هشت دانشگاه جمهوری چک در رتبه بندی 1000 دانشگاه برتر

هشت دانشگاه جمهوری چک در رتبه بندی 1000 دانشگاه برتر

رتبه بندی شانگهای ARWU  (رتبه بندی آکادمیک دانشگاه های جهان) یکی از معتبرترین رتبه بندی های بین المللی دانشگاه ها است. این رتبه بندی؛ در درجه اول بر سطح علمی و تحقیقاتی مؤسسات تمرکز دارد و از شش شاخص برای ارزیابی استفاده می کند. دیگر معیارهای مهم برای رتبه بندی دانشگاه ها، عبارتند از: “تعداد دانشمندان با بیشترین استناد در پایگاه داده پژوهشگران با استناد بالا” و “تعداد برندگان جایزه نوبل مرتبط با یک موسسه مشخص”

امسال، این رتبه بندی، 1000 مورد از بهترین دانشگاه ها را از میان 2500 دانشگاه در سراسر جهان انتخاب کرد. با توجه به این رتبه بندی دانشگاه چارلز در جمهوری چک بهترین رتبه را کسب کرده است. اگرچه جایگاه این دانشگاه، در رتبه بندی بین المللی ARWU امسال پایین آمده است. امسال هشت دانشگاه چک در این رتبه بندی در میان 1000 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. در سال گذشته، تعداد این دانشگاه ها هفت عدد بود.

دانشگاه های برتر جمهوری چک

جمهوری چک 8 نماینده در این رده بندی دارد. با توجه به ARWU، بهترین دانشگاه چک، دانشگاه چارلز است که در جایگاه 301-400 قرار گرفت و از رتبه 201-300 پایین آمد. برخی از بهترین رشته ها در دانشگاه چارلز ریاضیات، فیزیک، بوم شناسی، مهندسی متالورژی و اقتصاد هستند.

در همین حال، دانشگاه ماساریک برنو که سال گذشته با رتبه 601 تا 700 در این جدول حضور داشت، به رتبه 401 تا 500 جهان و رتبه دوم در جمهوری چک صعود کرد. دانشگاه پالاتسکی در اولوموک در جایگاه 701-800، دانشگاه صنعتی چک ČVUT  و دانشگاه علوم زیستی چک ČZU  در پراگ در جایگاه 801-900 قرار گرفتند. دانشگاه فناوری VUT  در برنو، دانشگاه فنی استراوا VŠB-TUO  و دانشگاه بوهمیای جنوبی در چسکه بودجوویسه در رتبه 901-1000 قرار گرفتند.

دانشگاه های برتر در رتبه بندی

در فهرست بهترین دانشگاه ها، دانشگاه های آمریکایی و بریتانیایی در میان ده دانشگاه برتر هستند و دانشگاه هاروارد برای بیست و دومین بار متوالی در رتبه اول قرار دارد.

سه جایگاه ابتدایی را دانشگاه های آمریکایی اشغال کردند: دانشگاه هاروارد و پس از آن دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست MITبه ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار دارند. در جایگاه چهارم، دانشگاه بریتانیایی کمبریج و پس از آن دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، دانشگاه پرینستون، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کلمبیا در نیویورک قرار دارند.

نام دانشگاه هایی از فرانسه، سوئیس، دانمارک و سوئد نیز در میان 50 دانشگاه برتر به چشم می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *