خوابگاه دانشگاه های جمهوری چک

همه چیز درباره خوابگاه های جمهوری چک برای دانشجویان ایرانی

یکی از نگرانی های اصلی متقاضیان تحصیل در چک، پیدا کردن خوابگاه جمهوری چک است. مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، تمامی خدمات از دریافت ویزا تا گرفتن خوابگاه و … را بعد از پذیرش شما در دانشگاه انتخابی انجام می دهد. با این حال، شما علاوه بر سکونت در خوابگاه های دانشگاه، می توانید در یکی از مساکن یا آپارتمان های خصوصی چک نیز سکونت داشته باشید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم، در ادامه مطلب اطلاعات کاملی درباره خوابگاه دانشگاه های جمهوری چک را در اختیار شما قرار دهیم تا با کیفیت زندگی در آن ها آشنا شوید. سپس، چند وب سایت معتبر برای پیدا کردن خوابگاه خصوصی در جمهوری چک را نیز به شما نشان دهیم تا در صورت تمایل از آن ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چارلز، پالاتسکی و ماساریک چک در ایران است. آزمون ورودی این دانشگاه ها ؛ همچنین دوره های فاندیشن  نیز توسط مجموعه آسپیان در ایران برگزار می شود. لذا در صورتی که قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید، به شما توصیه می کنیم “فرم درخواست مشاوره رایگان” که در سایت قرار دارد را پر کنید و اطلاعات لازم در این زمینه را از متخصصان ما دریافت کنید.


 سر فصل مطالب


خوابگاه دانشجویی جمهوری چک

خوابگاه دانشگاه های جمهوری چک

جمهوری چک دانشگاه های معتبر زیادی دارد که هر ساله دانشجویان بین الملل متعددی را از سراسر دنیا پذیرش می کنند. به صورت معمول تمامی دانشگاه های این کشور، دانشجویان خارجی خود را در خوابگاه جمهوری چک اسکان می دهند.

خوابگاه ها، به صورت اتاق های دو یا چند نفره با آشپزخانه، حمام و توالت مشترک در اختیار دانشجویان قرار می گیرند و از امکانات رفاهی مختلفی برخوردار هستند. هزینه سکونت در آن ها نیز متناسب با نوع خوابگاه و امکاناتی که دارند، متفاوت خواهد بود.زندگی در آن ها نیز، این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا با دانشجویان مختلفی آشنا شوید؛ همچنین تجربه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از تجربیات آن ها در زندگی استفاده کنید.

در ادامه به معرفی خوابگاه ها و امکانات خوابگاهی جمهوری چک در سه دانشگاه معتبر این کشور، یعنی دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی و دانشگاه ماساریک می پردازیم که عبارت اند از:

خوابگاه جمهوری چک دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز معتبرترین و بزرگ ترین دانشگاه در جمهوری چک به حساب می آید. این دانشگاه 14 دانشکده مختلف در شهر پراگ و 3 دانشکده در شهرهای هرادتس کرالووه و پلزن دارد. به همین دلیل، برای اسکان دادن دانشجویان بین الملل خود، 4 خوابگاه در شهر پراگ، یک خوابگاه در شهر هرادتس کرالووه و یک خوابگاه دیگر نیز در شهر پلزن فراهم کرده است.

هزینه اقامت در خوابگاه های این دانشگاه متناسب با محل اقامت و امکانات خوابگاه متفاوت است. با این حال، میانگین هزینه زندگی و تهیه خوابگاه برای دانشجویان بین الملل این دانشگاه می تواند به شرح زیر باشد:

  • هزینه خوابگاه: 1770 یورو در سال
  • هزینه تهیه کتاب (استفاده از کتابخانه برای دانشجویان رایگان است): 158 یورو در سال
  • حمل و نقل عمومی: 53-87 یورو در سال

از جمله خوابگاه هایی که دانشجویان بین الملل دانشگاه چارلز می توانند در آن ها سکونت کنند عبارت اند از:

خوابگاه های کشور چک

  • خوابگاه جمهوری چک listopadu

این خوابگاه دانشگاه چارلز در شهر پراگ و در مکانی بسیار مناسب قرار گرفته است. در نزدیکی این خوابگاه، ایستگاه قطار Nádraží Holešovice قرار دارد. مکان های دیدنی مختلفی چون کاخ تروجا Troja Chateau (Trojský zámeček) و یک باغ وحش نیز در نزدیکی آن قرار گرفته است که دانشجویان می توانند برای رفع خستگی یک روز تحصیلی از آن ها دیدن کنند.

اتاق های این خوابگاه جمهوری چک به صورت یک نفره و دو نفره در اختیار دانشجویان قرار داده می شود. هر کدام از اتاق ها نیز دارای آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام مجزا است.

علاوه بر این در ساختمان خوابگاه، سالن مطالعه، اتاق رختشویی، سالن بدنسازی، مینی بازار و فروشگاه مواد غذایی، دستگاه هایی برای فروش قهوه، چای، شیرینی و … نیز قرار دارد. تمامی ساختمان نیز به وای فای و اینترنت رایگان برای دانشجویان مجهز شده است.

  • خوابگاه دانشجویی Hvězda

این خوابگاه دانشجویی دانشگاه چارلز نیز در شهر پراگ قرار گرفته است و در کنار خوابگاه Na Větrníku قرار دارد. اتاق های این خوابگاه جمهوری چک به صورت اتاق های یک نفره، دو نفره و چند نفره در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. سرویس بهداشتی و حمام در این خوابگاه بین اتاق های بیشتری مشترک است. به این صورت که در راهرو هر طبقه از ساختمان، یک حمام و سرویس بهداشتی برای استفاده دانشجویان قرار دارد. علاوه بر این، در هر طبقه یک آشپزخانه کوچک و سالن مطالعه قرار گرفته است.

یک سالن بدنسازی و باشگاه دانشجویی، اتاق رختشویی با ماشین لباسشویی، مغازه و دستگاه هایی برای فروش قهوه، شیرینی و نوشیدنی؛ همچنین اینترنت رایگان نیز برای دانشجویان این خوابگاه در دسترس است.

خوابگاه جمهوری چک areál Hostivař

خوابگاه Hostivař سومین خوابگاه دانشگاه چارلز برای دانشجویان بین الملل است که در شهر پراگ قرار دارد. این خوابگاه دانشجویی را می توان لوکس ترین خوابگاه دانشگاه چارلز دانست. اتاق های این خوابگاه به صوره تک نفره یا دو نفره، با توالت و حمام اختصاصی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. تمامی اتاق ها نیز به اینترنت رایگان دسترسی خواهند داشت.

در هر طبقه از این خوابگاه جمهوری چک یک آشپزخانه قرار دارد که در آن دو یخچال برای استفاده دانشجویان قرار گرفته است. علاوه بر این، در ساختمان این خوابگاه 2 ماشین لباسشویی و خشک کن، یک سالن مطالعه، دستگاه کپی، دستگاه هایی برای فروش، چای، قهوه، شیرینی و … نیز وجود دارد که نیازهای دانشجویان را رفع می کند.

خوابگاه دانشجویی Na Větrníku

این خوابگاه دانشجویی دانشگاه چارلز در محله ای بسیار آرام از منطقه 6 شهر پراگ قرار گرفته است. اتاق های این خوابگاه جمهوری چک به صورت چند نفره در اختیار دانشجویان قرار می گیرند. توالت و حمام نیز به صورت مشترک در انتهای هر راهرو برای دانشجویان قرار گرفته است. علاوه بر این هر طبقه دارای آشپزخانه و سالن مطالعه برای استفاده دانشجویان می شود.

امکانات دیگری چون ماشین های لباسشویی، سالن بدنسازی، اتاق پیانو، اتاق تلویزیون، مغازه هایی برای فروش نوشیدنی ها، شیرینی، نان و … نیز در ساختمان خوابگاه دانشجویی Na Větrníku وجود دارد که دانشجویان می توانند از آن ها استفاده کنند.

البته خوابگاه دانشجویی Na Větrníku اتاق های دو نفره با حمام و توالت اختصاصی نیز دارد که دارای یخچال و تلویزیون برای دانشجویان نیز هستند. دانشجویان با پرداخت هزینه بیشتر می توانند در آن ها سکونت داشته باشند.

خوابگاه های دانشگاه چارلز جمهوری چک

خوابگاه دانشجویی na Kotli

خوابگاه جمهوری چک na Kotli در شهر هرادتس کرالووه قرار دارد. دانشجویان بین الملل دانشگاه چارلز که دانشکده تحصیلی آن ها در این شهر قرار دارد، در این خوابگاه سکونت می کنند.

اتاق های این خوابگاه به صورت 2 تا 4 نفره در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. حمام و توالت در انتهای راهرو هر طبقه وجود دارد و دانشجویان هر طبقه به صورت اشتراکی باید از آن ها استفاده کنند. علاوه بر این، در هر طبقه یک آشپزخانه مجهز با یخچال قرار گرفته است.

از دیگر امکانات خوابگاه جمهوری چک na Kotli نیز می توان به اتاق‌ های رخت ‌شویی و خشک‌ کن، اتاق تلویزیون، تنیس روی میز؛ همچنین باشگاه بدنسازی و مرکز بهداشت و سالن غذاخوری اشاره کرد.

خوابگاه دانشجویی Bolevecká

خوابگاه دانشجویی Bolevecká دانشگاه چارلز، در شهر پلزن قرار دارد. اتاق های این خوابگاه دانشجویی از استاندارهای بسیار بالایی برخوردار است و با توالت و حمام اختصاصی در اختیار دانشجویان قرار می گیرند. هر کدام از اتاق ها نیز دارای یخچال، اجاق گاز دو شعله و اینترنت برای استفاده دانشجویان است.

خوابگاه چک

مراحل و نحوه گرفتن خوابگاه های دانشگاه چارلز

شما برای دریافت خوابگاه جمهوری چک از دانشگاه چارلز، به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت:

  • گذرنامه
  • مجوز اقامت در چک
  • یک عکس پاسپورتی
  • تاییده پرداخت هزینه خوابگاه

به صورت معمول بعد از اخذ پذیرش دانشگاه چارلز، یک ایمیل از طرف دانشگاه برای شما ارسال می شود. در این ایمیل از شما خواسته می شود مبلغ 90 یورو به عنوان بیعانه و تقریبا 150 یورو برای هزینه اولین ماه سکونت در خوابگاه بپردازید. این مبلغ باید تقریبا دو ماه قبل از ورود شما به دانشگاه و به صورت آنلاین پرداخت شود. برای پرداخت آن نیز باید از لینک ارسال شده در ایمیل استفاده کنید.

توجه داشته باشید که دولت چک و دانشگاه چارلز، یک کمک هزینه و بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین الملل ارائه می دهد تا بتوانند هزینه خوابگاه جمهوری چک را پرداخت کنند. این بورسیه تقریبا 500 CZK در ماه است و در آخرین ماه هر ترم به دانشجویان بین الملل تعلق می گیرد.

دانشجویان بین الملل برای دریافت این بورسیه نیازی به ثبت نام ندارند و به صورت خودکار به تمامی آن ها تعلق می گیرد. در دسترس بودن آن نیز از طریق یک ایمیل به دانشجویان اعلام می شود.

نکات مهم درباره خوابگاه های دانشگاه چارلز

در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه چارلز، به نکات زیر در مورد خوابگاه های این دانشگاه توجه داشته باشد که عبارت اند از:

  • محل اقامت هر کدام از دانشجویان بین الملل این دانشگاه، متناسب با دانشکده تحصیلی آن ها تعیین می شود. به عنوان مثال، در صورت پذیرش شما در اولین دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در شهر پراگ؛ محل اقامت شما در نزدیک ترین خوابگاه جمهوری چک به این دانشکده پزشکی قرار می گیرد.

با این حال در صورتی که خوابگاه دیگری را ترجیح می دهید، این موضوع را در زمان ثبت نام در دانشگاه با متخصصان ما در مجموعه آسپیان در میان بگذارید تا یکی از خوابگاه های این دانشگاه را مطابق با خواسته شما رزو کنند. زیرا مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه چارلز در ایران است و تمامی مراحل پذیرش دانشجویان ایرانی در این دانشگاه، توسط مجموعه آسپیان انجام می شود.

  • روتختی و ملحفه در تمامی خوابگاه های دانشگاه چارلز ارائه می شود و به صورت مرتب تعویض می شوند. اما حوله و ظروف آشپزخانه نظیر ماهیتابه، بشقاب، فنجان و … را خود دانشجویان باید تهیه کنند.
  • به صورت معمول اتاق های خوابگاه یک روز قبل از شروع دوره تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

خوابگاه پالاتسکی

خوابگاه جمهوری چک دانشگاه پالاتسکی

دانشگاه پالاتسکی دومین دانشگاه معتبر جمهوری چک است که هر ساله دانشجویان ایرانی متعددی از طریق مجموعه آسپیان -تنها نماینده رسمی دانشگاه پالاتسکی در ایران- در آن پذیرش می شوند. این دانشگاه در شهر اولوموتس قرار دارد. خوابگاه های دانشجویی آن نیز در مرکز همین شهر و در کنار ساحل رودخانه Morava احداث شده اند.

دانشگاه پالاتسکی برای سکونت دادن دانشجویان خود در خوابگاه جمهوری چک ،دو پردیس مجزا در نظر گرفته است. هر کدام از این پردیس ها نیز ساختمان های خوابگاهی متعددی دارند. علاوه بر این دو پردیس، چند ساختمان خوابگاهی دیگر نیز برای اسکان دانشجویان دانشگاه پالاتسکی وجود دارد که به صورت مجزا اداره می شوند.

هزینه اقامت و امکانات خوابگاهی جمهوری چک در هر کدام از خوابگاه های دانشگاه پالاتسکی نیز با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال هزینه تقریبی سکونت در اتاق های 3 نفره این دانشگاه تقریبا از 99 یورو در ماه شروع می شود. هزینه سکونت در اتاق های تک نفره نیز تقریبا 107 یورو خواهد بود.

 در ادامه هر دو پردیس دانشگاه و خوابگاه های ارائه شده در هر کدام از آن ها؛ همچنین چند خوابگاه دانشجویی این دانشگاه که به صورت مجزا فعالیت می کنند را معرفی می کنیم که شامل موارد زیر می شود:

وبسایت خوابگاه های دانشجویی دانشگاه پالاتسکی: skm.upol.cz

پردیس Envelopa دانشگاه پالاتسکی

پردیس Envelopa دانشگاه پالاتسکی دارای 5 ساختمان و خوابگاه جمهوری چک است که 3 عدد از آن ها مسیرهای بدون مانع دارد و مناسب رفت و آمد دانشجویان دارای معلویت است. علاوه بر این، در این پردیس 2 سالن غذاخوری listopadu  و  Šmeralova وجود دارد که دانشجویان می توانند برای صرف غذا از آن ها استفاده کنند.

از دیگر امکانات آن نیز می توان به دارا بودن سه زمین ورزشی، فضاهایی برای بازی شطرنج در فضای باز و پتانگ، مطب پزشک، آرایشگاه، استودیو و …. اشاره کرد.

علاوه بر این، این پردیس دانشگاهی با دانشکده علوم، دانشکده حقوق، دانشکده آموزش، دانشکده هنر؛ همچنین دانشکده الهیات دانشگاه پالاتسکی فاصله بسیار نزدیکی دارد. دو ایستگاه تراموا و دو ایستگاه اتوبوس نیز در مجاورت آن قرار گرفته است. به همین دلیل دانشجویان برای رفت و آمد به دانشگاه یا مرکز شهر هیچگونه مشکلی نخواهند داشت.

همان طور که گفتیم، در پردیس Envelopa دانشگاه پالاتسکی 5 خوابگاه جمهوری چک قرار دارد که عبارت اند از:

خوابگاه Generál Svoboda

این خوابگاه دانشگاه پالاتسکی شامل دو ساختمان 6 طبقه می شود که مجهز به آسانسور است. اتاق های این خوابگاه به صورت 3 نفره در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و برای هر 2 اتاق (برای استفاده 6 نفر دانشجوی ساکن آن ها) یک حمام قرار داده شده است.

طبقه همکف این خوابگاه جمهوری چک دارای 10 اتاق دو نفره است که دارای حمام اشتراکی هستند.  از دیگر امکانات آن نیز عبارت اند از:

  • اتصال به وای فای و اینترنت سیمی
  • آشپزخانه های مشترک
  • رختشویی و خشک کن
  • سالن مطالعه و تلویزیون
  • سالن موسیقی
  • سالن بدنسازی
  • پارکینگ دوچرخه
  • سالن آرایشگاه و ماساژ
  • وسایل اتو و جاروبرقی

خوابگاه پالاتسکی جمهوری چک

خوابگاه L. Fischer

این خوابگاه دانشگاه پالاتسکی نیز شامل 2 ساختمان 4 طبقه می شود که مجهز به آسانسور است. تعداد اتاق های آن در مجموع 250 عدد می شود که به صورت 3 نفره در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. سرویس بهداشتی و حمام این خوابگاه نیز مانند اکثر خوابگاه دانشگاه های جمهوری چک به صورت مشترک مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد.

علاوه بر این، خوابگاه J. L. Fischer چهار اتاق یک نفره و چهار اتاق دو نفره (در مجموع 12 تخت) دارد. این اتاق ها بدون مانع و مناسب استفاده افراد دارای معلولیت هستند. از دیگر امکانات آن ها نیز عبارت اند از:

  • اتصال به وای فای و اینترنت سیمی
  • آشپزخانه های مشترک
  • رختشویی و خشک کن
  • کمد لباس
  • سالن مطالعه و تلویزیون
  • پارکینگ دوچرخه
  • تنیس روی میز
  • وسایل اتو و جاروبرقی
  • پزشک، متخصص زنان و دندانپزشک

خوابگاه جمهوری چک Bedřich Václavek

خوابگاه Bedřich Václavek دانشگاه پالاتسکی، شامل دو ساختمان 10 طبقه می شود که در مجموع 172 اتاق سه تخته، یک اتاق دو تخته و سه اتاق یک نفره یا دو نفره بدون مانع دارد. ساختمان خوابگاه نیز دارای آسانسور است و سرویس بهداشتی و حمام آن، بین دو یا چند اتاق به صورت اشتراکی مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد. از دیگر امکانات نیز باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال به وای فای و اینترنت سیمی
  • آشپزخانه های مشترک
  • رختشویی و خشک کن
  • سالن مطالعه و تلویزیون
  • سالن موسیقی
  • تجهیزات چاپ و کپی
  • پارکینگ دوچرخه
  • باشگاه بدنسازی
  • وسایل اتو و جاروبرقی

خوابگاه Šmeralova

این خوابگاه جمهوری چک یک ساختمان 6 طبقه است و 2 آسانسور برای رفت و آمد راحت تر دانشجویان دارد. سالن های غذاخوری Šmeralova  و  17. listopadu  نیز درون ساختمان این خوابگاه قرار گرفته اند.

اتاق های خوابگاه Šmeralova شامل 35 اتاق دو تخته و 126 اتاق 4 تخته می شود. امکاناتی چون سرویس بهداشتی، توالت و حمام نیز در انتهای راهرو هر طبقه قرار دارد که دانشجویان مستقر در هر طبقه باید به صورت اشتراکی از آن ها استفاده کنند.  از دیگر امکانات آن نیز عبارت اند از:

  • اتصال به وای فای و اینترنت سیمی
  • آشپزخانه های مشترک
  • رختشویی و خشک کن
  • سالن مطالعه و تلویزیون
  • وسایل اتو و جاروبرقی

خوابگاه جمهوری چک listopadu 

این خوابگاه نیز مانند خوابگاه Šmeralova دانشگاه پالاتسکی، یک ساختمان 6 طبقه با 2 آسانسور است. تعداد اتاق های این خوابگاه، شامل 16 اتاق دو نفره و 168 اتاق سه تخته می شود. در انتهای راهرو هر طبقه نیز حمام و سرویس بهداشتی برای استفاده دانشجویان آن طبقه قرار گرفته است. از دیگر امکانات رفاهی آن نیز باید موارد زیر را نام برد:

  • اتصال به وای فای و اینترنت سیمی
  • آشپزخانه های مشترک
  • سالن های غذاخوری
  • رختشویی و خشک کن
  • سالن مطالعه و تلویزیون
  • سالن موسیقی
  • کمد لباس
  • وسایل اتو و جاروبرقی

خوابگاه

پردیس Neředín دانشگاه پالاتسکی

دانشگاه پالاتسکی علاوه بر پردیس Envelopa (که درباره خوابگاه های مستقر در آن صحبت کردیم) پردیس Neředín را نیز برای سکونت دادن دانشجویان خود در نظر گرفته است. این پردیس 4 ساختمان یا خوابگاه جمهوری چک دارد و در نزدیکی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی؛ همچنین دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه پالاتسکی قرار گرفته است.

علاوه بر این، امکانات رفاهی متعددی چون زمین های بزرگ ورزشی، باشگاه بدنسازی، آشپزخانه هایی مجهز و … دارد. فاصله آن نیز تا مرکز شهر فقط 10 تا 15 دقیقه با تراموا یا اتوبوس است. به همین دلیل اکثریت دانشجویان بین الملل به ویژه دانشجویان دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاتسکی، این پردیس را برای سکونت خود در زمان تحصیل در چک انتخاب می کنند.

از خوابگاه های قرار گرفته در این پردیس دانشگاه پالاتسکی نیز باید موارد زیر را نام برد:

خوابگاه جمهوری چک Neředín I

این خوابگاه دانشجویی دانشگاه پالاتسکی، یک ساختمان 4 طبقه و بدون آسانسور است. در مجموع نیز 53 اتاق یک تخته و 1 اتاق دو تخته برای اسکان دانشجویان دارد. امکاناتی چون حمام و سرویس بهداشتی بین هر 2 اتاق مشترک است. آشپزخانه های عمومی خوابگاه نیز به وسایل مورد نیاز نظیر بشقاب، قابلمه برای پخت و پز غذا، کتری برقی، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و … مجهز شده اند.

علاوه بر این ساختمان خوابگاه، وای فای و اینترنت سیمی دارد و در آن امکاناتی چون باشگاه  بدنسازی، سالن مطالعه و پارکینگ دوچرخه برای استفاده دانشجویان قرار گرفته است.

خوابگاه جمهوری چک Neředín II

خوابگاه Neředín II دانشگاه پالاتسکی، یک ساختمان 6 طبقه است که 5 بخش مختلف (A, B, C, D,  و  E) با ورودی های مجزا دارد. بخش Aو E این ساختمان دارای آسانسور است. کل ساختمان خوابگاه نیز در مجموع 116 اتاق یک نفره؛ همچنین 100 اتاق دو تخته دارد و در فاصله بسیار نزدیکی از سالن غذا خوری “Neředín” قرار گرفته است.

تمامی اتاق ها در بخش های مختلف این خوابگاه دارای امکانات رفاهی مشترکی هستند. در هر بخش چهار تا 5 اتاق قرار دارد که در آن ها امکاناتی چون یک یخچال، تلویزیون، یک آشپزخانه مجهز و حمام برای استفاده دانشجویان قرار گرفته است. علاوه بر این، خوابگاه Neředín II امکانات دیگری برای دانشجویان نیز دارد که عبارت اند از:

  • اتصال به وای فای و اینترنت سیمی
  • رختشویی و خشک کن
  • سالن مطالعه
  • سالن موسیقی
  • تنیس روی میز
  • وسایل اتو و جاروبرقی

خوابگاه جمهوری چک Neředín III

این خوابگاه دانشگاه پالاتسکی نیز مانند خوابگاه Neředín II یک ساختمان 6 طبقه با 5 بخش مجزا است. تعداد اتاق های آن نیز شامل 106 اتاق یک نفره و 110 اتاق دو تخته می شود. هر کدام از بخش ها نیز 4 یا 5 اتاق با امکانات رفاهی مشترک دارد که از جمله امکانات آن ها باید به رختشویی و خشک کن، دو اتاق تنیس روی میز؛ همچنین یک یخچال، تلویزیون، یک آشپزخانه مجهز و حمام اشاره کرد.

علاوه بر این، دانشجویان می توانند وسایلی چون اتو و جاروبرقی را از پذیرش خوابگاه Neředín II قرض بگیرید. تمامی خوابگاه نیز دارای WIFI و اینترنت سیمی برای استفاده دانشجویان است.

خوابگاه جمهوری چک Neředín IV

خوابگاه Neředín IV دانشگاه پالاتسکی یک ساختمان 6 طبقه با دو بخش A و B با ورودی های مجزا از یکدیگر است. بخش A این ساختمان آسانسور دارد. هر دو بخش نیز در مجموع شامل 44 اتاق یک نفره و 44 اتاق دو تخته می شود که به وای فای و اینترنت سیمی متصل هستند.

علاوه بر این، در هر بخش 4 یا 5 اتاق مشترک قرار دارد. این اتاق ها دارای امکانات خوابگاهی جمهوری چک چون یک یخچال، تلویزیون، یک آشپزخانه مجهز و حمام، رختشویی و خشک کن هستند که دانشجویان هر بخش باید به صورت اشتراکی از آن ها استفاده کنند.

خوابگاه های مجزا دانشگاه پالاتسکی

همان طور که گفتیم، دانشگاه پالاتسکی علاوه بر خوابگاه های دانشجویی در پردیس Envelopa و Neředín، خوابگاه های دیگری در شهر اولوموتس دارد که به صورت مجرا فعالیت می کنند. از جمله این خوابگاه ها عبارت اند از:

خوابگاه دانشجویی Evžen Rošický

این خوابگاه دانشجویی یک ساختمان 6 طبقه است که 2 آسانسور دارد. دانشجویان با اقامت در این ساختمان در یک سوئیست یسیار زیبا و جذاب زندگی خواهند کرد که فاصله بسیار نزدیکی با زمین و سالن های ورزشی دانشگاه پالاتسکی دارد.

اتاق های این خوابگاه جمهوری چک شامل 55 اتاق دو تخته و 74 اتاق سه تخته می شود که دارای حمام و یخچال هستند. علاوه بر این امکانات مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • وای فای و اینترنت سیمی
  • رختشویی و خشک کن
  • کمد لباس
  • تنیس روی میز
  • اتو و جاروبرقی
  • پارکینگ دوچرخه

خوابگاه دانشجویی Chválkovice

این خوابگاه دانشجویی دانشگاه پالاتسکی یک ساختمان 5 طبقه مجهز به آسانسور است و در مکانی بسیار آرامش بخش در منطقه چولوکوویچ در حومه شهر اولوموتس قرار دارد. در کنار آن نیز مسیرهایی برای دوچرخه سواری و پیاده روی قرار گرفته است.

در این خوابگاه 84 اتاق دو نفره قرار گرفته است. در هر کدام از اتاق ها نیز حمام، یخچال و کمد لباس برای استفاده دانشجویان وجود دارد. در آشپزخانه های عمومی آن نیز امکانات لازم چون اجاق برقی 2 شعله، فریزر، کتری برقی و اجاق مایکروویو قرار گرفته است.

علاوه بر این، دانشجویان می توانند از سایر امکانات این خوابگاه چون اینترنت، سالن مطالعه و تلویزیون، زمین های ورزشی، سالن بدنسازی، تنیس روی میز، اتو و جاروبرقی و …. استفاده کنند.

  • خوابگاه جمهوری چک Vančurova

این خوابگاه در مکانی بسیار مناسب در مرکز شهر قرار دارد و در کنار آن پارک Čechovy sady؛ همچنین یک مسیر دوچرخه سواری وجود دارد. علاوه بر این، در فاصله بسیار نزدیکی با دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پالاتسکی قرار گرفته است.

خوابگاه جمهوری چک Vančurova دانشگاه پالاتسکی، بیشتر در اختیار کارکنان و مهمانان دانشگاه پالاتسکی قرار می گیرد. اتاق های آن نیز شامل 7 اتاق یک نفره و 2 اتاق دو نفره با حمام و آشپزخانه کوچک می شود.

خوابگاه های دانشجویی دانشگاه ماساریک

خوابگاه های دانشجویی دانشگاه ماساریک

دانشگاه ماساریک سومین دانشگاه برتر جمهوری است که هر ساله دانشجویان خارجی زیادی را برای تحصیل در جمهوری چک به خود جذب می کند. این دانشگاه در دومین شهر بزرگ و مهم جمهوری چک یعنی برنو قرار دارد و 9 خوابگاه جمهوری چک در این شهر را به دانشجویان خود اختصاص داده است. هزینه اقامت در خوابگاه های این دانشگاه متناسب با امکانات ارائه شده، متفاوت خواهد بود و به صورت تقریبی 120 الی 215 یورو در ماه است.

از جمله این خوابگاه ها نیز عبارت اند از:

  • خوابگاه دانشجویی Klácelova

خوابگاه دانشجویی Klácelova دانشگاه ماساریک، مناسب ترین خوابگاه این دانشگاه به حساب می آید که تقریبا 313 دانشجو می توانند در آن اقامت داشته باشند. این خوابگاه در نزدیکی دانشکده مطالعات اجتماعی و دانشکده فلسفه دانشگاه ماساریک قرار دارد. اتاق های آن نیز به صورت 2 تا 5 نفره در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

تعداد اتاق های خوابگاه جمهوری چک Klácelova، شامل 5 اتاق دو تخته، 79 اتاق سه تخته، 14 اتاق 4 تخته و 2 اتاق پنج تخته می شود. تمامی اتاق ها نیز دارای یخچال و WiFi هستند. علاوه بر این، امکانات خوابگاهی جمهوری چک دیگری چون آشپزخانه ای کوچک، سالن بدنسازی، سالن مطالعه و تلویزیون؛ همچنین اتاق رختشویی نیز در اختیار دانشجویان ساکن این خوابگاه قرار می گیرد.

  • خوابگاه Komárov Bří Žůrků

این خوابگاه دانشجویی دانشگاه پالاتسکی در قسمت جنوبی شهر برنو قرار دارد. در اطراف آن نیز مراکز خرید المپیا (Olympia) و آویون (Avion)؛ همچنین مسیرهای دوچرخه سواری، زمین های بازی، استخرهای شنا قرار گرفته است. لذا دانشجویان خیلی سریع به این مراکز تجاری و تفریحی دسترسی خواهند داشت.

ظرفیت اسکان دانشجویان در این خوابگاه جمهوری چک تقریبا 487 نفر است که در 8 اتاق یک نفره، 106 اتاق دو نفره و 89 اتاق سه نفره ساکن می شوند. تمامی اتاق ها دارای WiFi و یخچال و برخی از آن ها به مبلمان جدید مجهز شده اند. در هر طبقه نیز یک آشپزخانه برای استفاده مشترک دانشجویان قرار گرفته است. علاوه بر این دانشجویان به سالن مطالعه، اتاق تلویزیون و سالن بدنسازی در ساختمان نیز دسترسی خواهند داشت.

  • خوابگاه جمهوری چک Komárov Sladkého

این خوابگاه در نزدیکی خوابگاه Komárov Bří Žůrků و در قسمت جنوبی شهر برنو قرار دارد. لذا دانشجویان این خوابگاه مانند دیگر خوابگاه های قرار گرفته در جنوب شهر، با استفاده از ایستگاه راه آهن می توانند خیلی سریع به مرکز شهر برنو دسترسی داشته باشند.

ظرفیت این خوابگاه دانشگاه ماساریک 386 نفر است و دانشجویان در 172 اتاق یک نفره و 107 اتاق دو نفره این خوابگاه ساکن می شوند. تمامی اتاق ها نیز دارای WiFi هستند و امکانات حمام و آشپزخانه بین دانشجویان هر طبقه خوابگاه مشترک است. امکانات دیگری چون لاندری رم، سالن مطالعه و اتاق تلویزیون نیز به صورت اشتراکی مورد استفاده تمامی دانشجویان ساختمان قرار می گیرد.

  • خوابگاه جمهوری چک Kounicova

این خوابگاه دانشگاه پالاتسکی در مرکز شهر و در فاصله چند قدمی دانشکده های حقوق، دانشکده انفورماتیک و دانشکده علوم قرار دارد. در نزدیکی آن نیز دو پارک شهری، کتابخانه موراویان ((the Moravian Libraryand، یک زمین ورزشی و یک استادیوم قرار گرفته است.

این خوابگاه ظرفیت پذیرش 577 دانشجو را دارد و دانشجویان را در 8 اتاق یک نفره، 274 اتاق دو نفره و 7 اتاق سه تخته سکونت می دهد. تمامی اتاق های آن نیز دارای WiFi هستند. امکاناتی چون آشپزخانه، دوش حمام و توالت نیز در راهرو هر طبقه به صورت اشتراکی به دانشجویان ارائه می شود.

خوابگاه دانشجویی

  • خوابگاه دانشجویی Mánesova

خوابگاه مانسوا در منطقه کرالوو پول (Královo Pole) شهر برنو قرار دارد. در نزدیکی آن ها نیز مرکز تحقیقات CEITEC ، پارک فناوری و موزه فنی برنو قرار گرفته است. ظرفیت این خوابگاه جمهوری چک 346 نفر است و شامل 8 اتاق یک نفره، 157 اتاق دو نفره و 6 اتاق چهارتخته می شود. تمامی اتاق ها مجهز به  WiFi هستند. در راهرو هر طبقه نیز یک آشپزخانه کوچک و سرویس بهداشتی وجود دارد. در سالن ورودی اتاق های دو نفره نیز یک روشویی قرار گرفته است.

  • خوابگاه جمهوری چک ná Míru

این خوابگاه دانشجویی دانشگاه پالاتسکی در منطقه بسیار زیبای کراوی هورا (Kraví hora) است. در فاصله چند قدمی آن نیز یک پارک، رصدخانه، استخر و زمین ورزشی قرار دارد. فاصله آن با مرکز شهر برنو با استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی 5 دقیقه است.

این خوابگاه تقریبا 248 نفر ظرفیت دارد و شامل 4 اتاق دو نفره، 1 اتاق 3 تخته، 58 اتاق چهار تخته و 1 اتاق 5 نفره می شود. هر کدام از اتاق ها یک یخچال دارند و به WiFi مجهز هستند. در هر طبقه نیز یک آشپزخانه کوچک و سرویس بهداشتی برای استفاده دانشجویان قرار دارد. علاوه بر این ساختمان خوابگاه دارای یک سالن مطالعه و باشگاه بدنسازی نیز است که دانشجویان می توانند از آن ها استفاده کنید.

  • خوابگاه دانشجویی Tvrdého

این خوابگاه در مرکز شهر برنو قرار گرفته است و در فاصله چند قدمی آن قلعه Špilberk، یک پارک و موزه مندل قرار دارد. اتاق های این خوابگاه، 298 نفر از دانشجویان دانشگاه ماساریک را درون خود جای می دهد. به این صورت که دانشجویان می توانند در یکی از  3 اتاق یک نفره یا 63 اتاق دو نفره؛ همچنین یکی از 39 اتاق سه تخته این خوابگاه  ساکن شوند.

امکانات خوابگاهی جمهوری چک در این خوابگاه نیز شامل مجهز شدن تمامی اتاق ها به WiFi، قرار گرفتن آشپزخانه و سرویس بهداشتی در هر طبقه؛ همچنین یک سالن مطالعه، سالن ورزشی و اتاق تلویزیون در کل ساختمان می شود.

  • خوابگاه دانشجویی Veveří

این خوابگاه دانشگاه ماساریک در مرکز شهر برنو قرار گرفته است. به همین دلیل دانشجویان ساکن در آن، می توانند دسترسی بسیار سریعی به پارک، سوپرمارکت ها، زمین های ورزشی و … داشته باشند.

ظرفیت پذیرش دانشجو در این خوابگاه تقریبا 74 نفر است. به این صورت که خوابگاه Veveří، یک اتاق 1 نفره، 11 اتاق دو نفره؛ همچنین 17 اتاق سه نفره دارد که دانشجویان دانشگاه می توانند در آن ها سکونت داشته باشند.

تمامی اتاق های این خوابگاه جمهوری چک به  WiFi مجهز هستند. در هر طبقه نیز یک آشپزخانه و سرویس بهداشتی برای استفاده دانشجویان وجود دارد. امکاناتی چون زمین های بازی و اتاق تلویزیون نیز در درون ساختمان این خوابگاه به دانشجویان ارائه می شود.

  • خوابگاه دانشجویی Vinařská

خوابگاه جمهوری چک Vinařská را باید بزرگ ترین خوابگاه دانشگاه ماساریک دانست که دارای 3 ساختمان A1، A2 و A3 است. ساختمان های این خوابگاه دانشجویی در کنار نمایشگاه مرکزی برنو قرار دارند و پردیس دانشگاه ماساریک در فاصله چند قدمی آن ها قرار گرفته است.

خوابگاه وینارسکا بر خلاف سایر خوابگاه های دانشگاه ماساریک، علاوه بر اقامت طولانی مدت یا سالانه دانشجویان، برای اقامت های کوتاه مدت نظیر تعطیلات تابستانی نیز در دسترس دانشجویان قرار می گیرد.

ظرفیت پذیرش و اسکان دانشجو در این خوابگاه جمهوری چک 1110 نفر است و اتاق های آن شامل ترکیب زیر می شود:

  • 487 اتاق دو نفره
  • 5 اتاق دو نفره در اتاقک های 2+1
  • 19 اتاق 3 تخته در ساختمان A2 و A3
  • 11 اتاق چهار تخته در ساختمان A1

تمامی اتاق ها مجهز به WiFi هستند. اتاق های دو نفره و اتاق های 2+1؛ همچنین اتاق های 4 نفره این خوابگاه، آشپزخانه، حمام و توالت مخصوص به خود را دارند. بخشی از ساختمان A1 و کل ساختمان A2 و A3 نیز بازسازی شده است و با مبلمان جدید در اتاق ها، در اختیار دانشجویان قرار می گیرند. علاوه بر این، دانشجویان ساختمان A3 می توانند از سیستم های کامپیوتری دانشگاه استفاده کنند.

خوابگاه ها و اقامتگاه خصوصی جمهوری چک

علاوه بر خوابگاه های ارائه شده توسط دانشگاه های چارلز، پالاتسکی، ماساریک و … دانشجویان بین الملل در صورت تمایل می توانند در یکی از خوابگاه های خصوصی جمهوری چک اقامت کنند. هزینه اقامت در اتاق ها یا آپارتمان های خصوصی 2 تا 3 خوابه جمهوری چک تقریبا 500 تا 800 یورو در ماه خواهد بود و می توان آن ها را از طریق آگهی های روزنامه، وب سایت ها یا مشاور املاکی های این کشور پیدا کرد. از جمله وب سایت هایی معتبری که شما می توانید برای یافتن خوابگاه جمهوری چک به آن ها مراجعه کنید عبارت اند از:

  • Expats.cz
  • Flatio.cz
  • Foreigners.cz
  • Forstudents.cz
  • Spolubydlici.cz
  • Sreality.cz
  • Student-room-flat.com

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی برای متقاضیان تحصیل در چک درباره خوابگاه های جمهوری چک در 3 دانشگاه معتبر این کشور یعنی دانشگاه چارلز، پالاتسکی و دانشگاه ماساریک را در اختیار شما قرار دهیم. علاوه بر این چند وب سایت معتبر برای یافتن خوابگاه های خصوصی در این کشور را به شما معرفی کردیم.

در صورتی که قصد تحصیل در هر کدام از دانشگاه های چارلز، پالاتسکی یا ماساریک را دارید، با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. زیرا مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است. لذا دانشگاه های این کشور دانشجویان ایرانی خود را فقط از طریق مجموعه آسپیان پذیرش می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *