هر آنچه باید درباره فرهنگ مردم جمهوری چک بدانید.

هر آنچه باید درباره فرهنگ مردم جمهوری چک بدانید.

تصمیم دارید برای کار یا تحصیل به جمهوری چک بروید و اطلاعات کمی در مورد فرهنگ مردم جمهوری چک دارید؟؛ کشور چک ممکن است در صدر لیست برخی از افراد برای تحصیل و زندگی در یک کشور خارجی، قرار نگیرد. اما افرادی که آشنایی کمی با این کشور دارند، از آن به عنوان یک جواهر پنهان در قلب اروپا یاد می کنند.

زیرا جمهوری چک، یکی از کشورهای رو به رشد اروپای مرکزی است که چندین دانشگاه معتبر در سطح جهانی دارد. وضعیت اشتغال و سطح رفاه زندگی در این کشور بسیار مناسب است؛ علاوه بر این زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی متعدد آن هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

در صورتی که شما نیز قصد زندگی یا کار و تحصیل در جمهوری چک را دارید؛ با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا اطلاعات جالبی در مورد ویژگی های فرهنگی کشور چک و مردم آن را در اختیار شما قرار دهیم.

خوانواده در فرهنگ مردم جمهوری چک

 در فرهنگ جمهوری چک، خانواده ‌ها بسیار صمیمی هستند و با یک دیگر رفت و آمد زیادی دارند. تعداد فرزندان در هر خانواده به ندرت بیشتر از 2 تا است. اکثریت خانواده ها نیز همراه با پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها در یک خانه زندگی می کنند.

در شهرهای کوچک چک، بیشتر مردم در آپارتمان ها زندگی می کنند. با این حال تمامی آن ها در آخر هفته، برای گشت و گذار به کلبه های روستایی خود می روند. علاوه بر این زندگی کردن در یک خانه کوچک یا یک باغ در خارج از شهر، و رفتن به شهر فقط برای کار، تحصیل و … به صورت فزاینده‌ای در فرهنگ مردم جمهوری چک رایج است.

سبک و ساختار خانواده سنتی چک، که در آن، پدر تنها مسئول کسب درآمد در خانواده بود؛ مادر نیز وظیفه داشت از فرزندان و خانواده مراقبت کند، در چند سال اخیر به شدت تغییر کرده است. به این صورت که والدین، هر دو در تصمیم گیری های مهم زندگی نظیر کسب درآمد، تربیت فرزند و … مشارکت می ‌کنند. در صورت نیاز، نظر فرزندان خود را نیز جویا می شوند. 

فرهنگ مردم کشور چک

نوجوانان در فرهنگ مردم جمهوری چک

نوجوانان چک در برخورد اول کمی خجالتی به نظر می رسند. اما بعد از مدتی آشنایی و صحبت، بسیار دوستانه و مشتاق برخورد می کنند. تعداد گروه دوستانه جوانان چکی کم جمعیت است و شامل یک گروه کوچک از همکلاسی ها می شود که با یک دیگر صحبت می کنند.

آن ها به صورت معمول اوقات فراغت خود در خارج از منزل را با پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا در تابستان یا اسکی در زمستان طی می کنند. همچنین به بازدید از مکان های تاریخی، تئاتر و گالری های هنری علاقه بسیار زیادی دارند. در کنار آن نیز در رویدادهای فرهنگی، فعالیت های بعد از مدرسه از جمله ورزش، نمایش و علوم کامپیوتر شرکت می کنند.

به صورت معمول نوجوانان چکی اجازه بیرون ماندن بعد از ساعت 8 شب را ندارند و اغلب تا ساعت 6 بعد از ظهر به خانه برمی گردند.

سبک های ارتباطی در فرهنگ مردم جمهوری چک

سبک های ارتباطی در فرهنگ مردم جمهوری چک

مردم چک در برخورد اول با افراد غریبه، کمی سرد و خشک برخورد می کنند. با این حال بعد از آشنایی، رفتاری بسیار گرم و صمیمی دارند. در فرهنگ این کشور، مردم خیلی سریع و راحت احساسات و افکار خود را با دیگران به ویژه دوستان صمیمی در میان می گذارند.

به صورت کلی مردم چک احساسات خود را خیلی راحت بروز می دهند. علاوه بر این مردمی بسیار متواضع هستند. به نحوی که صحبت کردن درباره موفقیت های شخصی، برای آن ها بسیار سخت است. از طرف دیگر از برگزاری جشن های مختلف به مناسبت موفقیت دوستان، آشنایان و نزدیکان خود، بسیار لذت می برند.

 علاوه بر این در فرهنگ مردم جمهوری چک تواضع و فروتنی رفتاری و گفتاری در ارتباط مستقیم، بسیار ارزشمند است. به همین دلیل در برخورد با یک دیگر در موقعیت های مختلف چون مغازه های کوچک، آسانسور یا کوپه قطار با غریبه ها، سلام و خداحافظی می کنند.

به عنوان مثال، هنگام ورود یا خروج از مغازه، مودبانه است که به ترتیب Dobrý den (روز بخیر) یا Na shledanou (خداحافظ) بگویید. نکته دیگری نیز که در فرهنگ چک وجود دارد این است که: مردم چک معمولا قبل از ورود به خانه، کفش های خود را در می آورند!.

همچنین در برخورد با افراد مختلف، از دو نوع احوالپرسی رسمی و غیر رسمی استفاده می کنند. به عنوان مثال استفاده از سلام غیر رسمی (Ahoj/Čau) به دوستان و اعضای خانواده اختصاص دارد. اما به صورت رسمی از کلماتی نظیر Dobré ráno/Dobrý den/Dobrý večer (صبح بخیر/ بعد از ظهر به خیر/عصر به خیر) برای سلام و احوال پرسی با غریبه ها، معلمان و سایر مقامات استفاده می کنند.

غذا و نوشیدنی در فرهنگ مردم جمهوری چک

غذا و نوشیدنی در فرهنگ مردم جمهوری چک

یک نکته جالب در مورد کشور چک، این است که این کشور غذای ملی ندارد. با این حال شما می توانید تعداد متنوعی از غذاهای خوشمزه و خوش طعم را در چک امتحان کنید؛ غذاهایی که دستور پخت آن ها، ترکیبی از غذاهای آلمانی، مجارستانی و لهستانی است.

به صورت کلی، غذاهای چکی نسبتاً سنگین هستند و از محبوب ترین آن ها می توان به پیراشکی ها، غذاهای گوشتی، سیب زمینی و برنج اشاره کرد. اکثریت غذاها نیز در کنار سس غلیظ و سبزیجات یا کلم ترش سرو می شوند. دانه های زیره، بیکن و نمک زیاد نیز رایج ترین طعم دهنده هایی هستند که در تمامی غذاهای چک مورد استفاده قرار می گیرند.

محبوب ترین نوشیدنی مردم چک نیز آبجو است و چک ها بیشترین سرانه مصرف آبجو را در دنیا دارند.

سنت های جالب در فرهنگ مردم جمهوری چک

در فرهنگ چک، سنت های بسیار قدیمی و جذابی وجود دارد که تا به حال نیز حفظ شده اند. به عنوان مثال، در طول عید پاک، زنان چک می توانند انتظار داشته باشند که با شلاق بید به پشت سرشان بکوبند. مردان نیز می توانند انتظار داشته باشند که روی آن ها آب سرد بریزند. همه این ها بخشی از آیین های باروری در عید پاک است که چک ها هنوز به شدت به آن ها اعتقاد دارند.

علاوه بر این، پختن نوعی غذای چک به نام slivovice  در خانه، بخش بسیار دوست‌ داشتنی از اقدامات عید پاک است.

علاوه بر این مردم چک عاشق موسیقی هستند. جشنواره های موسیقی متعددی نیز در طول سال، مطابق با سنت های عامیانه چک برگزار می شود. 

چیدن قارچ بخش مهمی از فرهنگ مردم جمهوری چک

 شاید باور نکردنی به نظر برسد، اما یک خانواده متوسط چک در واقع هر سال حدود 17.6 پوند (8 کیلوگرم) قارچ می چیند.

زمانی که به پارک‌ های ملی و جنگل‌ های چک می روید؛ ممکن است، چند نفر از مردم محلی را ببینید که در حال چیدن قارچ هستند. این کار آن ها کاملا قانونی است و دولت چک هیچ گونه مالیاتی بابت این کار از مردم دریافت نمی کند.

قارچ ها نقش مهمی در غذاهای چک ایفا می کنند. به عنوان مثال برای پختن یکی از غذاهای اصلی چک به نام  smaženice و سایر غذاهای اصلی مانند خورش ها و سوپ ها از قارچ استفاده می شود.

 اغلب مردم چک دوست دارند یک روز یا بیشتر پس از بارندگی، به چیدن قارچ بروند. قارچ‌هایی مانند Porchini، Boletus Edulis و Hribek نیز از محبوب‌ ترین قارچ ‌هایی هستند که در جمهوری چک چیده می ‌شوند، زیرا پیدا کردن آن‌ ها راحت‌ تر است.

فرهنگ مردم کشور جمهوری چک

تعداد بالای مهاجران در جمهوری چک

حضور تعداد بالایی از مهاجران، یکی از مسائلی که در فرهنگ مردم جمهوری چک بسیار تأثیرگذار بوده است. زیرا در حال حاضر بیش از نیم میلیون خارجی در کشور چک زندگی می کنند که اغلب آن ها به کار یا تحصیل در چک مشغول هستند. به همین دلیل شما با حضور در این کشور می توانید دوستانی از سراسر جهان داشته باشید.

چک ها در طول تابستان تمایل زیادی به پیاده روی، دوچرخه سواری و کایاک سواری دارند. علاوه بر این شما می توانید در پاییز به چیدن قارچ های وحشی بپردازید. زمستان نیز به اسکی و اسنوبورد بروید و همه این فعالیت ها را با قیمتی بسیار ارزان تر از آنچه احتمالاً به آن عادت کرده اید، انجام دهید.

مراقب باشید چک ها را “چکسلواکی” صدا نکنید.

از دیگر مسائلی که در هنگام آشنایی با فرهنگ مردم جمهوری چک باید به آن ها توجه کنید، تفاوت چک ها و اسلواکی ها است. اگرچه چک ها و اسلواکی ها خود را “برادر” می دانند؛ اما ویژگی های فرهنگی و اخلاقی آن ها کاملاً متفاوت است. به طور کلیشه ‌ای، چک‌ ها بسیار خونسردتر و آرام‌ تر از اسلواکی ‌ها به نظر می ‌رسند که شهرت زیادی دارند.

هنگامی که چکسلواکی در سال 1990 از هم پاشید، اکثر مردم در واقع نمی خواستند از هم جدا شوند، اما سیاستمداران آن زمان تصمیم گرفتند چیزی را که “طلاق مخملی” نامیده می شود، انجام دهند. این نام به دلیل ماهیت آرام و مسالمت آمیز این جدایی انتخاب شده است؛ زیرا انقلاب مخملی، یک امر صلح آمیز بود که بدون خونریزی اتفاق افتاد. همچنین به رویدادی اشاره دارد که کمونیسم را سرنگون کرد.

جمع بندی

 کشور چک یکی از کشورهای مهاجرپذیر دنیا به حساب می آید. مردم این کشور بسیار خون گرم و مهربان هستند و برخورد بسیار مناسبی با مهاجران دارد. در صورتی که تصمیم گرفته اید در جمهوری چک تحصیل کنید؛ مشاوران ما در مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های این کشور، آماده راهنمایی و پاسخگویی به تماس های شما عزیزان است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *