انگیزه نامه یا SOP

آشنایی کامل با انگیزه نامه یا SOP

در صورتی که متقاضی تحصیل در خارج از کشور به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد باشید؛ مطمئنا این سوال برای شما پیش آمده است که انگیزه نامه یا SOP چیست؟. انگیزه نامه یکی از مدارک مهمی است که برای ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه های خارج از کشور، به آن احتیاج خواهید داشت. زیرا به صورت معمول، اغلب دانشگاه های بین الملل از متقاضیان خود می خواهند که با نوشتن یک مقاله یا بیانیه، مسیر شغلی و اهداف خود را برای دانشگاه شرح دهند. این بیانیه انگیزه نامه یا SOP نامیده می شود.

مشکلی که وجود دارد این است که نوشتن متن انگیزه نامه، کار چندان ساده و راحتی نیست.

به همین دلیل، قصد داریم در ادامه مقاله شما را با مفهوم انگیزه نامه یا SOP آشنا کنیم. همچنین ترفندها و نکات مناسب برای نگارش یک مقاله مناسب را به شما یاد دهیم تا بتوانید شانس پذیرش در دانشگاه مورد علاقه خود را افزایش دهید.

 SOP

انگیزه نامه یا SOP چیست؟

انگیزه نامه یا Statement of Purpose نامه ای است که شما باید در آن هدف و قصد خود از تحصیل در یک کشور یا دانشگاه را شرح دهید. در حقیقت شما باید در این نامه، خود را به دانشگاه معرفی کنید و دلایل انتخاب دانشگاه و برنامه تحصیلی انتخابی را شرح دهید. همچنین اهداف، علایق، برنامه و مسیر شغلی آینده خود را به کمیته انتخاب یک دانشگاه منتقل کنید.

ارائه یک انگیزه نامه یا SOP مناسب می تواند نقش بسیار مهمی در پذیرش و تحصیل شما در دانشگاه به ویژه دانشگاه هایی با استاندارهای بالا ایفا کند. به خصوص در زمانی که رزومه تحصیلی شما چندان قوی نباشد. زیرا دانشگاه، بیشتر از اینکه عملکرد شما در گذشته را مورد بررسی قرار دهد؛ به زمان حال شما و برنامه‌ هایی که برای آینده دارید؛ توجه می کند.  

در نظر داشته باشید که اغلب دانشگاه های بین الملل با درخواست انگیزه نامه یا SOP ،این فرصت را به شما می دهند تا با یک متن کوتاه ثابت کنید که برای تحصیل در دانشگاه یا برنامه انتخابی خود مناسب هستید. اکثریت آن ها نیز از شما می خواهند تا انگیزه نامه را به صورت یک مقاله نوشته و برای دانشگاه ارسال کنید. اما استثناهایی نیز وجود دارد. زیرا برخی از دانشگاه از متقاضیان می خواهند که انگیزه نامه را به صورت پاسخ به سوالات ارائه دهند.

نحوه نوشتن انگیزه نامه یا SOP مناسب

انگیزه نامه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مدارک شما برای تحصیل در دانشگاه است. لذا برای نوشتن آن به صورت کاملا مناسب و موثر، نباید عجله کرد و زمان کافی را به نوشتن آن اختصاص داد.

قبل از نوشتن انگیزه نامه نیز به شما توصیه می کنیم در مورد دانشگاه انتخابی خود به خوبی تحقیق کنید. همچنین درباره رشته تحصیلی که قصد دارید در آن تحصیل کنید نیز اطلاعات کاملی به دست آورید.

 به صورت معمول هر دانشگاه در وب سایت رسمی خود درباره الزامات، انتظارات و شایستگی‌ ها و ویژگی‌هایی که امیدوارند داوطلبانشان داشته باشند؛ توضیح کاملا واضحی را ارائه می دهند.

نکته مهمی دیگری که برای نوشتن یک انگیزه نامه یا SOP مناسب باید به آن توجه کرد؛ تفاوت بین انگیزه نامه (statement of purpose) و بیانیه شخصی (Personal Statement) است. اکثریت دانشجویان تفاوتی بین این دو مدرک قائل نیستند و به جای یک انگیزه نامه، اغلب یک بیانیه شخصی برای دانشگاه ارسال می کنند.

در جدول زیر برای کمک به شما برای نوشتن یک انگیزه نامه یا SOP تاثیرگذار، تفاوت بین انگیزه نامه و بیانیه شخصی را بیان می کنیم.

 بیانیه شخصی (PS)انگیزه نامه (SOP)
محتواشما در این بیانیه توضیح می دهید که چرا می خواهید در این دانشگاه و این دوره تحصیل کنید. توضیحات شما در این نامه نیز شامل نمونه هایی از تجربیات، چالش ها و دستاوردهای شخصی می شود.در این نامه باید با جزئیات بیشتری درباره سوابق تحصیلی و حرفه ای خود صحبت کنید. علاوه بر این، بر خلاف PS باید فضای بیشتری را به صحبت کردن درباره اهداف آینده خود اختصاص دهید. همچنین دلایل مناسب بودن برای تحصیل در دوره انتخابی را برجسته کنید.
سبک نوشتندوستانه و غیر رسمیرسمی
طول مقاله1-2 پاراگراف در یک صفحه6-7 پاراگراف در دو صفحه
محدودیت کلمه500-800 کلمه1000-1500 کلمه

انگیزه نامه

ساختار یک انگیزه نامه یا SOP مناسب

محتوای شما باید ساختارمند، مناسب و خوب نوشته شود و داستانی را بیان کند که علاقه شما به یک موضوع خاص را نشان می دهد. در اینجا یک قالب و ساختار مناسب برای نوشتن یک انگیزه نامه مناسب را بیان می کنیم که عبارت اند از:

مقدمه

در صورت امکان، گیرنده نامه را با نام مخاطب قرار دهید و انگیزه نامه یا SOP را با توصیف دوران کودکی خود شروع کنید. در مورد اینکه به چه چیزی علاقه داشتید و چه چیزهایی باعث تشکیل هویت شما و تبدیل شدن شما به شخص حاضر شده است.

قسمت 1

با ظرافت درباره دستاوردهای خود در مقطع کارشناسی صحبت کنید، همچنین موضوعات فعلی خود را که شما را به سمت تحصیل در دوره انتخابی سوق داده است، ذکر کنید.

قسمت 2

پروژه ها، دوره های کارآموزی، آموزش و آموخته های حاصل از آن ها را در انگیزه نامه یا SOP توضیح دهید. در صورتی که گپ تحصیلی دارید؛ با آوردن دلایلی واضح و قانع کننده آن را توجیه کنید.

قسمت 4

در مورد اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود بگویید. به عنوان مثال جایی که در 5 سال آینده خود را در آن می بینید.

نتیجه گیری

در پایان اضافه کنید که چگونه یک سرمایه ارزشمند برای دانشگاه و کشور خود خواهید بود. همچنین با بیان کردن دوباره علاقه خود و ابراز قدردانی از در اختیار گذاشتن شانس اثبات خود، نامه را پایان دهید.

علاوه بر این، فراموش نکنید نام خود را به صورت واضح در انگیزه نامه بنویسید. سپس آن را امضا کنید.

قبل از ارسال، انگیزه نامه یا SOP خود را بررسی کنید.

مهم است که نامه نوشته شده خود را دوباره بخوانید و مرور کنید. تجزیه و تحلیل مجدد به اصلاح جریان، واژگان، اشتباهات ساخت جمله، جملات طولانی و سایر مسائل گرامری کمک می کند. علاوه بر این بهتر است نظر استاد، مشاور یا یک دوست را در رابطه انگیزه نامه خود بپرسید و از او بخواهید آن را بخواند. 

محدودیت کلمات برای نوشتن انگیزه نامه یا SOP

هنگام نوشتن یک SOP تاثیرگذار، سعی کنید زیاده روی نکنید. باید به خاطر داشته باشید که شخصی که مسئول بررسی انگیزه نامه شما است؛ انگیزه نامه های هزاران دانشجوی دیگر را نیز تجزیه و تحلیل می کند که برای همان دوره تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما درخواست داده اند.

لذا توصیه می شود به محدودیت کلمات مقاله خود پایبند باشید. محدودیت کلمه انگیزه نامه یا SOP به صورت ایده آل و مناسب بین 800-1500 کلمه است. مگر اینکه دانشگاه انتخابی شما به شکل دیگری درخواست کند. به همین دلیل، شما باید کلمات خود را به صورت هوشمندانه و دقیق انتخاب و یک مقاله مناسب و تاثیرگذار بنویسید که درک آن بسیار راحت باشد. علاوه بر این سعی کنید از تکرار بیش از حد کلمات پرهیز کنید.

نحوه ارزیابی انگیزه نامه یا SOP توسط موسسات و دانشگاه ها

دانشگاه ها و مؤسسات پیش بینی می کنند که SOP شما منحصر به تجربیات شما باشد. آن ها اطلاعات ارائه شده در SOP شما را با مطابقت دادن با جزئیات علمی شما ارزیابی می کنند. لذا نوشتن یک SOP که مطابق با تجربیات شما باشد؛ تأثیر ماندگاری در کمیته پذیرش ایجاد می کند. اما در صورتی که به نظر برسد که انگیزه نامه نوشته شده صرفا یک کپی از یک نامه دیگر است و با مدارک و تجربیات علمی شما مطابقت ندارد؛ به آن توجهی نمی شود. لذا توصیه می کنیم، هنگام نوشتن انگیزه نامه، معتبر و خلاق باشید.

مطالب مهمی که باید در انگیزه نامه یا SOP بیان شوند.

 هیچ قانون تعریف شده ای درباره اینکه شما چه مطلبی باید یا نباید در انگیزه نامه هود قرار دهید وجود ندارد. محتوا و قالب نامه شما متناسب با رشته ای که انتخاب کرده اید، سطح تحصیلی شما، دانشگاه انتخابی یا کشوری که می خواهید در آن تحصیل کنید، می تواند متفاوت باشد.

با این حال، موضوع مهم این است که انگیزه نامه یا SOP شما متفاوت و خلاقانه نوشته شود و آن را کپی نکرده باشید. همچنین در آن به سوالات اساسی که کمیته پذیرش از شما انتظار دارد پاسخ داده باشید.

از عناصر و مطالب اصلی یک انگیزه نامه قوی که کمیته پذیرش دانشگاه به دنبال آن ها است عبارت اند از:

  • سوابق شخصی
  • دستاوردهای تحصیلی
  • پیشینه مالی
  • تجارب حرفه ای
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
  • دلایل انتخاب یک موسسه خاص
  • چرا باید برای دوره/دانشگاه انتخاب شوید؟
  • چرا به رشته تحصیلی انتخابی علاقه دارید؟
  • فعالیت های فوق برنامه
  • پروژه هایی که تا به حال بر روی آن ها تحقیق و کار کرده اید.
  • مقالات ارسال شده در صورت وجود
  • جوایز و دستاوردها
  • علاقه و سرگرمی ها

sop

نکات مهمی که باید در نوشتن انگیزه نامه یا SOP رعایت شوند.

نکات مهمی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید انگیزه نامه ای تاثیرگذار داشته باشید. تا حدی که خواننده را وادار به بررسی بیشتر درخواست خود و قبول آن کنید. از این نکات عبارت اند از:

از دستور العمل های مناسب پیروی کنید.

به صورت معمول، دانشگاه ها و موسسات آموزشی دستور العمل هایی درباره قالب بندی، محتوا و طول انگیزه نامه درخواستی ارائه می دهند. در این صورت بهتر است که از دستورالعمل ها و شیوه های ارائه شده خود دانشگاه انتخابی استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است یک انگیزه نامه یا SOP 800 الی 1500 کلمه ای با فونت 12 Times New Roman یا Arial برای دانشگاه بنویسید.

با لحن آرام و جدی بنویسید.

در زمان نوشتن تصور کنید که فرد گیرنده نامه درون اتاق و در رو به روی شما نشسته است و شما دارید با او گفت و گو می کنید. سعی کنید درباره ود و فعالیت هایتان جزئیات جالبی را در انگیزه نامه بنویسید تا از سایر نامه ها متمایز شود. همچنین سعی کنید جدی باشید و از به کار بردن طنز و شوخی در نامه خود پرهیز کنید. زیرا ممکن است توسط خواننده به اشتباه تعبیر شود.

از زبان ساده برای نوشتن انگیزه نامه یا SOP استفاده کنید.

در زمان نوشتن نامه سعی کنید جملات کوتاه و تاثیر گذاری بنویسید. زیرا خواندن جملات بلند باعث خسته شدن خواننده می شود. علاوه بر این سعی کنید از لغات و اصطلاحات پیچیده و تخصصی فقط برای بیان اهداف خود استفاده کنید. زیرا ممکن است مسئول پذیرش که در حال بررسی نامه شما است؛ با لغات و اصطلاحات تخصصی آشنایی نداشته باشد.

برای نوشتن انگیزه نامه یا SOP بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

به جای تمرکز بر روی چالش ها، موانع و محدودیت ها، سعی کنید درباره نقاط قوت خود بنویسید. زیرا نوشتن درباره نقاط قوت به گیرنده نامه کمک می کند تا ارزش شما برای حضور در موسسه آموزشی را درک کند. علاوه بر این لحن نوشتاری شما را مثبت نگه می دارد.

جمع بندی

 در این مقاله از مجموعه آسپیان تمامی نکاتی را که می تواند به شما در نوشتن یک انگیزه نامه یا SOP مناسب کمک کند را بیان کردیم. نوشتن یک انگیزه نامه خوب می تواند نقش بسیار موثری در موفقیت شما برای تحصیل در دانشگاه انتخابی داشته باشد. در صورتی که برای نوشتن انگیزه نامه خود به راهنمایی و مشاوره بیشتری نیاز دارید می توانید از مشاوره رایگان همکاران ما در مجموعه آسپیان استفاده کنید.

مجموعه ما تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است و می تواند زمینه پذیرش سریع و راحت شما برای تحصیل در جمهوری چک را به صورت صورت تضمین شده فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنم با استفاده از شماره تماس های قرارگرفته در سایت با همکاران ما تماس بگیرید.

+ همه چیز درباره رزومه تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *