معرفی دیدنی ترین و جذاب ترین شهرهای جمهوری چک

معرفی دیدنی ترین و جذاب ترین شهرهای جمهوری چک

شهرهای جمهوری چک یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری دنیا هستند که حقیقتاً از دل تاریخ و افسانه ها بیرون آمده اند. مساحت کشور چک به صورت تقریبی ۷۸ هزار و ۸۶۶ کیلومتر مربع است. شهرهای مختلف آن نیز بیش از ۱۲ مکان جذاب و دیدنی دارند که همگی در سایت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

در صورتی که قصد سفر به خارج از کشور را دارید؛ حتما این کشور اروپای مرکزی را در فهرست سفرهای خود قرار دهید. زیرا در این کشور مجموعه‌ ای از شهرهای تاریخی زیبا و منحصر به فرد، معماری هایی با سبک های مختلف، قلعه های رمانتیک و شگفتی های طبیعی بسیار جذابی قرار دارد. علاوه بر این، سفر به آن برخلاف سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر است.

در ادامه اصلی ترین و محبوب ترین شهرهای جمهوری چک از نظر گردشگران؛ همچنین جاذبه ‌های گردشگری هر کدام از شهرها را به شما معرفی می کنیم که عبارتند از:

  1. پراگ (Prague)

پراگ -پایتخت کشور چک- یک شهر بسیار جادویی است که در تمامی فصول سال زیبا و جذاب به نظر می آید. این شهر با نام مستعار “شهر صد مناره” شناخته می شود و به دلیل داشتن یک شهر قدیمی زیبا درون خود؛ کلیساهای گوتیک و تنوع شگفت انگیزی از سبک های متنوع معماری شهرت دارد.

قسمت قدیمی شهر پراگ که به خوبی حفظ شده است؛ مسیرهای باریک و رمانتیک، قیمت مقرون به صرفه سفر و گردش در آن، غذاهای خوشمزه و … تمامی نیازهای گردشگران را برطرف می کند.

با سفر به این شهر از شهرهای جمهوری چک ، می توانید بر روی پل قرون وسطایی باشکوه چارلز قدم بزنید. یا در اطراف بزرگترین مجموعه قلعه در اروپا گردش کنید؛ همچنین از زیبایی کلیساهای باشکوه این شهر لذت ببرید.

در کنار آن نیز می توانید، برای تماشای یک منظره بسیار زیبا و جذاب از پل های پراگ، به پارک Letná بروید. تماشای پراگ از این پارک، چه در طلوع، غروب یا نیمه شب باشد؛ می‌ تواند یک خاطره به یادماندنی و ماندگار را برای شما بسازد.

  1. برنو (Brno)

برنو دومین شهر بزرگ جمهوری چک است. با این حال در مقایسه با دیگر شهرهای جمهوری چک فضای بسیار آرامی دارد و هنوز به یک تله توریستی تبدیل نشده است. این شهر به صورت تقریبی 400000 نفر جمعیت دارد که اکثریت این جمعیت را دانشجویان تشکیل می‌ دهند. همین امر نیز باعث جوان و به روز ماندن شهر برنو شده است.

این شهر ترکیب بسیار زیبا و جذابی از معماری های متنوع در کنار یکدیگر به حساب می آید. به نحوی که در یک خیابان شهر برنو می توان ساختمان هایی با سبک معماری گوتیک، باروک، هنر نوو و عملکردگرا را در کنار یکدیگر مشاهده کنید.

 کلیسای جامع سنت پطرس و سنت پل (athedral of St. Peter and Paul) یک مکان بسیار عالی برای شروع گشت و گذار  و گردش در این شهر از شهرهای جمهوری چک است. بعد از آن نیز می توانید از قلعه باستانی Špilberk دیدن کنید که در قرن سیزدهم بنا شده و اکنون یکی از بزرگ ترین بناهای فرهنگی کشور چک به حساب می آید.

البته درخشان ترین جواهر معماری شهر برنو ویلا توگندهات (Villa Tugendhat) است. این ویلا نمونه ای بارز از معماری سبک مدرنیسم در اروپا به حساب می آید که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

  1. استراوا (Ostrava)

استراوا سومین شهر بزرگ و اصلی کشور چک است. این شهر دقیقا در لبه شمالی موراویا قرار گرفته است؛ جایی که جمهوری چک جای خود را به سیلسیا و سرزمین‌ های مرزی لهستان می‌ دهد. برای رفتن به این شهر کافی است، سوار قطار یا یک اتوبوس شوید که به سمت استراوا می رود. فاصله استراوا از دیگر شهرهای جمهوری چک نظیر پراگ 3.5 ساعت و برنو کمتر از 1 ساعت است.

در نظر داشته باشید که شهر استراوا یک شهر صنعتی است و ممکن است به زیبایی و بکر بودن دیگر شهرهای نام برده در این لیست نباشد؛ با این همه یک شهر باقدمت و با اصالت است که با ورود به آن می توانید درخشش معماری باروک را در یک شهر قدیمی زیبا و آراسته مشاهده کنید.

علاوه بر این در این شهر قدیمی و زیبا سالانه فستیوال های بزرگ و جشنواره های موسیقی متعددی برگزار می شود. برگزاری این جشنواره ها باعث شده تا در شهر استراوا یک زندگی شبانه پرجنب و جوش و رستوران های باشکوه و مجلل متعددی وجود داشته باشد.

همه این عوامل این شهر را به یک مقصد عالی برای سفر تبدیل کرده است. 

  1. پلزن (Plzeň)

پلزن یا پِلژن (Pilsen) چهارمین شهر بزرگ در بین شهرهای جمهوری چک است. این شهر با پایتخت کشور چک یعنی شهر پراگ 1 ساعت فاصله دارد. جمعیت آن نیز چیزی در حدود 200000 نفر است که اکثریت آن را دانشجویان تشکیل می دهند.

شهر پلژن به دلیل وجود کارخانه های آبجوسازی  و صادرات آبجو به نقاط مختلف جهان مشهور شده است. موزه آبجوسازی Pilsner Urquell نیز یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید که افراد زیادی برای بازدید از آن به این شهر می روند.

علاوه بر این شهر قدیمی و دوست داشتنی پلزن مناظر و جاذبه های گردشگری متعددی دارد. از این جاذبه های گردشگری می توان به تونل های زیرزمینی تاریخی، کنیسه بزرگ (دومین کنیسه بزرگ اروپا) و کلیسای جامع سنت بارتولومی اشاره کرد که دارای بلندترین برج در کشور است.

همچنین خانه های متعدد ساخته شده با سبک معماری باروک و رنسانس از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر هستند که در میدان اصلی قرار گرفته اند.

  1. لیبرک (Liberec)

لیبرک یکی از شمالی ترین شهرهای جمهوری چک است که در پایه کوه های جیزرا Jizera (Jizerské hory) قرار دارد. جمعیت این شهر به صورت تقریبی 100000 نفر است و با گردش در آن می توان ترکیب جذابی از فرهنگ های اسلاو، آلمانی و اتریشی را مشاهده کرد.

کوه های اطراف این شهر یک فرصت بسیار عالی برای عاشقان طبیعت فراهم کرده است. دامنه های سراشیبی و مسیرهای مرتفع این کوه ها نیز هر ساله در فصل زمستان افراد زیادی را برای انجام پیست های اسکی نوردیک به خود جذب می کند.

این شهر محل قرارگیری بخش هایی از معتبرترین دانشگاه های کشور چک است و علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد. از این جاذبه ها می توان معماری های پر زرق و برق (که یادآور خاطرات گذشته اتریش و مجارستان است)، چهره های نقاشی شده در قلعه لیبرک و مجموعه ای از خانه های شهری باشکوه قرن نوزدهمی اشاره کرد.

  1. اولوموتس (Olomouc)

شهر اولوموتس در منطقه موراویا، یکی از دست کم گرفته شده ترین شهرهای جمهوری چک به حساب می آید. این شهر به صورت تقریبی از دید گردشگران مخفی مانده است. تعداد کم گردشگران آن نیز باعث شده تا این شهر مقصدی آرامش بخش برای دیدن چشمگیرترین کلیساهای کشور چک، موزه های متعدد؛ همچنین صرف غذا در انواع رستوران های خوب باشد.

عمده شهرت این شهر به خاطر وجود ستون تثلیث مقدس 35 متری در آن است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. به صورت معمول وجود چنین ستون هایی در شهرهای اروپای مرکزی بسیار رایج است و در زمان اپیدمی طاعون برای ابراز قدردانی برای زنده ماندن ساخته شده اند. اما ستون تثلیث مقدس 35 متری شهر اولوموتس، یک شاهکار مطلق از سبک معماری باروک چک است.

  1. چــِسکه بودِیوویتسه (České Budějovice)

چــِسکه بودِیوویتسه یکی از فوق العاده ترین شهرهای جمهوری چک است که می توانید از آن بازدید کنید. این شهر فقط 94000 نفر جمعیت دارد و گردشگران کمی در آنجا حضور دارند. به همین دلیل فضای بسیار مناسبی برای گشت و گذار، دیدن معماری زیبا و مناظر لذت بخش؛ همچنین مشاهده مهمان نوازی مردم چک را در اختیار شما قرار می دهد.

 یکی از مهمترین دلایل شهرت شهر چــِسکه بودِیوویتسه وجود کارخانه آبجوسازی بودوار Budweiser Budvar (Budějovický Budvar)  در آن است. این کارخانه در نوع خود تنها موسسه دولتی کشور چک به حساب می آید.  به همین دلیل نوشیدن یک مقدار آبجو در این شهر یک تجربه فرهنگی به حساب می آید.

علاوه بر این در شهر چــِسکه بودِیوویتسه طیف وسیعی از سبک های معماری مختلف برای بازدید وجود دارد. از بارزترین نمونه های معماری موجود در آن، میدان Přemysl Ottokar II (Náměstí Přemysla Otakara II) است. این میدان بزرگ‌ ترین میدان اصلی جمهوری چک به حساب می آید و در مرکز شهر چــِسکه بودِیوویتسه قرار دارد.

  1. هرادِتس کرالووِه (Hradec Králové)

هرادِتس کرالووِه یکی از شگفت انگیزترین شهرهای جمهوری چک در شرق بوهمیا است. این شهر در امتداد رودخانه ‌های البه و اورلیس قرار دارد و در قرن بیستم بازسازی شده است. در حال حاضر نیز ساختمان های متعددی با سبک معماری مدرنیسم درون خود جای داده است.

این شهر یک مرکز بسیار مهم فرهنگی برای موسیقی در جمهوری چک به حساب می آید. هر ساله نیز میزبان بزرگ ترین جشنواره های هیپ هاپ اروپا است که از مهمترین آن ها می توان به هیپ هاپ کمپ اشاره کرد.

برای رفتن به این شهر زیبا می توانید با یک اتوبوس کوتاه و یک ساعته از پراگ به مرکز فرهنگی شرق بوهمیا برسید. 

  1. اوستی ناد لابــِم (Ústí nad Labem)

شهر اوستی ناد لابــِم، یکی دیگر از مهمترین شهرهای جمهوری چک است که باید به آن اشاره کنیم. اوستی ناد لابــِم به  معنای “محل رودخانه البه” است. همان طور که از نام آن می توان فهمید؛ این شهر در امتداد رودخانه البه قرار گرفته است.

جمعیت این شهر تقریبا 93000 نفر است و به دلیل داشتن این جمعیت در رتبه هفتم فهرست پرجمعیت ترین شهرهای جمهوری چک قرار دارد. نزدیک بودن آن به آتشفشان های خاموش Milešovka و Lovoš نیز، این شهر را به یکی از بهترین مکان ها برای پیاده‌ روی یک روزه به سمت کوه ‌های میانه چک تبدیل کرده است.

علاوه بر این شهر اوستی ناد لابــِم 2 قلعه به نام های Střekov و Větruše دارد و در صورتی که از دوستداران قلعه های تاریخی هستید به شما توصیه می کنیم از آن ها دیدن کنید.

در صورتی که از ایستگاه اصلی قطار پراگ سوار قطار شوید. 2.5 ساعت بعد به شهر اوستی ناد لابــِم خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *