اقامت جمهوری چک

همه چیز درباره شرایط و نحوه اخذ اقامت جمهوری چک

مهاجرت و دریافت اقامت جمهوری چک ،یکی از گزینه های انتخابی برای متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور است که اخیرا به شدت مورد توجه قرار می گیرد. زیرا میزان حقوق در این ایالت بالا و هزینه زندگی در آن، مقرون به صرفه است. علاوه بر این، جمهوری چک یکی از مراکز اصلی فرهنگی و آموزشی اتحادیه اروپا به حساب می آید.

روند درخواست برای دریافت اقامت جمهوری چک و به دنبال آن، شهروندی چک در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا بسیار ساده تر است. با این حال، قوانین و مراحل مخصوص به خود را دارد که در این مقاله به صورت کامل آن را توضیح می دهیم.

توجه داشته باشید که مجموعه ما –آسپیان- به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران فعالیت می کند. لذا در صورتی که قصد دریافت اقامت جمهوری چک از روش تحصیل در تاپ ترین رشته های تحصیلی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … در دانشگاه های معتبر این کشور (دانشگاه های چارلز، پالاتسکی و ماساریک) را دارید با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. یا “فرم درخواست مشاوره رایگان” قرار گرفته در سایت را پر کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

مجموعه آسپیان، آزمون های ورودی و دوره های فاندیشن دانشگاه های چک را در ایران برگزار می کند. لذا طی کردن مراحل پذیرش در دانشگاه برای شما ساده تر و راحت تر خواهد بود؛ همچنین با پشتیبانی متخصصان ما در تمام مراحل پذیرش در دانشگاه، خیلی سریع در دانشگاه مورد علاقه خود پذیرش می شوید.

مزایای اقامت در جمهوری چک

مراحل دریافت اقامت جمهوری چک

دولت جمهوری چک، سه نوع اقامت کوتاه مدت، بلند مدت و دائم را به مهاجران کشور خود ارائه می دهد. مهاجرانی که می خواهند برای اولین بار وارد جمهوری چک شوند، برای دریافت هر نوع اقامت به ویژه اقامت طولانی مدت و دائم باید مراحلی را طی کنند که عبارت اند از:

کشور چک، سه نوع ویزای مختلف ارائه می دهد. از این ویزاها عبارت اند از:

  • نوع A: این نوع ویزا در حقیقت ویزای فرودگاهی است و به کسانی داده می شود که قصد دارند در فرودگاه چک توقف؛ سپس پرواز خود را برای رفتن به سمت مقصد نهایی، تغییر دهند. داشتن بلیط هواپیما برای دریافت این ویزا ضروری است.
  • نوع C: به این نوع ویزا، ویزای کوتاه مدت گفته می شود و دارندگان آن می توانند تا حداکثر 90 روز در چک اقامت داشته باشند.
  • نوع D: این ویزا، برای مهاجرانی صادر می شود که قصد دارند، بیش از 90 روز در چک بمانند. به همین دلیل به آن ویزای طولانی مدت گفته می شود. ویزاهایی چون ویزای سرمایه گذاری، ویزای تحصیلی، ویزای کاری و … نیز جزء انواع مختلف این ویزا هستند.

لذا افرادی که قصد دارند برای اهدافی چون تحصیل در چک، کار، سرمایه گذاری و … به جمهوری چک مهاجرت کنند؛ یا اینکه به دنبال دریافت اقامت جمهوری چک هستند؛ باید ویزای نوع D این کشور را دریافت کنند.

فرایند درخواست ویزای نوع D در سفارت یا کنسولگری چک در کشور مبدا، (یعنی کشوری که متقاضی تابعیت یا اقامت دائم آن را دارد) شروع می شود. برای دریافت آن نیز لازم است تا مدارک و اسنادی چون اصل مدارک شناسایی، عکس، مدرکی که هدف شما از مهاجرت را نشان می دهد، نامه تمکن مالی و … را ارائه دهید.

  • مرحله دوم: دریافت اقامت جمهوری چک

در صورتی که قصد دارید برای مدتی طولانی در چک بمانید؛ بعد از دریافت ویزا نوع D و ورود به کشور چک با استفاده از آن، باید اقامت جمهوری چک را دریافت کنید. زیرا شهروندان غیر اتحادیه اروپا، برای اینکه بتوانند بیش از 90 روز در چک بمانند باید مجوز اقامت طولانی مدت دریافت کنند.

مدت اعتبار مجوز اقامت شما در چک، متناسب با هدف شما از مهاجرت به این کشور، از نه ماه تا 2 سال متفاوت خواهد بود. بعد از آن نیز قابل تمدید است.

اقامت کشور چک

مرحله سوم: دریافت اقامت دائم جمهوری چک

در صورتی که با استفاده از اقامت جمهوری چک و تمدید آن، تا 5 سال متوالی در این کشور به صورت قانونی سکونت داشته باشید؛ می توانید مراحل لازم برای دریافت اقامت دائم جمهوری چک را انجام دهید. اقامت دائم برخلاف اقامت چک طولانی مدت، نیازی به تمدید ندارد.

بزرگسالان کارت اقامت دائم خود را هر 10 سال و کودکان زیر 15 سال هر 5 سال یک بار تغییر می دهند. درخواست تعویض کارت اقامت دائم نیز، باید به وزارت امور داخله ارسال می شود.

بعد از گذشت 5 سال از اقامت دائم در جمهوری چک نیز می توان تابعیت این کشور را دریافت کرد.

مراحل دریافت تابعیت جمهوری چک
مرحله اولمرحله دوممرحله سوممرحله چهارم
اقامت با ویزای طولانی مدتاقامت طولانی مدت در جمهوری چکاقامت دائم در جمهوری چکتابعیت چک
تا 1 سال4 تا 5 سال5 سال -

هدف از دریافت اقامت جمهوری چک

به عنوان یک خارجی، در صورتی که بخواهید، برای مدت زمانی طولانی در جمهوری چک اقامت داشته باشید؛ باید هدف خود از اقامت در چک را برای وزارت این کشور مشخص کنید. از جمله رایج ترین اهدافی که هر ساله مهاجران زیادی با استفاده از آن ها در جمهوری چک مستقر می شوند، عبارت اند از:

  • تحصیل در چک
  • کار
  • الحاق به خانواده
  • ایجاد کسب و کار در چک
  • انجام تحقیقات علمی
  • جست و جوی کار
  • درمان طولانی مدت

به یاد داشته باشید که قبل از دریافت اقامت جمهوری چک به صورت دائمی، حتی یک روز هم نمی توانید بدون هدفی مشخص، در جمهوری چک بمانید. بنابراین، در صورتی که با هدف کار در جمهوری چک اقامت طولانی مدت دارید و شغل خود را رها کرده اید؛ باید فردای آن روز به شغل دیگری مشغول شوید. یا اینکه هدف خود از دریافت اقامت جمهوری چک را تغییر دهید.

به همین ترتیب دانشجویانی که مشغول به تحصیل در جمهوری چک هستند؛ در صورتی که بخواهند تحصیلات خود را رها کنند؛ یا اینکه دوران تحصیل خود را با موفقیت پشت سر گذاشته اند؛ باید از روز بعد، مشغول به کار شوند و هدف خود از اقامت در چک را تغییر دهند.

نکته: در صورتی که ویزای طولانی مدت چک (نوع D) را دریافت کرده اید و به دنبال دریافت اقامت جمهوری چک طولانی مدت هستید؛ بهتر است با همان هدفی که ویزا را دریافت کرده اید (مثلا تحصیلات دانشگاهی)، اقامت طولانی مدت جمهوری چک را دریافت کنید. سپس به دنبال تغییر هدف اقامت خود در جمهوری چک باشید.

اخذ اقامت

مدارک لازم برای اخذ اقامت جمهوری چک

برای اخذ اقامت طولانی مدت چک با هر هدفی اعم از تحصیل، کار، سرمایه گذاری و … باید مدارک زیر را ارائه دهید که عبارت اند از:

  • فرم درخواست پر شده
  • دو قطعه عکس 3.5 در 4.5 سانتی متر
  • مدارک شناسایی
  • سند ازدواج
  • اصل پاسپورت و کپی محضری آن؛ همچنین ترجمه رسمی گذرنامه.
  • ثابت کردن داشتن تمکن مالی برای زندگی در چک مثلا صورت حساب بانکی
  • قرارداد اجاره یا گواهی مالکیت ملک در چک
  • گواهی ترخیص پلیس در کشور مبدا یا هر کشور محل اقامتی که متقاضی در سه سال گذشته بیش از شش ماه در آن زندگی کرده است.
  • گزارش پزشکی در مورد سلامت
  • بیمه نامه درمانی با حداقل پوشش 60000 یورو
  • رسید پرداخت هزینه درخواست

شرایط لازم برای اخذ اقامت جمهوری چک

شرایط دریافت اقامت چک طولانی مدت، متناسب با هدف شما از مهاجرت به این کشور متفاوت است. به این صورت که معمولا هر فرد برای دریافت اقامت، متناسب با هدف خود باید مدارکی بیشتر از مدارک عمومی مورد نیاز را ارائه دهد. از این مدارک و شرایط متناسب با رایج ترین اهداف مهاجرت به چک عبارت اند از:

اقامت تحصیلی جمهوری چک

شرایط دریافت اقامت جمهوری چک با هدف تحصیل در چک

مهاجرت تحصیلی، راحت ترین شیوه مهاجرت به جمهوری چک است. مجموعه آسپیان نیز به عنوان تنها نماینده دانشگاه های چک چون دانشگاه چارلز، پالاتسکی و ماساریک؛ هر ساله زمینه پذیرش دانشجویان زیادی را برای تحصیل در جمهوری چک فراهم می کند. همچنین برای راحتی هر چه بیشتر متقاضیان، دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی این دانشگاه ها را در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید، خوشحال می شویم با مشاوران و متخصصان ما در تماس باشید.

شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی و دریافت اقامت جمهوری چک با تحصیل در آن، عبارت اند از:

  • دریافت نامه پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه ها یا موسسات آموزشی چک
  • رضایت والدین برای دانش آموزان زیر سن قانونی
  • دارا بودن تأییدیه درآمدی که کمتر از حداقل معیشت 3860 کرون و حداکثر هزینه زندگی استاندارد 8577 کرون باشد. به عنوان مثال، صورتحساب بانکی یا نامه ای مبنی بر اینکه کلیه هزینه های دوره تحصیل توسط یک سازمان تامین می شود.

شرایط دریافت اقامت جمهوری چک با هدف کار در این کشور

در صورتی که قصد کار در جمهوری چک را داشته باشید باید شرایط و مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

  1. داشتن قرارداد امضا شده با کارفرما
  2. رضایت نامه کارفرما برای استخدام کارمند
  3. تاییدیه وزارت کار چک برای استخدام کارمند خارجی (در صورتی که یافتن کارگر یا کارمند مورد نیاز، در جمهوری چک یا اتحادیه اروپا غیرممکن باشد، مجوز تایید خواهد شد.)

اطلاعات بیشتر را می توانید در وب سایت وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری چک دریافت کنید.

شرایط دریافت اقامت جمهوری چک با هدف ایجاد کسب و کار

در صورتی که می خواهید در این کشور، یک شرکت و کسب و کار جدید راه اندازی کنید؛ باید از شرایط و مدارک زیر برخوردار باشید:

  1. سندی که تأیید می کند مجموع درآمد ماهانه شما و اعضای خانواده، کمتر از حداقل معیشت؛ همچنین حداکثر هزینه استاندارد زندگی یا هزینه واقعی مسکن در چک نیست.
  2. درخواستی به اداره مالیات در مورد تعهد به افشای اسرار با مجموعه ای کامل از داده ها برای تأیید کل درآمد ماهانه خانواده.
  3. سندی که تایید کننده ورود داده های ثبت شرکت در ثبت تجاری، لیست یا بایگانی باشد.
  4. تایید پرداخت کلیه مالیات ها و هزینه ها در اداره مالیات و اداره تامین اجتماعی جمهوری چک.
  5. در صورت درخواست: اطلاعات مربوط به مالیات بر درآمد.

شرایط اقامت کشور چک

شرایط دریافت اقامت جمهوری چک با هدف جست و جوی کار در چک

توجه داشته باشید که فقط فارغ التحصیلان دانشگاه های چک یا دانشمندانی که تحقیقات علمی را در جمهوری چک انجام داده اند؛ می توانند به جست و جوی کار در چک بپردازند. برای این کار نیز باید مدارک و شرایط زیر را داشته باشند.

  • مدرک دانشگاهی یا گواهی تحقیق صادر شده توسط یک سازمان تحقیقاتی در چک.
  • داشتن بودجه لازم برای زندگی در طول مدت اجازه اقامت
  • سندی که تأیید می کند کل درآمد ماهانه کمتر از مبلغ 3410 کرون یا میانگین هزینه مسکن 8233 کرون یا هزینه واقعی مسکن نیست.

شرایط دریافت اقامت جمهوری چک با هدف انجام تحقیقات علمی

برای انجام این کار، باید از یک سازمان علمی دعوت نامه دریافت کنید. علاوه بر این، لازم است یک نامه در اختیار داشته باشید که تضمین می کند تمام هزینه ها مانند سفر، اقامت و اخذ ویزا توسط طرف دعوت کننده تامین می شود.

شرایط دریافت اقامت جمهوری چک با هدف الحاق به خانواده

همسران، فرزندان و والدین بالای 65 سال شهروندانی که دارای مجوز اقامت و اقامت دائم در جمهوری چک هستند؛ می توانند اقامت طولانی مدت چک را دریافت کنند. برای این کار، باید اسنادی چون سند ازدواج، شناسنامه، گواهی فرزندخواندگی و … را ارائه دهند که روابط خانوادگی را تأیید می کند.

نحوه اخذ اقامت جمهوری چک با سرمایه گذاری

جمهوری چک بر خلاف اکثر کشورهای دنیا، با خرید ملک یا اوراق بهادار به افراد اقامت نمی دهد. با این حال، سرمایه گذاران می توانند به دو شیوه انجام تجارت در چک یا از طریق مجوز اقامت برای «افراد مستقل مالی» در جمهوری چک اقامت طولانی مدت داشته باشند.

دریافت اقامت جمهوری چک با تجارت

سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی می توانند با افتتاح یک شعبه از شرکت، تاسیس شرکت جدید، یا کمک به سرمایه سهام یک شرکت چک، مجوز اقامت این کشور را دریافت کنند. برای این کار، متقاضی باید یک طرح تجاری ارائه دهد که شامل موارد زیر باشد:

  1. شرح اهداف طرح اجرای سرمایه گذاری
  2. ارزیابی خطرات و مزایای اجرای طرح
  3. انگیزه برای سرمایه گذاری: چرا سرمایه گذاری برای جمهوری چک مفید است؟
  4. شرح مراحل مجزای طرح اجرای سرمایه گذاری: برنامه زمانبندی، میزان تامین مالی برای هر مرحله
  5. شرح محصولی یا خدماتی که قرار است تولید یا ارائه شود.
  6. گروه های هدف مشتریان و مراکز فروش
  7. فرآیندهای فنی و تکنولوژیکی تولید
  8. روش های تامین نیروی کار

در صورتی که قصد دریافت اقامت جمهوری چک از طریق تجارت در این کشور را دارید؛ باید بدانید که انجام تجارت در این کشور، به مجوز نیاز دارد. برای دریافت مجوز نیز باید به پورتال  on the Czech Point  مراجعه کنید. سپس با ارائه مدارک لازم نظیر مدارک دانشگاهی، مدارکی که حرفه شما را نشان می دهد؛ همچنین حداقل 6 سال سابقه کاری در تجارت، درخواست خود برای تجارت در چک را ثبت کنید. این مدارک در طی 5 روز کاری بررسی می شوند و شما می توانید مجوز تجارت برای اقامت در جمهوری چک را دریافت کنید.

بعد از دریافت مجوز، باید حداکثر تا 15 روز بعد، شرکت خود را در دفتر ثبت تجارت در دادگاه محل؛ سپس در اداره مالیات به ثبت برسانید.

همچنین، باید منحصر به فرد بودن نام شرکت را در وب سایت وزارت دادگستری بررسی کنید. برای طی کردن این مراحل نیز به اسنادی نیاز دارید که عبارت اند از:

  1. اسناد رسمی و قرارداد اجاره شرکت
  2. یک حساب بانکی
  3. ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی و دریافت بیمه درمانی برای همه کارکنان

اقامت جمهوری چک برای افراد مستقل از نظر مالی

سرمایه گذارانی که درآمد آن ها در کشور دیگری، به طور کامل نیازهای آن ها را پوشش می دهد؛ می توانند اقامت کشور چک را دریافت کنند. به صورت معمول، به این دسته از افراد اجازه کار در جمهوری چک داده نمی شود. برای دریافت اقامت نیز باید حداقل 183 روز در سال را در چک زندگی کنند.

البته شرط اصلی دریافت اقامت جمهوری چک به عنوان یک فرد مستقل از نظر مالی، درآمد منظم در خارج از جمهوری چک است. برای اثبات آن نیز می توان از یک قرارداد کار، یک توافق نامه، یک قرارداد اجاره دارایی و وجود دارایی های سودآور و … استفاده کرد.

الزامات درآمدی برای دریافت اقامت جمهوری چک

تمامی متقاضیانی که با هدف کار، تحصیل و … به جمهوری چک مهاجرت می کنند و به دنبال دریافت اقامت این کشور هستند؛ در ابتدا باید ثابت کنند که تمکن مالی لازم برای زندگی و تهیه مسکن در چک را دارند.

هزینه های زندگی در این کشور متناسب با سبک زندگی افراد و تعداد افراد خانوار با یکدیگر متفاوت است. تمامی هزینه ها در این کشور نیز به کرون چک (CZK) محاسبه می شود.

با این حال، هزینه های زندگی بر اساس تعداد و سن متقاضیان، برای هر خانواده می تواند به شرح زیر باشد:

  • 3550 CZK برای متقاضی اصلی
  • 3220 CZK برای نفر دوم بالای 15 سال، اما نه یک فرزند وابسته
  • 2770 CZK برای یک کودک 15 تا 26 ساله
  • 2420 CZK برای یک کودک 6 تا 15 ساله
  • 1970 CZK برای کودک زیر 6 سال.

هزینه های استاندارد مسکن برای متقاضیان دریافت اقامت جمهوری چک در سال 2022 نیز به شرح زیر است:

  • 8775 CZK برای یک نفر
  • 12205 CZK برای دو نفر
  • CZK 16,337 برای سه نفر
  • 20,077 CZK برای چهار نفر یا بیشتر در یک خانواده

هزینه های مسکن در چک، شامل اجاره، گاز، برق، آب و سیستم گرمایشی است، البته در صورتی که این هزینه ها در قرارداد اجاره لحاظ نشده باشد.

برای اثبات تمکن مالی لازم برای دریافت اقامت جمهوری چک و زندگی در این کشور نیز می توانید از صورت حساب بانکی، قرارداد کار و … استفاده کنید.

نحوه درخواست برای دریافت اقامت در جمهوری چک

ارائه درخواست برای دریافت اقامت در کشور چک از شیوه های مختلفی امکان پذیر است که عبارت اند از:

  • به صورت حضوری
  • با ارسال ایمیل
  • از طریق نماینده مجاز
  • از طریق خدمات الکترونیکی وزارت کشور، اداره سیاست پناهندگی و مهاجرت

بعد از ارسال درخواست خود، باید برای مصاحبه؛ همچنین انگشت نگاری و عکسبرداری، به دفتر وزارت کشور چک مراجعه کنید. در برخی مواقع، از شما خواسته می شود که اصل یا کپی های محضری اسنادی چون گذرنامه، شناسنامه، گواهی ازدواج، سندی که هدف از اقامت جمهوری چک را تأیید می کند و … را ارائه دهید.

مدت زمان بررسی درخواست اقامت شما نیز حداکثر 60 روز است.

نحوه اخذ اقامت

نحوه اخذ اقامت دائم جمهوری چک

دریافت اقامت دائم چک به شما امکان کار در چک و استفاده از مزایای اجتماعی این کشور را می دهد. علاوه بر این، می توانید فرزندان خود را تحت پوشش بیمه VZP قرار دهید تا در طول تحصیل از خدمات پزشکی رایگان برخوردار شوند. شرکت VZP معروف ترین شرکت در جمهوری چک است که خدمات بیمه عمومی و قراردادی را ارائه می دهد.

درخواست اقامت دائم، پس از گذشت 5 سال از دریافت اقامت جمهوری چک (اقامت طولانی مدت چک) امکان پذیر است. برای دریافت آن نیز لازم است که در 5 سال گذشته، به صورت مداوم و بدون وقفه در چک زندگی کرده باشید. به صورتی که مدت زمان عدم حضور شما در چک کمتر از 6 ماه باشد و حداکثر از 310 روز تجاوز نکند.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که ارسال درخواست برای دریافت اقامت جمهوری چک به صورت دائمی، فقط به صورت حضوری در وزارت امور داخلی چک انجام می شود. نماینده قانونی نیز فقط می تواند درخواست و مدارک مورد نیاز را از طرف متقاضی زیر 15 سال ارسال کند.

مدت رسیدگی و بررسی درخواست اقامت دائم شما نیز 60 روز کاری است.

شرایط دریافت اقامت دائم جمهوری چک

برای دریافت اقامت جمهوری چک به صورت دائمی، باید از شرایطی برخوردار باشید که عبارت اند از:

  • درآمد ثابت، بدون کمک دولتی
  • پرداخت مالیات و حق بازنشستگی برای تمام پنج سال با اجازه اقامت
  • در اقامتگاه شخصی یا اجاره ای خود زندگی کنید.
  • قبولی در آزمون زبان چک حداقل سطح B1
  • رعایت قانون اقامت بدون وقفه در جمهوری چک

علاوه بر این:

  • دانشجویان باید در نظر داشته باشند که تنها نیمی از زمان صرف شده برای تحصیل در جمهوری چک ، به عنوان مدت زمان اقامت جمهوری چک آن ها برای درخواست اقامت دائم محاسبه می شود.
  • وضعیت اقامت دائم شما، در صورت مشکلات قانونی، عدم پرداخت مالیات، جریمه؛ همچنین غیبت و عدم حضور بیش از شش سال در چک و بیش از یک سال در کشورهای اتحادیه اروپا، لغو خواهد شد.

 دریافت تابعیت جمهوری چک

بعد از دریافت اقامت جمهوری چک طولانی مدت؛ سپس اقامت دائم این کشور، نوبت به دریافت تابعیت این کشور می رسد. راه های زیادی برای اخذ تابعیت چک وجود دارد. به عنوان مثال:

  • در صورتی که یکی از والدین (پدر، مادر، پدربزرگ یا مادربزرگ) تابعیت چک را داشته باشد، یک فرد به طور خودکار (بدون توجه به محل تولد) تابعیت چک را دریافت می کند.
  • در صورتی که فرزند، برادر، خواهر، پدربزرگ یا مادربزرگ همسر یا پدربزرگ شما؛ شهروند جمهوری چک باشند، می توانید تابعیت چک را از طریق تابعیت بر اساس الحاق خانواده به دست آورید. برای انجام این کار، باید پیوند خانوادگی خود را با اسناد رسمی تأیید کنید.
  • دانشمندان، هنرمندان، پزشکان، ورزشکاران و بازرگانان نیز، به دلیل سهم برجسته ای که در توسعه کشور چک دارند؛ می توانند تابعیت این کشور را به دست آورند. البته برای این کار باید ارجاعاتی را از افراد یا سازمان های معروف ارائه دهد.

با این حال، بیشترین افرادی که تابعیت چک را دریافت می کنند؛ خارجی هایی هستند که اقامت جمهوری چک طولانی مدت و بعد از آن اقامت دائم چک را دریافت کرده اند.

این دسته از افراد با دارا بودن شرایطی چون شرایط زیر تابعیت چک را دریافت می کنند که عبارت اند از:

  • 10 سال زندگی در چک بر اساس مجوز اقامت جمهوری چک طولانی مدت؛ سپس اقامت دائم در این کشور
  • توانایی حمایت از خود و خانواده بدون مزایا
  • نداشتن هیچگونه بدهی بابت مالیات یا جریمه
  • داشتن املاک یا خانه اجاره شده در چک
  • تسلط به زبان چک حداقل در سطح B1
  • آشنایی با فرهنگ، تاریخ، ساختار حقوقی و اجتماعی جمهوری چک
  • اشتراک ارزش های دموکراتیک، رعایت قوانین چک و ادغام و سازگاری با جامعه جمهوری چک

مزایای دریافت تابعیت و شهروندی چک

دریافت اقامت جمهوری چک و بعد از آن تابعیت این کشور، مزایای متعددی برای شما خواهد داشت که عبارت اند از:

  • زندگی در شرایطی راحت و مطلوب

جمهوری چک از استاندارهای بالای زندگی، امنیت پایدار، بیکاری کم، سیستم پزشکی مدرن؛ همچنین سیستم آموزشی با کیفیت برخوردار است. علاوه بر این، میراث تاریخی حفظ شده، قلعه های قرون وسطایی، ساختمان ها، دهکده ها و شهرهای جذاب جمهوری چک؛ فضایی بسیار منحصر به فرد برای زندگی در این کشور ایجاد می کند.

  • آزادی در سفر

با داشتن اقامت جمهوری چک به صورت طولانی مدت یا دائم، می توانید بدون ویزا به کشورهای حوزه شینگن مسافرت کنید. اما با دریافت تابعیت این کشور، به شما این اجازه داده می شود که بدون ویزا از 185 کشور جهان دیدن کنید. علاوه بر این، این امکان را دارید که هر کدام از کشورهای اتحادیه اروپا را برای زندگی انتخاب کنید.

  • تحصیل مطابق با استاندارهای اتحادیه اروپا

دانشگاه ها و مدارس جمهوری چک، آموزش های لازم را با استفاده از مدرن ترین شیوه های آموزشی، مطابق با استاندارهای آموزشی اتحادیه اروپا ارائه می دهند. به همین دلیل، افرادی که با دریافت اقامت جمهوری چک ،در این کشور مشغول به تحصیل شده اند؛ بعد از فارغ التحصیلی چشم انداز شغلی و تحصیلی بسیار خوبی برای یافتن شغل و شرکت در برنامه های تبادل دارند. مدرک تحصیلی آن ها نیز در بیش از 100 کشور بزرگ جهان؛ همچنین وزارت علوم و بهداشت ایران اعتبار دارد.

در صورتی که می خواهید در هر کدام از دانشگاه های معتبر چک نظیر دانشگاه چارلز، پالاتسکی و ماساریک تحصیل کنید؛ با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. مجموعه ما به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران فعالیت می کند و می تواند زمینه پذیرش هر چه سریع تر شما در دانشگاه انتخابی را فراهم کند.

  • دسترسی به امکانات پزشکی و سیستم درمانی باکیفیت

یکی از مهمترین مزایای دریافت اقامت جمهوری چک به صورت دائمی؛ همچنین تابعیت این کشور، دسترسی به امکانات پزشکی باکیفیت است. تمامی مهاجران دارای اقامت دائم، شهروندان یا پناهندگان جمهوری چک می توانند از بیمه دولتی رایگان این کشور استفاده کنند.

محبوب ترین شرکت بیمه در جمهوری چک VZP (Všeobecná Zdravotní Pojišťovna České Republiky) است. این شرکت نیز، مانند سایر شرکت های بیمه چک، دو نوع بیمه دولتی و قراردادی دارد.

این شرکت بیمه با مراکز پزشکی متعددی در جمهوری چک، قرارداد همکاری دارد. بیمه شدگان نیز با تعیین وقت ویزیت با پزشکان بسیار متخصص عمومی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، واکسیناسیون، معاینه بالینی و عمل جراحی و … می توانند خدمات رایگان دریافت کنند.

  • حمل و نقل بسیار راحت به سراسر اروپا

موقعیت جغرافیایی و دسترسی سریع به سایر کشورهای اروپایی نیز یکی دیگر از مزایای دریافت اقامت جمهوری چک برای زندگی در آن است. زیرا جمهوری چک در مزکز اروپا قرار گرفته است. به همین دلیل مسافرت از آن با قطار، هواپیما، اتوبوس و ماشین به هر کشور اروپایی دیگری ارزان و راحت خواهد بود. به عنوان مثال، هزینه بلیط قطار پراگ درسدن (مرکز ایالت زاکسن در کشور آلمان) 15 یورو و بلیط هواپیما پاریس 60 یورو است.

  • وجود مناطق گردشگری فراوان

از دیگر مزایای دریافت اقامت جمهوری چک باید به دسترسی به مناطق گردشگری متعدد و شگفت انگیز اشاره کرد. جمهوری چک دارای کلیساهای قرون وسطایی، قلعه ها، پل ها و میدان های باستانی متعددی است. علاوه بر این، به خاطر چشمه های آب معدنی معروف خود شهرت دارد.

در کارلووی واری، تفریحگاه تندرستی طبیعی یا اسپاهای پزشکی در اطراف 13 چشمه آب گرم ساخته شده است. آتشفشان های گلی و مجموعه ای جنگلی در ذخیره گاه طبیعی Smradekh وجود دارد که در آن چشمه هایی با آب های معدنی و گازهای طبیعی دریاچه ای را تشکیل می دهند.

غارهای Konepruska نیز در مرکز کشور قرار گرفته اند. این غارها استالاکتیت و استالاگمیت را به مدت دو کیلومتر پرورش داده اند. ارتفاع بین طبقات در غارها به 70 متر می رسد. تقریبا صد در صد رطوبت هوا و دمای متوسط حدود 10+ درجه سانتیگراد همیشه در غارها حفظ می شود.

جمع بندی

در صورتی که قصد مهاجرت به جمهوری چک را دارید، در ابتدا باید اقامت جمهوری چک طولانی مدت را دریافت کنید. اقامت طولانی مدت چک متناسب با هدف شما از مهاجرت به این کشور (کار، تحصیل، احداث شرکت و …) تا 2 سال اعتبار خواهد داشت. بعد از آن نیز قابل تمدید خواهد بود.

در صورتی که با استفاده از اقامت جمهوری چک طولانی مدت، 5 سال در این کشور سکونت داشته باشید؛ می توانید مراحل لازم برای دریافت اقامت دائم چک را انجام دهید. بعد از گذشت 5 سال از اقامت دائم نیز می توانید تابعیت این کشور را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که برای مهاجرت به جمهوری چک باید یک هدف و دلیل مهم نظیر پیدا کردن کار یا تحصیل و … داشته باشید. مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران فعالیت می کند. دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور را نیز در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در چک را دارید، بهتر است با مشاوران ما تماس بگیرید تا با دریافت مشاوره رایگان، اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *