زبان جمهوری چک

همه چیز درباره زبان جمهوری چک و نحوه یادگیری

یادگیری زبان جمهوری چک می تواند یکی از بزرگ ترین چالش هایی باشد که شما در زمان تحصیل در چک با آن مواجهه خواهید شد. حتی اگر زبان برنامه تحصیلی شما در این کشور انگلیسی باشد. زیرا داشتن یک دانش اولیه درباره زبان مردم چک، می تواند بسیاری از مشکلات شما در داخل یا خارج از دانشگاه را رفع کند. به عنوان مثال زمانی که نیاز دارید از رستوران غذا سفارش دهید؛ یا از کسی درخواست کمک کنید.

به همین دلیل در ادامه این مقاله بعد از توضیح مختصری درباره تاریخچه زبان جمهوری چک؛ مراکزی را برای آموزش ارزان یا رایگان زبان چکی در حین تحصیل در جمهوری چک به شما معرفی کنیم.

آشنایی با زبان جمهوری چک

زبان چکی زبان اصلی و رسمی جمهوری چک است. بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت این کشور نیز به زبان چکی صحبت می کنند. البته اقلیت های زبانی نیز در این کشور وجود دارد که شامل آلمانی، لهستانی و رومی شود. با این حال زبان مادری اکثریت مردم، چکی است.

زبان چکی، یک زبان اسلاوونی به حساب می آید که بسیار نزدیک و شبیه به اسلواکی است. به این صورت که مردم اسلواکی و چک زبان یکدیگر را با کمی مشکل متوجه می شوند. علاوه بر این شباهت هایی نیز به زبان لهستانی و روسی دارد.

اگر چه زبان جمهوری چک ممکن است برای بسیاری از غربی ها یا آمریکایی هایی که از جمهوری چک بازدید می کنند، غیرقابل فهم و گیج کننده به نظر برسد؛ اما این زبان یک زبان هند و اروپایی مانند فرانسوی، آلمانی یا انگلیسی است.

نحوه یادگیری زبان چک

تاریخچه زبان جمهوری چک

خیلی سخت می توان گفت که به طور دقیق زبان چک چقدر قدمت دارد. با این حال ما می دانیم که اسلاوها برای اولین بار در قرن ششم ساکن این منطقه از اروپا شدند. اولین زبان نوشتاری اسلاوها در این قرن، اسلاوی کلیسایی قدیم بود که در قرن نهم توسط دو مبلغ بیزانسی، سیریل و متدیوس گسترش پیدا کرد. با این حال زبان اصلی ادبی در بیشتر دوره قرون وسطی لاتین بود.

زبان چکی نیز در این دوران به تدریج به عنوان یک زبان متمایز توسعه پیدا کرد. تا جایی که در حال حاضر متون زیادی به زبان چکی از گذشته به جای مانده که قدمت آن ها به قرن سیزدهم میلادی برمی گردد. در قرن چهاردهم میلادی در زمان امپراطوری چارلز چهارم نیز، فرهنگ و زبان جمهوری چک به اوج شکوفایی خود می رسد.

اما با رخ دادن جنگ های هوسی که بلافاصله بعد از امپراطوری چارلز اتفاق افتاد، زبان چک با دوران پرتلاطمی رو به رو شد. . با شروع حکومت سلسله هابسبورگ اتریشی نیز، زبان چک به عنوان یک زبان نوشتاری رو به زوال رفت و جای آن را زبان آلمانی گرفت. تا جایی که در حال حاضر نیز، نفوذ آلمانی را می توان به شدت در زبان چک احساس کرد.

در نیمه دوم قرن هجدهم نیز تلاش های متعددی برای روی کار آمدن و گسترش زبان چکی انجام شد. در نتیجه آن تلاش ها، زبان جمهوری چک دوباره به عنوان زبان اصلی در زندگی عمومی و حتی زمینه های آموزشی کشور چک، مورد استفاده قرار گرفت.

با این حال، در طول اشغال نازی ها در جنگ جهانی دوم، آلمانی دوباره زبان رسمی شد. پس از جنگ نیز، زبان چک دوباره رواج پیدا کرد. در سال 1918 نیز با فروپاشی امپراتوری هابسبورگ و تأسیس جمهوری چکسلواکی، به اوج خود رسید.

 یادگیری زبان جمهوری چک چقدر سخت است؟

زبان چک به عنوان یکی از سخت ترین زبان های دنیا شناخته می شود. زیرا این زبان قوانین منحصر به فرد و پیچیده ای دارد که یادگیری آن را برای شما سخت می کند. این میزان سختی به صورت معمول، برای افرادی که به هیچ نوع زبان اسلاوی دیگری، مانند روسی یا لهستانی تسلط ندارند، بیشتر نیز می شود.

البته دلایلی نیز وجود دارد که باعث شده یادگیری این زبان در مقایسه با سایر زبان های دنیا، ساده تر و آسان تر باشد. در ادامه مطلب به دلایلی که باعث سخت یا آسان بودن زبان چک شده است اشاره می کنیم.

چه چیزی یادگیری زبان جمهوری چک را سخت می کند؟

سختی زبان چک در درجه اول به قواعد گرامری پیچیده و واژگان آن برمی گردد. یعنی بخشی از زبان که تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در جمهوری چک، در ابتدا با آن مواجهه می شود.

گرامر و واژگان چک با زبان هایی نظیر انگلیسی بسیار متفاوت است. به همین دلیل برای درک آن ها نیاز است که مسائل زیادی را حفظ کنید و به خاطر بسپارید.

در زیر چند نمونه از دلایل و مولفه هایی که باعث سخت شدن زبان چک می شود را بسان می کنیم که عبارت اند از:

  • حروف صدادار کمتر، تلفظ را دشوارتر می کند.

    در زبان چک در مقایسه با سایر زبان های دنیا نظیر انگلیسی، حروف صدادار کمتری وجود دارد. به نحوی که برخی از کلمات چکی اصلا مصوت ندارند.  این مسئله تلفظ حروف را کمی دشوار می کند.

  • تعداد بالای موارد تغییرات اسم و ضمایر در جمله

شکل تعداد زیادی از کلمات، اسامی و ضمایر در زبان جمهوری چک متناسب با نقششان در جمله تغییر می کنند. به صورت معمول تغییر یک کلمه در زبان انگلیسی به سه شکل مختلف انجام می شود. اما این تغییر در زبان چک تا 7 مورد اتفاق می افتد.

به عنوان مثال در زبان انگلیسی کلمه او (مونث( متناسب با نقش خود در جمله می تواند به سه شکل مختلف she، her و hers نوشته شود. در حالی که “او” در زبان چکی ممکن است به 7 شکل مختلف نوشته می شود.

  • هر اسم حرف اضافه مخصوص به خود را دارد.

یکی دیگر از مسائلی که باعث سخت شدن یادگیری زبان جمهوری چک شده است، تعداد بالای حروف اضافه این زبان است. هر حرف اضافه در زبان چک به یک اسم خاص اختصاص دارد. لذا شما در زمان به کار بردن هر اسم باید مواظب باشید که از حرف اضافه مخصوص به آن استفاده کنید.

تطابق جنسیت فاعل و فعل جمله

 در زبان چک مانند عربی، هر فعلی که در جمله به کار برده می شود باید با فاعل خود از نظر جنسیت مطابقت داشته باشد.

چیزهایی که یادگیری زبان چک را آسان می کند.

یادگیری زبان چک با وجود تمامی چالش ها و سختی های آن، غیر ممکن نیست. علاوه بر این دلایلی وجود دارد که باعث شده این زبان در مقایسه با سایر زبان های زنده دنیا، راحت تر درک و یاد گرفته شود. به عنوان مثال:

  • در زبان چک واژگان زیادی برای یادگیری وجود ندارد.
  • زمان های فعل بسیار کم است.
  • وقتی گرامر را فهمیدید، به بیشتر زبان چک تسلط خواهید داشت.

آموزش ارزان یا رایگان زبان جمهوری چک

زمانی که تصمیم خود برای تحصیل در چک و یادگیری زبان چکی می گیرید، باید در نظر داشته باشید که زبان چک یکی از زبان های سخت به حساب می آید. یادگیری این زبان در سطح مکالمه پایه 44 هفته یا 1100 ساعت طول می کشد.

در شهر پراگ –پایتخت جمهوری چک- مدارس و مراکز آموزش زبان؛ همچنین معلمان خصوصی زیادی وجود دارند. با این حال قیمت و هزینه آموزش زبان چک نزد آن ها، چندان مقرون به صرفه نیست.

در صورتی که به دنبال یادگیری این زبان هستید. اما سرمایه زیادی برای شرکت در دوره ها و خرید کتاب های درسی ندارید؛ در ادامه چند منبع ارزان قیمت یا رایگان معرفی می کنیم که می توانید از آن ها برای یادگیری زبان جمهوری چک استفاده کنید.

  • مرکز ادغام مهاجران

این مرکز طیف گسترده ای از کلاس های فشرده را برای مبتدیان، دوره های آموزشی برای کودکان، دوره های آمادگی برای آزمون ها در سطح A1 و B1؛ همچنین دوره های عصرانه برای افراد در سطح پیرفته برگزار می کند.

ثبت نام در دوره های آموزشی آن نیازی به پیش نیاز و کتاب کمک درسی ندارد. هزینه شرکت در آن ها نیز فقط 50 CZK برای هر درس است که باید در هنگام حضور در کلاس بپردازید.

کلاس ها نیز اکثرا در مرکز آموزشی پراگ 8 و برخی از آن ها در مناطق پراگ 3، 4 و 13 برگزار می شود. البته دوره هایی نیز وجود دارد که در سایر شهرهای جمهوری چک نظیر کلادنو، کولین، لیبرک، ملینیک و ملادا بولسلاو برگزار می شود.

  • مرکز Integrační Praha (ICP)

 در این مرکز دوره های آموزش زبان جمهوری چک برای بزرگسالان در سه سطح مبتدی (A1) و پایه (A2) برگزار می شود. تمامی شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیز که مجوز قانونی اقامت در چک بیش از 90 روز را دارند؛ می توانند در دوره های آموزشی این مرکز شرکت کنند.

محتوای آموزشی دوره شامل 100 درس با تأکید بر گرامر، درک مطلب و مکالمه است. هر کدام از دو دوره ها نیز در طول سال اجرا می شوند. به این صورت که پس از اتمام دوره، دوره جدید به زودی شروع می شود.

در حالی که کلاس های آموزش زبان این مرکز، از نظر فنی رایگان هستند؛ اما دانشجویان مشغول به تحصیل در جمهوری چک، ملزم به پرداخت مبلغ 2000 CZK قبل از شروع دوره هستند. دانشجویان و محصلانی که حداقل 70 درصد از کلاس ها را شرکت می کنند، می توانند هزینه خود را پس بگیرند.

  • Mluvte Cesky! (Speak Czech!)

این دوره تنها دوره آنلاین زبان جمهوری چک برای خارجی ها به زبان های انگلیسی، آلمانی، لهستانی و اسلواکی است. می توانید از محتوای چند رسانه ای با تمرینات تعاملی جذاب، بازی ها، متون و همچنین ابزارهای صوتی و تصویری مختلف این دوره لذت ببرید. واحدهای آموزشی در این دوره آموزش زبان، مواردی مانند آداب و سنن چک، جهت گیری در بیمارستان، غذا و نوشیدنی، آب و هوا، خرید و موارد دیگر را پوشش می دهند.

تمرکز این دوره بر آموزش مکالمه ابتدایی برای زندگی و تحصیل در چک است، بنابراین انتظار گرامر پیچیده یا ارتباطات پیشرفته را نداشته باشید. اما اگر کاملا مبتدی هستید، این یک مکان عالی برای شروع است.

  • Reality Czech

Reality Czech یک کتاب درسی و برنامه درسی چک با مجوز آزاد است که در حال حاضر توسط دکتر کریستین هیلچی از دپارتمان مطالعات اسلاو و اوراسیا با همکاری مرکز منابع آموزشی باز و یادگیری زبان در دانشگاه تگزاس در آستین در حال توسعه است.

هدف آن این است که یک برنامه موثر برای کمک به مبتدیان در برقراری ارتباط اولیه با مردم چک باشد. به همین دلیل این مجموعه خوبی از مباحث آموزشی از جمله فیلم ها، تمرین ها، صدا و برخی از دستور زبان اولیه را برای مبتدیان ارائه می دهد. با استغاده از این دوره شما می توانید قواعد تلفظ، شکل  حروف، ضمایر  و … زبان جمهوری چک را یاد بگیرید.

جمع بندی

یادگیری زبان چک در حین تحصیل در جمهوری چک یکی از ضروری ترین کارهایی است که شما باید انجام دهید. زیرا به شما کمک می کند با مردم این کشور راحت تر ارتباط برقرار کنید و بتوانید نیازهای خود در چک را برآورده کنید. به همین دلیل در این مقاله اطلاعاتی برای آشنایی شما با زبان چک؛ همچنین بهترین منابع آموزشی زبان را ارائه دادیم.

در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه چارلز جمهوری چک، یا سایر دانشگاه های این کشور گرفته اید؛ با متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید تا شرایط کامل اخذ پذیرش دانشگاه انتخابی در چک را برای شما توضیح دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *