سوغاتی جمهوری چک

معرفی بهترین سوغاتی های جمهوری چک

جمهوری چک همواره به عنوان یکی از کشورهای زیبا و توریستی، مورد توجه گردشگران بوده است. در این تجربه گردشگری، چه چیزی بخرید تا به عنوان یادآور تجربیات خود از اقامت در چک نگه دارید؟ یا برای دوستان و خانواده تان، چه هدایایی از این کشور مناسب تر است؟ شهر پراگ، مکانی عالی برای خرید سوغاتی های مختلف جمهوری چک است.

در این مقاله، مروری بر سوغاتی‌های معمول جمهوری چک تهیه کرده‌ایم تا هدایایی مناسب برای عزیزان یا خودتان انتخاب کنید. با ما در مجموعه آسپیان، همراه باشید.

گردش در جمهوری چک

خرید در تمام شهرهای جمهوری چک برای همه عاشقان خرید لذت بخش است. در این کشور، فروشگاه ‌های مختلف، طیف وسیعی از شگفتی‌ها را به مشتریان ارائه می‌دهند. از لباس‌های مد روز و لباس‌های روزمره گرفته تا مواد غذایی ارگانیک و آثار هنری و عتیقه، در خیابان های شهرهایی مانند پراگ دیده می شوند. در خیابان‌های شلوغ چک قدم بزنید تا از گزینه‌های بیشمار خرید خیابانی لذت ببرید.

کشور جمهوری چک مکانی زیبا برای خرید و بازدید است. مردم از سرتاسر جهان از جمهوری چک و خصوصا شهر پراگ دیدن می کنند تا آرزوهای سفر و جهانگردی خود را به طور کامل برآورده کنند. جمهوری چک گزینه های زیادی برای خرید سوغاتی ارائه می دهد. در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از بهترین سوغاتی های جمهوری چک می پردازیم.

سوغاتی کشور چک

شیشه و کریستال موزر

Moser Glass یک تولید کننده کریستال لوکس و با کیفیت است که در کارلووی واری جمهوری چک مستقر است. موزر که در سال 1857 لودویگ موزر را تأسیس کرد، دارای سابقه ای طولانی برای حفظ استانداردهای هنری و فنی برتر در تولید کریستال های بدون سرب است.

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، موزر تولید کریستال معروف خود را که اکنون از نظر فنی بی نقص است، توسعه داد. این شرکت، با استفاده از یک فرمول منحصر به فرد ماده ای به سختی سنگ و درخشان مانند کریستال سرب اما بدون استفاده از سرب، تولید کرد. این ترکیب برای حکاکی های شگفت انگیز موزر نیز مناسبت دارد. همچنین از نظر اکولوژیکی سالم بوده و عاری از هرگونه نگرانی مرتبط با سرب است.

ویفرهای سنتی چک

تاریخچه ویفرهای سنتی چک lázeňské oplatky  به سال 1856 باز می گردد که کارل رایتنبرگر شروع به تولید آنها در مقیاس بزرگ کرد. طعم و شکل آنها از آن زمان تاکنون تغییر نکرده است. ویفرها به لطف پروسه تولید بی نظیرشان که شامل پوشاندن دستی با مخلوط فندق، وانیل، دارچین و شکر است، جزو بهترین سوغاتی های جمهوری چک هستند.

شهر پراگ، ویفرهای اصلی خود را به نام ویفر پراگ دارد. می‌توانید آن‌ها را به صورت تازه و گرم، از دست ‌فروش‌های خیابانی خریداری کرده و یا در  فروشگاه های مواد غذایی به دنبال آن‌ها بگردید. برند کارلووی واری معروف‌ترین این ویفرها هستند.

بازدید از کارخانه شیشه موزر نیز برای همه کسانی که محصولات کریستال و شیشه چک و هنر شیشه سازی را دوست دارند، لذت بخش است. شیشه موزر از آن زمان به دلیل کیفیت و هنر فوق العاده اش مورد توجه قرار گرفته و در سراسر جهان به عنوان “شیشه پادشاهان” شناخته می شود.

چینی چک (طرح پیاز آبی)

این طرح چینی، یکی از مشهور ترین سوغاتی های جمهوری چک است. الگوی استفاده شده بر روی این چینی، از ابتدا به عنوان الگوی پیازی نامگذاری شده است. این از ترکیب نقوش گیاهی تلطیف شده در زمینه سبک آسیای شرقی نشات می گیرد، اما با سبک و مفهوم اروپایی تطبیق داده شده است. نام رایج «نقوش پیاز» ریشه در تفسیر نادرست یکی از نقش‌های این طرح دارد. نقش اصلی این طرح، تصویر انار است که از دور شبیه به پیاز به نظر می رسد. چینی طرح پیاز آبی، نماد زیبایی ظریف، ترکیب سودمندی و چشم نواز بودن، نماد منحصر به فرد بودن و مادی گرایی است.

مجموعه موسیقی کلاسیک

جمهوری چک چندین آهنگساز بزرگ موسیقی کلاسیک مانند بدریش اسمتانا، آنتونین دووراک، لئوس یاناچک و بوهوسلاو مارتینو را به دنیا هدیه داده است. یکی از بهترین انتخاب ها از میان سوغاتی های جمهوری چک، مجموعه موسیقی های این آهنگسازان بزرگ است.

انواع چای جمهوری چک

مردم جمهوری چک و خصوصا مردم شهر پراگ، عاشق چای خانه های خود هستند. به طور سنتی، بزرگ‌ترین چای‌خانه ‌های اطراف پراگ اغلب طیف وسیعی از چای ‌های بسته ‌بندی شده، کتری ‌های سرامیکی و فلزی، صافی ‌ها و فنجان ‌های مخصوص چای و سایر لوازم جانبی چای را می ‌فروشند. علاوه بر خرید، می توانید در آنجا بنشینید و یک فنجان چای بنوشید.

وقتی در جمهوری چک هستید، به دنبال علامتی با کلمه čajovny باشید. و برای صرف یک دم نوش گرم و خرید یک سوغات خوب مربوط به چای، به آنجا بروید.

سوغات کشور جمهوری چک

کریستال راکل

این کارخانه شیشه‌ای کریستالی منحصر به فرد، یک سنت 300 ساله در شیشه‌ سازی دارد. کریستال راکل، به صورت یک بیزینس خانوادگی آغاز به کار کرده و تا کنون نیز با همین عنوان شهرت دارد. خانواده شیشه‌سازی راکل در اواخر قرن 17 و 18 به بوهمیا آمدند. با ترک ایتالیا، آنها از طریق سوئیس و باواریا به شوماوا و سپس به شرق و شمال بوهم رفتند.

این کارخانه، طیف گسترده‌ای از کریستال‌های سرب 24% برش خورده را در طیف گسترده‌ای از تزئینات، از تزئینات ساده تا بسیار پیچیده و پر زحمت، با طلاکاری، رنگ‌آمیزی دستی و سندبلاست تولید می‌کند. شرکت کریستال راکل، به دلیل کیفیت بسیار بالای محصولات و خدمات خود، برای تولید و عرضه هدایای رسمی دولتی انتخاب شده است. کریستال های راکل از لوکس ترین سوغاتی های جمهوری چک به حساب می آیند.

گارنت بوهمی

گارنت بوهمی که نوعی جواهر است، فقط در بوهم یافت می شود. این جواهر، به دلیل رنگ قرمز آتشین و منحصر به فرد خود و شکست نور، همیشه جایگاه منحصر به فردی بین سایر سنگ های گارنت حفظ کرده است. علاوه بر این، گفته می شود که از اثرات درمانی نیز برخوردار است. همچنین  گفته می‌شود که گارنت بوهمی به غلبه بر غم و اندوه کمک می‌ کند و قدرت حیاتی، روح و احساس شادی را به ارمغان می ‌آورد.

با گذشت زمان، استفاده از گارنت بوهمی به طور فزاینده ای محبوب شده است. نه تنها در کشور مبدا، بلکه در سراسر مرزهای بوهم این جواهر شهرت زیادی دارد. در حال حاضر طیف نمونه جواهرات گارنت شامل بیش از 3500 طرح تولید شده بر اساس نیاز مشتری در نقره استرلینگ، نقره با روکش طلا، طلای 14 و 18 عیار است. اگر قصد دارید یک یادگاری فوق العاده ارزنده از جمهوری چک داشته باشید، گارنت بوهمی، انتخاب بی نظیری است.

چینی تون

در مقایسه با سایر صنایع دستی چک، چینی نسبتاً جدید است. Thun، اولین و شناخته‌ شده‌ ترین تولیدکننده چینی چک، در شهر Klášterec در سال 1794 تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت اکنون در روستای Nová Role، در نزدیکی Karlovy Vary قرار دارد. جایی که ذخایر بزرگی از خاک رس سفید و سایر مواد خام جذب شده است. در حالی که کارلووی واری به عنوان “پایتخت چینی” در کشور چک شناخته شده، تون در میان مردم جمهوری چک از شهرت فوق العاده ای برخوردار است. آنچه که از تون می‌خرید بستگی به سلیقه، بودجه و هدف شما دارد. چه ظروف کلکسیونی بخواهید یا ظروف آشپزخانه بادوام برای استفاده روزمره، همه چیز در تون موجود است.

اسباب بازی های مکانیکی

برای بیش از 50 سال، شرکت چک Kovodružstvo Náchod، که اکنون با نام کوتاه Kovap شناخته می شود، اسباب بازی های مکانیکی با کیفیت بسیار بالا را تولید می کند. شگفتی ‌های صنایع دستی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و ماشین‌های ساخت‌وساز و مزرعه ساخته شده توسط این شرکت، نشان‌دهنده استاندارد های بالای طراحی و تولید این برند هستند. از ابتدای اقدام برای تولید اسباب بازی، 300 مرحله طی می شود.

همچنین میراث کمونیستی کشور جمهوری چک، یعنی کار فشرده و زیاد، در این اسباب بازی ها مشهودند. برای مثال، محبوب‌ترین وسایل نقلیه این شرکت، اتومبیل‌ های مسابقه‌ ای پر زرق و برق نیستند، بلکه تراکتورهای بادگیر فوق‌العاده دقیق با لاستیک‌های پلاستیکی، چهار دنده (از جمله عقب) و فرمان مکانیکی هستند.

اسباب بازی های Kovap در بسیاری از فروشگاه های سوغاتی و اسباب بازی به نمایش گذاشته شده و به فروش می رسند.

صنایع دستی کشور چک

نقاشی های آرت نو توسط آلفونس موچا

شکی وجود ندارد که از بین همه هنرمندان تجسمی مدرن چک، آلفونس موچا (1860-1939) از بیشترین شهرت، نفوذ و محبوبیت بین المللی برخوردار بوده و همچنان از آن برخوردار است. در دسامبر 1894 موچا داوطلب شد تا پوستری را برای نمایشنامه ای با سارا برنهارت، مشهورترین بازیگر زن پاریس، تهیه کند. این پوسترها یک شبه به مجموعه ای از مشهورترین آثار هنر مدرن تبدیل شدند. می توانید بازتولیدهای محبوب Art Nouveau Alfons Mucha را در انواع فروشگاه سوغاتی های جمهوری چک بیابید.

همچنین مجموعه زیبایی از روسری های ابریشمی نقاشی شده با دست که با نقوشی از نقاشی های موچا تزئین شده است، برای خرید در جمهوری چک اراده می شوند. قیمت این روسری ها بین 1500 تا 1900 کرون است.

ماریونت های چک

ماریونت های جمهوری چک، عروسک هایی باستانی هستند که شهرت جهانی دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد در سال 2000 قبل از میلاد، از این عروسک‌ها در مصر استفاده می‌شده است. ماریونت‌ها در بوهمیا سنت دیرینه ‌ای دارند و استفاده از آنها، به دورانی برمی‌گردد که فستیوال های سرگرمی، کودکان را با نمایش ‌های اخلاقی در میدان‌های شهر سرگرم می ‌کردند.

اولین عروسک گردانان چک در دهه 70 قرن 18 در سرزمین چک ظاهر شدند. در قرن بیستم نیز از این عروسک ‌ها به‌طور گسترده در فیلم ‌های انیمیشن استفاده شده است. امروزه می توانید ماریونت ها را با اندازه ها و کیفیت های مختلف عمدتاً در مناطق توریستی در شهر پراگ خریداری کنید.

کتاب نویسندگان مشهور چک سوغات ارزشمند جمهوری چک

جمهوری چک کلکسیونی از نویسندگان برتر جهان را در خود پرورش داده است. نویسندگانی مانند فرانتس کافکا، میلان کوندرا، کارل کاپک یا واتسلاو هاول و… از مهم ترین نام های فرهنگی در این کشور هستند. کتاب نویسندگان مشهور، از بهترین و ارزشمند ترین سوغاتی های جمهوری چک هستند.

سوغاتی های کافکا

فرانتس کافکا در جمهوری چک متولد شد و بیشتر عمر خود را در پراگ گذراند و در آنجا نیز “مسخ”، معروف ترین رمان خود را نوشت. بدون بازدید ادبی از موزه کافکا، سفر به پراگ تکمیل نخواهد شد. موزه کافکا شامل نمایشگاه‌ های متعددی است که در آن اولین نسخه‌ها، اسناد، خاطرات روزانه و عکس‌های اصلی کافکا دیده می‌شود.

قبل از ترک این موزه، به فروشگاه سوغاتی و هدیه بروید. جایی که می توانید انواع نسخه های کتاب های کافکا را همراه با تقویم، کارت پستال و تعدادی هدایا و مجموعه های الهام گرفته از کافکا خریداری کنید.

آثار هنری هنرمندان مستقل

جامعه هنری پرجنب‌وجوش شهر پراگ شامل تعداد قابل توجهی از طراحان و هنرمندان مستقل و داخلی است که استعداد خود را به خلق آثار درخشان و جسورانه در فروشگاه های سوغاتی و هدیه، تبدیل کرده‌اند. به عنوان مثال، یکی از آنها Babeta Ondrová، برنده جایزه بین المللی طراحی ال دکور به دلیل استفاده تخیلی از رنگ ها و طرح های خلاقانه در انواع لوازم جانبی و محصولات خانگی است.

اوندرووا از صفحه ‌های ابریشمی سفارشی خود روی پیراهن ‌ها، کیف ‌های همراه، تشک، ملحفه ‌های تخت، دستکش ‌های فر، صفحه ساعت، نقاشی ‌های پارچه ‌ای و جلد دفترچه‌ ها و خاطرات استفاده کرده است. پیش بند های او به ویژه چشمگیر هستند که با الگو های مدرن و چشم نواز ساخته شده اند. خرید آثار هنری از انتخاب های مناسب از میان سوغاتی های جمهوری چک به حساب می آید.

آثار کاربردی با سبک کوبیسم

در هر کشور دیگری در جهان، کوبیسم یک سبک نقاشی بود. در چکسلواکی، بسیار فراتر از این بود و الهام بخش معماران و طراحانی بود که اصول آن را برای خلق همه چیز، از ساختمان‌های خاص گرفته تا وسایل آشپزخانه متمایز، تطبیق دادند. گردشگران و علاقه‌مندان به معماری از سراسر جهان می‌آیند تا مناظری مانند تیر چراغ کوبیسم در Jungmannovo náměstí و خانه مدونای سیاه در شهر قدیمی را ببینند که موزه کوبیسم چک را در خود جای داده است. ضمیمه موزه Kubista ، یک فروشگاه کادویی لوکس است که به شما امکان می دهد یک قطعه ارزشمند از طراحی کوبیسم را با خود به خانه ببرید.

طیف این قطعات انتخابی، از لامپ ها و لوسترهای بزرگ تا قاب عکس های کوچک را شامل می شود. این هدایا با الگوهای جسورانه و اشکال چشمگیر ساخته شده اند و هم شیک و هم کاربردی هستند.

عتیقه های جمهوری چک

کشور جمهوری چک عتیقه فروشی های فراوانی دارد که می توان کلکسیونی از سوغاتی های جمهوری چک را در آنها یافت. به عنوان مثال، در حیاط کوچکی در قلب پراگ پشت کلیسای تین، یک مغازه عتیقه فروشی باشکوه به نام Bric a Brac قرار دارد. این فروشگاه کوچک یک گنجینه واقعی است که پر از محصولات زیادی از ماشین تحریر گرفته تا لوسترهای کریستالی است. در قفسه های به هم ریخته کالاهای خانگی و ظروف شیشه ای جستجو کنید. سطل های پر از خرس های عروسکی و باربی باستانی را حفاری کنید. بیشتر اشیای موجود در این فروشگاه، علیرغم ظاهر کم کیفیت و کهنه، بسیار گران قیمت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *