راهنمای کامل تحصیل در جمهوری چک

راهنمای کامل تحصیل در جمهوری چک

به دنبال تحصیل در جمهوری چک هستید؟ تصمیم بسیار مناسبی گرفته اید. زیرا جمهوری چک یکی از 5 کشور برتر جهان برای تحصیل و زندگی است. این کشور در مرکز اروپا قرار دارد که به عنوان یک نقطه برتر برای سفر، دسترسی به تجربه کاری ارزشمند و یافتن شغل تمام وقت پس از فارغ التحصیلی محسوب می شود. علاوه بر این جمهوری چک بخشی از اتحادیه اروپا است و مدارک تحصیلی از دانشگاه های آن در سراسر جهان، به ویژه در اروپا و ایالات متحده، به رسمیت شناخته شده و ارزش بالایی دارد.

در ادامه مقاله اطلاعات کاملی در مورد کشور چک، دانشگاه های آن؛ همچنین شرایط پذیرش دانشجویان بین الملل در دانشگاه های این کشور را در اختیار شما قرار می دهیم.

به اطلاع هراهان گرامی می رسانیم مجموعه آسپیان نماینده رسمی دانشگاه های چارلز ، پالاتسکی و ماساریک جمهوری چک در ایران می باشد و تمامی مراحل پذیرش، دریافت ویزا و اقامت دانشجویان توسط مجموعه آسپیان انجام می گیرد. جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر فرم مشاوره داخل سایت را تکمیل نمایید یا از طریق شماره های تماس با ما در ارتباط باشید.

دلایل تحصیل در جمهوری چک

دلایل زیادی برای تحصیل در چک وجود دارد. شما در حالی که در جمهوری چک تحصیل می کنید می توانید از یک زندگی اجتماعی پررونق خارج از کلاس درس خود لذت ببرید. از موزه ها و تعداد زیادی از آثار تاریخی و فرهنگی خارق العاده چک -که اکثر آن ها در سایت یونسکو به ثبت رسیده اند- دیدن کنید. با گشت و گذار در رستوران های شیک این کشور و چشیدن طعم غذاهای منحصر به فرد آن ها، با فرهنگ مردم چک آشنا شوید. در عین حال مدرک لیسانس یا فوق لیسانس خود را نیز دریافت کنید.

با این حال از مهمترین دلایلی که هر ساله دانشجویان بین الملل زیادی را از سراسر جهان برای تحصیل در جمهوری چک جذب می کند؛ عبارت اند از:

دلایل تحصیل در جمهوری چک

  1. آموزش با کیفیت

دانشگاه های چک طیف وسیعی از دوره‌ های آموزشی و تحقیقاتی با کیفیت بسیار بالا، به ویژه در رشته‌ های علوم پایه، مهندسی و پزشکی ارائه می دهند. برای آموزش دانشجویان خود نیز از به روزترین امکانات و شیوه های آموزشی استفاده می کنند؛

همچنین دانشگاه های چک با کشورهای مختلف اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان ارتباطات گسترده‌ ای دارند و در بسیاری از برنامه‌ های همکاری و تبادل دانشجوی بین المللی شرکت کرده اند. همه این عوامل باعث شده تا دانشگاه های چک به عنوان بهترین مرکز برای یادگیری و آموزش در سطح جهان به شهرت برسند. 

  1. تنوع رشته های تحصیلی

تقریباً ۷۰ موسسه آموزش عالی دولتی برای تحصیل در جمهوری چک وجود دارد. در این دانشگاه‌ ها طیف گسترده‌ ای از تخصص‌ ها و دوره ‌های تحصیلی منحصر به فرد در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می گیرد. دوره های برگزار شده برای دانشجویان بین الملل در دانشگاه این کشور نیز اکثرا به زبان انگلیسی و در برخی موارد سایر زبان های خارجی نظیر آلمانی، فرانسه و …. برگزار می شود.

تنوع رشته های تحصیلی در جمهوری چک

  1. محیط دانشجویی مناسب جمهوری چک

از سال ۲۰۲۰ بیش از 50 هزار دانشجوی خارجی در دوره های تحصیلی تمام وقت جمهوری چک مشغول به تحصیل هستند. این عدد برای یک کشور کوچک در اروپای مرکزی بسیار قابل توجه به حساب می آید. بر این اساس شما با تحصیل در جمهوری چک می توانید با دانشجویان از سایر کشورها دنیا ارتباط داشته باشید و روابط اجتماعی خود را گسترش دهید.

محیط دانشجویی مناسب جمهوری چک

  1. امنیت در چک

بر اساس شاخص صلح جهانی، جمهوری چک یکی از امن ترین مکان ها برای زندگی در جهان به حساب می آید. نرخ جرم و جنایت در این کشور پایین است و شهروندان از استاندارد زندگی خوب و بسیار مطلوبی برخوردارند.

 جامعه کشور چک بسیار لیبرال و بدون تبعیض است، مردم، سبک زندگی و فرهنگ های مختلف بسیار مورد استقبال مردم و دولت این کشور قرار می گیرند. به همین دلیل به عنوان ششمین کشور امن در دنیا شناخته می شود؛ همچنین در بین 20 کشور برتر جهان برای تحصیل قرار دارد.

  • 6 کشور امن دنیا
  • دومین مکان برتر برای کار در خارج از کشور
  • پنجمین کشور ارزان جهان برای زندگی
  1. موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب

 کشور چک در مرکز اروپا قرار گرفته است. لذا تحصیل در جمهوری چک به شما این امکان را می دهد تا از تمامی کشورهای این قاره بازدید کنید. علاوه بر این با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه خود، محل سرمایه گذاری شرکت های بین المللی زیادی شده است که به شما این امکان را می دهد تا بعد از فارغ التحصیلی خیلی سریع مشغول به کار شوید.

  • دفتر مرکزی منطقه ای بسیاری از شرکت های بین المللی
  • جامعه بزرگ مهاجر با حدود 500000 خارجی
  • موقعیت استراتژیک در مرکز اروپا
  1. زیبایی و فرهنگ غنی کشور چک

جمهوری چک یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان به حساب می آید. این کشور از قدیم الایام تا کنون به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در محل تلاقی فرهنگ های بسیاری قرار گرفته است. فرهنگ این کشور از نظر تاریخی عمدتاً توسط تأثیرات اسلاوونی، آلمانی (اتریش) و یهودیان شکل گرفته که منجر به میراث فرهنگی و سبک زندگی غنی اروپای مرکزی شد.

زیبایی و فرهنگ غنی کشور چک

  1. هزینه مقرون به صرفه تحصیل در چک

هزینه زندگی و تحصیل در جمهوری چک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است. هزینه زندگی دانشجویان بین الملل متناسب با سبک زندگی خود مبلغی بین 350 تا 700 دلار در ماه خواهد بود. مزیت دیگر این است که دانشجویان خارجی این اجازه را دارند که در کنار تحصیل برای تامین هزینه های خود کار کنند.

  • 150 دلار در ماه برای خوابگاه دانشجویی
  • 2.5 دلار برای یک وعده غذایی در رستوران های شهر پراگ
  • 1.5 دلار برای خرید بلیط اتوبوس
  • برخورداری تمامی دانشجویان از 75 درصد تخفیف در جمهوری چک

سیستم آموزشی در جمهوری چک چگونه است؟

از آنجایی که کشور چک بخشی از اتحادیه اروپا به حساب می آید، از سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) (فرآیند آموزش بولونیا) یا سیستمی سازگار با ECTS برای آموزش دانشجویان در هنگام تحصیل در چک استفاده می کنند. هدف این سیستم، ساده کردن چارچوب آموزش عالی و تسهیل هر گونه همکاری در آینده، بین دانشگاه های سراسر اروپا است.

بر این اساس مدرک اخذ شده از دانشگاه های این کشور نه تنها در سراسر اروپا بلکه در ایالات متحده آمریکا نیز اعتبار دارد. البته لازم به ذکر است که مدرک برخی دانشگاه های معتبر این کشور نظیر دانشگاه چارلز، پالاتسکی و دانشگاه ماساریک از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران نیز معتبر است. لذا دانشجویان ایرانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند به ایران برگردند و در کشور خود مشغول به کار شوند.

فرآیند تدریس در دانشگاه های چک، به تخصص انتخاب شده بستگی دارد و معمولاً شامل سخنرانی ها، سمینارها، کار آزمایشگاهی، تمرین و خودآموزی و یادگیری مستقل است. اجباری یا اختیاری بودن حضور در سخنرانی ها توسط هر دانشگاه تعیین می شود؛ اما شرکت در سمینارها اغلب برای برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد در طول تحصیل در جمهوری چک اجباری است.

هر سال تحصیلی در این کشور نیز به دو ترم تقسیم می شود. متناسب با دانشگاه یا نوع برنامه تحصیلی، ممکن است در طول ترم یا در پایان ترم، امتحانات ارزشیابی مستمر (قبل از امتحان نهایی) برگزار شود.  هر دانشجو برای داشتن حق شرکت در امتحانات نهایی هر ترم، باید ابتدا نمره لازم در امتحانات ارزشیابی مستمر را کسب کند.

ترم بهار                                

ترم تابستان

دوره تدریس اواسط فوریه – اواسط ماه مه اواسط سپتامبر – اواسط دسامبر
دوره امتحان اواسط ماه مه – پایان ژوئن ژانویه – اواسط فوریه

 

شرایط تحصیل در جمهوری چک

برای شروع سفر تحصیلی خود در جمهوری چک، در ابتدا باید شرایط لازم را داشته باشید. شروط اصلی پذیرش در دانشگاه های این کشور را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اتمام دوره تحصیلی قبلی

اصلی ترین و اولین شرط تحصیل در چک به اتمام رساندن دوران تحصیل قبلی و ارائه مدرک تحصیلی آن است. به عنوان مثال اگر به تازگی از دبیرستان فارغ التحصیل شده اید و به دنبال تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های چک هستید، باید مدرک تحصیلات متوسطه و پیش دانشگاهی را به دانشگاه ارائه دهید.

به همین ترتیب در صورتی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستید، باید مدرک کارشناسی و در صورتی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارید، باید مدرک کارشناسی ارشد خود را به دانشگاه ارائه دهید.

  • تسلط به زبان انگلیسی

دومین شرط برای تحصیل در جمهوری چک ،تسلط داشتن به زبان انگلیسی است. زیرا دوره های تحصیلی ارائه شده به دانشجویان بین الملل در این کشور، اکثرا به زبان انگلیسی برگزار می شود.

لازم به ذکر است که تحصیل در دوره های تحصیلی رایگان چک که به زبان چکی برگزار می شود، فقط به دانشجویان بومی این کشور اختصاص دارد. لذا اخذ پذیرش در آن ها برای دانشجویان بین الملل تقریبا غیرممکن است.

  • کسب نمره قبولی در آزمون ورودی

متقاضیان برای تحصیل در اکثر دانشگاه های چک به ویژه در رشته های تاپ تحصیلی نظیر پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و …. ملزم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه انتخابی خود هستند. مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، این آزمون را در تهران برگزار می کند. برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون و مباحث آزمون متناسب با رشته انتخابی با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. 

در صورت دارا بودن شروط بالا می توانید درخواست خود، برای پذیرش در دانشگاه انتخابی را ارسال کنید.

تحصیل در دانشگاه های چک

نحوه ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه های جمهوری چک در سال 2022

به صورت معمول فرایند درخواست برای تحصیل در جمهوری چک کار بسیار ساده ای است. به این شکل که هر متقاضی برای ارسال درخواست خود در ابتدا باید یک “فرم درخواست آنلاین” را تکمیل کنند. به ازای هر درخواست پذیرش نیز هزینه کمی وجود دارد که متقاضی باید آن را بپردازد.

در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه ها ممکن است علاوه بر تکمیل فرم درخواست آنلاین، از شما بخواهند مدارکی را نیز ارسال کنید. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم قبل از ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه انتخابی، شرایط و مدارک خواسته شده در وب سایت های رسمی دانشگاه را به صورت کامل بررسی کنید. یا اینکه با تماس با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان اطلاعات کامل را در مورد شرایط پذیرش دانشگاه انتخابی خود دریافت کنید.

 برای افزایش شانس پذیرش شما در دانشگاه های چک نیز به شما توصیه می کنیم، به طور همزمان برای چندین دانشگاه درخواست پذیرش ارسال کنید.

مهلت ارسال درخواست پذیرش برای تحصیل در جمهوری چک

به صورت معمول مهلت ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه های چک از فوریه تا آوریل هر سال است. برای جلوگیری از تاخیر یا از دست دادن مهلت های مقرر شده از طرف دانشگاه به شما توصیه می کنیم، مدارک لازم را آماده کنید.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه های کشور چک، مهلت ارسال درخواست پذیرش ندارند، به این معنی که هر زمان که آماده باشید، می توانید درخواست پذیرش خود برای دانشگاه را ارسال کنید.

  • آخرین مهلت درخواست برای دانشگاه های دولتی چک: فوریه
  • آخرین مهلت درخواست برای مدارس هنر چک: نوامبر
  • آخرین مهلت درخواست برای دانشکده های فنی چک: مارس – آوریل
  • مهلت درخواست برای کارشناسی ارشد در تابستان: ژوئن- ژوئیه
  • مهلت درخواست برای کارشناسی ارشد در زمستان: ژانویه- فوریه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در جمهوری چک

در صورتی که بخواهید در جمهوری چک تحصیل کنید باید مدارکی را آماده و برای دانشگاه ارسال کنید. از جمله این مدارک که شایستگی شما برای تحصیل در چک را نشان می دهد عبارت اند از:

  • فرم درخواست پذیرش
  • شناسنامه
  • عکس های اخیر
  • گذرنامه یا کارت ملی شما
  • مدرک تحصیلی دوره قبل
  • ریز نمرات تحصیلی
  • CV/رزومه
  • توصیه نامه (برای تحصیلات تکمیلی)
  • نامه هدف
  • مدرکی که نشان دهد توانایی تامین هزینه زندگی و تحصیل در چک را دارید.
  • رسید پرداخت هزینه درخواست (بین 20 تا 50 یورو)
  • اثبات دانش زبان انگلیسی (نمرات آیلتس، تافل و …)

در صورتی که متقاضی تحصیل در جمهوری چک در مقطع فوق لیسانس باشید، ممکن است از شما مدارک اضافی چون مدارک آزمون های GRE، GMAT یا LSAT را درخواست کنند. بررسی کنید که آیا دانشگاه انتخابی شما به هر یک از این آزمون ها یا موارد دیگر نیاز دارد یا خیر.

لازم به ذکر است که تمام اسناد دانشگاهی و مدارک تحصیلی دانشجویان خارجی، باید توسط دولت چک از طریق فرآیندی به نام نوستریفیکیشن (Nostrifikace) تأیید و به رسمیت شناخته شوند. در صورت نیاز به کمک در این زمینه با نمایندگان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

مقاطع تحصیلی در جمهوری چک

جمهوری چک از سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) استفاده می کند و دارای یک سیستم آموزش عالی سه سطحی در سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری است. البته در این سیستم 3 سطحی استثنا نیز وجود دارد که شامل دوره های تمام وقت 5 یا 6 ساله برای تحصیل در جمهوری چک می شود.

در ادامه در مورد هر سطح و مقطع تحصیلی اطلاعات کاملی را به شما ارائه می دهیم که عبارت اند از:

  • تحصیل در مقطع کارشناسی در جمهوری چک

مدت استاندارد دوره های لیسانس در دانشگاه های چک 3 سال است. برخی از برنامه ها و رشته های تحصیلی مانند مهندسی عمران یا مهندسی مکانیک نیز 4 سال طول می کشند. دانشجویان در طول این چند سال تحصیلی، برای دریافت مدرک لیسانس باید 180 تا 240 واحد درسی را پاس کنند.

یک سال تحصیلی تمام وقت معادل 60 واحد است. یک ترم نیز 30 واحد دارد. هر کدام از دانشگاه های چک نیز حداقل تعداد واحدهایی را که یک دانشجو برای واجد شرایط شدن برای شرکت در ترم بعدی باید کسب کند را تعیین می کند.

محتوای درسی دانشجویان در هنگام تحصیل در جمهوری چک نیز به دروس اجباری (که دانشجویان باید مطالعه کنند) و دروس انتخابی (که دانشجویان می توانند از لیست دروس ارائه شده توسط گروه انتخاب کنند) تقسیم می شود.

در پایان نیز دانشجویان بعد از پاس کردن واحدهای درسی، گذراندن تمام دروس اجباری؛ همچنین قبولی در آزمون های نهایی و دفاع از پایان نامه، فارغ التحصیل می شوند. سپس به آن ها مدرک Bachelor’s diploma یا مدرک (Bc.) تعلق می گیرد.

  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد جمهوری چک

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان باید مدارکی دال بر اتمام موفقیت آمیز برنامه کارشناسی خود ارائه دهند. به صورت معمول برای تحصیل در این مقطع تحصیلی، البته به استثنای رشته های فنی، پزشکی و روانشناسی، نیازی به داشتن مدرک لیسانس مرتبط با رشته انتخابی نیست.

مهمترین چیزی که متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای تحصیل در جمهوری چک به آن احتیاج دارند، دانش لازم و گذراندن تمامی آزمون های ورودی خواسته شده از طرف دانشگاه است.

مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک 1 تا 3 سال تحصیلی طول می کشد. برای دریافت مدرک تحصیلی نیز دانشجویان باید 120 واحد درسی را پاس کنند؛ همچنین امتحانات نهایی دانشگاه را با موفقیت بگذرانند و از پایان نامه خود دفاع کنند. بعد از آن می توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند که از رایج ترین آن ها مدرک مهندسی (Ing) و کارشناسی ارشد با مدرک Mgr است.

  • برنامه های 5 الی 6 ساله برای تحصیل در جمهوری چک

در سیستم آموزشی سه سطحی جمهوری چک، استثناهایی وجود دارد. به این معنی که برخی از دوره های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های این کشور، به دو برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم نمی شود. لذا دانشجو با شرکت و تحصیل در آن ها به صورت مستقیم از دانشگاه، مدرک کارشناسی ارشد دریافت می کنند. بدون اینکه نیازی به گذراندن مقطع لیسانس داشته باشد.

به عنوان مثال برخی از دوره های تحصیلی نظیر دوره های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، تربیت معلم در سطح دبستان، یک دوره تمام وقت 5 یا 6 ساله هستند. لذا متقاضیان بعد از فارغ التحصیلی از مقطع دبیرستان، می تواند در یکی از این دوره ها پذیرش شود. در پایان دوره نیز مدرک کارشناسی ارشد دریافت کند.    

تحصیل در جمهوری چک در مقطع دکتری

برنامه های دکتری برای فارغ التحصیلان دارای مدرک کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. برنامه های این مقطع تحصیلی صرفاً ادامه برنامه کارشناسی ارشد به حساب نمی آیند، بلکه در حقیقت یک برنامه تحقیقاتی هستند.

دانشجوی دکترا عضو تمام وقت دپارتمان به حساب می آید و می تواند در هر پروژه کمک مالی دپارتمان یا دانشگاه شرکت کند. نتایج تحقیقات دانشجویان نیز در سمینارها یا کنفرانس های بین المللی ارائه و در مجلات علمی منتشر می شود.

طول دوره های دکترا در جمهوری چک معمولاً 3 سال است. برای تکمیل برنامه نیز، دانشجو باید تمام الزامات برنامه درسی فردی را برآورده کند، امتحانات نهایی را بگذراند و از پایان نامه دکترا دفاع کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقطع دکتری می توانید با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان ارتباط برقرار کنید. 

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی از محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در جمهوری چک به حساب می آیند. به صورت معمول سوالات مهمی که برای علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی چک به وجود می آید، این است که:

  1. فرایند پذیرش در دانشگاه های پزشکی جمهوری چک چگونه است؟

در حال حاضر 8 دانشکده پزشکی در جمهوری چک وجود دارد که در آن ها رشته های مختلف پزشکی به دانشجویان ارائه می شود. دانشگاه چارلز به عنوان بزرگ ترین و معتبرترین دانشگاه چک، 5 دانشکده پزشکی دارد. سه دانشکده پزشکی آن در شهر پراگ –پایتخت جمهوری چک- یک دانشکده در پلزن و یک دانشکده دیگر در شهر هرادک کرالووه واقع شده است.

علاوه بر دانشکده های پزشکی دانشگاه چارلز، دانشکده پزشکی دانشگاه پالاتسکی (Palacky) در شهر اولوموتس (Olomouc)؛ همچنین دانشکده پزشکی دانشگاه ماساریک (Masaryk) در شهر برنو، هر ساله دانشجویان علاقه مند بین الملل زیادی را در رشته های پزشکی برای تحصیل در جمهوری چک پذیرش می کنند.

مهلت ارسال درخواست و شرایط پذیرش در هر کدام از دانشکده های پزشکی چک با یک دیگر متفاوت است. با این حال شرط اصلی برای پذیرش در تمامی آن ها قبولی در آزمون ورودی دانشگاه است.

مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک، آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور را در ایران برگزار می کند. برای آمادگی و موفقیت در این آزمون نیز می توانید در دوره های فاندیشن (Foundation) دانشگاه های چک شرکت کنید که توسط مجموعه آسپیان در تهران برگزار می شود. 

کسب اطلاعات بیشتر دوره های آمادگی آزمون ورودی رشته های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی 

  1. تحصیل در رشته های پزشکی جمهوری چک، چگونه است؟

طول دوره تحصیل در دانشکده های پزشکی جمهوری چک 6 سال است. دانشجویان پزشکی در 3 سال اول تحصیل در جمهوری چک ،موضوعات نظری و پیش بالینی را مطالعه می کنند؛ در 3 سال بعد نیز به مطالعه موضوعات بالینی می پردازند. بعد از فارغ التحصیلی نیز مدرک medicinae universae doctor (MUDr.) دریافت می کنند و می توانند در تمام تخصص های پزشکی کار کنند. علاوه بر این می توانند تحصیلات خود را در یک رشته تخصصی ادامه دهند.

کسب اطلاعات بیشتر تحصیل پزشکی در جمهوری 

امکانات تحصیلی جمهوری چک

بهترین دانشگاه های جمهوری چک

جمهوری چک بیش از 26 دانشگاه دولتی و 34 موسسه آموزش عالی خصوصی دارد. در حال حاضر 15 دانشگاه این کشور در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2022 در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند.

شهرهای جمهوری چک نظیر پراگ، اولوموتس و برنو نیز مطابق با رتبه بندی های انجام شده در لیست 40 شهر برتر دانشجویی جهان قرار دارند.

از جمله بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در جمهوری چک که در بهترین شهرهای دانشجویی این کشور واقع شده اند، می توان موارد زیر را نام برد:

  1. دانشگاه چارلز (Charles University)

دانشگاه چارلز یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است که در سال 1348 تاسیس شد. با این حال، به عنوان یک موسسه آموزش عالی مدرن، پویا، جهانی و معتبر فعالیت می کند و در سطح جهان شناخته می شود. در حال حاضر، دانشگاه چارلز دارای 17 دانشکده (14 دانشکده در پراگ، 2 دانشکده در شهر هرادتس کرالووه و 1 دانشکده در شهر پلزن)، مؤسسات دانشگاهی و سایر مکان‌ های کاری برای فعالیت‌ های آموزشی، پژوهشی، علمی و توسعه است.

این دانشگاه بزرگ ترین و برترین دانشگاه برای تحصیل در جمهوری چک به حساب می آید. دانشکده های مختلف آن نیز انواع برنامه های آموزشی را ارائه می دهد که به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند. به عنوان مثال، از محبوب ترین دوره های تحصیلی انگلیسی زبان این دانشگاه برنامه های پزشکی ارائه شده در دانشکده های پزشکی هستند که به عنوان باکیفیت ترین برنامه های پزشکی در سطح اروپا شناخته می شوند.

  • سال تاسیس: 1348
  • مهلت ارسال درخواست پذیرش: 30 آوریل
  • شرایط پذیرش: مدرک A-Level و تسلط به زبان تدریس رشته انتخابی
  • رتبه در THE: 501
  • رتبه در شانگهای: 201
  • رتبه در QS: 210
  • رتبه در چک: 1
  • تعداد دانشجویان: بیش از 46000
  • هزینه زندگی ماهانه: 400 تا 600 یورو
  • نسبت استاد به دانشجو: 16.1
  • بورسیه تحصیلی: دارد
  • شرکت در برنامه آراسموس: دارد
  • تنها نماینده رسمی در ایران: مجموعه آسپیان ( دانشکده پزشکی)
  • وبسایت رسمی cuni.cz
  1. دانشگاه پالاتسکی (Palacký University)

دانشگاه پالاتسکی دومین دانشگاه قدیمی و معتبر جمهوری چک است که در سال 1573 تأسیس شد. این دانشگاه یک موسسه پیشرو در زمینه تحقیقات به حساب می آید و با تکیه بر سنت بیش از 400 ساله آموزش عالی، امروزه به یک مرکز مشهور برای آموزش و پژوهش در سطح جهان تبدیل شده است.

دانشگاه پالاتسکی در حال حاضر 8 دانشکده مختلف در شهر اولوموتس، برای تحصیل در جمهوری چک دارد. در دانشکده های مختلف آن نیز طیف وسیعی از رشته های تحصیلی از علوم بهداشت و پزشکی تا زبان های مدرن و کلاسیک، فلسفه، تربیت معلم، علوم، حقوق، ورزش و الهیات در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

  • سال تاسیس: 1573
  • شرایط پذیرش: مدرک A-Level و تسلط به زبان تدریس رشته انتخابی
  • رتبه در THE: 801
  • رتبه در شانگهای: 701
  • رتبه در QS: 529
  • رتبه در چک: 2
  • تعداد دانشجویان: بیش از 24000
  • هزینه زندگی: 3840 دلار در سال
  • بورسیه تحصیلی: دارد
  • شرکت در برنامه آراسموس: دارد
  • موقعیت: شهر اولوموتس
  • تنها نماینده رسمی در ایران: مجموعه آسپیان ( دانشکده پزشکی)
  1. دانشگاه ماساریک (Masaryk University)

دانشگاه ماساریک در سال 1919 به عنوان دومین دانشگاه در جمهوری چک تأسیس شد. این دانشگاه اولین دانشگاه در جمهوری چک بود که درخواست ها را به صورت الکترونیکی پذیرفت. در حال حاضر نیز یکی از سریع‌ ترین دانشگاه ‌های در حال توسعه در اروپای مرکزی به حساب می آید.

دانشگاه ماساریک نیازمندی ‌های لازم برای تحقیقات اولیه را با تلاش ‌های سیستماتیک برای ایجاد شرایط برای تحصیلات دانشگاهی با کیفیت، مطابق با خواسته ‌های بازار کار در جامعه مدرن، مرتبط می‌ کند. معرفی مدل سه ساله کارشناسی و کارشناسی ارشد دو ساله برای تحصیل در جمهوری چک ؛همچنین یک سیستم اعتباری در سطح دانشگاه بر اساس اصول سیستم انتقال اعتبار اروپا، انعطاف پذیری بیشتری را تضمین کرده و به تقویت بین المللی برنامه های درسی این دانشگاه کمک کرده است.

دانشگاه ماساریک می تواند به دانشجویان و کارمندان خود امکانات فوق العاده ای از آزمایشگاه های تحقیقاتی، کتابخانه های مدرن، اتاق های کامپیوتر و مراکز تخصصی ارائه دهد. علاوه بر این دانشجویان می توانند در 9 خوابگاه واقع در مناطق آرام شهر محل اقامت بیابند.

  • سال تاسیس: 1919
  • مهلت ارسال درخواست پذیرش: 3 فوریه و 2 دسامبر
  • شرایط پذیرش: مدرک A-Level و تسلط به زبان تدریس رشته انتخابی
  • رتبه در THE: 801
  • رتبه در شانگهای: 601
  • رتبه در QS: 555
  • رتبه در چک: 3
  • تعداد دانشجویان: بیش از 40000
  • هزینه زندگی ماهانه: 400 تا 500 یورو
  • نسبت استاد به دانشجو: 20.1
  • تعداد دانشکده: 9
  • تعداد رشته های تحصیلی: بیش از 800 رشته
  • بورسیه تحصیلی: دارد
  • موقعیت: شهر برنو
  • شرکت در برنامه آراسموس: دارد
  • تنها نماینده رسمی در ایران: مجموعه آسپیان ( دانشکده پزشکی)

مطمئن ترین شیوه برای تحصیل در جمهوری چک

برای کمک به متقاضیان تحصیل در چک برای دستیابی به پتانسیل خود و به حداکثر رساندن شانس موفقیت برای تحصیل در دانشگاه های چک، برنامه های مختلف آمادگی یا دوره های فاندیشن وجود دارد.

چنین برنامه مطالعاتی توسط متخصصان این حوزه اجرا می شود تا به جوانان مشتاق کمک کند تا رویاهای خود را برای به دست آوردن بهترین استفاده از پتانسیل تحصیلی خود در جمهوری چک را محقق سازند. شما با شرکت در این دوره ها می توانید بر مباحث آزمون ورودی دانشگاه های چک مسلط شوید. علاوه بر این دوره های آموزش زبان را نیز بگذرانید. لذا شانس خود برای پذیرش در دانشگاه انتخابی و تحصیل در جمهوری چک را بالاتر ببرید.

لازم به ذکر است که مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک، دوره های فاندیشن را ایران برگزار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران و متخصصان ما در ارتباط باشید. 

جمع بندی

در این مقاله دلایل و مزایای تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک، شرایط پذیرش و نحوه ارسال درخواست به آن ها؛ همچنین بهترین دانشگاه های جمهوری چک را برای شما بیان کردیم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، می توانید با دریافت مشاوره از متخصصان ما در مجموعه آسپیان پاسخ آن را دریافت کنید.

Comments (4)

  • احسان رفیعی Reply

    با سلام
    بنده قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته زمین شناسی گرایش آب شناسی را دارم

    آذر 27, 1402 at 4:04 ب.ظ
    • nemati Reply

      وقتتون بخیر در حال حاضر برای مقطع دکتری فقط رشته فیزیوتراپی پذیرش داریم

      دی 3, 1402 at 9:20 ق.ظ
  • هریوه Reply

    برای کسی که تازه از دبیرستان فارغ التحصیل میشم بزودی،آیا میشه با هر معدنی در جمهوری چک لیسانس فیزیوتراپی خوند؟

    بهمن 6, 1402 at 10:09 ق.ظ
    • nemati Reply

      وقتتون بخیر بله میشه شرط معدل نداره

      بهمن 10, 1402 at 5:01 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *