شرایط زندگی در جمهوری چک

شرایط زندگی در جمهوری چک

در صورتی که می خواهید کشور چک را به عنوان خانه بعدی خود، برای زندگی، کار یا تحصیل انتخاب کنید و قصد آشنایی با شرایط زندگی در جمهوری چک را دارید؛ مطالعه ادامه مقاله کمک زیادی به شما می کند.

 این کشور اروپای مرکزی با داشتن بیش از 2000 قلعه، 12 مکان میراث جهانی یونسکو، هزاران شرکت بین المللی؛ همچنین دانشگاه های معتبر با رنک بالا در سطح جهان، به مقصدی پررونق برای مهاجران تبدیل شده است.

به همین دلیل اگر به دنبال مکانی با مناظر و جاذبه های گردشگری نفس گیر هستید؛ یا به دنبال کار با حقوق بالا و زندگی با هزینه کم؛ همچنین تحصیل در یکی دانشگاه های معتبر جهان هستید، جمهوری چک می تواند مکانی ایده آل برای شما باشد.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با شرایط زندگی در این کشور، آشنا شوید.

شرایط زندگی در کشور چک 

مهمترین شاخص های نشان دهنده شرایط زندگی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از زیباترین کشورهای جهان به حساب می آید که در اروپای مرکزی قرار گرفته است. این کشور بیش از 2000 قلعه تاریخی دارد و مردم آن بیشترین سرانه آبجو را در جهان مصرف می کنند. در حال حاضر نیز بیش از  500000 خارجی را درون خود جای داده است.

این کشور مطابق با ارزیابی های صورت گرفته، از شاخص کیفیت زندگی بالایی برخوردار است و در ابعاد مختلف رفاه اجتماعی نظیر بعد اقتصادی، اجتماعی، بعد حقوقی و … عملکرد بسیار مطلوبی دارد. به همین دلیل شرایط زندگی در آن برای مردم بومی و مهاجران بسیار مطلوب شده است.

به عنوان مثال از شاخص هایی که جمهوری چک در آن ها از عملکرد بهتری برخوردار است و باعث بهتر شدن شرایط زندگی مردم این کشور می شود، عبارت اند از:

  • کیفیت زندگی

یکی از موارد مهمی که کیفیت مطلوب شرایط زندگی در جمهوری چک را نشان می دهد، نظرسنجی سالانه InterNations/Expat Insider است. این نظرسنجی، بزرگترین نظرسنجی مهاجران در سراسر جهان به حساب می آید که نظر آن ها درباره استانداردهای زندگی در یک کشور را نشان می دهد.

جمهوری چک با توجه به آموزش با کیفیت و مقرون به صرفه، امنیت، حمل و نقل مناسب در کشور، کیفیت بالای مراقبت های بهداشتی و … امتیاز بالایی در این نظرسنجی کسب کرده است.

شاخص کیفیت زندگی مطابق با نظرسنجی InterNations/Expat Insider در سال 2021

شاخص کیفیت زندگی مطابق با نظرسنجی InterNations/Expat Insider در سال 2021
کشور رتبه
تایوان 1
اتریش 2
کشور پرتغال 3
فنلاند 4
کانادا 5
استرالیا 6
جمهوری چک 7
لهستان 38
مجارستان 39

 

  • میزان درآمد

درست است که پول خوشبختی نمی آورد؛ اما وسیله مهمی برای دستیابی به استانداردهای زندگی بالاتر است و با استفاده از آن می توان شرایط زندگی در جمهوری چک را مورد بررسی قرار داد. در جمهوری چک محدوده حقوق متناسب با شغل فرد تا حد زیادی متفاوت است. با این حال به صورت معمول، حداقل حقوق 24,764.00 Kč محاسبه می شود و بالاترین میانگین حقوق در این کشور 73,712.00 Kč است.

 برای درک بهتر شما برخی از مشاغل و میانگین تقریبی در آمد آن ها در چک را بیان می کنیم که عبارت اند از:

عنوان و حیطه شغلی

میانگین حقوق ناخالص ماهانه به Kč چک
مدیریت

32.114

کشاورزی و صنایع غذایی

28597
هنر و فرهنگ

30.072

بانکداری

48.560
صنعت خودرو

40.107

صنایع شیمیایی

32943
تجارت

41.751

ساخت و ساز و املاک و مستغلات

40.495
پشتیبانی مشتری

34.150

اقتصاد، امور مالی، حسابداری

41740
آموزش علم و پژوهش

35.228

مهندسی برق قدرت

40.499
کارگر معمولی

23.545

پزشکی و مراقبت های بهداشتی

3330
معدن، متالوژی

33.868

صنعت داروسازی

42598
تولید

35.173

مدیریت دولتی، خودگردانی 

35.379
صنعت نساجی، چرم و پوشاک

20.568

گردشگری، غذاخوری، هتلداری

26296

  • اشتغال

از مواردی که باعث مطلوب بودن شرایط زندگی در جمهوری چک شده است، می توان به نرخ پایین بیکاری در این کشور؛ همچنین تعداد بالای افراد شاغل در چک اشاره کرد. زیرا داشتن شغل تاثیر زیادی بر شخصیت و زندگی افراد دارد که از جمله آن ها می توان به داشتن منبع درآمد، بهبود شمول اجتماعی، تحقق آرزوهای خود، ایجاد عزت نفس؛ همچنین توسعه مهارت ها و شایستگی ها اشاره کرد.

در جمهوری چک،  74 درصد از جمعیت کشور (در سن کار 15 تا 64 سال) دارای شغل حقوقی هستند. این رقم بالاتر از میانگین اشتغال 66 درصدی OECD است. علاوه بر این به صورت معمول مهاجران در این کشور نیز خیلی سریع و راحت می توانند مشغول به کار شوند.

  • تحصیلات

بالا بودن تعداد افراد تحصیلکرده نیز نقش مهمی در افزایش کیفیت شرایط زندگی در جمهوری چک ؛ همچنین رفاه اجتماعی و اقتصادی این کشور داشته داشته است. زیرا آموزش نقش کلیدی در ارائه دانش، مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز افراد برای مشارکت موثر در جامعه و اقتصاد ایفا می کند. علاوه بر این داشتن تحصیلات خوب احتمال یافتن شغل و کسب درآمد کافی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

در کشور چک نیز 94 درصد از بزرگسالان 64-25 ساله تحصیلات خود را به پایان رسانده اند که بالاتر از میانگین 79 درصدی OECD است. علاوه بر این دانشگاه های معتبر این کشور نظیر دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی و … هر ساله دانشجویان بین الملل زیادی را برای تحصیل در چک به خود جذب می کنند.

  • امنیت

امنیت شخصی یکی دیگر از شاخص های مهمی که باعث افزایش سطح رفاه؛ همچنین افزایش کیفیت شرایط زندگی در جمهوری چک شده است. در سال 2021 مؤسسه اقتصاد و صلح، جمهوری چک را در فهرست صلح آمیزترین کشورهای جهان در رتبه نهم قرار داد. علاوه بر این بر اساس نظرسنجی دیگری که توسط Inter Nations منتشر شده است، جمهوری چک سومین مقصد محبوب در بین افرادی به حساب می آید که در خارج از کشور کار می کنند.

واحد پولی کشور چک

جمهوری چک یکی از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می شود، اما خارج از منطقه یورو است، به این معنی که از یورو به عنوان واحد پول خود استفاده نمی کند. واحد پول این کشور، تاج چک (CZK) است. نرخ ارز فعلی این کشور را می توان در وب سایت بانک ملی جمهوری چک مشاهده کرد.

برای سفر به این کشور نیز می توانید پول خود را در بانک، هتل یا صرافی ها مبادله کنید؛ همچنین می توانید هزینه های لازم را با کارت بانکی بین المللی یا کارت اعتباری پرداخت کنید.

همه چیز درباره شرایط زندگی در جمهوری چک

شرایط اقامت در جمهوری چک

شرایط و نحوه اقامت در چک، از مهمترین مسائلی است که در هنگام بررسی شرایط زندگی در جمهوری چک باید به آن توجه کنید. اقامت در جمهوری چک در مقایسه با سایر کشورها و شهرهای بزرگ دنیا ارزان تر است. این مسئله با توجه به زیبایی و تاریخ غنی جمهوری چک، می تواند بسیار فوق العاده باشد. البته قیمت و هزینه مسکن در نقاط و شهرهای مختلف این کشور –هر چند خیلی کم- با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل شرایط زندگی در جمهوری چک برای افراد مختلف متناسب با شهر محل سکونت آن ها، می تواند متغییر باشد.

 البته از آنجایی که جمهوری چک دارای چند شهر مهم با مناظر بسیار متنوع است، چه عاشق زندگی در حومه شهر باشید؛ چه زندگی در مرکز شهر را ترجیح دهید؛ می توانید یک مکان ایده آل متناسب با سبک زندگی خود با بودجه مناسب تهیه کنید.

در زیر برای آشنایی بهتر شما، چند نمونه از شهرهای محبوب جمهوری چک از نظر مهاجران را به شما معرفی می کنیم که عبارت اند از:

  • شهر پراگ

پراگ با 1.4 میلیون نفر جمعیت و منطقه شهری کمی بیش از 2 میلیون، پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری چک است. بسیاری از مهاجران اینجا را برای زندگی انتخاب می کنند. زیرا مقر اروپایی بسیاری از شرکت های بین المللی و مرکز صنعت گردشگری جمهوری چک است. به همین دلیل فرصت‌ های شغلی متعددی برای مهاجران در این شهر وجود دارد و شرایط زندگی در جمهوری چک برای آن ها مناسب تر است.

در شهر پراگ، برای سکونت در یک اتاق در یک آپارتمان مشترک، انتظار داشته باشید که بسته به موقعیت مکانی حدود 7000 تا 12000 CZK در ماه (280 تا 470 یورو) بپردازید. برای یک آپارتمان 1 خوابه نیز، انتظار می رود بسته به موقعیت مکانی، حدود 15000 تا 25000 کرون کرون در ماه (600 تا 1000 یورو) پرداخت کنید.

  • شهر برنو

برنو دومین شهر بزرگ جمهوری چک، با حدود 377000 نفر ساکن است. این شهر، یک شهر دانشگاهی بزرگ به حساب می آید که مملو از افراد جوانی است که به تحصیل در جمهوری چک مشغول شده اند؛ همچنین در آن هزاران موقعیت شغلی، عمدتاً در زمینه فناوری اطلاعات برای جوانان وجود دارد.

تعداد بالای دانشجویان این شهر باعث شده تا افراد ساکن آن، شرایط زندگی در جمهوری چک را به نحو دیگری تجربه کنند. به عنوان مثال، در شهر برنو تعداد زیادی آبجوسازی، کافه های محلی  صنایع دستی وجود دارد که در طول تعطیلات تابستانی خالی می شوند.

در زمان سکونت در شهر برنو، برای یک اتاق در یک آپارتمان مشترک، انتظار داشته باشید، بسته به موقعیت مکانی حدود 7000 تا 10000 CZK در ماه (280 تا 400 یورو) بپردازید. برای یک آپارتمان 1 خوابه نیز، ممکن است بسته به موقعیت مکانی حدود 10000 – 15000 CZK در ماه (400 تا 600 یورو) پرداخت کنید.

  • شهر پلزن

پلزن ( Pilsen نیز تلفظ می شود) چهارمین شهر بزرگ جمهوری چک است. حدود 180000 نفر جمعیت دارد. اگر از دوست داران آبجو هستید، پس احتمالاً سکونت در این شهر برای شما بسیار ایده آل خواهد بود. در این شهر کارخانه آبجو Pilsner و یکی از بهترین تیم های ورزشی جمهوری چک فعالیت دارند. به همین دلیل می تواند بهترین مکان برای آشنایی کامل با فرهنگ و شرایط زندگی در جمهوری چک باشد. 

در این شهر، برای یک آپارتمان 1 خوابه، انتظار می رود بسته به موقعیت مکانی حدود 8000 – 10000 CZK در ماه (300 تا 400 یورو) پرداخت کنید. هزینه آب و برق به صورت جداگانه محاسبه می شود؛ اما در فصل زمستان انتظار می رود متناسب با هزینه گاز مصرفی، 1000 تا 1700 CZK اضافی (40 تا 65 یورو) در ماه بپردازید.

برای آشنایی بیشتر با شهرهای مختلف جمهوری چک و اقامت در آن ها؛ همچنین درک بهتر شرایط زندگی در جمهوری چک دو راه مختلف می توان به شما معرفی کرد. در شیوه اول به شما پیشنهاد می شود، به گروه ها و پیج های فیسبوک بپیوندید. علاوه بر این می توانید به وب سایت های محلی این کشور مراجعه کنید. البته این انجام این کار بدون داشتن دانش زبانی مناسب، می تواند بسیار گیج کننده باشد.

 راه دوم این است که بعد از ورود به جمهوری چک، یک مشاور املاک مطمئن پیدا کنید. به صورت معمول این افراد می توانند در پیدا کردن یک مکان مناسب به شما کمک زیادی کنند. با این حال پورسانت خود را نیز می گیرند.

هزینه زندگی در جمهوری چک

 شرایط زندگی در جمهوری چک به نحوی است که اگر در گران ترین شهر آن (یعنی پراگ) نیز زندگی کنید؛ هزینه زندگی همچنان نسبتاً ارزان تر از سایر شهرهای اروپایی است. البته به صورت معمول هزینه مسکن، آموزش و برخی از فعالیت های تفریحی در این کشور قیمت بالاتری دارند. اما هزیه خرید مواد غذایی، الکل، حمل و نقل و ارتباطات (اینترنت، تلفن، و غیره) بسیار ارزان هستند.

در زیر لیستی از هزینه های زندگی در کشور چک را به عنوان نمونه بیان می کنیم که عبارت اند از:

مواد غذایی

هزینه در جمهوری چک 

پرتقال 1 کیلوگرم

1.50 یورو
12 عدد تخم مرغ

1.61 €

سیب زمینی 1 کیلوگرم

0.77 €

رستوران/کافه

آب-ج وارداتی (0.5 لیتر)

1.38 €
وعده غذایی 2نفره در رستوران

27.61 €

کاپوچینو

1.96 €

لذت و سلامتی

عضویت در ورزشگاه

31.62 €
بلیط سینما

7.10 یورو

حمل و نقل عمومی

اتوبوس تک بلیط

0.95 €
تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی)

1.10 €

میانگین درامد

1300 €

 

حمل و نقل در جمهوری چک

سیستم حمل و نقل یکی دیگر از مسائلی است که در هنگام بررسی شرایط زندگی در جمهوری چک باید به آن توجه کرد. بهتر است بدانید که پراگ تنها شهر این کشور است که مترو دارد؛ همچنین مجهز به سیستم تراموا، واگن برقی و اتوبوس نیز است که تردد در شهر را برای افراد بسیار آسان می کند.

ناگفته نماند که سیستم حمل و نقل عمومی در سراسر کشور چک، بسیار قابل اعتماد است. با استفاده از این سیستم نیز می توان خیلی سریع و با ارزان ترین قیمت ممکن به هر نقطه از چک و سراسر اروپای شرقی سفر کرد. این مسئله یکی از مهمترین مزایای اصلی کشور چک به عنوان یک کشور محصور در خشکی است که مناسب بودن شرایط زندگی در جمهوری چک را نشان می دهد.

  • سفر در چک با اتوبوس

به عنوان مثال هزینه سفر از شهر پراگ به برنو با اتوبوس، فقط 7 یورو؛ هزینه رفتن به برلین نیز تقریبا 15 یورو است. اگر می خواهید کمی هزینه کنید و سریع تر به مقصد برسید نیز، قطارهای مسافربری این کشور گزینه ای بسیار ایده آل هستند.

  • سفر در چک با قطار

هزینه خرید بلیط قطار برای سفر از شهر پراگ به برلین، حدود 30 یورو محاسبه می شود. به جای آن زمان رسیدن به برلین در مقایسه با زمانی که با اتوبوس مسافرت می کنید، از 10 ساعت به 4 ساعت کاهش می یابد.

  • سفر در چک با هواپیما

آخرین گزینه برای افرادی که قصد دارند خیلی سبک و سریع مسافرت کنند، هواپیما است. خوشبختانه، در اروپا خطوط هوایی با تخفیف زیادی برای سفر از مکانی به مکان دیگر وجود دارد. جمهوری چک نیز با داشتن پروازهایی از چندین فرودگاه بین المللی، شرایط زندگی در جمهوری چک و رفت و آمد را برای مردم خود و مهاجران، به خصوص دانشجویان بین الملل که به تحصیل در چک مشغول شده اند، آسان کرده است.

بزرگترین فرودگاه جمهوری چک، واسلاو هاول در نزدیکی شهر پراگ قرار دارد. اگرچه چندین فرودگاه بین المللی دیگر نیز در برنو، کارلووی واری و مونوف (نزدیک استراوا) قرار گرفته است.

  • رانندگی در جمهوری چک

درست است که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، برای جابه جا شدن از مکانی به مکانی دیگر در جمهوری چک کفایت می کند. اما در هر حال رانندگی کردن نیز یک گزینه ایده آل به حساب می آید که شرایط زندگی در جمهوری چک را برای شما آسان تر می کند.

در قوانین راهنمایی و رانندگی جمهوری چک، اکثر گواهینامه های رانندگی اتحادیه اروپا پذیرفته می شوند. شما نیز برای رانندگی در چک، باید قوانین راهنمایی و رانندگی را مطالعه کنید و گواهی نامه رانندگی خود را ترجمه و تبدیل یا در جمهوری چک گواهی نامه بگیرید.

پیدا کردن سایر مهاجران در چک

جمهوری چک یکی از کشورهایی به حساب می آید که در چند سال گذشته، به صورت مداوم به عنوان یکی از 3 کشور برتر جهان برای کار مهاجران معرفی شده است. تا جایی که در حال حاضر، حدود نیم میلیون نفر از جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می دهند. این امر نقش بسیار مهمی در آسان تر شدن شرایط زندگی در جمهوری چک برای مهاجران دارد. زیرا به آن ها این شانس را می دهد تا با هموطنان خود ملاقات داشته باشند.

با توجه به این که اکثر مهاجران در شهر پراگ زندگی می کنند، پیدا کردن آن ها کار چندان سختی نیست. به عنوان مثال شما به عنوان یک مهاجر، برای پیدا کردن هموطنان خود می توانید به مکان هایی چون آژانس های مسافرتی، هاستل ها، رستوران ها و … بروید. یا خیلی ساده تر می توانید در گروه های فیسبوک چون Expats in Prague یا Brno Expats عضو شوید؛ همچنین از سایت هایی مانند InterNations استفاده کنید!

البته پیشنهاد ما، عضویت در گروه های تبادل زبان است. زیرا عضویت در آن ها، نه تنها به شما کمک می کند سایر مهاجران را پیدا کنید؛ بلکه باعث می شود با سایر افراد بومی چک که به دنبال آموزش زبان انگلیسی یا دیگر زبان ها هستند، آشنا شوید و ملاقات داشته باشید.

یادگیری زبان چک

زبان یکی دیگر از مهمترین مسائل تاثیرگذار بر شرایط زندگی در جمهوری چک برای مهاجران به حساب می آید. بر اساس شاخص مهارت انگلیس EF EPI در سال 2020، جمهوری چک در میان 100 کشور با سطح مهارت بالایی در زبان انگلیسی، رتبه 19 را کسب کرده است. با این حال در صورتی که قصد زندگی، کار یا تحصیل در یکی شهرهای بزرگ جمهوری چک نظیر پراگ و برنو را ندارید، بهتر است شروع به یادگیری زبان چک کنید.

 زیرا به صورت معمول، اکثر افرادی که در شهرهای بزرگ جمهوری چک زندگی می کنند، حداقل درک اولیه زبان انگلیسی را دارند که این مسئله شرایط زندگی در جمهوری چک را برای شما ساده تر خواهد کرد. اما در شهرها و روستاهای کوچک این کشور، اکثریت افراد، به ویژه افراد مسن به زبان چکی صحبت می کنند.

علاوه بر این، در صورتی که به دنبال پیدا کردن شغل هستید، یادگیری زبان محلی می تواند به شما کمک کند، بسیاری از اصول اولیه کاری کشور چک را یاد بگیرید.

شرایط زندگی و تحصیل در کشور چک

کار در جمهوری چک و شرایط زندگی در جمهوری چک

از دیگر عوامل تاثیرگذار در شرایط زندگی در جمهوری چک برای مهاجران، کار و وضعیت شغلی است. جمهوری چک یکی از متنوع ترین کشورهای اتحادیه اروپا و یکی از کلان شهرها به حساب می آید. بسیاری از شرکت های بین المللی نیز، با توجه به موقعیت مرکزی جمهوری چک، از آن به عنوان پایگاهی برای شرکت های بین المللی خود استفاده می کنند.

مهمترین امتیاز جمهوری چک این است که انگلیسی زبان تجاری این کشور به حساب می آید و عمدتاً مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر نیز باعث شده است تا شرایط زندگی در جمهوری چک برای مهاجران بسیار ایده آل باشد و این کشور به مکانی برتر برای یافتن کار خارجی ها تبدیل شود.

نرخ بیکاری جمهوری چک در پایین ترین حد خود قرار دارد؛ بنابراین برای مهاجران، یافتن یک شغل و صنعت مناسب کار سختی نخواهد بود. صنعت گردشگری و تولید از اصلی ترین صنایعی هستند که مهاجران در آن ها مشغول به کار می شوند. البته در سال‌ های اخیر امور مالی و فناوری اطلاعات محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

  • گردشگری

گردشگری بخش بزرگی از اقتصاد جمهوری چک به حساب می آید و تاثیر زیادی نیز بر افزایش کیفیت شرایط زندگی در جمهوری چک داشته است. شهر پراگ نیز به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد اروپا، همیشه مورد هجوم گردشگران از سراسر دنیا قرار می گیرد. همین امر باعث ایجاد مشاغلی چون مهمان داری، هتل داری و … در شهر پراگ و سایر شهرهای گردشگری جمهوری چک می شود.

انگلیسی زبان اصلی در این صنایع است. همین امر نیز شرایط زندگی در جمهوری چک را برای مهاجرانی که در بخش گردشگری مشغول به کار هستند، آسان می کند. خارجی های مشغول به کار در بخش گردشگری، بیشتر در رستوران‌ ها، هتل‌ ها، هاستل‌ ها، آژانس های مسافرتی و …. فعالیت می کنند. اما با انتشار بیماری COVID-19، بسیاری از مهاجران که به راحتی زندگی می کردند و به گردشگری متکی بودند؛ با مشکل مواجه شدند و شروع به تجدید نظر در حرفه خود کردند.

  • تولید

از دیگر صنایع تاثیرگذار در شرایط زندگی در جمهوری چک باید به بخش تولیدی اشاره کرد. صنعت خودروسازی، بزرگترین صنعت در جمهوری چک به حساب می آید. علاوه بر این صنایعی چون مهندسی، تولید فولاد، داروسازی و … از صنایع مهم جمهوری چک هستند که مهاجران زیادی در بخش های مختلف آن مشغول به کار می شوند.

تولید آبجو نیز بخش مهمی از اقتصاد چک است و جمهوری چک ششمین تولید کننده بزرگ آبجو در اروپا محسوب می شود.

  • خدمات برون سپاری

اگرچه تولید و گردشگری در کشور چک، صنایع بزرگی به حساب می آیند. اما صنایع مبتنی بر خدمات مانند امور مالی و فناوری اطلاعات به سرعت در حال رشد هستند. تا جایی که در حال تبدیل شدن به مولدترین صنایع چک؛ همچنین تاثیرگذارترین صنعت بر شرایط زندگی در جمهوری چک هستند.

تقاضا برای کارمندان بین المللی در این بخش، هر سال افزایش می یابد. این بدان معناست که متخصصان جوان در سراسر جهان به راحتی فرصت‌ های زیادی را در زمینه فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌ افزار و کسب‌ و کار، بازاریابی و موارد دیگر در جمهوری چک پیدا می ‌کنند.

به صورت معمول، مهاجرانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند؛ برای پیدا کردن و مشغول به کار شدن در چک، مشکلی ندارند. اما کسانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند، باید ویزای کار در چک را داشته باشند. حداکثر مدت اعتبار ویزای کاری چک 2 سال است. اما می توان آن را تمدید کرد.

تحصیل در چک

جمهوری چک مطابق با رتبه بندی های جهانی، رتبه ششم را از نظر رضایت دانشجویان بین الملل مشغول به تحصیل در جمهوری چک دارد. اکثر دانشجویان بین الملل نیز از تجربه تحصیل؛ همچنین شرایط زندگی در جمهوری چک رضایت داشته اند. تا جایی که میانگین رضایت دانشجویان بین الملل از هر 5 دانشگاه معتبر جمهوری چک، 9 از 10 محاسبه شده است.

در صورتی که قصد تحصیل در هر کدام از دانشگاه های چک را دارید، می توانید راهنمایی های لازم را از مشاوران مجموعه آسپیان دریافت کنید. مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است و آزمون ورودی دانشگاه های این کشور را در تهران برگزار می کند.

جمع بندی

در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد شرایط زندگی در جمهوری چک را در اختیار شما قرار دادیم. جمهوری چک یکی از زیباترین کشورهای اروپای مرکزی است. این کشور مطابق با شاخص رضایت از زندگی، در لیست 100 کشور برتر جهان قرار دارد و به دلیل شرایط کاری مناسب، داشتن چند دانشگاه معتبر در سطح جهان و … هر ساله مهاجران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *