زندگی در جمهوری چک

همه چیز درباره زندگی در جمهوری چک ( مزایا، شرایط و هزینه ها )

در صورتی که به دنبال تحصیل یا زندگی در جمهوری چک هستید؛ قبل از مهاجرت بهتر است اطلاعات کاملی درباره این کشور کسب کنید. زیرا این مسئله می تواند در راحتی شما بعد از مهاجرت به جمهوری چک نقش بسیار موثری داشته باشد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله از مجموعه آسپیان، سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره کشور چک، فرهنگ مردم آن، شرایط زندگی، کار، تحصیل، سفر، گردش و … در جمهوری چک را به شما ارائه دهیم.

در نظر داشته باشید که مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران فعالیت می کند. دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه های معتبر چک چون دانشگاه چارلز، پالاتسکی و … را در ایران برگزار می کند. به همین دلیل، در صورتی که بخواهید برای اخذ پذیرش دانشگاه های چک، در این آزمون ها شرکت کنید؛ نیازی به صرف وقت و زمان اضافه برای سفر به جمهوری چک نخواهید داشت.

لذا در صورتی که جمهوری چک را برای تحصیل انتخاب کرده اید؛ خوشحال می شویم با مشاوران و متخصصان مجموعه آسپیان تماس بگیرید و تمامی اطلاعات لازم را دریافت کنید. علاوه بر این، می توانید “فرم درخواست مشاوره رایگان” قرار گرفته در سایت را پر کنید تا مشاوران مجموعه آسپیان با شما تماس بگیرند.   

زندگی در چک

دلایل اصلی مهاجران برای زندگی در جمهوری چک

دلایل زیادی وجود دارد که مهاجران زیادی از سراسر جهان، جمهوری چک را برای زندگی کردن انتخاب می کنند. اصلی ترین این دلایل را می توان در تاریخ و فرهنگ غنی جمهوری چک، اقتصاد پوپا و شرایط مناسب کاری؛ همچنین داشتن دانشگاه ها و مراکز آموزشی معتبر خلاصه کرد.

این کشور از مناطق گردشگری زیادی برخوردار است و جزء کشورهای مدرن اروپایی به حساب می آید. از اقتصادی پویا و رو به رشد نیز برخوردار است. هر ساله نیز سرمایه گذاران و شرکت های بین المللی متعددی را به سمت خود جذب می کند. علاوه بر این، دریافت ویزای کاری و تحصیلی برای مهاجرت به این کشور شرایط بسیار ساده ای دارد.

به همین دلیل، جای هیچ گونه تعجبی نیست که چرا نیم میلیون مهاجر این کشور، زندگی در جمهوری چک را انتخاب کرده اند.

علاوه بر این، وجود دانشگاه هایی چون دانشگاه چارلز، پالاتسکی و ماساریک در جمهوری چک که در سطح جهان از اعتبار و رنک بالایی برخوردار هستند؛ باعث شده تا دانشجویان زیادی در سراسر دنیا این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اکثر این دانشجویان نیز، با توجه به شرایط مناسب زندگی در جمهوری چک ،بعد از فارغ التحصیلی در این کشور مشغول به کار می شوند و زندگی می کنند.

در صورت داشتن هر گونه سوال، درباره شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های جمهوری چک با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

آب و هوای جمهوری چک

آب و هوا می تواند نقش موثری در تصمیم گیری افراد برای انتخاب زندگی در جمهوری چک یا هر کشور دیگری داشته باشد. موقعیت جغرافیایی جمهوری چک به نحوی است که مناطق مختلف آن، شرایط آب و هوایی مختلفی دارند. آب و هوای شهر پراگ جمهوری چک (پایتخت چک) معتدل اقیانوسی است که تابستان های آن، معتدل و زمستان هایی سرد دارد.

به صورت کلی نیز، آب و هوای تمامی مناطق جمهوری چک، در فصل تابستان گرم است. در اکثر بعد از ظهرها نیز بارندگی های مکرر دارد. از طرف دیگر، فصل زمستان در جمهوری چک سرد و برفی خواهد بود.

میانگین بارندگی سالانه در این کشور از 381 میلی متر (15 اینچ) تا 508 میلی متر (20 اینچ) متغیر است. وجود رشته کوهای اطراف کشور چک نیز به شدت بر آب و هوای این کشور؛ همچنین عرض های جغرافیایی معتدل تأثیر می گذارد.

شرایط تهیه مسکن برای زندگی در جمهوری چک

هزینه تهیه مسکن برای اقامت در جمهوری چک، در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار ارزان تر است. این مسئله می تواند برای مهاجران بسیار خوشحال کننده باشد. زیرا جمهوری چک یکی از کشورهای مدرن و زیبای اروپایی به حساب می آید. از سیستم آموزشی و پزشکی؛ همچنین امنیت بالایی نیز برخوردار است. هزینه پایین مسکن نیز باعث می شود تا با خیال راحت به زندگی در جمهوری چک بپردازند.

به صورت معمول، مهاجران در جمهوری چک بیشتر تمایل دارند یک ملک را اجاره کنند تا آن را بخرند. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که معمولا شهروندان غیر اتحادیه اروپا بدون داشتن مجوز اقامت در جمهوری چک، نمی توانند یک ملک در این کشور بخرند.

قیمت اجاره ملک؛ مانند خرید آن متناسب با منطقه و شهری که برای زندگی در جمهوری چک انتخاب می کنید؛ متفاوت است. با این حال، پیدا کردن یک خانه متناسب با هر نوع بودجه ای چه در مرکز چه در حومه شهر بسیار راحت خواهد بود.

البته بهترین گزینه برای اقامت مهاجران در جمهوری چک، آپارتمان های خصوصی است که در زبان چکی به صورت مخفف OV نامیده می شوند. این آپارتمان ها از تمامی امکانات رفاهی مدرن برای زندگی در چک برخوردار هستند. قیمت آن ها نیز متناسب با منطقه ای که در آن قرار دارند، به صورت قابل توجهی متفاوت است.

برای پیدا کردن خانه یا آپارتمان در چک نیز می توانید به آگهی ها، سایت های املاک چک، روزنامه های محلی و … مراجعه کنید. بهترین گزینه نیز مراجعه به یک مشاور املاکی در چک است که پیدا کردن یک مسکن مناسب را خیلی راحت می کند. با این حال، معمولا به دلیل دریافت پورسانت کمی هزینه ها را بالا می برد.

زندگی در کشور زیبای چک

بهترین شهرها برای اقامت و زندگی در جمهوری چک

جمهوری چک شهرهای مهم و محبوب زیادی دارد که هر ساله مهاجران به قصد تحصیل در جمهوری چک، کار یا گذراندن دوران بازنشتگی و … زندگی در آن ها را انتخاب می کنند. از جمله مهمترین این شهرها عبارت اند از:

  • شهر پراگ (Prague)

شهر پراگ بزرگ ترین شهر و پایتخت جمهوری چک است و اکثر مهاجران آن را برای زندگی در چک انتخاب می کنند. زیرا مقر اروپایی بسیاری از شرکت‌ های بین ‌المللی و مرکز صنعت گردشگری جمهوری چک است. همین امر باعث شده تا فرصت های کاری بی شماری برای مهاجران در این شهر وجود داشته باشد.

علاوه بر این، دانشگاه چارلز جمهوری چک نیز در شهر پراگ قرار دارد. این دانشگاه بزرگ ترین و معتبرترین دانشگاه چک است. هر ساله نیز دانشجویان بین الملل متعددی را برای تحصیل در شهر پراگ به خود می کشاند. مجموعه آسپیان نیز به عنوان تنها نماینده رسمی این دانشگاه در ایران، زمینه جذب و پذیرش  دانشجویان ایرانی متعددی را در دانشگاه چارلز فراهم می کند.

لذا در صورتی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید، می توانید اطلاعات لازم را از مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان دریافت کنید.

اجاره یک اتاق در یک آپارتمان مشترک شهر پراگ برای زندگی در جمهوری چک ،متناسب با موقعیت مکانی آن، تقریبا حدود 7000 تا 12000 CZK در ماه (280 تا 470 یورو) است. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه نیز متناسب با موقعیت مکانی آن در شهر پراگ، حدودا 15000 تا 25000 کرون چک در ماه (600 تا 1000 یورو) خواهد بود.

  • شهر برنو (Brno)

برنو دومین شهر مهم و بزرگ جمهوری چک است و 377000 نفر جمعیت دارد. این شهر یک شهر دانشجویی به حساب می آید و سومین دانشگاه معتبر جمهوری چک، یعنی دانشگاه ماساریک را درون خود جای داده است. به همین دلیل هر ساله دانشجویان بین الملل زیادی به قصد تحصیل در شهر برنو، زندگی در جمهوری چک را انتخاب می کنند.

در این شهر، مشاغل بسیار متنوعی برای جوانان وجود دارد که عمدتا در زمینه فناوری اطلاعات هستند. علاوه بر این، درون این شهر بزرگ و زیبا، کافه ها و نمایشگاه های صنایع دستی متنوعی وجود دارد که جوانان می توانند اوقات فراغت خود را در آن ها سپری کنند.

در زمان زندگی در جمهوری چک برای اقامت در شهر برنو، باید تقریبا 7000 تا 10000 CZK در ماه (280 تا 400 یورو) برای اجاره یک اتاق در یک آپارتمان مشترک پرداخت کنید. هزینه اجاره یک آپارتمان 1 خوابه نیز، متناسب با موقعیت مکانی آن حدود 10،000 تا 15،000 CZK در ماه (400 تا 600 یورو) خواهد بود.

  • شهر اولوموتس (Olomouc)

شهر اولوموتس جمهوری چک نیز از دیگر شهرهای این کشور است که مهاجران زیادی، آن را برای زندگی در جمهوری چک انتخاب می کنند. این شهر از لحاظ زیبایی و معماری و داشتن آثار تاریخی، مانند شهر پراگ است. به عنوان مثال ستون های تثلیث مقدس که در مرکز شهر اولوموتس قرار دارند؛ در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. علاوه بر این، در شهر اولومتس کافه ها، پارک ها، مسیرهای دوچرخه سواری نظیر مسیر دوچرخه سواری در منطقه کوهستانی در کوه Jeseník  وجود دارد که می توان برای گردش های روزانه از آن ها دیدن کرد.

هزینه زندگی در شهر اولوموتس در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ چک بسیار کمتر است. دومین دانشگاه معتبر جمهوری چک یعنی دانشگاه پالاتسکی نیز در این شهر قرار دارد. این عوامل باعث شده تا دانشجویان بین الملل زیادی، شهر اولوموتس را برای تحصیل و زندگی در جمهوری چک انتخاب کنند.

مجموعه آسپیان نیز به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، هر ساله زمینه پذیرش دانشجویان ایرانی زیادی را در دانشگاه پالاتسکی شهر اولومتس فراهم می کند. لذا در صورتی که تمایل به تحصیل در دانشگاه پالاتسکی به ویژه در تاپ ترین رشته های تحصیلی این دانشگاه نظیر پزشکی، دندانپزشکی و … را دارید با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. سپس با دریافت مشاوره رایگان، اطلاعات لازم برای پذیرش در دانشگاه را به دست آورید.  

شبکه سازی در زمان زندگی در جمهوری چک

پس از ورود به جمهوری چک، راه های زیادی برای گسترش دایره اجتماعی و حرفه ای خود در چک خواهید داشت. اگر چه ممکن است این مسئله در ابتدا کمی دلهره آور به نظر برسد؛ اما تعامل با افراد محلی اولین راه اصلی برای ایجاد رابطه با افراد و شبکه سازی در زمان زندگی در جمهوری چک است.

این واقعیت وجود دارد که به صورت معمول، مردم چک مانند بسیاری از کشورهای اروپای شرقی، در ابتدا، کمی سرد برخورد می کنند. با این حال، معمولا به ملاقات کردن افراد جدید علاقه مند هستند. علاوه بر این، خیلی خوشحال می شوند که فرصتی برای صحبت به زبان انگلیسی با مهاجران داشته باشند تا زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم در زمان زندگی در جمهوری چک ،هرگز از گفتگو با یک غریبه به صورت تصادفی (به عنوان مثال در کافه محلی) غافل نشوید. زیرا این مسئله می تواند کمک بسیار زیادی برای هر چه بیشتر عادت کردن شما به زندگی در چک داشته باشد و بخشی از مشکلات زندگی در یک کشور دیگر را حل کند.

با این حال، در صورتی که نسبت به صحبت کردن با مردم محلی احساس راحتی ندارید؛ می توانید به انجمن ها و گروه های آنلاین بپیوندید که به همان اندازه کارآمد هستند و نقش موثری در گسترش ارتباطات شما خواهند داشت.

لیست بی پایانی از جوامع و گروه های آنلاین وجود دارد که برای گسترش ارتباطات خود در زمان زندگی در جمهوری چک می توانید از آن ها استفاده کنید. از رایج ترین این گروه ها می توان گروه Eventbrite یا Meetup را نام برد. علاوه بر این، گروه های زیادی در فیسبوک نظیر “گروه های تبادل زبان” وجود دارد که مهاجران چک می توانند از آن ها استفاده کنند.

زندگی در قلب اروپا

واحد پول و هزینه زندگی در جمهوری چک

همان طور که احتمالا تا به حال متوجه شده اید، جمهوری چک با این حال که بخشی از اتحادیه اروپا به حساب می آید؛ از واحد پول خود یعنی کرون چک (CZK) استفاه می کند. به صورت معمول نیز مهاجران می توانند از یورو برای پرداخت هزینه هایی چون شهریه دانشگاه استفاده کنند. علاوه بر این، در برخی مواقع می توان با استفاده از یورو، هزینه هتل یا اجاره ملک در این کشور را پرداخت کرد.

اما برای پرداخت سایر هزینه های زندگی در جمهوری چک نظیر خرید کردن مواد غذایی، لباس و … باید از کرون چک استفاده کرد.

 به صورت معمول، هزینه تهیه مسکن، آموزش و انجام برخی از فعالیت های تفریحی در چک گران تر و بالاتر از هزینه خرید مواد غذایی، الکل و … است. با این حال، به صورت کلی، هزینه های زندگی در گران ترین شهر چک (شهر پراگ) در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی بسیار ارزان تر خواهد بود. 

میانگین حقوق برای زندگی در جمهوری چک 32.000 الی 35.000 کرون چک (1250 یورو الی 1380 یورو) در ماه است. این میزان حقوق مناسب، در کنار هزینه پایین زندگی در چک باعث شده تا این کشور، محبوب ترین مقصد برای مهاجران و دانشجویان از سراسر جهان باشد.

هزینه خرید مواد غذایی
1 کیلوگرم پرتقال1.50 یورو
تخم مرغ 12 عدد1.61 یورو
1 کیلوگرم سیب زمینی0.77 یورو
هزینه کافه و رستوران
آبجو وارداتی (0.5 لیتر)1.38 یورو
وعده غذایی 2نفره در رستوران27.61 یورو
کاپوچینو1.96 یورو
هزینه های مربوط به تفریح و ورزش
عضویت در ورزشگاه31.62 یورو
بلیط سینما7.10 یورو
اجاره زمین تنیس (1 ساعت در آخر هفته)11.18 یورو
هزینه استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی
بلیط اتوبوس0.95 یورو
تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی)1.10 یورو
1 گالن بنزین7.12 یورو

استفاده از سیستم حمل و نقل در زمان زندگی در جمهوری چک

جمهوری چک از سیستم حمل و نقل عمومی بسیار پیشرفته و توسعه یافته ای برخوردار است. با این حال شهر پراگ تنها شهر این کشور به حساب می آید که مترو دارد که تردد در شهر را بسیار آسان می کند. در کنار آن نیز به سیستم حمل و نقل تراموا ، واگن برقی و اتوبوس نیز مجهز شده است.

علاوه بر این، یکی از مزیت های مهم کشور چک این است که در مرکز اروپا قرار دارد و محصور در خشکی است. همین امر باعث شده تا در زمان زندگی در جمهوری چک ،سفر از این کشور به هر نقطه از اروپای شرقی بسیار ساده و ارزان باشد. به عنوان مثال، سفر با یک اتوبوس از پراگ به برنو فقط 7 یورو برای شما هزینه خواهد داشت. هزینه سفر با اتوبوس به برلین نیز حدود 15 یورو است.

در صورتی که به دنبال یک روش سریع تر برای سفر کردن باشید نیز می توانید از قطار استفاده کنید. برای سفر کردن با قطار از شهر برلین تا پراگ، باید 30 یورو بابت تهیه بلیط بپردازید. در مقابل سفر با اتوبوس نیز، زمان مسافرت شما از 10 ساعت به 4 ساعت کاهش پیدا می کند.

آخرین گزینه برای افرادی که زندگی در جمهوری چک را انتخاب می کنند و می خواهند خیلی سریع و سبک به مسافرت بروند؛ پرواز است. خوشبختانه، اروپا بلیط خطوط هوایی زیادی را به همراه تخفیف، برای سفر از جایی به مکان دیگر ارائه می دهد. جمهوری چک نیز، چندین فرودگاه بین المللی دارد که بزرگ ترین آن ها فرودگاه واسلاو هاول (Václav Havel Airport ) در نزدیکی پراگ است. علاوه بر این، جمهوری چک چندین فرودگاه بین المللی دیگر نیز در شهرهای برنو، ، کارلووی واری و مونوف (نزدیک استراوا) دارد.

مکان های گردشگری و تفریحی در جمهوری چک

جمهوری چک، کشوری بزرگ با مناظر طبیعی و آثار تاریخی بسیار متفاوت؛ همچنین بیش از 2000 قلعه است. به نحوی که با زندگی در جمهوری چک همیشه مکانی تازه برای گشت و گذار خواهید داشت. از قلعه ها و دهکده های زیبا و دیدنی گرفته تا کارخانه های تولید شراب و هر جایی که دوست داشته باشید برای گشت و گذار به آنجا بروید. به عنوان مثال از پرطرفدارترین نقاط گردشگری شهر چک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلعه پراگ
  • پل چارلز
  • میدان Wenceslas
  • کلمنتینوم
  • میدان شهر قدیمی و ساعت نجومی

علاوه بر این، در این کشور کنسرت ها و فستیوال های موسیقی جاز، معاصر و کلاسیک متعددی برگزار می شود که در زمان زندگی در جمهوری چک می توان در آن ها شرکت کرد. به عنوان مثال، جشنواره بین المللی موسیقی بهار شهر پراگ یکی از هیجان انگیزترین رویدادهای فرهنگی جمهوری چک محسوب می شود که در زمان زندگی در چک می توان در آن شرکت کرد.

اگر بیشتر اهل گشت وگذار در فضاهای باز باشید نیز، جمهوری چک مکان های فوق العاده ای در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال از بهترین مکان ها برای گردش در فضای باز در جمهوری چک، پارک ملی بوهمی سوئیس است. این پارک در شمال غربی جمهوری چک قرار دارد. فاصله آن تا شهر پراگ نیز فقط چند ساعت است. محیط و فضای باز بسیار متنوعی نیز دارد که شامل دریاچه ها، غارها و کوه ها می شود. به همین دلیل، مکان بسیار مناسبی برای پیاده روی، عکاسی و نزدیک شدن به طبیعت به حساب می آید.

علاوه بر این، مسیرهای دوچرخه سواری بی شماری در چک وجود دارد که معمولا شما را به یک قلعه می رسانند. هر فرد نیز با اجاره یک دوچرخه می تواند از گردش در این مسیرهای زیبا و دوست داشتنی لذت ببرد.

کشور چک

یادگیری زبان برای زندگی در جمهوری چک

زبان مردم جمهوری چک، چکی است. با این حال، تعداد مهاجران در جمهوری بسیار زیاد است. اکثریت مردم آن نیز، به ویژه کسانی که در شهرهای بزرگ نظیر پراگ و برنو زندگی می کنند، به زبان انگلیسی تسلط دارند. به همین دلیل، در صورتی که یکی از شهرهای بزرگ این کشور را برای زندگی در جمهوری چک انتخاب کرده اید؛ می توانید از زبان انگلیسی برای ارتباط با مردم استفاده کنید.

در غیر این صورت، بهتر است شروع به یادگیری زبان چکی کنید. زیرا به صورت معمول مردم در شهرهای کوچک تر جمهوری چک، به ویژه در روستاها، به زبان چکی صحبت می کنند. علاوه بر این، بهتر است بدانید که اگر به دنبال شغل و کار کردن در جمهوری چک هستید؛ تسلط به زبان چکی می تواند به شما کمک بسیار زیادی کند.

در اینجا چند عبارت مهم به زبان چکی را بیان می کنیم تا قبل از شروع زندگی در جمهوری چک ،کمی با این زبان آشنا شوید:

  • سلام Dobrý den
  • متشکرم Dĕkuji
  • من نمی فهمم Nerozumím

لازم به ذکر است که زبان تدریس در تمامی دانشگاه های چک برای دانشجویان بین الملل، انگلیسی است. به همین دلیل یکی از شرایط اصلی اخذ پذیرش دانشگاه های چک برای جذب دانشجویان بین الملل، تسلط به زبان انگلیسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک، با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید که به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران فعالیت می کنند.

کار و فرهنگ کار در زمان زندگی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که به دلیل موقعیت مرکزی خود، بسیاری از شرکت های بین المللی، از آن به عنوان پایگاهی برای انجام کارهای تجاری خود استفاده می کنند. این امر باعث شده تا نرخ بیکاری در این کشور به پایین ترین حد خود برسد و کسانی که زندگی در جمهوری چک را انتخاب کرده اند، بتوانند به راحتی یک صنعت مناسب برای کار کردن پیدا کنند.

امتیاز اصلی شرکت و سازمان های چک، که آن را به مکانی ایده آل برای یافتن کار خارجی ها تبدیل کرده است؛ این است که به صورت معمول تمامی کارکنان در سازمان های مختلف چک به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

فرهنگ کار در جمهوری چک نیز متناسب با نوع شغل شما می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، شرکت هایی که نیاز دارند با مشتریان خود به صورت حضوری ارتباط برقرار کنند؛ محیط کاری بسیار متفاوتی با یک شرکت فناوری اطلاعات نوپا خواهند داشت.

با این حال، از مواردی که برای مشغول به کار شدن در جمهوری چک باید به آن ها توجه داشته باشید می توان موارد زیر را نام برد:

  • فرم لباس

در صورتی که زندگی در جمهوری چک را انتخاب کرده اید و می خواهید در این کشور مشغول به کار شوید؛ باید به فرم لباس پوشیدن متناسب با شرکتی که قرار است در آن کار کنید، توجه داشته باشید. اکثریت شرکت های بزرگ در جمهوری چک مانند بانک ها، شرکت های حقوقی و …  معمولاً به صورت رسمی تری لباس می پوشند. اما در برخی استارتاپ ها و شرکت های فناوری اطلاعات، پوشش و نوع لباس می تواند بسیار راحت باشد تا جایی که برخی از کارمندان ممکن است با دمپایی و شلوارک به محل کار خود بیایند.

برای اطلاع از نوع پوشش کاری خود در زمان زندگی در جمهوری چک ،بهتر است در زمان مصاحبه کاری خود یک لباس معمولی بپوشید و به نوع لباس پوشیدن سایر کارمندان مشغول به کار در شرکت توجه کنید. یا اینکه به صورت مستقیم بپرسید که چه نوع پوششی برای مشغول به کار شدن مناسب تر است.

  • وقت شناسی

وقت شناسی در زمان زندگی در جمهوری چک بسیار اهمیت دارد. زیرا این موضوع در بین مردم چک، یک هنجار در نظر گرفته می شود و اکثریت شرکت ها بسیار با دقت اداره می شوند. لذا در صورتی که یک جلسه کاری تعیین شده باشد، انتظار می رود خیلی به موقع در جلسه حضور پیدا کنید.

با این حال، این موضوع نیز می تواند متناسب با نوع شغل و شرکتی که برای کار انتخاب کرده اید، تفاوت داشته باشد.

  • تعادل بین کار و زندگی در جمهوری چک

زمان کار و زندگی در چک متناسب با نوع صنعتی که در آن مشغول به کار خواهید شد، متفاوت است. به عنوان مثال در اکثر مشاغل، روز کاری در ساعت 17:00 به پایان می رسد و اکثریت کارمندان در این زمان در حال خروج از دفتر کاری خود هستند. با این حال، برخی از شرکت ها، کارمندان خود را تشویق به اضافه کاری می کنند. لذا ترک محل کار در زمان زندگی در جمهوری چک در ساعت 19:00 یا بعد از آن عادی خواهد بود.

شرایط استخدام برای کار در جمهوری چک

کار در جمهوری چک به صورت تمام وقت و پاره وقت امکان پذیر است. کار تمام وقت در این کشور به معنای 40 ساعت کار در هفته خواهد بود. روز کاری نیز از ساعت 9:00 شروع می شود و در ساعت 17:00 به پایان می رسد.

علاوه بر این، ممکن است با کارفرمای خود در مورد کار پاره وقت به توافق رسیده باشید که در این صورت، دستمزد کمتری دریافت خواهید کرد. کارفرما می تواند حداکثر هشت ساعت اضافه کاری در هفته یا حداکثر 150 ساعت در سال اضافه کاری از شما درخواست کند. هر ساعت اضافه کاری نیز به عنوان پاداش در نظر گرفته می شود و حقوق شما افزایش پیدا می کند.

همچنین؛ با زندگی در جمهوری چک امکان استفاده از  25 روز مرخصی با حقوق در سال، همراه با 13 روز تعطیل رسمی به علاوه مرخصی های اضافه چون مرخصی زایمان، که 28 هفته طول می کشد را خواهید داشت.

به شما توصیه می کنیم که در زمان استخدام، قرارداد کاری خود را کاملا بررسی کنید، تمامی سوالات لازم را نیز از کارفرما بپرسید و قبل از امضای آن، همه شرایط را با رئیس خود در میان بگذارید. از مهترین مسائلی که در قرارداد کاری شما وجود خواهد داشت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان کار (از چه زمانی تا چه زمانی کار خواهید کرد
  • حقوق و دستمزد
  • دوره آزمایشی (در صورت وجود)
  • نحوه پرداخت به همراه هزینه اضافه کاری
  • میزان مرخصی سالانه
  • شرایطی که تحت آن ممکن است به سفرهای کاری و … اعزام شوید.

شرایط استعفا از کار در زمان زندگی در جمهوری چک

در صورتی که از شغل و شرایط کاری خود راضی نباشید، می توانید استعفا دهید. برای این کار، شما فقط باید یک توافق نامه خاتمه کار بنویسید. به صورت معمول نیز درخواست خود برای استعفا را باید 2 ماه قبل از ترک کار ارائه دهید.

البته در صورت وجود یک تخلف خیلی واضح یا موارد خاص مربوط به محکومیت برای یک جرم کیفری، می توانید بدون اطلاع قبلی از کار خود استعفا دهید. در مواردی نیز که با کارفرمای خود برای انجام یک دوره آزمایشی به توافق رسیده اید، می تواند تا 3 ماه (6 ماه برای مدیران) در دوره بمانید. در این مدت می توانید تصمیم بگیرید که آیا کار برای شما مناسب است یا خیر. در صورت مناسب نبودن کار، می توانید بدون اطلاع قبلی استعفا دهید. با این حال، کارفرمای شما ممکن است شما را بدون اطلاع قبلی نیز اخراج کند.

حقوق و مالیات در زمان زندگی در جمهوری چک

حداقل دستمزد در جمهوری چک حدود 92 CZK (3.50 یورو) در ساعت است. اگر چه این مبلغ دستمزد ممکن است زیاد به نظر نرسد؛ اما باید هزینه پایین زندگی در جمهوری چک را در نیز نظر داشته باشید.

البته میزان و مبلغ دستمزد، متناسب با بخشی که در آن مشغول به کار خواهید بود، متفاوت است. برای مثال، یک کارمند رستوران حدود 3.50 یورو در ساعت درآمد دارد. در حالی که شخصی که در بانک کار می کند، ممکن است 11 یورو در ساعت درآمد داشته باشد.

جمهوری چک دارای یک سیستم مالیاتی 15 درصدی است. البته این موضوع در صورتی است که شما بیمه شده باشید. در غیر این صورت با نرخ 20.1 درصد مشمول مالیات خواهید بود که شامل پرداختی به سلامت و تامین اجتماعی می شود.

افتتاح حساب بانکی در زمان زندگی در جمهوری چک

بعد از دریافت ویزا و مجوز اقامت طولانی مدت برای زندگی در چک ،به طور خودکار یک شماره شناسایی به شما اختصاص داده می شود. این شماره ده رقمی به عنوان شماره شناسایی مالیاتی شما (TIN) عمل می کند. شما نیز برای افتتاح حساب بانکی خود، به این شماره نیاز خواهید داشت.

برخی از بانک ها در بین مهاجران از سایر بانک ها محبوبیت بیشتری دارند. شما نیز در زمان زندگی در جمهوری چک باید بانکی را انتخاب کنید که کارمزد خدمات پایینی داشته باشد و امکان انتقال بین المللی را فراهم می کند. در اینجا برخی از محبوب ترین بانک هایی که هیچ کارمزدی برای  افتتاح حساب دریافت نمی کنند را معرفی می کنیم:

  • Equa Equa Bank
  • Unicredit Bank
  • Airbank
  • FIO Bank

بعد از دریافت TIN خود و انتخاب بانک، تنها مدارکی که برای افتتاح حساب بانکی به آن نیاز دارید عبارت اند از:

  • پاسپورت
  • یکی از مدارک شناسایی، مانند گواهینامه رانندگی، کارت کارمند و …
  • پول برای واریز (حداقل مبلغ بسته به بانک متفاوت است، اما معمولاً 200 الی 2000 CZK (7 تا 80 یورو) است.

در صورتی که در زمان زندگی در جمهوری چک ،قصد انتقال پول دارید، سعی کنید بانکی را انتخاب کنید که دارای کارکنان انگلیسی زبان و کارمزد مبادلات پایین باشد. کارمزدهای بانکی ممکن است بسیار متفاوت باشد. همچنین پیشنهادات ویژه ای وجود دارد که هر چند ماه یکبار تغییر می کند.

هزینه استفاده از دستگاه خودپرداز نیز معمولاً حدود 6 CZK برای برداشت از هر دستگاه است. اگر از دستگاه خودپرداز خارج از شبکه استفاده می کنید، ممکن است هزینه ها بیشتر باشد.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید، گرفتن کارت برای استفاده از دستگاه خودپرداز می تواند زمان بر باشد. بنابراین صبور باشید تا کارت بانکی را در صندوق پستی خود دریافت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه آسپیان تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی درباره زندگی در جمهوری چک را در اختیار شما قرار دهیم. مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران فعالیت می کند. دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی دانشگاه چک را نیز در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در هر کدام از دانشگاه های چک نظیر دانشگاه چارلز، پالاتسکی، ماساریک و … به ویژه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … را دارید؛ با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید و با دریافت مشاوره رایگان، اطلاعات کامل را دریافت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *