تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک

راهنمای کامل تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک

تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک ، می تواند یک گزینه انتخابی بی نظیر برای علاقه مندان رشته های مهندسی باشد که می خواهند در اروپا تحصیل کنند. زیرا دانشگاه های این کشور اروپایی، کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارند. هزینه تحصیل در آن ها نیز بسیار مقرون به صرفه تر از سایر کشورهای اروپایی است. علاوه بر این، با توجه به رتبه و رنک بالای دانشگاه های چک در سطح بین الملل، دانشجویان آن ها از آینده تحصیلی و شغلی تضمین شده و درخشانی برخوردار خواهند شد.

در صورتی که شما نیز قصد تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک را دارید؛ با ما در این مقاله از سایت آسپیان همراه باشید تا با شرایط تحصیل مهندسی در چک و بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته های مهندسی آشنا شوید.

توجه داشته باشید که مجموعه آسپیان، تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک از جمله دانشگاه چارلز، پالاتسکی، ماساریک و … در ایران است. تمامی مراحل لازم برای پذیرش در دانشگاه های این کشور از دریافت ویزا تا اخذ پذیرش و اقامت در خوابگاه های دانشگاه را برای شما انجام می دهد.

علاوه بر این، مجموعه آسپیان آزمون های ورودی و دوره های فاندیشن دانشگاه های چک را نیز در ایران برگزار می کند. لذا برای شرکت در این آزمون و دوره نیازی به مسافرت و صرف هزینه و وقت اضافه نخواهید داشت. برای کسب اطلاع بیشتر درباره دانشگاه انتخابی خود، بهتر است از طریق شماره تماس های موجود در سایت با مشاوران ما تماس بگیرید. یا اینکه “فرم درخواست مشاوره رایگان” قرار گرفته در سایت را پر کنید.

مهندسی در چک

شرایط اخذ پذیرش دانشگاه برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک

متقاضیان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های مهندسی چک، باید دوره تحصیلی قبلی خود را به پایان برسانند. به عنوان مثال، برای تحصیل در مقطع لیسانس رشته های مهندسی، باید دوره دبیرستان را طی کنید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز، مدرک لیسانس خود را دریافت کرده باشید.

در صورت لزوم نیز، متناسب با دانشگاه و دانشکده ای که برای تحصیل انتخاب کرده اید، باید در آزمون ورودی شرکت کنید. زیرا دانشگاه های چک برای پذیرش دانشجویان بین الملل برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک در اغلب رشته های تحصیلی، آزمون ورودی برگزار می کنند.

علاوه بر این، با توجه به این موضوع که زبان تدریس در تمامی دانشگاه های مهندسی چک برای دانشجویان بین الملل انگلیسی است؛ دانشجویان باید به این زبان مسلط باشند و بتوانند مدرکی در حد آیلتس 6 به دانشگاه ارائه دهند.

البته متقاضیانی که زبان انگلیسی آن ها چندان قوی نیست؛ می توانند در دوره های فاندیشن دانشگاه های چک شرکت کنند. دوره های فاندیشن به منظور آمادگی دانشجویان برای شرکت در آزمون ورودی؛ همچنین تقویت زبان انگلیسی آن ها برای ورود به دانشگاه برگزار می شود. مجموعه آسپیان نیز به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، دوره های فاندیشن دانشگاه های این کشور را در تهران برگزار می کند.

تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک در مقطع لیسانس

مقطع لیسانس اولین سطح آموزش عالی در دانشگاه های مهندسی جمهوری چک است. طول دوره تحصیلی در این مقطع 3 تا 4 سال خواهد بود. در پایان نیز به دانشجویان مدرک لیسانس مهندسی (B.Eng. یا BE) داده می شود.

مدرک لیسانس مهندسی از نظر آکادمیک با لیسانس علوم برابر است. به صورت معمول نیز تمامی دانشگاه های فنی و علمی کاربردی چک، به فارغ التحصیلان برنامه های فنی خود مدرک لیسانس مهندسی (B.Eng. یا BE) می دهند. در سایر دانشگاه های این کشور نیز، فارغ التحصیلان رشته های فنی، مدرک لیسانس علوم (B.Sc.) را دریافت 2می کنند.

دانشجویان در طول تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک یاد می گیرند که چگونه مسائل مهندسی را با استفاده از ریاضیات، اصول علمی و همچنین روش ها و فن آوری های جدید حل کنند. علاوه بر این، مهارت حل مسئله برای توسعه یک رویکرد تحلیلی را یاد می گیرند و چگونگی انجام تحقیقات مناسب را آموزش می بینند.

در پایان نیز، دانشجویان برای فارغ التحصیل شدن باید یک مقاله تحقیقاتی مهندسی را در سال آخر تحصیلی خود بنویسند. علاوه بر این، به صورت معمول ملزم به شرکت در یک امتحان و آزمون نهایی می شوند که بخشی از آن دفاع از پایان نامه است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی (M.Eng.) در جمهوری چک

تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک در مقطع کارشناسی ارشد تقریبا 1 تا 2 سال طول می کشد. این مقطع مهندسی، از نظر آکادمیک با کارشناسی ارشد علوم و کارشناسی ارشد هنر برابری می کند. با این حال، فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در دانشگاه های فنی و علمی کاربردی جمهوری چک، مدرک کارشناسی ارشد M.Eng یا ME دریافت می کنند. در ازای تحصیل برنامه های مهندسی در برخی از دانشگاه های چک نیز مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) به دانشجویان داده می شود.

مدرک کارشناسی ارشد M.Eng که برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک به دانشجویان داده می شود؛ شامل دوره ها و تکالیف نظری خواهد بود. اما به صورت معمول، تمرکز اصلی آن بر توسعه مهارت ها و ارائه آموزش های بسیار تخصصی مهندسی به دانشجویان است. به همین دلیل فارغ التحصیلانی که این مدرک مهندسی را دریافت می کنند، مهندسانی حرفه ای در رشته انتخابی خود هستند و به راحتی جذب بازار کار می شوند.

بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک ،برای دریافت مدرک M.Eng باید پروژه هایی عملی را در یک مکان صنعتی بگذرانند تا با کار در صنعت مهندسی آشنا شوند. علاوه بر این، برای فارغ التحصیل شدن باید یک پروژه نهایی را تکمیل کنند، که شامل حل یک مشکل پیچیده مهندسی با استفاده از تمام تجربه و دانش جمع آوری شده در طول تحصیل است.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک

دانشگاه های مهندسی معتبری در جمهوری چک وجود دارند که هر ساله رشته های مهندسی متعددی را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می کنند. از جمله این دانشگاه ها عبارت اند از:

  • دانشگاه فنی چک در پراگ (Czech Technical University in Prague)

دانشگاه فنی پراگ یک موسسه فنی مدرن و از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک است. این دانشگاه، یکی از قدیمی ترین موسسات در اروپای مرکزی به حساب می آید و قدمتی 300 ساله در امر آموزش دارد. هر ساله نیز دانشجویان داخلی و خارجی متعددی را از سراسر جهان پذیرش می کند. تا جایی که در حال حاضر بیش از 17800 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.

از آنجایی که این دانشگاه در پایتخت جمهوری چک، یعنی شهر پراگ قرار دارد؛ دانشجویان می توانند از زندگی در یک محیط پرجنب و جوش و زیبا لذت ببرند.

دانشگاه فنی چک در حال حاضر 8 دانشکده دارد که تمرکز آن ها بر آموزش و تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک است. دانشکده ها نیز مانند خود دانشگاه فنی چک از سابقه طولانی در امر آموزش و تحقیقات برخوردار هستند. تا جایی که هر کدام از دانشکده ها به واسطه تحقیقات، ارتباطات و مشارکت های خود با سایر دانشگاه های جهان؛ همچنین ارائه بهترین آموزش ها با مدرن ترین شیوه ها و تجهیزات دانشگاهی، جوایز متعددی دریافت کرده اند.

علاوه بر این، دانشگاه فنی در پراگ، برای یادگیری و کسب تجربه هر چه بیشتر دانشجویان مشغول به تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک ، در سازمان ها و برنامه های مختلف تبادل دانشجویی چون آراسموس عضو شده است. به همین دلیل دانشجویان این دانشگاه می توانند بخشی از دوران تحصیل خود را در سایر دانشگاه های معتبر در خارج از کشور چک سپری کنند و تجربه های جدیدی به دست آورند.

برنامه های دانشگاه فنی چک برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک

برنامه تحصیلیمقطع تحصیلیطول دورهزبان تحصیلشهریه سالانهموقعیت
مهندسی عمرانلیسانس4 سالانگلیسی15569 یوروپراگ 6
مهندسی برق و علوم کامپیوترلیسانس3 سالانگلیسی11677 یوروپراگ 6
مبانی نظری مهندسی مکانیکلیسانس3 سالانگلیسی11677 یوروپراگ 6
حمل و نقل و مخابراتلیسانس3 سالانگلیسی11677 یوروپراگ 6
مهندسی برق، مهندسی برق و مدیریتکارشناسی ارشد2 سالانگلیسی9341 یوروپراگ 6
مهندسی محیط زیستکارشناسی ارشد2 سالانگلیسی4671 یوروپراگ 6

 

تحصیل رشته های مهندسی در کشور چک

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های تحصیلی دانشگاه های چک می توانید با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

  • دانشگاه علوم زیستی چک در پراگ (Czech University of Life Sciences Prague)

دانشگاه علوم زیستی از دیگر دانشگاه های برتر این کشور است که برنامه های متعددی را برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک ارائه می دهد. این دانشگاه در سال 2016 به 100 سالگی خود رسید و به صورت مداوم در حال فعالیت است. هر ساله نیز برنامه های تحصیلی و مدارک تحصیلی مختلفی را به دانشجویان خود اعطا می کند. با توجه به پیشرفت های روز افزون خود نیز هر ساله دانشجویان داخلی و بین الملل بیشتری را به سمت خود می کشاند.

برنامه های تحصیلی دانشگاه علوم زیستی چک در پراگ، در دانشکده مهندسی این دانشگاه به دانشجویان ارائه می شود. این دانشکده مهندسی از سال 1952، تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک را آغاز کرده است. از زمان شروع فعالیت خود نیز، با توجه به پیشرفت های زیاد خود، توانسته در سطح بین الملل رتبه و رنک بالایی کسب کند.

 دانشکده مهندسی دانشگاه علوم زیستی جمهوری چک، 10 بخش مختلف مهندسی دارد که در هر کدام از آن ها طیف گسترده ای از برنامه های دانشگاهی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

این دانشکده مهندسی، در دهه های گذشته، هزاران فارغ التحصیل از رشته های مختلف مهندسی داشته است. در سازمان ها و برنامه های متعددی چون آراسموس و .. نیز مشارکت دارد. علاوه بر این، پروژه های تحقیقاتی متعددی با سایر دانشگاه ها و موسسات جهان انجام داده است. از مربیان و اعضای هیئت علمی دارای سابقه علمی قوی نیز برای آموزش رشته های مهندسی استفاده می کند. به همین دلیل می توان گفت؛ از کیفیت آموزشی بالایی برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک برخوردار است.

  • دانشگاه صنعتی برنو (Brno University of Technology)

دانشگاه صنعتی چک که در دومین شهر مدرن و مهم این کشور یعنی برنو قرار دارد؛ یک موسسه آموزشی پیشرو برای مطالعات مهندسی است. این دانشگاه 8 دانشکده مختلف دارد که در 6 عدد از آن ها برنامه های مهندسی برگزار می شود. در حال حاضر نیز بیش از 19000 دانشجو دارد. پردیس های آن ها نیز در نزدیکی شرکت های مهندسی بزرگ قرار گرفته است که این موضوع، فرصت خوبی برای مهندسان آینده این دانشگاه فراهم می کند.

مهمترین مسئله ای که باعث جذب دانشجویان داخلی و خارجی متعدد به این دانشگاه، برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک می شود؛ کیفیت بسیار بالای آموزش دانشگاه صنعتی برنو است. زیرا برنامه های مهندسی این دانشگاه با تجهیزات و امکانات فوق پیشرفته به دانشجویان داخلی و خارجی آموزش داده می شود. علاوه بر این، دانشگاه سرمایه گذاری های متععدی را برای مجهز شدن به آخرین فناوری های روز دنیا؛ همچنین انجام پروژه های تحقیقاتی مختلف انجام می دهد.

در نتیجه تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک با استفاده از مدرن ترین شیوه ها و تجهیزت آموزشی و  انجام تحقیقات مختلف؛ فارغ التحصیلان این دانشگاه، نرخ اشتغال بسیار بالایی دارند. تا جایی که اکثر دانشجویان این دانشگاه، خیلی سریع و راحت پس از 6 ماه از فارغ التحصیلی مشغول به کار می شوند. این امر تایید می کند که دانشجویان مهندسی دانشگاه صنعتی برنو، دانش عملی و تمامی مهارت های لازم برای ورود به بازار کار در دنیای واقعی را کسب می کنند.  

برنامه های دانشگاه صنعتی برنو برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک

از برنامه های مهندسی ارائه شده در این دانشگاه می توان موارد زیر را نام برد:

برنامه تحصیلیمقطع تحصیلیطول دورهزبان تحصیلشهریه سالانهموقعیت
مهندسی عمرانلیسانس4 سالانگلیسی3000 یورو در سالشهر برنو
مهندسی برقلیسانس3 الی 5 سالانگلیسی2500 یوروشهر برنو
مهندسی مکانیکلیسانس3 سالانگلیسی3000 یوروشهر برنو

  • دانشگاه فنی استراوا VSB Technical University of Ostrava))

دانشگاه فنی استراوا یکی دیگر از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک است. این دانشگاه پلی تکنیک در سال 1849 تاسیس شد. هر ساله نیز دانشجویان متعددی با عملکرد بسیار بالا و برتر در رشته های مهندسی، از آن فارغ التحصیل می شوند.

دانشگاه فنی استراوا VSB به دانشجویان مهندسی خود، تجربه یادگیری منحصر به فردی را ارائه می دهد. به این صورت که برای یادگیری های عملی محیط بسیار مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. امکانات مختلفی را نیز برای هر کدام از برنامه های مهندسی فراهم می کند. علاوه بر این، به دانشجویان خود اجازه می دهد تا برای انجام تحقیقات و اکتشافات خود به آزمایشگاه ها و کارگاه های مجهز دانشگاه دسترسی داشته باشند.

ارائه دادن یک محیط مناسب برای یادگیری و تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک ، باعث شده تا این دانشگاه رتبه بسیار بالایی از نظر رضایت دانشجویان، در سطح جهانی کسب کند.  تا جایی که در حال حاضر، از نظر رتبه‌بندی و دریافت جوایز در بین ۴ درصد دانشگاه‌ های برتر جهان قرار دارد.

دانشگاه شیمی و فناوری پراگ (University of Chemistry and Technology, Prague)

دانشگاه شیمی و فناوری پراگ یکی از موسسات برجسته و معتبر در ارائه رشته شیمی و برنامه های مرتبط با آن است. با این حال در صورتی که قصد تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک و تحصیل در پراگ را دارید، باید این دانشگاه جمهوری چک را نیز در نظر بگیرید. زیرا جدا از برنامه های تحصیلی شیمی، برنامه های مهندسی بسیار رقابتی نیز دارد.

این دانشگاه در زمینه های مختلف علمی به ویژه مهندسی، تحقیقات بسیار زیادی انجام داده است. دانشجویان آن نیز جوایز متعددی برای انجام پژوهش های علمی خود به دست آورده اند. لذا می توان نتیجه گرفت این دانشگاه بالاترین کیفیت آموزش را در زمان تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک ،ارائه خواهد داد.

علاوه بر این، دانشجویان مهندسی دانشگاه شیمی و فناوری پراگ، آموزش های عملی لازم را با استفاده از مدرن ترین تجهیزات به دانشجویان خود ارائه می دهد. تا جایی که دانشجویان بین الملل از تجربه تحصیل رشته مهندسی در ای دانشگاه بسیار رضایت دارند.

از برنامه های تحصیلی ارائه شده در زمینه رشته مهندسی در این دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنامه تحصیلیمقطع تحصیلیطول دورهزبان تحصیلشهریه سالانهموقعیت
مهندسی شیمی و فناوریکارشناسی3 سالانگلیسی2473 یوروشهر پراگ
کارشناسی ارشد در مهندسی پایداری و محیط زیستکارشناسی ارشد2 سالانگلیسی2473 یوروشهر پراگ
کارشناسی ارشد در مهندسی شیمی و مهندسی زیستیکارشناسی ارشد2 سالانگلیسی2473 یوروشهر پراگ

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط تحصیل رشته مهندسی در جمهوری چک در مقاطع تحصیلی مختلف؛ همچنین بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی در جمهوری چک آشنا کنیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره تحصیل در دانشگاه های چک نیاز دارید؛ می توانید با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است. دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه این کشور را نیز در تهران برگزار می کند. لذا با راهنمایی و پشتیبانی مجموعه ما در تمامی مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه انتخابی از دریافت ویزا تا ثبت نام و اقامت در خوابگاه های دانشگاه، می توانید با صرف کمترین هزینه و وقت در دانشگاه انتخابی پذیرش شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *