هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اروپایی

هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اروپایی

شهریه و هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اروپا، یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شده، هزاران دانشجوی بین المللی، برای تحصیل در رشته پزشکی به اروپا بروند. در حقیقت، شهریه مقرون به صرفه تحصیل پزشکی در اروپا، یک مزیت بسیار مهم برای دانشجویان خارجی است. زیرا مسئله مدیریت هزینه های زندگی و تحصیل، یکی از چالش برانگیزترین مسائلی است که دانشجویان بین الملل با آن روبه رو می شوند.

هزینه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان نظیر ایالات متحده، بریتانیا و کانادا نیز بالا است. به عنوان مثال، متوسط شهریه و هزینه تحصیل پزشکی در ایالات متحده می تواند بین 60000 تا 80000 دلار در سال باشد.

این در حالی است که در اروپا، همان آموزش و استاندارهای زندگی را می توان با هزینه ای بسیار پایین تر تجربه کرد. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه های پزشکی در اروپا نظیر دانشگاه چارلز و پالاتسکی جمهوری چک و … برنامه های پزشکی عمومی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

هزینه تحصیل پزشکی

 هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای اروپایی

هزینه های یک دانشجوی بین الملل، در زمان تحصیل در خارج از کشور، شامل دو نوع هزینه یعنی شهریه تحصیلی و هزینه زندگی (تامین خوراک، پوشاک، مسکن و …) می شود. این دو نوع هزینه، متناسب با کشوری که برای تحصیل انتخاب می کنید، تا حد زیادی می تواند متفاوت باشد. با این حال، درباره هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف باید گفت که:

  • هزینه تحصیل در اروپا

هزینه تحصیل در دانشکده های پزشکی اروپا بسیار مقرون به صرفه تر و ارزان تر از سایر کشورهای جهان است. زیرا اکثریت دوره های پزشکی ارائه شده در کشورهای اروپایی، دوره های طولانی مدت 6 ساله هستند. دانشجویان بین الملل بعد از پایان دوره دبیرستان خود می توانند در این دوره ها ثبت نام کنند. بعد از فارغ التحصیلی نیز مدرک کارشناسی ارشد (معادل دکتری عمومی پزشکی) دریافت می کنند.

در حالی که در سایر کشورهای جهان نظیر ایالات متحده و کانادا، در ابتدا باید مدرک لیسانس پزشکی دریافت کرد. سپس به سراغ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بروید. همین موضوع نیز باعث افزایش طول دوره و هزینه تحصیل پزشکی در این کشورها می شود.

  • هزینه زندگی در اروپا

 هزینه های زندگی در کشورهای اروپایی با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارد. به عنوان مثال، هزینه زندگی در کشورهای شمال اروپا نظیر سوئد، نروژ یا دانمارک می تواند بالا باشد. به این صورت که هزینه کرایه و خرید غذا تقریبا 700 تا 1500 یورو در ماه خواهد بود.

در کشورهای محبوب اروپایی چون فرانسه، آلمان، اسپانیا یا ایتالیا نیز، قیمت ها متناسب با وسعت شهر انتخابی برای تحصیل، متفاوت است. به این صورت که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ تر بالاتر است و طبیعتا هزینه زندگی در شهرهای کوچکتر ارزان تر خواهد بود. به صورت کلی نیز، برای زندگی در این کشورهای اروپایی باید 600 یورو در ماه تا 1300 یورو در ماه خرج کنید.

 این در حالی است که هزینه زندگی در برخی از کشورهای اروپایی چون جمهوری چک، رومانی، بلغارستان، اسلوونی، صربستان و … به مراتب ارزان تر است. به طور تقریبی نیز هزینه های زندگی ماهیانه در این کشورها، بین 350 تا 500 یورو در ماه متغیر خواهد بود.

توجه داشته باشید که مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک چون دانشگاه چارلز، پالاتسکی و … در ایران است. لذا در صورتی که قصد تحصیل پزشکی در جمهوری چک را دارید، با مشاوران ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم برای پذیرش در دانشگاه های آن را دریافت کنید.

معرفی بهترین کشورها و هزینه تحصیل پزشکی در آن ها

در ادامه، برای آشنایی بهتر شما با هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اروپا، به معرفی بهترین و محبوب ترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی در اروپا می پردازیم. هزینه تحصیل در هر یک از دانشگاه های پزشکی برتر آن ها را نیز برای شما بیان می کنیم.

از جمله بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی عبارت اند از:

  • جمهوری چک

جمهوری چک یکی از مقاصد محبوب تحصیل پزشکی در اروپا است. این کشور در مرکز اروپا قرار دارد و با توجه به زیبایی و جاذبه های گردشگری خود، هر ساله طیف وسعی از گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری چک رتبه و رنک بالایی در رتبه بندی های بین الملل دارند. همچنین، تمامی برنامه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … را برای دانشجویان بین الملل به زبان انگلیسی برگزار می کنند. هزینه تحصیل پزشکی در چک و در دانشگاه های آن نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان تر است و جزء کشورهای ارزان اروپایی برای زندگی نیز به حساب می آید.

نکته مهم درباره دانشگاه های چک برای متقاضیان ایرانی این است که آزمون ورودی دانشگاه های چک، با نظارت مستقیم دانشگاه توسط مجموعه آسپیان در ایران/تهران برگزار می شود. لذا دانشجویان ایرانی این شانس را دارند که با صرف کمترین هزینه و زمان، در آزمون ورودی دانشکده های پزشکی این کشور شرکت کنند.

برای کسب اطلاع از زمان دقیق برگزاری آزمون ورودی دانشگاه های چک برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … با متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. یا اینکه “فرم درخواست مشاوره رایگان” که در سایت قرار گرفته است را پر کنید تا مشاوران ما بتوانند با استفاده از آن با شما تماس بگیرند.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های جمهوری چک

جمهوری چک 6 دانشکده پزشکی معتبر در سطح بین الملل دارد که مدرک ارائه شده از آن ها از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعتبار دارد. 5 عدد از این دانشکده های پزشکی، دانشکده های دانشگاه چارلز هستند که در مناطق مختلف شهر پراگ، شهر هرادتس کرالووه و پلزن جمهوری چک پراکنده شده اند.

یکی از دانشکده های پزشکی نیز از دانشکده های دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک است که در شهر اولوموتس این کشور قرار گرفته است.

هزینه تحصیل به زبان انگلیسی ( تحصیل به زبان چکی در این کشور رایگان است) در این دانشکده های پزشکی جمهوری چک به شرح زیر است:

  • هزینه تحصیل پزشکی عمومی در دانشکده اول دانشگاه چارلز: 17509 یورو در سال
  • شهریه تحصیل پزشکی در دانشکده دوم دانشگاه چارلز: 15175 یورو در سال
  • شهریه دانشکده سوم پزشکی دانشگاه چارلز: 13618 یورو در سال
  • شهریه دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در هرادتس کرالووه: 12062 یورو در سال
  • شهریه دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز در پیلزن: 13618 یورو در سال
  • هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه پالاتسکی: 10500 یورو در سال

در صورتی که قصد تحصیل در هر کدام از دانشکده پزشکی جمهوری چک را دارید؛ می توانید اطلاعات لازم برای اخذ پذیرش در آن ها را از مشاوران ما در مجموعه آسپیان دریافت کنید.

هزینه تحصیل در اروپا

  • انگلستان

انگلستان یکی از بهترین کشورهای اروپایی است که بیشترین تعداد دانشجویان بین الملل را به خود جذب می کند. زیرا در این کشور 38 دانشکده پزشکی رنک بالا در سطح جهان وجود دارد که هر ساله دانشجویان خارجی متعددی را پذیرش می کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های انگلستان بالا و پذیرش در آن ها بسیار رقابتی است. به همین دلیل، به صورت معمول، فقط دانشجویانی که انگیزه و اشتیاق قوی برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و .. در انگلستان را دارند؛ همچنین نتایج تحصیلی آن ها در سطح دبیرستان بسیار عالی است، می توانند در آن ها پذیرش و مشغول به تحصیل شوند.

اغلب دانشکده های پزشکی انگلستان دانشجویان بین الملل را به شرط قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه پذیرش می کنند. از جمله آزمون های ورودی برگزار شده توسط آن ها عبارت اند از:

  • آزمون UKCAT: این آزمون برای آزمایش توانایی های شناختی، نگرش ها، تفکر انتقادی و استدلال منطقی دانشجویان طراحی شده است. هزینه شرکت در آن نیز، در داخل انگلستان 70 پوند و در خارج از این کشور 115 پوند خواهد بود. علاوه بر این، در ایران برگزار نمی شود. به همین دلیل، می تواند باعث افزایش هزینه تحصیل پزشکی دانشجویان علاقه مند به تحصیل در انگلستان شود.
  • آزمون BMAT: این آزمون ورودی دانشکده های پزشکی انگلستان 2 ساعت طول خواهد کشید و در آن استعداد و دانش متقاضیان مورد بررسی قرار می گیرد.
  • آزمون UCAT: در این آزمون، استعدادهای بالینی افراد مورد بررسی قرار می گیرد.

هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان

هزینه تحصیل در دانشگاه های انگلستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بالاتر است. در ادامه شهریه تحصیلی بهترین دانشگاه های این کشور را بیان می کنیم:

  • دانشگاه آکسفورد: 22,879 پوند
  • دانشگاه کمبریج: 52,000 پوند
  • دانشگاه کالج لندن (UCL): 39,363 پوند
  • امپریال کالج لندن: 45,640 پوند
  • دانشگاه ادینبورگ: 27,456 پوند
  • کینگز کالج لندن: 30,266 پوند
  • دانشگاه گلاسکو: 47,900 پوند
  • دانشگاه منچستر: 26,616 پوند
  • دانشگاه نیوکاسل: 33,600 پوند
  • دانشگاه کوئین مری لندن: 39,363 پوند

هزینه زندگی دانشجویان بین الملل در انگلستان نیز متناسب با شهری که در آن تحصیل می کنند، تا حد زیادی متفاوت است. با این حال، شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 800 تا 1300 پوند در ماه برای پوشش محل اقامت، صورتحساب ها، غذا و سایر هزینه های زندگی بپردازید.

هزینه تحصیل رشته پزشکی

  • آلمان

آلمان نیز یکی از کشورهای محبوب اروپایی برای تحصیل در رشته پزشکی به حساب می آید. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی این کشور در تمامی ایالت ها به جز بادن-وورتمبرگ برای شهروندان اتحادیه اروپا رایگان است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا نیز با پرداخت شهریه ای بسیار مقرون به صرفه می توانند در هر یک از دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل کنند.  

با این حال، نکته ای که وجود دارد این است که زبان تدریس در تمامی دانشکده های پزشکی آلمانی است. به همین دلیل، دانشجویان بین الملل برای تحصیل در آن ها باید به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند.

در صورت داشتن تسلط به زبان آلمانی می توانند با پرداخت هزینه تحصیل پزشکی به مبلغ تقریبی 3000 یورو در سال، در یکی از دانشگاه های دولتی این کشور مشغول به تحصیل شوند.

به صورت کلی نیز، هزینه های تحصیل دانشجویان بین الملل برای تحصیل در آلمان، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمون های مهارت زبان آلمانی: 119-229 یورو
  • ویزای دانشجویی آلمان: 60 یورو
  • هزینه سفر هوایی: 724 یورو
  • بیمه سلامت: 80 یورو
  • شهریه تحصیلی: تقریبا 3000 یورو در سال

ایتالیا

ایتالیا یکی دیگر از کشورهای محبوب برای تحصیل در رشته پزشکی است. این کشور تقریبا 13 دانشکده پزشکی دولتی دارد که دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. هزینه تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین الملل در این کشور، تقریبا 2500 الی 20000 یورو در سال است.

به عنوان مثال، هزینه تحصیل در برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا به شرح زیر است:

  • دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل: 20,140 یورو
  • دانشگاه هیومنیتاس: 20000 یورو
  • دانشگاه کاتولیکا دل ساکرو کوره میلان: 16200 یورو
  • سنت کامیلوس دانشگاه بین المللی علوم بهداشتی (UniCamillus): 20000 یورو
  • دانشگاه تورورگاتا رم (Università degli Studi di Roma Tor Vergata): 2500 یورو

پذیرش در دانشگاه های ایتالیا بر اساس نتایج آزمون IMAT انجام می ‌شود. این آزمون  شامل 60 سؤال چند گزینه‌ای (10 سؤال استدلال منطقی، 12 سؤال فرهنگ و دانش عمومی، 18 سؤال زیست‌شناسی، 12 سؤال شیمی، 8 سؤال فیزیک و ریاضی) است.

این آزمون ورودی معمولاً در ماه سپتامبر برگزار می شود و برای شرکت در آن باید به یکی از مراکز مورد تایید IMAT مراجعه کنید. هزینه ثبت نام در آن نیز 130 یورو است.

نکته مهم

مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چارلز، پالاتسکی، ماساریک و … کشور چک است. هر ساله نیز با نظارت مستقیم دانشگاه های این کشور، آزمون های ورودی آن ها را در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که از بین کشورهای مختلف اروپایی، جمهوری چک را برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … انتخاب کرده اید؛ با مشاوران ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم برای تحصیل در چک را دریافت کنید.

علاوه بر این، می توانید “فرم درخواست مشاوره رایگان” که در سایت قرار داده شده است را تکمیل و ارسال کنید تا مشاوران ما در مجموعه اسپیان با شما تماس بگیرند.

  • سوئد

سوئد یکی دیگر از کشورهای محبوب برای تحصیل در رشته پزشکی به حساب می آید. به صورت معمول، هزینه تحصیل پزشکی در این کشور، برای دانشجویان بین الملل بالا است. با این حال، سوئد با توجه به زیرساخت های آموزشی بسیار قوی خود هر ساله دانشجویان خارجی زیادی را به سمت خود جذب می کند.

این کشور دانشگاه های معتبر و رنک بالای متعددی برای تحصیل در رشته پزشکی دارد. اما به صورت معمول، زبان تدریس در اکثریت آن ها فرانسه است. لذا برای تحصیل در آن ها باید به زبان فرانسه تسلط داشت.

در اینجا برخی از محبوب ترین دانشکده های پزشکی را بیان می کنیم که دوره های خود را به زبان انگلیسی برگزار می کنند. از این دانشکده های پزشکی سوئد عبارت اند از:

  • موسسه کارولینسکا
  • دانشکده پزشکی دانشگاه اوپسالا
  • دانشکده پزشکی دانشگاه لوند
  • دانشگاه گوتنبرگ – موسسه پزشکی آکادمی Sahlgrenska
  • دانشکده پزشکی دانشگاه اومئو
  • دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه لینشوپینگ
  • دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اوربرو

 به صورت معمول، هزینه و شهریه تحصیلی در این دانشگاه ها برای دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است. اما دانشجویان بین الملل متناسب با دانشگاه انتخابی خود باید شهریه و هزینه تحصیل پزشکی به مبلغ  7500 تا 25500 یورو در هر سال را به دانشگاه پرداخت کنند.

علاوه بر این، دانشجویان بین الملل باید هزینه درخواست و ثبت نام در دانشگاه را نیز پرداخت کنند که تقریبا 90 یورو است. البته این مبلغ متناسب با دانشگاه پزشکی انتخابی برای تحصیل پزشکی در سوئد، متفاوت باشد.

در کنار آن، دانشجویان علاقه مند به تحصیل پزشکی در سوئد، باید به هزینه زندگی در این کشور را نیز توجه داشته باشند. زیرا هزینه های زندگی برای دانشجویان در سوئد از میانگین اروپا بیشتر است. دانشجویان برای زندگی در این کشور باید 700 تا 1200 یورو در ماه بودجه داشته باشند.

ایرلند

ایرلند به عنوان تنها کشور انگلیسی زبان در اتحادیه اروپا، مدت هاست که به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین الملل تبدیل شده است. دانشگاه های این کشور به واسطه ارائه آموزش پزشکی باکیفیت در سطح جهان به شهرت رسیده اند. استانداردهای این دانشگاه در سطح بین المللی بسیار مورد تحسین قرار می گیرد.

علاوه بر این، درست است که هزینه تحصیل پزشکی در ایرلند در مقایسه با سایر مناطق تحصیلی محبوب مانند جمهوری چک و …بالاتر خواهد بود. اما به صورت قابل توجهی کمتر از انگلستان است. همین امر باعث شده تا بسیاری از دانشجویان بین الملل علاقه مند به تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان، این کشور را برای تحصیل پزشکی در اروپا انتخاب کنند.

شهریه تحصیلی در بهترین دانشگاه های ایرلند به شرح زیر است:

  • کالج ترینیتی دوبلین: 49500 یورو
  • کالج سلطنتی جراحان، ایرلند: 57135 یورو
  • کالج دانشگاه کورک: 46000 یورو
  • دانشگاه کالج دوبلین: 54630 یورو
  • دانشگاه ملی ایرلند گالوی: 50135 یورو
  • دانشگاه لیمریک: 51846 یورو

لیتوانی

کشور لیتوانی یکی دیگر از کشورهایی است که به دلیل هزینه تحصیل پزشکی ارزان و مقرون به صرفه مورد توجه دانشجویان بین الملل قرار می گیرد. این کشور 2 دانشگاه معتبر در سطح جهان دارد که برنامه های خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. نام این دو دانشگاه پزشکی لیتوانی در لیست 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. مدرک ارائه شده از آن نیز در سطح جهان اعتبار دارد. علاوه بر این از نظر وزارت بهداشت ایران نیز معتبر است.

دو دانشگاه معتبر لیتوانی و هزینه تحصیل پزشکی در آن ها به شرح زیر است:

  • دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی: 12500 یورو در سال
  • دانشگاه ویلنیوس: 11000 یورو در سال

مجارستان

مجارستان یکی از کشورهای نوظهور برای تحصیل در رشته های پزشکی در خارج از کشور به حساب می آید که اخیرا مورد توجه دانشجویان بین الملل قرار گرفته است. از دلایل جذب دانشجویان بین الملل به تحصیل پزشکی در این کشور، باید به پایین بودن هزینه تحصیل پزشکی ؛همچنین پایین بودن هزینه زندگی دانشجویان بین الملل در مجارستان اشاره کرد.

زیرا هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. هزینه زندگی دانشجویان بین الملل در این کشور نیز تقریبا 750 یورو در ماه خواهد بود. البته در صورتی که قصد تحصیل در بوداپست را داشته باشید، ممکن است هزینه های زندگی در مقایسه با سایر شهرهای مجارستان بالاتر باشد.

علاوه بر پایین بودن هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان، ارائه آموزش پزشکی با بالاترین کیفیت و مطابق با استاندارهای اروپایی، دلیل دیگری است که باعث جذب دانشجویان خارجی به مجارستان می شود. کشور مجارستان، برنامه ‌های پزشکی، فارماکولوژی و دندانپزشکی را در 4 دانشگاه خود به زبان انگلیسی تدریس می‌ کند. این 4 دانشگاه مطابق با رتبه بندی های موسسه QS جزء 500 دانشگاه برتر جهان هستند. مدرک ارائه شده از آن ها نیز توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده به رسمیت شناخته می شود. علاوه بر این از نظر وزارت بهداشت ایران نیز اعتبار دارد.

از دانشگاه های پزشکی مجارستان و هزینه تحصیل پزشکی در آن ها عبارت اند از:

  • دانشگاه پکس: 17094 یورو در سال
  • دانشگاه دبرسن: 17247 یورو در سال
  • دانشگاه سگد: 15200 یورو در سال
  • دانشگاه سملویس: 18573 یورو در سال

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه آسپیان 8 کشور محبوب برای تحصیل در رشته پزشکی؛ همچنین هزینه تحصیل پزشکی در آن ها را برای شما بیان کردیم. کشورها و دانشگاه های معرفی شده در این مقاله، به دلایلی چون بالا بودن رتبه و رنک دانشگاه، کیفیت آموزش پزشکی، ارائه مدرک معتبر در سطح بین الملل یا مقرون به صرفه بودن هزینه زندگی و تحصیل در آن ها، مورد توجه دانشجویان قرار گرفته اند.

شما نیز مطابق با سلیقه و بودجه خود، می توانید یکی از آن ها را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب کنید.

با این حال، ما در مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک، به شما توصیه می کنیم؛ یکی از 5 دانشکده پزشکی دانشگاه های چارلز یا دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک را برای تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … انتخاب کنید. زیرا:

  • هزینه تحصیل پزشکی در این دو دانشگاه چک مقرون به صرفه و ارزان است.
  • کشور چک جزء کشورهای ارزان برای زندگی دانشجویان بین الملل به حساب می آید.
  • مدرک ارائه شده در تمامی کشورهای دنیا و وزارت علوم و بهداشت ایران اعتبار دارد.

از همه مهمتر، آزمون های ورودی دانشگاه چارلز و پالاتسکی جمهوری چک، توسط مجموعه آسپیان در ایران برگزار می شود. لذا شما بدون صرف هزینه و زمان اضافه برای سفر به جمهوری چک (به منظور شرکت در آزمون ورودی دانشگاه) می توانید در آزمون ورودی دانشکده های پزشکی دانشگاه چارلز و پالاتسکی شرکت کنید.

همچنین با پشتیبانی متخصصان ما در مجموعه آسپیان خیلی سریع تر و راحت تر در دانشگاه پذیرش شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *