فوتبال جمهوری چک

دانستنی های جالب درباره فوتبال جمهوری چک

شاید ورزش حاکی روی یخ به عنوان ورزش مورد علاقه مردم کشور چک شناخته شود. اما فوتبال جمهوری چک نیز تاریخچه طولانی دارد. تیم ملی فوتبال چک (Česká fotbalová reprezentace)  بعد از انحلال چکسلواکی و تقسیم شدن آن به دو کشور جمهوری چک و اسلواکی ایجاد شد. با این حال، از نظر تاریخی در مسابقات فیفا و یوفا به عنوان بوهم؛ همچنین چکسلواکی شرکت داشته است. قدمت آن نیز به تساوی 1-1 مقابل مجارستان در سال 1906 بر می گردد.

اولین رقابت بین ‌المللی تیم ملی فوتبال جمهوری چک بعد از فروپاشی چکسلواکی، یوفا یورو 1996 بود. در این مسابقه که در شهر استراوا برگزار شد، جمهوری چک مالت را 6-1 شکست داد و به مقام نایب قهرمانی رسید. از آن زمان تا کنون نیز، در تمامی مسابقات برگزار شده اروپایی شرکت می کند. همچنین بعد از انحلال چکسلواکی در یکی از جام جهانی فوتبال، مسابقات 2006 حضور داشته است.

در حال حاضر نیز، تیم ملی فوتبال جمهوری چک توسط فیفا به عنوان نماینده جمهوری چک در فوتبال بین المللی به رسمیت شناخته می شود. کنترل و نظارت بر آن نیز توسط فدراسیون فوتبال جمهوری چک (FAČR) صورت می گیرد.

فوتبال کشور چک

بهترین باشگاه های فوتبال جمهوری چک

شهر پراگ، پایتخت و بزرگ ترین شهر جمهوری چک، نقش بسیار موثری در موفقیت های فوتبال چک داشته است. زیرا این شهر بر لیگ اول چکسلواکی تسلط داشت. 47 عدد از 67 قهرمانی چکسلواکی نیز، به وسیله باشگاه های شهر پراگ به دست آمده بود. باشگاه اسپارتا نیز، با داشتن 21 عنوان قهرمانی در میان باشگاه های این شهر پیشتاز بود.

بعد از رخ دادن طلاق مخملی و فروپاشی چکسلواکی در سال 1993 نیز، باشگاه های شهر پراگ به شرکت در مسابقات ادامه دادند. 9 مورد از 10 پیروزی اول فوتبال جمهوری چک نیز، توسط باشگاه های پایتخت این کشور (شهر پراگ) به دست آمده است.

البته افتخارات فوتبال از سراسر کشور چک توسط باشگاه هایی در شهرهای لیبرک، پیلزن، استراوا نیز به دست آمده است. اما شهر پراگ همچنان به عنوان مرکز قدرت در فوتبال جمهوری چک عمل می کند.

تعداد باشگاه های شهر پراگ تقریبا زیاد (حدودا 14 باشگاه) است. با این حال از زمان سقوط چکسلواکی تا به حال، فقط 4 عدد از آن ها به صورت مداوم افتخاراتی را برای فوتبال چک به دست آورده اند.

لذا در صورتی که به دنبال پیدا کردن یک باشگاه فوتبال در شهر پراگ هستید؛ به شما توصیه می کنیم به دنبال بررسی و انتخاب یکی از باشگاه های زیر بروید.

باشگاه اسپارتا پراگ (AC Sparta Prague)

در صورتی که از طرفداران فوتبال اروپا باشید و یک طرف از جمهوری چک را بشناید؛ حتما نام اسپارتا پراگ را شنیده اید. باشگاه فوتبال اسپارتا پراگ با داشتن ۱۱ قهرمانی، پرافتخارترین تیم در لیگ دسته اول فوتبال جمهوری چک است. همچنین یکی از موفق ترین باشگاه های فوتبال در اروپای مرکزی به حساب می آید و افتخارات زیادی کسب کرده است. به عنوان مثال از افتخارات کسب شده این باشگاه عبارت اند از:

  • سه بار قهرمانی در جام اروپای مرکزی (جام میتروپا)
  • راه پیدا کردن به نیمه ‌نهایی جام باشگاه های اروپا در سال ۱۹۹۲
  • راه پیدا کردن به نیمه ‌نهایی جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۷۳
  • قهرمان شدن جام باشگاه ‌های جهان کوچک سال ۱۹۶۹
  • رکورد دار قهرمان شدن در لیگ برتر فوتبال جمهوری چک ؛همچنین جام حذفی این کشور
  • دارا بودن 36 عنوان قهرمانی لیگ که ۱۲ عنوان آن، پس از استقلال یافتن کشور چک در سال ۱۹۹۳ اتفاق افتاده است.
  • دو بار قهرمانی در سوپر جام جمهوری چک

باشگاه اسپارتا در سال 1893 در شهر پراگ تاسیس شد که گروهی از جوانان تصمیم به راه اندازی یک باشگاه ورزشی گرفته بودند. در حال حاضر نیز، این باشگاه فوتبال جمهوری چک به پوشیدن پیراهن های قرمز رنگ معروف است. البته این رنگ لباس چیزی است که تیم اسپارتا پراگ، باید بابت آن از باشگاه انگلیسی آرسنال FC تشکر کند. زیرا تیم اسپارت تا سال 1906 فقط لباس مشکی می پوشید. در آن زمان دکتر پتریک، رئیس وقت باشگاه، بازی توپچی ها را در تور بریتانیا دید. از آن زمان به بعد انواع رنگ های قرمز و سفید نیز به رنگ لباس باشگاه اسپارتا اضافه شد.

باشگاه اسکی اسلاویا پراگ (SK Slavia Prague)

باشگاه اسکی اسلاویا پراگ دومین باشگاه موفق فوتبال جمهوری چک به حساب می آید. این باشگاه که یک سال از اسپارتا بزرگ تر است؛ در طول تاریخ فعالیت خود، تا حد زیادی با بزرگ ترین رقبای خود جنگیده است. با این حال، دستاوردهای چشمگیر آن، در مقابل دستاوردهای باشگاه فوتبال اسپارتا پراگ کوچک تر شده و کمتر به چشم می آید.

البته شاید این امر در سال های آینده تغییر کند. زیرا در سال 2015 اسلاویا توسط شرکت انرژی CEFC چین خریداری شد.

باشگاه فوتبال جمهوری چک اسلاویا در سال 1892 توسط دانشجویان پزشکی در وینوهرادی تأسیس شد. این باشگاه در ابتدا یک باشگاه آموزش دوچرخه سواری بود که با هدف افزایش فعالیت ورزشی دانشجویان فعالیت می کرد.

ورزش فوتبال در این باشگاه از سال 1896 شروع شد و در 29 مارس همان سال اولین دربی اسلاویا/اسپارتا برگزار شد. این مسابقه با نتیجه 0-0 به پایان رسید.

همه چیز برای اسلاویا در سال 1905 با ورود مردی اسکاتلندی به نام جان مدن تغییر کرد. مدن که بازیکن سابق سلتیک بود، تاکتیک‌ های جدید، ایده‌ های جدید و فرهنگ فوتبالی جدید را به باشگاه آورد. مدن در 134 بازی از 169 بازی خود پیروز شد و دوران طلایی اولیه را برای باشگاه معروف به Věčná Slavia (اسلاوی ابدی) ایجاد کرد. در واقع، اسلاویا تا اوج جنگ جهانی دوم، قوی ترین باشگاه در کشور بود.

 

اسلاویا برنده اولین لیگ چکسلواکی پس از جنگ در سال های 1946-1947 بود. اما تا 49 سال بعد و تا سال 1996 دوباره طعم قهرمانی را نچشیدند. سپس، آن ها برای جشن گرفتن دوباره قهرمانی خود، تقریبا یک دهه دیگر صبر کردند تا با عنوان تیم فوتبال جمهوری چک در سال 2008 به ورزشگاه Eden Arena رفتند.

علاوه بر این، اسکی اسلاویا تیم بانوان موفقی هم دارند که برای قهرمانی مرتباً با اسپارتا رقابت می کنند.

فوتبال چک

باشگاه بوهمیانس ۱۹۰۵ (Bohemians 1905)

باشگاه بوهمیانس ۱۹۰۵ یکی دیگر از باشگاه های شهر پراگ به حساب می آید که تیم آن در حال بازی در لیگ برتر فوتبال جمهوری چک است.  این باشگاه در سال 1905 میلادی تاسیس شد و افتخارات زیادی برای کشور چک کسب کرده است. به عنوان مثال از افتخارات این دانشگاه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنده شدن در لیگ دست اول فوتبال چکسلواکی
  • برد در جام حذفی فوتبال چکسلواکی
  • کسب نایب قهرمانی در سال 1982-1983
  • برد در لیگ ملی فوتبال کشور چک
  • کسب مقام نایب قهرمانی در سال 1982
  • کسب دوباره قهرمانی در سال های 1998-1999 و 2008-2009

دوران طلایی باشگاه بوهمیانس ۱۹۰۵ در فوتبال جمهوری چک مربوط به اوایل دهه 1980 است. زمانی که این باشگاه کارهای غیر قابل تصور را انجام می داد و به نوعی موفق شد لیگ چکسلواکی 1982-1983 را به دست آورد. همچنین به نیمه نهایی جام یوفا برسد. این یک دستاورد قابل توجه بود. اما 20 سال پس از این موفقیت، به نظر می رسید که باشگاه در حال فروپاشی و نابودی است. زیرا بودجه مالی لازم را در اختیار نداشت. اما در نهایت توسط هواداران فوتبال جمهوری چک نجات یافت و بخش قابل توجهی از بدهی باشگاه توسط هواداران پرداخت شد.

باشگاه بوهمیانس ۱۹۰۵ یکی از معدود باشگاه های کشور چک است که طرفدارانی با ایدئولوژیک چپ در فوتبال دارد. دربی Vršovice با اسلاویا پراگ نیز، دومین بازی بزرگ فوتبال چک است. زمین بازی اسلاویا نیز در فاصله 1 کیلومتری بوهمیانس قرار دارد.

باشگاه فوتبال ویکتوریا ژیژکوف (FK Viktoria Žižkov)

باشگاه فوتبال ویکتوریا ژیژکوف یکی دیگر از قدیمی ترین و محبوب ترین باشگاه های فوتبال جمهوری چک است. در حال حاضر نیز در لیگ برتر فوتبال کشور چک بازی می‌ کند. این باشگاه در سال  1903 میلادی توسط گروهی از دانشجویان در محله ژیژکوف شهر پراگ تاسیس شد. در آن زمان بازیکن های این باشگاه به افتخار رنگ پرچم بوهم، پیراهن های راه راه با رنگ های قرمز و سفید می پوشیدند. البته این رنگ پیراهن برای بازیکن های باشگاه فوتبال ویکتوریا ژیژکوف تا به الان نیز حفظ شده است و بازیکن ها پیراهن های راه راه قرمز و سفید می پوشند.

تیم فوتبال جمهوری چک باشگاه فوتبال ویکتوریا ژیژکوف از زمان تاسیس تا به حال، شکست ها و پیروزی های مختلفی را تجربه کرده است. افتخارات زیادی نیز برای کشور چک به دست آورده است که از آن ها عبارت اند از:

  • برنده شدن در جام حذفی فوتبال کشور چک
  • قهرمانی در سال های 1993-1994 و سال 2000-2001
  • قهرمانی در لیگ فوتبال چکسلواکی
  • قهرمانی در سال 1927-1928
  • قهرمانی در لیگ دسته دوم فوتبال جمهوری چک
  • قهرمانی در سال 2006-2007

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی درباره باشگاه های فوتبال چک را در اختیار شما قرار دهیم. در حال حاضر، تیم ملی جمهوری چک تیم قدرتمندی به حساب نمی آید. این تیم قبلا جزء تیم های ملی برتر جهان بودند. اما در چند سال اخیر نتایج کسب شده از بازی های این تیم تقریبا نامید کننده بوده است.  تا جایی که نتوانسته اند در چند فینال رقابت های بین المللی مهم شرکت کند. اصلی ترین دلیل این عدم حضور در مسابقات، بازی کردن اکثریت بازیکنان فوتبال جمهوری چک در تیم های خارج از کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *