مهاجرت به جمهوری چک

برای مهاجرت به جمهوری چک باید از کجا شروع کرد؟

تصمیم گرفتید به جمهوری چک مهاجرت کنید؟ اما نمی دانید برای مهاجرت به جمهوری چک باید از کجا شروع کرد و چه کارهایی انجام داد؟ در ادامه مطلب سعی می کنیم تمامی اطلاعات لازم برای مهاجرت به چک نظیر انواع ویزا، شیوه های مهاجرت به این کشور، کارهایی که بعد از مهاجرت باید انجام دهید و … را در اختیار شما قرار دهیم.

لازم به توضیح است که مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی سه دانشگاه معتبر چارلز، پالاتسکی و ماساریک جمهوری چک در ایران است و چنانچه متقاضی مهاجرت به جمهوری چک به روش تحصیلی هستید می توانید از طریق مجموعه آسپیان اقدام نمایید. تمامی مراحل پذیرش، دریافت ویزا و اقامت توسط مجموعه آسپیان انجام می شود. جهت دریافت مشاوره رایگان فرم مشاوره روبه رو را پر نمایید و یا از طریق شماره های تماس با ما در ارتباط باشید.

انواع ویزا برای مهاجرت به جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهایی است که از سال 2007 به عضویت منطقه شنگن؛ قبل تر از آن نیز به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. علاوه بر این یکی از زیباترین کشورهای اروپای مرکزی به حساب می آید که مردم آن از سطح رفاهی و امنیتی بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل در چند سال اخیر مهاجران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

برای مهاجرت به جمهوری چک ،اولین کاری که باید انجام داد، دریافت ویزای مهاجرتی مناسب است. برای مهاجرت به این کشور 4 نوع ویزای مختلف صادر می شود که عبارت اند از:

انواع ویزا برای مهاجرت به جمهوری چک

  1. ویزای شینگن یا ویزای کوتاه مدت (SCHENGEN visa or short-term visa)

در صورتی که قصد دارید برای یک سفر کوتاه مدت به جمهوری چک بروید، به ویزای شنگن احتیاج خواهید داشت. این ویزا تا 90 روز اعتبار دارد. به همین دلیل با دریافت آن فقط تا 90 روز اجازه اقامت در جمهوری چک را خواهید داشت.

هزینه دریافت ویزای شنگن نیز تقریبا  2034 Kč است. برای دریافت آن نیز به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت که عبارت اند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • دو قطعه عکس تمام رخ با پس زمینه روشن
  • پاسپورت معتبر
  • مدارکی برای اثبات تمکن مالی
  • بیمه نامه درمانی مسافرتی
  • گواهی وضعیت مدنی
  1. ویزای بلند مدت مهاجرت به جمهوری چک (Long-term Visas)

این نوع ویزا برای افرادی صادر می شود که قصد اقامت در جمهوری چک بیش از 90 روز و تا حداکثر یک سال را داشته باشند. برای دریافت آن نیز باید یک دلیل محکم و قانع کننده نظیر استفاده از خدمات درمانی و پزشکی، شرکت در دوره های کارآموزی، آموزشی، تحصیلی و …. داشته باشید. علاوه بر این، به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت که عبارت اند از:

  • گذرنامه
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • مدرکی که هدف شما برای اقامت در چک را نشان می دهد نظیر نامه پذیرش دانشگاه برای تحصیل در چک
  • مدرک اقامت
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه درمانی (پس از تایید)

در صورتی که خارج از کشور چک باشید، هزینه دریافت ویزای بلند مدت برای مهاجرت به جمهوری چک 1000 Kč خواهد بود. اما، اگر در حال حاضر در جمهوری چک هستید و برای تمدید ویزای خود درخواست می دهید، هزینه ای وجود نخواهد داشت.

به صورت معمول، شما بعد از گذشت 90 روز، اطلاعیه ای مبنی بر قبول یا رد شدن درخواست ویزا خود، دریافت خواهید کرد. در برخی مواقع نیز پرونده شما به بررسی های کمتر یا بیشتری نیاز دارد؛ در این صورت فرایند دریافت قبولی درخواست ویزای شما برای مهاجرت به جمهوری چک ، ممکن است 30 روز بیشتر یا کمتر طول بکشد. به عنوان مثال در صورتی که ویزای شما برای مقاصد آموزشی باشد، باید ظرف 60 روز تاییدیه خود را دریافت کنید.

مهاجرت-به-کشور-چک

ویزا برای اقامت طولانی مدت (Long-term residence permit)

این نوع ویزا برای کسانی مناسب است که قصد اقامت و مهاجرت به جمهوری چک برای مدت زمانی بیش از یک سال را دارند. برای دریافت آن نیز لازم است ابتدا یکی از موارد زیر را به دست آورید که عبارت اند از:

  • کارت کارمندی که به عنوان مجوز اقامت طولانی مدت در چک صادر می شود.
  • کارت آبی اتحادیه اروپا که به افرادی با شغل یا مهارتی خاص؛ همچنین دارای تحصیلات و مدارک دانشگاهی داده می شد.

هزینه دریافت هر دو کارت، به صورت تقریبی 2500 Kč است. برای درخواست و دریافت هر دوی آن ها نیز به پاسپورت، دو قطعه عکس پاسپورتی، مدرک اقامت و بیمه پزشکی احتیاج خواهید داشت.

  1. ویزا برای اقامت دائم (Permanent Residence Permit)

پس از گذشت 5 سال از مهاجرت به جمهوری چک و زندگی در این کشور، می توان مراحل لازم برای دریافت اقامت دائم چک را انجام داد. هزینه دریافت این مجوز تقریبا 2500 Kč است و برای دریافت آن به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • یک عدد عکس پاسپورتی
  • مدارکی که ثابت می کند شما 5 سال در جمهوری چک زندگی کرده اید.
  • مدارک اقامت
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه (در صورت درخواست)
  • گواهی آزمون زبان چک

شیوه های مهاجرت به جمهوری چک

شیوه های مختلفی برای مهاجرت به چک وجود دارد. در ادامه بهترین و رایج ترین شیوه ها مهاجرت به این کشور را بیان می کنیم که عبارت اند از:

مهاجرت به جمهوری چک از طریق تحصیل

مهاجرت تحصیلی به جمهوری چک و تحصیل در چک را می توان محبوب ترین شیوه مهاجرت به این کشور دانست. زیرا کشور چک از دانشگاه های معتبری چون دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی، ماساریک و … برخوردار است که رتبه و رنک بالایی در سطح جهان دارند.

علاوه بر این، به دانشجویان بین الملل چک، اجازه مسافرت به تمامی کشورهای عضو شینگن داده می شود. در طول تحصیل خود نیز می توانند به صورت پاره وقت کار کنند. بعد از فارغ التحصیلی نیز می توانند در کشور چک، مشغول به کار شوند و ویزای کارت کارمندی و سپس اقامت دائم دریافت کنند.

 متقاضیان تحصیل در جمهوری چک باید بعد از اخذ پذیرش دانشگاه انتخابی خود، به سفارت مراجعه کنند؛ سپس متناسب با طول دوره تحصیل خود ویزای طولانی مدت (برای تحصیل در چک بیش از سه ماه) یا ویزای بلند مدت (برای تحصیل بیش از یک سال) دریافت کنند.

مدارک عمومی مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی نیز عبارت اند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • 2 عکس
  • پاسپورت – باید حداقل 3 ماه پس از اعتبار ویزاهای بلند مدت اعتبار داشته باشد، نباید بیشتر از 10 سال باشد و باید حداقل دو صفحه خالی داشته باشد.
  • مدرکی که هدف از اقامت در جمهوری چک را تایید می کند (مثلا گواهی ثبت نام)
  • مدرک اقامت
  • بیمه درمانی مسافرتی
  • اثبات تمکن مالی کافی برای مدت اقامت در جمهوری چک

مهاجرت به جمهوری چک از طریق تحصیل

مهاجرت به جمهوری چک از طریق کار

مهاجرت به چک از طریق کار، یکی از رایج ترین شیوه های مهاجرتی به این کشور به حساب می آید. زیرا کشور چک از اقتصادی پایدار برخوردار است و در آن فرصت های تجاری متعددی برای مهاجران وجود دارد.

مهاجرانی که می خواهند در جمهوری چک مشغول به کار شوند، می توانند متناسب با موقعیت خود، هر کدام از ویزاهای کوتاه و بلند مدت چک را دریافت کنند. با این حال بهترین گزینه برای مشغول به کار شدن در این کشور، دریافت کارت اتحادیه اروپا یا دریافت کارت کارمندی است. زیرا این کارت ها به عنوان مجوز اقامت در جمهوری چک نیز عمل می کنند.

  • کارت آبی اتحادیه اروپا (EU Blue Card)

کارت آبی اتحادیه اروپا یک مجوز کار و اقامت موقت چهار ساله است. این کارت، به شما این آزادی را می دهد تا همراه با خانواده خود در منطقه شنگن مسافرت و کار کنید. برای ارائه درخواست و دریافت این کارت در ابتدا لازم است که یک قرارداد کاری حداقل یک ساله با یک کارفرمای چکی داشته باشید. این قرارداد باید نشان دهد که حقوق ماهانه یا سالانه توافق شده، معادل 1.5 برابر متوسط حقوق ناخالص است. علاوه بر این، به مدارک تحصیلی خود که مهارت های شما در یک حوزه تخصصی را تایید می کند، نیاز خواهید داشت.

  • کارت کارمندی چک (Czech Employee Card)

اگر واجد شرایط دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا نیستید، می توانید برای کارت کارمندی اقدام کنید. کارت های کارمندی تا دو سال اعتبار دارند؛ اما قابل تمدید هستند. با دریافت آن نیز این اجازه را دارید تا به صورت قانونی در جمهوری چک مشغول به کار شوید و زندگی کنید.

مهاجرت به جمهوری چک از طریق ویزای خوداشتغالی جمهوری چک (Zivno)

در صورتی که جزء افراد خود اشتغال یا فریلنسر هستید نیز می توانید به جمهوری چک مهاجرت کنید. برای این کار نیاز است که دو مرحله را طی کنند.

در مرحله اول باید با هدف شغلی و تجاری، درخواست ویزای بلند مدت چک (Long-term Visas) دهند. البته برای درخواست این ویزا نیاز است که یک آدرس محلی در جمهوری چک داشته باشید. به همین دلیل بسیاری از افراد، ابتدا با ویزای توریستی به جمهوری چک مهاجرت می کنند؛ سپس برای دریافت ویزای بلند مدت چک درخواست می دهند که 12 ماه اعتبار دارد.

در مرحله بعد نیز، باید به سراغ دریافت ویزا اقامت طولانی مدت (Long-term residence permit) بروید. این ویزا متناسب با بیمه شما، تا 2 سال در هر بار قابل تمدید است.

به صورت کلی برای دریافت ویزای خوداشتغالی، برای مهاجرت به جمهوری چک ،باید ثابت کنید که بودجه لازم برای تامین نیازهای خود در جمهوری چک را دارید. این بودجه در حال حاضر تقریبا 6000 یورو است. ( البته مبلغ آن مطابق با قوانین مهاجرتی تغییر می کند.) علاوه بر این، به گواهی پزشکی، گواهی عدم سوء پیشینه، مدارک نشان دهنده مهارت های حرفه ای شما؛ همچنین بیمه درمانی نیز احتیاج خواهید داشت. 

همچنین لازم است که شما دارای یک Zivno باشید. Zivno در حقیقت به معنی ثبت شدن رسمی شرکت شما در لیست nivnostenský جمهوری چک است.

مهاجرت به جمهوری چک از طریق ازدواج

در صورتی که همسر شما شهروند یا دارای اقامت دائم جمهوری چک است، شما احتمالا واجد شرایط لازم برای مهاجرت به جمهوری چک خواهید بود. البته باید توجه داشته باشید که وضعیت شما به عنوان یک همسر باید از نظر قانونی در این کشور به رسمیت شناخته شود.

ورود به جمهوری چک: اطلاعات گمرکی

بعد از تایید ویزای شما برای مهاجرت به جمهوری چک ، می توانید به فکر جابه جایی دارایی و وسایل شخصی خود به چک باشید. به صورت معمول، اقلام غیرتجاری با مجموع مالیات بر ارزش افزوده (VAT) بیش از 7632 Kč (زمینی) و 10939 Kč (هوا) برای هر نفر، از حقوق گمرکی معاف هستند.

محدودیت هایی نیز برای ورود میزان الکل و محصولات تنباکویی به جمهوری چک وجود دارد که باید آن را رعایت کنید.

علاوه بر این در صورتی که حیوان خانگی دارید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • بیست و یک روز قبل از مهاجرت به جمهوری چک حیوان خانگی خود را واکسن هاری بزنید و گواهی آن را با امضای دامپزشک را همراه خود داشته باشید.
  • گواهی سلامت اتحادیه اروپا را دریافت کنید.

ثبت نامی های لازم بعد مهاجرت به جمهوری چک

ظرف سه روز پس از وارد شدن به چک، باید آدرس خود را در اداره پلیس خارجی یا یکی از دفاتر وزارت کشور چک ثبت کنید. البته این موضوع برای افرادی صدق می کند که قصد اقامت، بیش از سی روز را در این کشور دارند. کارمندان احتمالی یا دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا نیز، باید داده های بیومتریک خود را آماده و ارائه دهند.

علاوه بر این، شما باید یک سند مسافرتی معتبر و یک فرم ثبت نام تکمیل شده نیز ارائه دهید که در اداره پست نیز موجود است. همچنین، ممکن است نیاز به ارائه مدرکی مبنی بر  بیمه مسافرتی و سلامت داشته باشید.

توجه داشته باشید که این روند می تواند بسیار بوروکراتیک و اداری باشد. زیرا ممکن است از شما خواسته شود مدارکی را ارسال کنید که اداره مهاجرت به جمهوری چک قبلاً در درخواست ویزای شما تأیید کرده است.

هزینه کارت ثبت نام 2500 Kč است که به صورت تمبر درآمد پرداخت می شود . این ها را می توان در اداره پست خریداری کرد. لازم به ذکر است که شهروندان اتحادیه اروپا نیازی به اجازه اقامت ندارند، اما سایر ملیت ها باید برای ویزای اقامت طولانی مدت درخواست دهند.

سیستم بانکداری در جمهوری چک

هنگامی که مجوز اقامت طولانی مدت شما تایید شد، به طور خودکار یک شماره شناسایی به شما اختصاص داده می شود. این شماره ده رقمی به عنوان شماره شناسایی مالیاتی شما (TIN) عمل خواهد کرد.

افتتاح حساب بانکی در زمان مهاجرت به جمهوری چک ،کار بسیار ساده ای است. همه آنچه شما برای انجام این کار به آن احتیاج دارید عبارت اند از:

  • یک پاسپورت
  • یکی دیگر از مدارک شناسایی، مانند گواهینامه رانندگی، کارت کارمند و …
  • پول برای واریز حداقل مبلغ مورد نیاز. این مبلغ متناسب با بانک انتخابی می تواند متفاوت باشد. با این حال، به صورت معمول مبلغی بین 200-2000 Kč است.

بانک های چک مزایای مختلفی را ارائه می دهند. به همین دلیل به شما توصیه می شود، بررسی کنید آیا بانکی که انتخاب می‌ کنید، کارکنان انگلیسی زبان، کارمزدهای پایین دستگاه خودپرداز یا برنامه‌های کاربرپسند دارد یا خیر.

اجاره خانه بعد از مهاجرت به جمهوری چک

هنگام مهاجرت به جمهوری چک ،بسیاری از مهاجران ترجیح می دهند قبل از خرید خانه دائمی، ملکی را اجاره کنند. زیرا این کار به آن ها فرصتی می دهد تا در مورد محل زندگی و خانه ای که می خواهند در آن زندگی کنند، تصمیم گیری بهتری داشته باشند.

هزینه اجاره خانه در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از مقرون به صرفه ترین مکان ها برای زندگی در اروپا به حساب می آید. در قلب پراگ (پایتخت این کشور)، متوسط قیمت اجاره برای یک آپارتمان یک خوابه 850 دلار آمریکا در ماه است. اجاره یک آپارتمان مشابه در خارج از پراگ نیز به طور متوسط 700 دلار در ماه خواهد بود. برخی از آپارتمان ها نیز از قبل مبله شده اند که البته این مسئله در افزایش قیمت اجاره آپارتمان تاثیرگذار خواهد بود.

در هنگام مهاجرت به جمهوری چک توجه داشته باشید: قیمت آپارتمان های این کشور ممکن است مشابه هم نباشد.به این صورت که به صورت کلی، قیمت اجاره در بسیاری از شهرهای چک، در مقایسه با ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای اروپایی، کمتر است. با این حال، برخی از صاحبخانه ‌ها ممکن است، نرخ بیشتری را نسبت به افراد محلی از مهاجران دریافت کنند.

هنگامی که به دنبال مکانی برای اجاره هستید، احتمالاً با اصطلاحات “1+1” یا “1+ KK” روبرو خواهید شد. این اصطلاح در املاک چک بسیار رایج است و برای شناسایی نوع خانه و فضای اجاره ای طراحی شده است.

به عنوان مثال یک “آپارتمان 1+1 در مرکز پراگ” فضایی با یک اتاق خواب و یک آشپزخانه را توصیف می کند. “1 + kk” نیز به این معنی است که آشپزخانه در یک اتاق جداگانه نیست؛ بلکه بخشی از یک اتاق بزرگ تر است. “KK” مخفف کلمه یک کلمه چکی محسوب می شود که در اصل به معنای “گوشه آشپزخانه” یا آشپزخانه کوچک است.

خرید خانه در جمهوری چک

خرید ملک در زمان مهاجرت به جمهوری چک ،برای هر کسی که اجازه اقامت چک را دارد، یک گزینه بسیار ایده آل است. برای این کار در ابتدا باید یک مشاور املاک مناسب پیدا کنید تا شما را برای یافتن یک ملک مناسب راهنمایی کند.

هزینه های خرید ملک در جمهوری چک عبارتند از:

  • هزینه های قانونی (قابل مذاکره، معمولاً 1٪ + 19٪ مالیات بر ارزش افزوده).
  • هزینه های ثبت نام (0.01٪ – 0.02٪)
  • حق الزحمه نماینده (2.5٪ – 5٪)

مالیات بر خرید املاک در چک که 4 درصد بود از سپتامبر 2020 لغو شد.

در زمان مهاجرت به جمهوری چک ،توجه داشته باشید که نرخ بهره وام مسکن و مالیات سالانه مسکن در چک پایین است و خرید را به گزینه مطلوبی تبدیل می کند.

هنگامی که خانه ای را پیدا کردید که می خواهید بخرید، باید ملک را در سوابق کاداستر یا ثبت ملک ثبت کنید. این سوابق امکان انتقال آرام مالکیت ملک را فراهم می کند. علاوه بر این، آن ها تأیید می کنند که ملک فاقد هر گونه وثیقه است و از شما در برابر مسائل احتمالی آینده محافظت می کند. این ثبت نام حداقل بیست روز طول  و حداکثر چهار تا شش هفته طول می کشد.

پس از انتقال مالکیت، می توان قراردادها را امضا کرد. راه اندازی برق و گاز را می توان با ثبت نام در تامین کنندگان محلی چک انجام داد که معمولا به صورت حضوری یا تلفنی انجام می شود. شرکت های زیادی نیز برای انجام این کار در جمهوری چک وجود دارد که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم با ارائه اطلاعاتی در مورد مهاجرت به جمهوری چک ، مسیر مهاجرت به این کشور را برای شما هموارتر و روشن تر کنیم. در صورتی که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی به این کشور را دارید؛ می توانید اطلاعات بیشتر را از مشاوران و متخصصان مجموعه آسپیان دریافت کنید که به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران فعالیت می کند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *