اعزام دانشجو به جمهوری چک

اعزام دانشجو به جمهوری چک با مجموعه آسپیان

این روزها تعداد متقاضیانی که به دنبال اطلاع از شرایط و مراحل اعزام دانشجو به جمهوری چک هستند؛ رو به افزایش است. زیرا مدارک دانشگاهی چک تقریبا در تمامی کشورهای جهان اعتبار دارد و از این نظر فرصت هایی را برای اشتغال مناسب دانشجویان بین الملل، در دنیا فراهم می کند.

علاوه بر این، شرایط زندگی در این کشور از نظر آب و هوا و هزینه خدمات و کالا بسیار مقرون به صرفه است. ویزای دانشجویی این کشور نیز، به شما این امکان را می دهد که آزادانه به تمام کشورهای شینگن سفر کنید. در عین حال، تحصیل در جمهوری چک در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی ارزان است. شرایط مناسب برای اشتغال دانشجویان بین الملل در حین تحصیل یا پس از تحصیل در چک نیز وجود دارد.

ورود و مراحل اعزام دانشجو به جمهوری چک تفاوت چندانی با ورود و پذیرش در دانشگاه های کشورهای CIS ندارد. به این صورت که شما باید در آزمون ورودی شرکت کنید؛ زبان انگلیسی یاد بگیرید. مدارک خود را تایید و ترجمه کنید و از دانشگاه پذیرش بگیرید. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که شما این شانس را دارید که پذیرش خود در دانشگاه های چک را تا حد امکان ساده کنید. زیرا کارشناسان ما در مجموعه آسپیان -به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های این کشور در ایران- به شما خواهند گفت که چگونه می توانید به راحتی در دانشگاه های جمهوری چک ثبت نام کنید. لذا توصیه می کنیم با استفاده از شماره تماس ها و راه های ارتباطی موجود در سایت، حتما با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

دانشگاه های معتبر برای اعزام دانشجو به جمهوری چک

 لیست دانشگاه های معتبر برای اعزام دانشجو به جمهوری چک

جمهوری چک بیش از 70 دانشگاه مختلف دارد که حدود دو سوم آن ها خصوصی هستند. در مجموع نیز، 18 دانشگاه این کشور بر اساس سیستم های رتبه بندی معتبری چون QS در لیست 300 الی 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

در اینجا به بهترین دانشگاه های جمهوری چک که در رتبه بندی ها بالاترین رتبه و رنک را دارند و هر ساله مورد استقبال دانشجویان بین الملل قرار می گیرند اشاره می کنیم. این دانشگاه ها عبارت اند از:

دانشگاه چارلز جمهوری چک

دانشگاه چارلز بزرگ ترین و معتبرترین دانشگاه چک؛ همچنین بهترین دانشگاه اروپایی مرکزی برای اعزام دانشجو به جمهوری چک است. این دانشگاه دارای زیرساخت های مدرن و پیشرفته است و برای آموزش دانشجویان خود از به روزترین شیوه ها و امکانات آموزشی استفاده می کند.

دلایل متعددی چون ارائه امکانات آموزشی و رفاهی مختلف به دانشجویان، دارا بودن مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متعدد و انجام تحقیقات گسترده، ارتباطات گسترده با بیش از 200 دانشگاه دنیا و … باعث شده تا این دانشگاه، رتبه و رنک بالایی در سیتم های رتبه بندی جهانی کسب کند. تا جایی که در حال حاضر جزء 2 درصد دانشگاه های برتر جهان به حساب می آید.

  • رتبه جهانی دانشگاه چارلز در سایت QS: 260
  • رتبه جهانی در سایت THE: 401 الی 500
  • رتبه در سایت رتبه بندی usnews: 218
  • رتبه در بین دانشگاه های قاره اروپا: 9
  • رتبه در جمهوری چک: 1

دانشگاه چارلز 17 دانشکده برای اعزام دانشجو به جمهوری چک دارد. این دانشکده ها در مناطق مختلف شهر پراگ و در شهرهای هرادتس کرالووه و پیلزن جمهوری چک قرار گرفته اند. از محبوب ترین رشته های تحصیلی آن ها نیز باید به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اشاره کرد.

رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه چارلز به چند زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی برای دانشجویان خارجی برگزار می شود. هر یک از دانشجویان نیز، می توانند زبان برنامه تحصیلی انتخابی خود را در زمان ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه انتخاب کنند.

آزمون ورودی برای پذیرش در دانشگاه چارلز، توسط کارشناسان ما در ایران برگزار می شود. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پذیرش در دانشگاه چارلز، شرکت در آزمون ورودی و … به ویژه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و … می توانید به مشاوران و کارشناسان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

دانشگاه ماساریک

دانشگاه ماساریک دومین دانشگاه معتبر برای اعزام دانشجو به جمهوری چک است. این دانشگاه در سال 1919 در مرکز شهر برنو تاسیس شد. در حال حاضر نیز از 10 دانشکده، 200 بخش مختلف، موسسه و کلینیک برخوردار است که اکثریت آن ها در چند سال اخیر بازسازی و نوسازی شده اند. لذا کلاس های آموزشی این دانشگاه در پردیس هایی جدید و مدرن با استفاده از به روزترین فناوری های روز دنیا و امکانات آزمایشگاهی برگزار می شود.

از محبوب ترین دانشکده های این دانشگاه که هر ساله پذیرای دانشجویان بین الملل متعددی از سراسر دنیا است؛ باید به دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این دانشگاه اشاره کرد. دانشجویان بین الملل برای پذیرش در این دانشکده ها باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند. این آزمون ورودی توسط مجموعه آسپیان (که تنها نماینده رسمی این دانشگاه در ایران است) در تهران برگزار می شود.

دانشگاه پالاتسکی

دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک، سومین دانشگاه معتبر و بزرگ این کشور به حساب می آید. این دانشگاه در سال 1573 در یکی از محبوب ترین شهرهای دانشجویی دنیا یعنی شهر اولوموتس تاسیس شد. در حال حاضر نیز بیش از 8 دانشکده در این شهر دارد و بیش از 4100 دانشجوی خارجی از 107 کشور دنیا در آن مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه که بعد از دانشگاه چارلز، اصلی ترین دانشگاه برای اعزام دانشجو به جمهوری چک به حساب می آید؛ به لطف کیفیت آموزشی بالا، نرخ بالای اشتغال فارغ التحصیلان آن، سرمایه گذاری های مهم در بخش های تحقیقاتی، همکاری دو جانبه با بیش از 300 دانشگاه جهان و … رنک بالایی در سطح بین الملل اخذ کرده است.

  • رتبه در سطح جهان مطابق با QS: 601-650
  • رتبه موضوعی مطابق با QS: 251 الی 300
  • رتبه جهانی در موسسه تایمز: 801- 1000
  • رتبه در اروپا: 240
  • رتبه در کشور چک: 3

مدرک ارائه شده دانشگاه پالاتسکی مانند دانشگاه چارلز جمهوری چک در اکثر کشورهای دنیا؛ همچنین وزارت علوم، آموزش و بهداشت ایران اعتبار دارد. مجموعه آسپیان نیز، به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه پالاتسکی، مسئول اعزام دانشجو به جمهوری چک برای تحصیل در این دانشگاه است. هر ساله نیز آزمون ورودی برای تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه پالاتسکی به ویژه رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … را در تهران برگزار می کند.

لازم به ذکر است که برای تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه پالاتسکی نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. لذا شما به داشتن مدرک پایان دوره دبیرستان خود، می توانید خیلی سریع و راحت در رشته فیزیوتراپی این دانشگاه پذیرش شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل در هر یک از رشته های دانشگاه پالاتسکی؛ توصیه می کنیم با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

اعزام دانشجو به جمهوری چک برای تحصیل در رشته های پزشکی

رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی از محبوب ترین رشته هایی هستند که برای تحصیل در چک مورد استقبال دانشجویان بین الملل قرار می گیرد. اولین دانشگاه معتبر این کشور یعنی دانشگاه چارلز چک، در چندین دانشکده خود، این رشته های تاپ تحصیلی را به زبان انگلیسی برگزار می کند.

به عنوان مثال، رشته پزشکی عمومی در 5 دانشکده پزشکی این دانشگاه (3 دانشگاه در شهر پراگ، 1 دانشکده در شهر هرادتس کرالووه و یک دانشکده در شهر پیلزن) آموزش داده می شود. رشته دندانپزشکی نیز در 3 دانشکده این دانشگاه (در شهر پراگ، هرادتس کرالووه و پیلزن) در اختیار دانشجویان خارجی قرار می گیرد.

رشته داروسازی نیز، در یکی دیگر از دانشکده های دانشگاه چارلز در شهر هرادتس کرالووه برگزار می شود.

از دیگر دانشگاه های چک که در اعزام دانشجو به جمهوری چک برای تحصیل در رشته های پزشکی مورد استقبال شدید قرار می گیرد؛ دانشگاه پالاتسکی است. در این دانشگاه 3 رشته محبوب پزشکی عمومی، دندانپزشکی و فیزیوتراپی برگزار می شود.

تمامی رشته های نام برده در دانشگاه های چک، از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران معتبر هستند. به صورت معمول نیز، برای پذیرش و تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید در آزمون ورودی دانشگاه انتخابی شرکت کرد.

این آزمون، در جهت تامین رفاه و کاهش هر چه بیشتر هزینه تحصیل متقاضیان ایرانی در چک، توسط مجموعه آسپیان در شهر تهران برگزار خواهد شد. علاوه بر این، مجموعه آسپیان دوره های فاندیشن و پیش پزشکی دانشگاه های چک را نیز در ایران برگزار می کند.

با این حال، برای اعزام دانشجو به جمهوری چک جهت تحصیل در رشته فیزیوتراپی دانشگاه پالاتسکی، نیازی نیست متقاضی در آزمون ورودی شرکت کند.

در صورتی نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه؛ حتما با مشاوران و کارشناسان فعال ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید.

اعزام دانشجو به کشور چک

مدارک لازم برای اعزام دانشجو به جمهوری چک

اولین و مهمترین مدرکی که برای اعزام و تحصیل در چک به آن احتیاج خواهید داشت، مدرک تحصیلی دوره قبل است. زیرا برای ارسال درخواست پذیرش خود به دانشگاه های جمهوری چک باید سطح تحصیلی قبلی را تکمیل کرده باشید.

به این صورت که برای شروع تحصیل در مقطع لیسانس، به مدرک دبیرستان نیاز دارید. علاوه بر این، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک، باید مدرک لیسانس خود را به پایان برسانید. به همین ترتیب، برای شروع مدرک دکترا، باید مدرک کارشناسی ارشد را ارائه دهید.

البته در زمینه اعزام دانشجو به جمهوری چک برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، قضیه کمی متفاوت خواهد بود. زیرا دوره های پزشکی و دندانپزشکی برگزار شده در این کشور 5 الی 6 ساله هستند و در پایان دوره دانشجویان مدرکی معادل پزشکی و دندانپزشکی عمومی دریافت می کنند. این در حالی است که پذیرش در دوره های پزشکی و دندانپزشکی جمهوری چک به فارغ التحصیلان دبیرستانی اختصاص دارد. لذا برای تحصیل در هر یک از آن ها به مدرک پایان دوره دبیرستان یا دیپلم احتیاج خواهید داشت.

این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که مدارک تحصیلی شما باید به زبان چک یا انگلیسی ترجمه و سپس تایید شوند. علاوه بر این هر دانشگاه مطابق با قوانین خاص خود ممکن است مدارک بیشتری را طلب کند.به عنوان مثال از دیگر مدارک مورد نیاز برای اعزام دانشجو به جمهوری چک باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • قراردادی که با شرکت مهاجرتی مورد تایید دانشگاه منعقد شده است. (مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است.)
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
  • مدارک دال بر عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدارکی که تمکن مالی لازم را تایید می کند.
  • 2 عدد عکس

زبان مورد نیاز برای اعزام دانشجو به جمهوری چک

توجه به این نکته مهم است که اگرچه زبان اصلی تدریس در این کشور چکی است، اما دانشگاه ها بیش از 1000 برنامه تحصیلی را به زبان انگلیسی در همه سطوح و در همه رشته ها ارائه می دهند. علاوه بر این، در دانشگاه چارلز ، دانشجویان علاوه بر زبان انگلیسی، برنامه هایی به زبان های آلمانی، روسی یا فرانسوی نیز دارند.

این موسسه همچنین مطالعات پزشکی و دندانپزشکی و … را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. برای تحصیل در تمام برنامه های زبان خارجی باید شهریه پرداخت کرد؛ در حالی که تحصیل به زبان چک رایگان است.

البته به صورت معمول، فقط متقاضیان بومی چک برای تحصیل در دوره ها به زبان چکی پذیرش می شوند. از طرفی یادگیری زبان چکی تا حدی که بتوان از آن برای اعزام دانشجو به جمهوری چک و تحصیل در دانشگاه استفاده کرد، سخت و زمان بر است. 

با این حال، حتی اگر مجبور به پرداخت شهریه باشید؛ این هزینه ‌ها معمولاً بسیار کمتر از هزینه‌ هایی است که در سایر کشورهای اروپایی می‌ پردازید. این مورد مخصوصاً اگر برای یکی از دانشگاه های دولتی درخواست دهید بیشتر می شود.

علاوه بر این، همیشه می توانید گزینه های بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هر دانشگاهی در جمهوری چک را بررسی کنید.

شرایط اعزام دانشجو به جمهوری چک

حداقل سطح الزامات و شرایط مورد نیاز برای تحصیل در جمهوری چک، علاوه بر نسخه ها  و مدارک تحصیلی شامل ارسال درخواست پذیرش تکمیل شده به دانشگاه؛ همچنین شرکت در آزمون ورودی به ویژه برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … می شود.

علاوه بر این، هر دانشگاه متناسب با قوانین خود برای پذیرش دانشجویان بین الملل، ممکن است الزامات و شرایط بیشتری را تعیین کند. به عنوان مثال برای تحصیل در دانشگاه چارلز جمهوری چک باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه (آزمون وردی در ایران، توسط مجموعه آسپیان برگزار خواهد شد. مصاحبه نیز معمولا از طریق اسکایپ صورت می گیرد.)
  • اثبات مهارت زبان (دوره فاندیشن جهت آمادگی برای شرکت در آزمون ورودی؛ همچنین دوره های زبان انگلیسی توسط مجموعه آسپیان در ایران هر ساله برگزار می شود).
  • ارائه هدف نامه SOP
  • توصیه نامه
  • رزومه
  • رونوشت سوابق

هنگامی که تمام شرایط را برآورده کردید، وقت آن است که درخواست پذیرش خود را به همراه تمام مدارک ذکر شده ارسال کنید.  

 ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه برای اعزام دانشجو به جمهوری چک

فرم های درخواست پذیرش در وب سایت دانشگاه ها موجود است. با این حال، متقاضیان ایرانی برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه های چک، باید به شرکت و نمایندگی های دانشگاه های این کشور (مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های مختلف چک در کشور ایران است.) مراجعه کنند.

سپس بعد از پر کردن درخواست پذیرش و ارسال الکترونیکی آن؛ درخواست خود را چاپ، امضا و آن را از طریق پست به همراه مدارک مورد نیاز به دانشگاه یا کالج مربوطه ارسال کنند.

در طی مراحل اعزام دانشجو به جمهوری چک ،ممکن است از شما خواسته شود که هزینه درخواست را بپردازید و رسید پرداخت را پیوست کنید. در برخی مواقع نیز، باید هزینه شرکت در آزمون ورودی را نیز پرداخت کنید که معمولا حدود 20 یورو است.

دانشگاه از طریق سامانه درخواست آنلاین یا از طریق نامه یا ایمیل با شما تماس خواهد گرفت تا مراحل بعدی را به شما اطلاع دهد.

نکته مهم در این مرحله از مراحل اعزام دانشجو به جمهوری چک این است که مهلت درخواست را در نظر بگیرید. (نه تنها مهلت درخواست آنلاین خود، بلکه نسخه چاپی که از طریق پست ارسال می کنید.)

  • آخرین مهلت درخواست برای دانشگاه های دولتی چک: ماه فوریه
  • آخرین مهلت درخواست برای مدارس هنر چک: در ماه نوامبر
  • آخرین مهلت درخواست برای دانشکده های فنی چک: ماه مارس / آوریل
  • تاریخ آزمون ورودی نیز در اوایل ماه می تا جولای برگزار می شود. (آزمون ورودی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … به واسطه مجموعه آسپیان در تهران برگزار خواهد شد.)

پس از ارسال درخواست و حضور در آزمون ورودی (در صورت نیاز)، فقط باید منتظر نتایج پذیرش باشید که معمولاً تا پایان ژوئن ارائه می شود. اگر شرایط لازم را داشته باشید و پذیرفته شده باشید، تاییدیه را از طریق ایمیل یا پست دریافت خواهید کرد.

دریافت ویزا برای اعزام دانشجو به جمهوری چک

برای ورود و تحصیل در جمهوری چک نیاز به درخواست ویزا یا مجوز اقامت خواهید داشت. برای این کار، شما باید به محض دریافت نامه پذیرش، به سراغ دریافت ویزای تحصیلی بروید. زیرا فرایند و مراحل صادر شدن ویزای تحصیلی ممکن است تا 60 روز نیز طول بکشد.

در زمان اقدام برای دریافت ویزا جمهوری چک جهت اعزام دانشجو به جمهوری چک توجه داشته باشید که شرایط مختلفی برای دریافت ویزای دانشجویی در چک وجود دارد. لذا دانشجویان بین المللی باید با سفارت یا کنسولگری چک در کشور خود تماس بگیرند تا تمام اطلاعات واقعی در مورد شرایط دریافت ویزای دانشجویی به زبان چک را دریافت کنند. با این حال، به صورت کلی شرایط دریافت ویزای دانشجویی می تواند به شرح زیر باشد:

  • ارائه فرم درخواست تکمیل شده ویزا
  • دو عکس
  • پاسپورت معتبر در تمامی کشورهای شینگن
  • مدرک محل اقامت و ارائه دهنده خدمات اعزام دانشجو به جمهوری چک (مثلاً دانشگاه).
  • اثبات وجوه مالی لازم: بیانیه بانک یا موسسه مالی دیگر. گاهی اوقات ممکن است به کارت پرداخت بین المللی نیز نیاز داشته باشید. این علاوه بر یک سند رسمی است که ثابت می کند دانشجو دارای بودجه لازم است. به عنوان مثال، مدرک بورسیه تحصیلی یا مدرکی مبنی بر تامین مالی محل اقامت توسط موسسه میزبان.
  • بیمه درمانی مسافرتی: قبل از اعطای ویزا باید آن را ارائه دهید. بهتر است هنگام درخواست ویزا آن را ارسال کنید.
  • قراردادهای بیمه پزشکی و اطلاعات مربوط به الزامات بیمه باید توسط یک مترجم معتبر ترجمه شود.
  • سند ثبت نام برای تحصیل در دانشگاه
  • سند سابقه کیفری صادر شده از کشور متبوع دانشجوی خارجی (در صورت نیاز)
  • گزارش پزشکی که ثابت می کند دانشجو از بیماری جدی رنج نمی برد.
  • مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه برای دریافت اجازه اقامت طولانی مدت

زمان پردازش ویزا و اجازه اقامت برای اعزام دانشجو به جمهوری چک

شما باید 3 ماه قبل از سفر تحصیلی خود یا حداقل 15 روز قبل از سفر برای دریافت ویزای دانشجویی جمهوری چک درخواست دهید. زیرا به صورت معمول، فرایند درخواست و دریافت ویزای کوتاه مدت چک حداقل 15 روز، در برخی مواقع 30 روز و در موارد استثنایی 60 روز زمان نیاز دارد.

اما برخلاف ویزای کوتاه مدت، فرایند صادر شدن ویزای بلند مدت برای اعزام دانشجو به جمهوری چک 60 روز زمان می برد. این تاریخ نیز، از تاریخ دریافت و ثبت درخواست کامل شما توسط کنسولگری شروع می شود.

در نظر داشته باشید که سرکنسولگری قادر به سرعت بخشیدن به زمان پردازش ویزای شما نیست. در واقع تصمیم گیری و فرآیند تایید نهایی، وظیفه وزارت کشور جمهوری چک خواهد بود. لذا تنها راه برای دریافت به موقع درخواست ویزا این است که درخواست خود را در اسرع وقت ارسال کنید.

علاوه بر این، متقاضیان دریافت ویزای دانشجویی طولانی مدت چک، به روز رسانی وضعیت را از طریق پست یا تلفن دریافت نمی کنند. آن ها باید به وب سایت امور خارجه مراجعه کرده و نزدیک ترین دفتر را به محل خود انتخاب کنند.   

+همه چیز درباره شرایط و نحوه اخذ اقامت جمهوری چک

جمع بندی

در این مقاله از سایت آسپیان درباره شرایط، مراحل، دانشگاه های برتر؛ همچنین محبوب ترین رشته های تحصیلی برای اعزام دانشجو به جمهوری چک صحبت کردیم. همکاران ما در مجموعه آسپیان –تنها نماینده قانونی و رسمی دانشگاه معتبر چک در ایران- مفتخر به ارائه تمامی خدمات لازم برای تحصیل در چک به متقاضیان ایرانی است.

خدمات ما در این مسیر شامل برگزاری دوره های فاندیشن و پیش پزشکی دانشگاه های چک در ایران، برگزاری آزمون ورودی دانشگاه های این کشور؛ همچنین تمامی مراحل دریافت ویزای تحصیلی چک، اقامت دانشجویان متقاضی و … می شود.

برای دریافت مشاوره رایگان به شما عزیزان توصیه می کنیم، از طریق شماره تماس هایی که در سایت قرار داده ایم، با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید. یا اینکه “فرم درخواست مشاوره رایگان” را تکمیل کرده؛ سپس برای ما ارسال کنید تا بتوانیم با شما تماس بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *