آشنایی با حمل و نقل عمومی در جمهوری چک

آشنایی با حمل و نقل عمومی در جمهوری چک

مطابق با تحقیقات صورت گرفته در بین سریع ترین و پیشرفته ترین سیستم های حمل و نقل جهان، حمل و نقل عمومی در جمهوری چک رتبه ششم را خود اختصاص داده است. این کشور که در قلب اروپا قرار دارد، به عنوان یکی از گذرگاه های اصلی این قاره شناخته می شود. همین امر دسترسی و سفر به این کشور از طریق زمینی و هوایی را آسان کرده است. علاوه بر این، پس از رسیدن به این کشور نیز مجموعه ای بسیار متنوع و ارزان قیمت برای رفت و آمد در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

در صورتی که با هدف گردش، کار، تحصیل در جمهوری چک و … قصد سفر به این کشور را دارید؛ در ادامه این مقاله از مجموعه آسپیان با ما همراه باشید تا آشنایی بیشتری با سیستم حمل و نقل عمومی در جمهوری چک پیدا کنید.

صورتی که قصد تحصیل در جمهوری چک به ویژه در پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی چون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … را دارید، با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. یا اینکه فرم “درخواست مشاوره رایگان” درج شده در سایت را پر کنید تا بتوانید راهنمایی های لازم در این زمینه را با دریافت مشاوره رایگان از متخصصان ما دریافت کنید. 

سیستم حمل و نقل عمومی در جمهوری چک

سیستم حمل و نقل عمومی چک شامل سه دسته حمل و نقل بین الملی، حمل و نقل بین شهری و حمل و نقل های درون شهری می شود که عبارت اند از:

حمل و نقل بین المللی در جمهوری چک

برای ورود به جمهوری چک می توان از هواپیما، قطار و حتی اتوبوس استفاده کرد. به عنوان مثال این کشور فرودگاه های بین الملل زیادی دارد که مردم تمامی نقاط جهان از آن ها برای سفر به جمهوری چک استفاده می کنند. از این فرودگاه ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • فرودگاه واسلاو هاول در پراگ (PRG)
  • فرودگاه برنو-تورانی در برنو (BRQ)
  • فرودگاه لئوش یاناچک در استراوا (OSR)
  • فرودگاه پاردوبیس (PED)
  • فرودگاه کارلووی واری (KLV)

در صورتی که فرودگاه های بین المللی این کشور را برای سفر به جمهوری چک یا خروج از این کشور انتخاب کرده اید؛ بهتر است به وب سایت های فرودگاه انتخابی خود بروید تا از اقدامات لازم برای سفر آشنا شوید. علاوه بر این بهتر است، حداقل 1 تا 3 ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه باشید. زیرا بررسی اسناد و مدارک شما ممکن است زمان بر باشد.

قطارها و خطوط اتوبوس بین الملل نیز، از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک به حساب می آیند که با استفاده از آن ها می توان به جمهوری چک سفر کرد.  تهیه بلیط به منظور استفاده از این خطوط بین الملل نیزز از وب سایت های České dráhy، RegioJet (این وب سایت بلیط هواپیما نیز ارائه می دهد.) و وب‌ سایت Flixbus امکان پذیر است.

حمل و نقل عمومی کشور چک

حمل و نقل بین شهری در جمهوری چک

در صورتی که می خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک برای رفتن از شهری به شهر دیگر استفاده کنید؛ استفاده از خدمات شرکت های České dráhy و RegioJet می تواند بهترین گزینه انتخابی باشد. شرکت České dráhy یک شرکت دولتی ارائه دهنده خدمات حمل و نقل با قطار است. شرکت RegioJet نیز یکی دیگر از شرکت های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل عمومی در جمهوری چک است که می توان از اتوبوس ها و قطارهای زرد رنگ آن برای سفر بین شهرهای چک استفاده کرد.

در صورتی که بلیط قطار یا اتوبوس خود را از طریق شرکت حمل و نقل RegioJet خریداری کرده باشید، می توانید آن را تا 15 دقیقه قبل از حرکت لغو کنید. نکته مهمی که در رابطه با استفاده از بلیط های قطار شرکت České dráhy وجود دارد نیز، این است که شما می توانید تا 24 ساعت از آن ها در هر زمان و مکانی استفاده کنید. نه فقط برای استفاده از قطاری که در ابتدا بلیط، برای سفر با آن خریداری شده است.

شرکت Flixbus نیز یکی دیگر از بهترین شرکت های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل عمومی در جمهوری چک است. خدمات این شرکت شامل حمل و نقل به بیش از 2500 مقصد گردشگری در 36 کشور مختلف با اتوبوس می شود. اما جا به جایی و حمل و نقل افراد در خطوط بین شهری جموری چک را نیز انجام می دهد. به همین دلیل در زمان حضور در کشور چک، می توانید اتوبوس ها و وسایل نقلیه این شرکت را با رنگ سبز روشن در جمهوری چک مشاهده کنید.

حمل و نقل درون شهری جمهوری چک

بهترین نوع حمل و نقل عمومی در جمهوری چک ،حمل و نقل درون شهری است. حمل و نقل درون شهری در تمامی شهرهای چک به صورت گسترده توسعه یافته است. جا به جایی با آن ها نیز با سرعت بالا و قیمت بسیار ارزانی صورت می گیرد. 

علاوه بر این، افراد برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در چک، انتخاب های بسیار متنوعی دارند. به این صورت که می توانند یکی از وسایل نقلیه چون اتوبوس و میکروبوس، تراموا، واگن برقی و مترو را انتخاب کنند.

این عوامل باعث شده تا مهاجرانی که برای کار، تحصیل و … به چک می روند؛ بتوانند خیلی راحت از وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک ،برای رسیدگی به کارهای روزمره استفاده کنند. علاوه بر این، اکثر دانشگاه های جمهوری چک نظیر دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی و … در مرکز شهر قرار گرفته اند. به همین دلیل دانشجویان مهاجر برای تحصیل در کشور چک خیلی سریع و بدون دردسر به دانشگاه و تمامی خدمات شهری دسترسی دارند.

در صورتی که قصد تحصیل در هر کدام از دانشگاه های جمهوری چک را دارید، به شما توصیه می کنیم با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. مجموعه ما به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران فعالیت می کند. دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور نیز توسط مجموعه آسپیان در تهران برگزار می شود.

انوع وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک

در شهرهای مختلف جمهوری چک، سرویس های حمل و نقل زیادی قرار دارد که تمامی افراد می توانند از آن ها استفاده کنند. از جمله این وسایل حمل و نقل عمومی عبارت اند از:

  • مترو

شهر پراگ –پایتخت جمهوری چک- تنها شهر این کشور است که مترو دارد. شبکه مترو این شهر شامل سه خط است که با حروف و رنگ از یک دیگر متمایز شده اند. از این سه خط عبارت اند از:

  • خط A (سبز رنگ): از Depot Hostivař تا Hospital Motol و بالعکس
  • خط B (زرد رنگ): از Černý Most تا Zličín و بالعکس
  • خط C (قرمز رنگ): از Haje تا Letňany و بالعکس

  خط A در بین گردشگران بسیار محبوب است. زیرا با استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی در جمهوری چک ،می توان به قلعه پراگ (Malostranska)، شهر قدیمی (Staromestska) و دیگر مناطق گردشگری شهر دسترسی داشت.

 ساعت کار مترو در شهر پراگ جمهوری چک، همه روزه از ساعت 5 صبح تا 12 نیمه شب است. فاصله زمانی بین حرکت قطارها نیز، در ساعات و روزهای شلوغ هفته، تقریباً 2 تا 3 دقیقه و در ساعات خلوت تر 4 تا 10 دقیقه است.

  • تراموا

تراموا یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک است که بیشتر در مناطق داخلی و در مرکز شهر مورد استفاده قرار می گیرد. توقف کردن مکرر این وسایل؛ همچنین گستردگی مسیرهای طی شده، این وسایل را به مناسب ترین گزینه انتخابی برای دیدن شهر تبدیل کرده است. علاوه بر این، در سال های اخیر ترامواهایی که دارای طبقه پایین هستند در جمهوری چک شروع به کار کرده اند. به همین دلیل، به گزینه‌ ای کاربردی ‌تر برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند، تبدیل شده اند.

ساعت کار این وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک ،از ساعت 4:30 صبح شروع می شود و تا 12 نیمه شب ادامه خواهد داشت. از جمله ایستگاه های شبانه تراموا در مرکز شهر پراگ می توان به Lazarská در Nové Město اشاره کرد.

  • اتوبوس

به صورت معمول، اتوبوس ها فقط برای انتقال افراد از مرکز شهر به مناطق دور افتاده مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل، گردشگران از این وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک کمتر استفاده می کنند.

البته به صورت استثنا، اتوبوس 119 که با استفاده از آن می توان از فرودگاه به سمت ایستگاه مترو Nadrazi Veleslavin در خط A رفت؛ همچنین اتوبوس 100 که فرودگاه را به ایستگاه مترو Zličín در خط B متصل می کند؛ بیشتر مورد استفاده گردشگران و مهاجران قرار می گیرد.

  • قطار

با گرفتن بلیط PID می توانید از تمامی قطارهای منطقه ای (Os) و منطقه ای سریع (Sp) استفاده کنید. با این حال استفاده از خدمات قطار بیشتر برای سفرهای بیرون از شهر مورد استفاده قرار می گیرد. 

تراموا در کشور چک

خرید بلیط برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک

خرید بلیط در جمهوری چک به چند روش امکان است که عبارت اند از:

  • خرید بلیط کاغذی

برای تهیه و خرید بلیط های کاغذی، می توان به روزنامه فروشی ها یا دستگاه های بلیط فروشی مراجعه کرد. دستگاه های فروش بلیط به صورت معمول به صورت گسترده در سطح شهرهای چک (معمولا در ایستگاه های حمل و نقل) یافت می شوند.

توجه داشته باشید که بلیط خریداری شده، دارای یک مهلت اعتبار است. در نتیجه تعداد نقل و انتقالات با آن بلیط مهم نیست و شما تا پایان مدت اعتبار بلیط، می توانید از آن استفاده کنید. هزینه تهیه هر بلیط نیز می تواند به شرح زیر باشد:

  • بلیط 90 دقیقه ای: 40 کرون چک (CZK)
  • بلیط 30 دقیقه ای: 30 کرون چک
  • بلیط 24 ساعته: 120 کرون چک
  • بلیط 72 ساعته: 330 کرون چک
  • خرید بلیط با ارسال پیامک

علاوه بر خرید کاغذی بلیط، شما می توانید با ارسال یک پیامک، بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید. شماره و کد؛ همچنین پول مورد نیاز شما برای تهیه بلیط در هر شهر از جمهوری چک با یکدیگر متفاوت است. در ادامه کد و قیمت بلیط برخی از شهرهای مهم چک، برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک را مورد بررسی قرار می دهیم که عبارت اند از:

  • در شهر برنو: با ارسال یک پیامک با نوشته “20 BRN” به کد 90206، یک بلیط 20 دقیقه ای با هزینه 20 CZK دریافت کنید.
  • در شهر پراگ: برای دریافت یک بلیط 30 دقیقه ای با هزینه 31 CZK، باید یک پیام با محتوای ” DPT31″ به کد 90206 ارسال کنید.
  • در شهر اولوموتس: نوشته ” DPO” را به کد 90206 ارسال کنید تا یک بلیط 50/70 دقیقه ای به قیمت 18 CZK خریداری کنید.
  • در شهر هرادتس کرالووه: برای خرید یک بلیط 45 دقیقه ای با قیمت 25 کرون چک، به کد 90230 کلمه ” HK” را پیامک کنید.
  • در شهر پلزن: برای دریافت یک بلیط با قیمت 22 کرون چک، نوشته ” PMDP35M” را به کد 90206 پیامک کنید.
  • استفاده از سیستم Beep & Go

برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جمهوری چک در شهرهایی چون برنو، می توان از سیستمی استفاده کرد که مردم چک آن را Beep & Go می نامند. استفاده از این سیستم بسیار ساده است. به این صورت که شما باید یک کارت خریداری کنید. یا اینکه به سراغ نصب برنامه Apple Pay بر روی گوشی خود بروید. سپس در زمان ورود به وسیله نقلیه، کارت یا گوشی خود را در مقابل دستگاه (جعبه زرد رنگی که نزدیک در ورودی نصب شده است) قرار دهید تا صدای بوق پخش شود. پخش شدن صدای بوق نشان می دهد که کرایه شما از طریق کارت یا برنامه نصب شده بر روی گوشی پرداخت شده است.

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه آسپیان سعی کردیم تمامی اطلاعات لازم در مورد سیستم حمل و نقل عمومی در جمهوری چک را در اختیار شما قرار دهیم. مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است. هر ساله نیز دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور را در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که به دنبال یک راه راحت و ساده برای پذیرش در دانشگاه های معتبر جمهوری چک نظیر دانشگاه چارلز، پالاتسکی و … هستید؛ با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید و تمامی اطلاعات لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *