لازم برای تحصیل در برنامه دندانپزشکی را انجام می دهند.

چهار ترم اول تحصیلی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاتسکی بیشتر دروس نظری را در برمی گیرد. به دنبال آن، ترم های بعدی با موضوعات پیش بالینی و موضوعات بالینی ارائه می شود. دانشجویان دروس پیش بالینی را در در ترم های 5-7 (پزشکی عمومی) یا 5-6 (دندانپزشکی) آموزش می بینند. شروع آموزش دروس بالینی نیز در هر دو برنامه با موضوعات مرتبط با مراقبت های بهداشت عمومی (پزشکی اجتماعی، حقوق پزشکی) همراه است.

رشته های بالینی در بیمارستان دانشکده پزشکی دانشگاه پالاتسکی به دانشجویان آموزش داده می شوند. این بیمارستان یک موسسه آموزشی بسیار بزرگ با 1396 تخت است که در آن تمام تجهیزات لازم با استاندارهای روز دنیا برای آموزش باکیفیت پزشکی در جمهوری چک وجود دارد.

دانشجویان هر دو برنامه پزشکی عمومی و دندانپزشکی در آزمون های اخلاق پزشکی به زبان انگلیسی، آلمانی یا چکی شرکت می کنند؛ سپس در بخش های بیمارستانی دوره های عملی را می گذرانند.

مطالعات پزشکی عمومی در ترم 11 و 12 با امتحانات دولتی در رشته های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، بهداشت عمومی و اطفال به پایان می رسد. تحصیل در رشته دندانپزشکی نیز در ترم 10 با امتحانات دولتی در رشته های دندانپزشکی جراحی، ارتودنسی و جراحی دهان به پایان می رسد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل پزشکی در دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک اینجا کلیک کنید.

برنامه های پیشنهادی دانشکده پزشکی دانشگاه پالاتسکی

نام دوره طول دوره زبان تدریس شهریه سالانه دانشگاه محل تدریس هزینه زندگی در اولوموتس
پزشکی عمومی (MUDr) 6 سال انگلیسی 10500 یورو در سال اولوموتس تقریبا 450 یورو در ماه
دندانپزشکی 5 سال انگلیسی 11800 یورو در سال اولوموتس تقریبا 450 یورو در ماه
برنامه فیزیوتراپی 4 سال انگلیسی 8000 یورو در سال اولوموتس تقریبا 450 یورو در ماه

پزشکی دانشگاه ماساریک جمهوری چک

دانشگاه ماساریک (Masaryk University)

دانشگاه ماساریک دومین دانشگاه بزرگ دولتی در جمهوری چک است که در شهر برنو قرار دارد. این دانشگاه در سال 1919 تاسیس شد و در حال حاضر 10 دانشکده مختلف از جمله دانشکده پزشکی؛ همراه با بیش از 200 بخش، موسسه و کلینیک دارد.

از اصلی ترین برنامه های پزشکی در جمهوری چک که توسط دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزار می شود؛ می توان به برنامه کارشناسی ارشد بینایی سنجی یا اپتومتریست، برنامه مدرک پزشکی عمومی، برنامه مدرک دندانپزشکی و برنامه فیزیوتراپی برای تحصیل در چک اشاره کرد.

تمامی این برنامه های تحصیلی برای دانشجویان بین الملل به زبان انگلیسی برگزار می شوند. هر ساله نیز با توجه به کیفیت بالای آموزشی دانشگاه و هزینه های تحصیلی نسبتا مقرون به صرفه؛ همچنین اعتبار مدرک تحصیلی در سطح بین الملل، دانشجویان بین المللی زیادی را از سراسر جهان جذب می کنند.

پزشکی در چک دانشگاه ماساریک

برنامه پزشکی دانشگاه ماساریک یک دوره 6 ساله تحصیلی به حساب می آید که هدف آن تربیت متخصصان حرفه پزشکی در جمهوری چک است. این برنامه نیز مانند برنامه پزشکی سایر دانشگاه های چک، برای فارغ التحصیلان دبیرستانی طراحی می شود. لذا تمامی متقاضیان با داشتن مدرک فارغ التحصیلی دبیرستان و دیپلم خود، می توانند برای شرکت در این دوره درخواست پذیرش ارسال کنند.  

به صورت معمول، دانشجویان در طول دو سال اول تحصیل پزشکی در دانشگاه ماساریک، دروس نظری (زیست شناسی، بیوفیزیک، شیمی و بیوشیمی، آناتومی، بافت شناسی و فیزیولوژی) را مطالعه می کنند. کلاس های آموزشی برگزار شده نیز شامل سخنرانی ها، تجربیات آزمایشگاهی و سمینارها می شود.  

در طی سال های چهارم و پنجم نیز، باید دوره های کارآموزی را در کلینیک های آزمایشگاهی بگذرانند؛ همچنین در سخنرانی هایی شرکت کنند که مکمل آموزش بالینی پزشکی در چک به حساب می آید.

سپس، در سال آخر تحصیل پزشکی در چک، موظف به شرکت در آموزش های عملی پیش از فارغ التحصیلی می شوند. لذا باید زیر نظر پزشکانی مجرب و کارآزموده در کلینیک ها و بخش های مختلف بیمارستانی کار کنند. علاوه بر این لازم است 4 بخش از آموزش های عملی تابستانی را طی کنند که در آن با عملکرد سیستم های بهداشتی و درمانی و روش های استفاده از آن ها آشنا می شوند.

لازم به ذکر است که مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه ماساریک، تحت نظارت این دانشگاه، دوره های فاندیشن یا آمادگی برای آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه ماساریک را در ایران برگزار می کند. با شرکت در دوره فاندیشن هم برای کسب نمره قبولی در آزمون ورودی آمادگی لازم را دارید، هم دانش لازم برای طی کردن سال اول تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در جمهوری چک را خواهید داشت.     

دندانپزشکی در چک دانشگاه ماساریک

دانشگاه ماساریک برنامه دندانپزشکی را با هدف آماده سازی دانشجویان و تبدیل آن ها به دندانپزشکانی حرفه ای برگزار می کند. این برنامه مطابق با سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) برگزار می شود. به همین دلیل شرایطی را برای دانشجویان ایجاد می کند تا بتوانند برای تکمیل تحصیلات خود، چند ترم تحصیلی را در سایر دانشگاه‌های اروپایی طی کنند.

طی کردن دوره دندانپزشکی دانشگاه ماساریک 6 سال طول می کشد و در این مدت دانشجویان 10 ترم تحصیلی را می گذرانند. موضوعات و مباحث درسی این دوره دندانپزشکی در جمهوری چک نیز به ترتیب شامل موضوعات نظری، پیش بالینی و بعد بالینی می شود. همچنین برنامه های درسی بر اساس اصل تداوم منطقی موضوعات است و دانشجویان برای رفتن به ترم بعدی باید از حداقل پیش نیازهای لازم برخوردار باشند. به این معنی که قبل از انتخاب درس اصلی، لازم است پیش نیاز آن را در ترم قبل پاس کنند.

برای یادگیری هر چه بهتر دانشجویان نیز، چهار تمرین عملی در بین مباحث درسی آن ها گنجانده شده است که برای انجام آن دانشجویان باید به آزمایشگاه ها مراجعه کنند و عمل های جراحی دندانپزشکی انجام دهند. در پایان نیز دوره تحصیلی دندانپزشکی با یک آزمون دقیق و جامع به پایان می رسد. این آزمون شامل دو بخش تئوری و عملی در یکی از رشته های است که عبارت اند از:

  • دندانپزشکی محافظه کارانه، دندانپزشکی کودکان و پریودنتولوژی
  • دندانپزشکی پروتز و ارتودنسی
  • جراحی دهان و فک و صورت

برنامه های پیشنهادی دانشکده پزشکی دانشگاه ماساریک ( پزشکی در چک)

نام دوره طول دوره زبان تدریس شهریه سالانه دانشگاه محل تدریس هزینه زندگی در شهر برنو
 پزشکی عمومی 6 سال انگلیسی 330,000 CZK شهر برنو تقریباً 400 تا 500 یورو در ماه
دندانپزشکی 5 سال انگلیسی 360000 CZK شهر برنو تقریباً 400 تا 500 یورو در ماه
کارشناسی ارشد بینایی سنجی 2 سال انگلیسی تقریبا 3500 یورو در سال شهر برنو تقریباً 400 تا 500 یورو در ماه

در صورتی که شما نیز تمایل به تحصیل در دورهای تحصیلی این دانشگاه یا دیگر دانشگاه های چک دارید؛ مشاوران و متخصصان مجرب ما در مجموعه آسپیان -به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران- می توانند شرایط پذیرش شما در دانشگاه انتخابی را مهیا کنند.

آزمون ورودی رشته های پزشکی و دندانپزشکی جمهوری چک

شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی در چک

به صورت خلاصه شرایط درخواست و دریافت پذیرش تمامی دانشگاه های جمهوری چک مشابه یکدیگر است. لذا شما به عنوان یک دانشجوی بین الملل برای دریافت پذیرش از هر کدام از دانشگاه های این کشور باید:

  1. جهت تحصیل پزشکی در چک مدرک تحصیلی دوره قبل را دریافت کنید.

حداقل مدرک مورد نیاز برای پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپشزکی دانشگاه های چارلز، پالاتسکی و ماساریک مدرک اتمام دوره متوسطه یعنی دیپلم ( ریاضی، تجربی و یا انسانی) می باشد. 

  1. به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید.

از آنجایی که دوره های برگزار شده پزشکی در جمهوری چک برای دانشجویان بین الملل در تمامی دانشگاه های چک، به زبان انگلیسی است. تمامی دروس عملی، سخنرانی ها و سمینارهاییی که دانشجویان در طول تحصیل باید در آن ها شرکت کنند نیز به زبان انگلیسی برگزار می شود. از طرفی بعد از ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه، از شما خواسته می شود تا در یک مصاحبه شفایی به زبان انگلیسی شرکت کنید. در این مصاحبه میزان تسلط شما به زبان انگلیسی و انگیزه شما برای تحصیل در چک مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به همین دلیل، نیاز است ( اجباری نیست) دانشجویان قبل از اخذ پذیرش دانشگاه انتخابی خود، یک مدرک معتبر زبان انگلیسی دریافت کنند. به صورت معمول مدارک زبان انگلیسی مورد قبول برای تحصیل در چک شامل موارد زیر می شود:

  • مدرک FCE
  • مدرک زبان آیلتس با کسب حداقل نمره ۶
  • مدرک زبان تافل با کسب حداقل نمره ۸۷

** البته طبق هماهنگی مجموعه آسپیان با دانشگاه های چارلز و پالاتسکی ارائه مدرک زبان الزامی نیست و داوطلبین می توانند با شرکت در دوره های foundation  که با نظارت مستقیم دانشگاه برگزار می شود، به سطح مناسبی از زبان برسند و دیگر نیاز به ارائه مدرک زبان نیست.

  1. برای تحصیل پزشکی در چک باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنید.

هر کدام از دانشگاه های پزشکی در جمهوری چک نظیر دانشکده اول، دوم، سوم و …. دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی و دانشگاه ماساریک برای پذیرش دانشجویان بین الملل آزمون ورودی جداگانه ای برگزار می کنند.

آزمون های ورودی این دانشگاه ها به صورت جداگانه و در تاریخ های مختلف برگزار می شوند؛ با این حال مباحث تمامی آن ها شامل 3 بخش شیمی (شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی عمومی)، زیست و فیزیک است.

البته آزمون ورودی دانشگاه پالاتسکی و ماساریک، علاوه بر بخش شیمی، فیزیک و زیست، یک بخش ریاضی نیز دارد. البته متقاضیان شرکت کننده می توانند یکی از بخش های ریاضی یا فیزیک را به صورت اختیاری انتخاب کنند.

نکته مهم 1: آزمون ورودی تمامی دانشگاه های پزشکی در جمهوری چک ،توسط مجموعه آسپیان – به عنوان تنها نماینده رسمی این دانشگاه ها در ایران- به صورت آنلاین در تهران برگزار می شود.

 نکته مهم 2: مجموعه آسپیان با دریافت مجوز رسمی از دانشگاه های چک، دوره های فاندیشن (Foundation) این دانشگاه ها را در ایران برگزار می کند.

 دوره فاندیشن به دوره های آمادگی برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی در جمهوری چک گفته می شود که تقریبا 3 ماه طول می کشد. متقاضیانی که بر مباحث آزمون ورودی دانشگاه های چک تسلط ندارند، می توانند در این دوره شرکت کنند و برای کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه انتخابی، آماده شوند. علاوه بر این می توانند در دوره های یادگیری زبان انگلیسی نیز شرکت کنند.

** برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های foundation مشاهده مجوزها اینجا کلیک کنید.

دانشگاه های پزشکی جمهوری چک

شانس پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چک

همانطور که گفته شد مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشکده های پزشکی دانشگاه های معتبر چارلز، پالاتسکی و ماساریک جمهوری چک در ایران است و داوطلبین علاقه مند به تحصیل پزشکی و دنداپزشکی در چک می توانند نسبت به پذیرش در هر سه دانشگاه به طور همزمان اقدام کنند تا حداقل شانس پذیرش در یکی از دانشگاه ها را داشته باشند.

اما یک نکته مهم!

دانشگاه چارلز داری 5 دانشکده پزشکی مجزاست. پس با توجه به این نکته مهم داوطلبین می توانند شانس قبولی و پذیرش خود را از میان 7 دانشکده پزشکی ( 5 دانشکده چارلز، 1 دانشکده پالاتسکی و 1 دانشکده ماساریک) امتحان کنند. می توانید تعداد دفعات پذیرش برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی به تفکیک در جداول زیر مشاهده فرمائید.

7 فرصت پذیرش در رشته پزشکی مطابق با جدول زیر:

رشته تحصیلی

نوع دوره طول دوره زبان تدریس دانشکده

پزشکی عمومی

( MUDR )

تمام وقت

6 سال

زبان انگلیسی

دانشکده اول پزشکی دانشگاه چارلز

دانشکده دوم پزشکی دانشگاه چارلز

دانشکده سوم پزشکی دانشگاه چارلز

دانشکده پزشکی چارلز در هرادتس کرالووه

دانشکده پزشکی چارلز در پیلزن

دانشگاه پالاتسکی

دانشگاه ماساریک

5 فرصت پذیرش در رشته دندانپزشکی مطابق با جدول زیر:

رشته تحصیلی

نوع دوره طول دوره زبان تدریس

دانشکده

دندانپزشکی عمومی

( MDDR )

تمام وقت 5 سال

زبان انگلیسی

دانشکده اول پزشکی دانشگاه چارلز

دانشکده پزشکی چارلز در هرادتس کرالووه

دانشکده پزشکی چارلز در پیلزن

دانشگاه پالاتسکی

دانشگاه ماساریک

جمع بندی تحصیل پزشکی در جمهوری چک

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره دانشگاه های پزشکی در چک، دوره های پزشکی برگزار شده در آن ها؛ همچنین شرایط لازم برای پذیرش در آن ها را در اختیار شما قرار دهیم. به شما توضیح دادیم که به صورت معمول دوره های پزشکی در جمهوری چک 6 سال طول می کشد و به صورت معمول شامل دو بخش پیش بالینی و بالینی می شود. در بخش اول بیشتر مباحث تئوری به دانشجویان آموزش داده می شود. بخش دوم نیز، همان طور که انتظار می رود، در کنار مباحث تئوری، شامل آموزش های عملی نیز است.

در سال های پایانی تحصیل پزشکی در چک نیز، در بیمارستان ها و کلینیک ها مشغول به فعالیت می شوید و با بیماران واقعی ارتباط برقرار می کنید. علاوه بر این، به واسطه حضور در بیمارستان ها، فرصت آموزش مباحث پزشکی از مجرب ترین پزشکان را نیز خواهید داشت. در پایان نیز مدرک پزشکی عمومی MUDR را از دانشگاه های معتبر پزشکی در جمهوری چک دریافت خواهید کرد.

در صورتی که در دوره های دندانپزشکی یا داروسازی دانشگاه های چک شرکت کنید نیز، طول دوره تحصیلی شما 5 سال خواهد بود. در طول دوره مباحث تئوری و عملی مختلفی به شما آموزش داده می شود. تا جایی که بتوانید بعد از فارغ التحصیلی به صورت مستقل و به عنوان یک دندانپزشک حرفه ای در مراکز بهداشتی درمانی مشغول به کار شوید.

در صورتی که تصمیم به تحصیل در چک گرفته اید و در هر کدام از دوره های پزشکی دانشگاه های چارلز، دانشگاه پالاتسکی و ماساریک مشغول به تحصیل شوید. یا در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید با مشاوران و متخصصان مجرب سایت آسپیان تماس بگیرید.

سوالات متداول در خصوص تحصیل پزشکی در چک

برای پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به چه مدرک تحصیلی نیاز هست؟

برای شرکت در ازمون ورودی رشته های پزشکی و دندان پزشکی مدرک دیپلم ریاضی، تجربی و انسانی مورد نیاز هست. البته تحت شرایط خاص برخی از دیپلم های فنی نیز در صورت تایید دانشگاه مورد قبول واقع میشه.


آیا برای پذیرش و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک به مدرک زبان نیاز هست؟

خیر به مدرک زبان نیاز نیست ولی باید تسلط کافی به زبان داشته باشید و یا با شرکت در دوره های زبان که توسط مجموعه آسپیان در حال برگزاری است به تسلط کافی برای حضور در کلاس ها ی دانشگاه برسید.


آیا پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چک محدودیت سنی داره؟

به طور کلی تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی محدودیت سنی نداره ولی برای افراد تا سن 40 سال و یا افراد با گپ تحصیلی کم  پروسه دریافت ویزا راحت تر هست. 


برای کسانی که زبان انگلیسیشون ضعیفه و تمایل داشته باشن که پزشکی و یا دندانپزشکی در چک بخونن راهی وجود داره؟

بله شما میتونید در دوره های زبان مجموعه آسپیان شرکت کنید این دوره جزئی از دوره های Foundation هست و قبل از شروع دوره سطح زبان شما سنجیده میشه و متناسب با سطح زبان شما دوره های تقویت زبان توسط یکی از بهترین اساتید زبان انگلیسی تهران برگزار میشه


امسال هم ( سال 1401) پذیرش در رشته فیزیوتراپی بدون آزمون ورودی هست؟

بله پذیرش در رشته فیزیوتراپی بدون آزمون ورودی هست و برای اطلاع از جزییات پذیرش از طریق دایرکت با ما در ارتباط باشید.


آیا انجام کار دانشجویی در حین تحصیل برای دانشجویان پزشکی در چک امکان پذیر هست؟

بله امکان کار دانشجویی تا حداکثر 20 ساعت در هفته برای دانشجویان وجود دارد. البته باید این نکته را مد نظر داشت که حجم دروس به خصوص در سال های اول و دوم بالاست و کار دانشجویی امکان رسیدگی به دروس وآمادگی لازم برای امتحانات کم میکنه برای همین توصیه میشه که روی کار دانشجویی حداقل در سال های ابتدایی تحصیل حساب نکنید.


آیا مدرک پزشکی دانشگاه های چارلز و پالاتسکی مورد تایید ایران هست؟

بله  دانشگاه های چارلز و پالاتسکی مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران هستند و برای کار و یا ادامه تحصیل در ایران هیچ مشکلی وجود نداره.


طول دوره تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چک چقدر هست؟

طول دوره رشته پزشکی  ۶ ساله هست و بعد از فارغ‌التحصیلی به شما مدرک MUDr و یا همان پزشک عمومی داده میشه. طول دوره دندانپزشکی هم 5 سال هست و در انتها مدرک MDDr یا همان یا همان دندان پزشک دریافت میکنید.


تاریخ برگزاری آزمون ورودی رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چک چه زمانی هست؟

 به طور معمول دانشگاه ها  آزمون در ماه های آپریل، می و ژوئن برگزار میکنن که حدودا ماه های اردیبهشت،خرداد و تیر ماه میشه.


آزمون ورودی رشته های پزشکی و دندانپزشکی در چک از چه دروسی هست؟

آزمون ورودی دانشگاه چارلز از دروس شیمی(عمومی، آلی و معدنی) زیست و فیزیک

آزمون ورودی دانشگاه پالاتسکی از دروس شیمی(عمومی، آلی و معدنی)، زیست و از یکی از دروس ریاضی یا فیزیک به اختیار

Comments (2)

  • نسیم Reply

    سلام و درود . پسرم سال قبل پذیرش یکی از دانشگاههای فرانسه گرفت و الان داره زبان فرانسه میخونه . در حال حاظر نظرش عوض شده و میخواد پزشکی بخونه کشور چک رو دوست داره . خواستم ازتون بپرسم با توجه به اینکه خودشون توی اروپا هستن امتحان ورودی رو باید حضوری بدن با آنلاینه؟ و اینکه ایشون سال قبل یعنی ۱۴۰۱ دیپلم تجربی رو گرفتن و با توجه به گذشت یک سال و خورده ای آیا احتمال قبول شدن توی آزمون ورودیش هست ؟ نمره های سال آخرش خوب بودن و با معدل۱۸.۸۰ دیپلم گرفت . منظورم اینه که امتحانش سخته ؟

    مهر 29, 1402 at 3:47 ب.ظ
    • nemati Reply

      سلام وقتتون بخیر بله امکانش هست و میتونن اقدام کنند شما لطفا فرم مشاوره داخل سایت پر کنید مشاوران ما خدمتتون تماس میگیرن و به طور کامل راهنماییتون می کنن

      آبان 13, 1402 at 3:10 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *