تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی

همه چیز درباره تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی

در صورتی که علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی در  اروپا باشید؛ مطمئنا این سوال برای شما پیش می آید که امکان تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی در کشورها و دانشگاه های اروپایی وجود دارد یا خیر؟. حداقل یا حداکثر سن مناسب برای پذیرش و تحصیل در دانشکده های پزشکی خارج از کشور چه قدر است؟.

در صورتی که به دنبال دریافت پاسخ این سوالات هستید؛ با ما در ادامه این مقاله از مجموعه آسپیان همراه باشید. همچنین می توانید  برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره های تماس و راه های ارتباطی موجود در سایت، با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید و با دریافت مشاوره رایگان، پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت نمایید.

پذیرش پزشکی بدون محدودیت سنی

تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی و دریافت ویزا

برای این سوال که محدودیت سنی تا چه حد می تواند بر پذیرش یا عدم پذیرش در رشته های پزشکی نقش داشته باشد؛ پاسخ صحیح و کاملی یافت نمی شود. زیرا این مسئله تا حد زیادی به دانشگاه و کشوری بستگی دارد که برای تحصیل در اروپا انتخاب کرده اید. در واقع باید گفت، زمانی که شما تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می گیرید؛ محدودیت سنی در دو مرحله می تواند تاثیرگذار باشد. این دو مرحله عبارت اند از:

  • دریافت پذیرش از دانشگاه

مرحله اول برای تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی ،اخذ پذیرش از دانشگاه  است. در این مرحله، اغلب دانشگاه های جهان، سخت گیری و تاکید کمتری درباره سن متقاضی برای اعطای پذیرش تحصیلی به آن ها دارند. تا جایی که دور از انتظار نیست که یک فرد با داشتن گپ تحصیلی بالا و 40 یا 45 سال سن، بتواند از یک دانشگاه پزشکی پذیرش بگیرد.

به عنوان مثال، برای تحصیل پزشکی در جمهوری چک، نیازی نیست نگران سن خود باشید. زیرا دانشگاه های پزشکی معتبر این کشور چون دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی و دانشگاه ماساریک، هیچ گونه شرط و محدودیت سنی برای پذیرش دانشجویان خود در نظر نگرفته اند. هر ساله نیز متقاضیان ایرانی زیادی از طریق مجموعه آسپیان برای تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی در جمهوری چک پذیرش می شوند.

برای به کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل پزشکی در جمهوری چک می توانید با ارسال فرم مشاوره رایگان و یا شماره های تماس با مشاوران ما در مجموعه آسپیان در ارتباط باشید. مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، مسئول برگزاری آزمون های ورودی و دوره های فاندیشن دانشگاه های چک در ایران می باشد. 

  • اخذ ویزا برای تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی

محدودیت سنی علاوه بر موضوع پذیرش در دانشگاه، می تواند بر دریافت یا عدم دریافت ویزای تحصیلی شما نیز تاثیرگذار باشد. تا جایی که توصیه می شود، قبل از ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه انتخابی، محدودیت سنی برای اخذ ویزای کشور مورد علاقه خود برای تحصیل را بررسی کنید.

زیرا به صورت معمول، محدودیت سنی نقش شدیدتر و بسیار جدی تری در روند اخذ ویزای تحصیلی شما دارد. تا جایی که، ممکن است پذیرش دانشگاه مورد علاقه خود برای تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی را دریافت کنید. اما در زمان دریافت ویزای تحصیلی با مشکل محدودیت سنی رو به رو شوید.

علاوه بر این، مطابق با قوانین برخی از کشورها، سن و گپ تحصیلی از مهمترین مسائل مورد بررسی در زمان ارائه ویزای تحصیلی است. در حالی که در قوانین برخی دیگر از کشورها، این موارد اصلا اهمیتی ندارند.

به صورت کلی، در صورتی که ویزای یک کشور سابجکتیو باشد؛ (یعنی نظر آفیسر ویزا در ارائه ویزای تحصیلی نقش اصلی را دارد) سخت گیری و مشکلات بیشتری برای تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی به وجود می آید. به نحوی که در صورت مخالف کردن آفیسر با سن و گپ تحصیلی، ممکن است نتوانید ویزای خود را دریافت کنید. (این را در نظر داشته باشید که شما با ارائه مدارک تحصیلی، کاری و … که گپ تحصیلی شما را توجیه می کند؛ می توانید افسر ویزا را قانع به ارائه ویزا کنید.)

اما در قوانین کشورهایی که ویزای تحصیلی آن ها آبجکتیو است؛ محدودیت سنی چندان اهمیتی ندارد. لذا شما با ارائه مدارک لازم، خیلی راحت می توانید ویزای تحصیلی خود برای تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی را دریافت کنید.

برای کسب اطلاع دقیق از شرایط دریافت ویزای کشورهای اروپایی، به ویژه جمهوری چک می توانید با مشاوران ما از طریق راه های ارتباطی قرار گرفته در سایت تماس برقرار کنید.

پزشکی بدون شرط سنی

حداقل سن برای تحصیل پزشکی در اروپا

به صورت معمول دوره های پزشکی، دندان پزشکی و … برگزار شده در دانشگاه های اروپا، دوره های 5 الی 6 ساله هستند. این دوره ها مختص فارغ التحصیلان دبیرستانی برگزار می شود و برای تحصیل در آن ها باید مدرک دیپلم و ریز نمرات دوره دبیرستان را در اختیار دانشگاه قرار داد. به همین دلیل، حداقل سن برای پذیرش دانشجویان در اکثریت دانشگاه های اروپا 18 سال است.

البته دانشگاه هایی نیز وجود دارد که تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی در آن ها امکان پذیر است. هر فرد نیز فارغ از داشتن حداقل یا حداکثر سن می تواند در آن ها پذیرش شود.

به صورت کلی، شرایط سنی برای تحصیل در رشته پزشکی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. زیرا هر دانشگاه سیاست های متفاوتی دارد. به همین دلیل، اگر هنگام شروع دوره زیر 18 سال سن دارید، باید قبل از درخواست با دانشکده پزشکی مشورت کنید.

در صورتی که قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید؛ می توانید درباره این موضوع با مشاوران ما در مجموعه آسپیان صحبت کنید.

چرا دانشکده های پزشکی دارای حداقل شرایط سنی هستند؟

همان طور که گفتیم، تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی در اغلب دانشگاه های اروپا ممکن است. اما چرا برخی از آن ها دارای حداقل شرایط سنی برای تحصیل در رشته پزشکی هستند؟.

این شرط سنی معمولا به دلیل تماس مستقیم و بالینی دانشجویان با بیماران تعیین می شود. زیرا در اکثریت دانشگاه و دوره های پزشکی، از دانشجو خواسته می شود تا مباحث درسی را به صورت بالینی و با ارتباط مستقیم با بیماران در بیمارستان ها و کلینیک ها یاد بگیرد.

انجام و سازماندهی چنین کاری از نظر عملی و عملیاتی، در صورتی که دانشجو زیر 18 سال باشد، به دلایل قانونی بسیار دشوار است.

 چالش های تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی

درست است که امکان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و … در دانشگاه های اروپا بدون توجه به سن و گپ تحصیلی وجود دارد. اما به صورت معمول، متقاضیانی که سن آن ها بالاتر از 30 سال باشد؛ در طول مسیر تحصیل در دوره پزشکی با چالش هایی رو به رو می شوند. در ادامه به برخی از این چالش ها اشاره می کنیم تا با آگاهی و چاره اندیشی مناسب پا در این مسیر بگذارید و موفق شوید.

مشکلات و چالش های مالی

به صورت معمول، تامین هزینه تحصیل و زندگی برای افرادی که سن بالاتری دارند، کمی دشوار است. زیرا در موارد خیلی اندکی به دانشجویان بین الملل اجازه کار در زمان تحصیل داده می شود. دریافت کمک هزینه یا وام نیز، گاهی اوقات در سنین بالاتر چالش برانگیزتر است.

البته بعد از تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی و ورود به دوره رزیدنتی، به شما حقوق داده می شود. اما به صورت معمول، این حقوق از سطح پایین شروع می شود و در صورتی که شما مجرد باشید می تواند کافی باشد. اما در صورتی که دارای خانواده باشید، زندگی با حقوق دریافتی مشکل خواهد بود.

به همین دلیل، در صورتی که سن شما بالا است؛ توصیه می کنیم پس انداز مالی لازم برای گذراندن دوران تحصیل در اروپا؛ همچنین زندگی در خارج از کشور را داشته باشید.

دوری از خانواده در زمان تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی

در صورتی که بیش از 30 داشته باشید؛ ممکن است تشکیل خانواده داده باشید. باید به این نکته توجه داشته باشید که تحصیل در رشته پزشکی زمان زیادی را طلب می کند. شما باید ساعات طولانی کار و در کلاس های درس آموزش ببینید.

لذا باید این نکته را در نظر داشته باشید که تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی در اروپا یا دیگر نقاط دنیا به معنای صرف زمان کمتر با خانواده خواهد بود. لذا بهتر است قبل از شروع تحصیل خود، با خانواده خود در مورد طول دوره تحصیل پزشکی گفت و گو کنید. این کار می تواند نقش مهمی در حمایت کردن خانواده از شما در زمان تحصیل پزشکی داشته باشد.

البته اگر متقاضی تحصیل پزشکی در جمهوری چک باشید، برای خانواده ( همسر و فرزندان) شما با همراهی مجموعه آسپیان ویزای همراه صادر می شود که تمام مدت تحصیل در شهر محل تحصیل و در کنار شما خواهند بود.

بازنشستگی بعد از تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی

 متناسب با سن خود، ممکن است بخواهید در نظر بگیرید که چه مدت می توانید قبل از بازنشستگی به طبابت بپردازید. طول دوره تحصیل پزشکی در بیشتر دانشکده های پزشکی اروپا 5 الی 6 سال خواهد بود.

برای اطمینان از اینکه می ‌توانید سال ‌های مورد نظر پزشکی را پس از تحصیل سپری کنید؛ محاسبه کنید دوره پزشکی را تمام کردید، چند ساله خواهید بود.

به خاطر داشته باشید که پزشکان دیرتر از سایر حرفه ها بازنشسته می شوند. مطالعات نشان داده است که 30 درصد از پزشکان در کشورهای جهان، بالای 60 سال سن دارند. با این حال، اکثر پزشکان در ایالات متحده حدود 65 ساله هستند.

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه آسپیان در مورد تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی با شما عزیزان صحبت کردیم. افراد زیادی وجود دارد که علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و … در خارج از کشور هستند. با این حال، با توجه به شرایط سنی خود، نمی دانند چه تصمیمی بگیرند.

در پایان مقاله باید به شما بگوییم که اغلب کشورهای اروپا، درباره سن و داشتن گپ تحصیلی متقاضیان چندان سختگیری نمی کنند. لذا در صورتی که متقاضی تحصیل پزشکی بدون محدودیت سنی هستید؛ اجازه ندهید موضوع سن، شما را از ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه منصرف کند.

همین حالا با مشاوران و همکاران ما تماس بگیرید و با دریافت مشاوره رایگان، از شرایط تحصیل پزشکی در اروپا مطلع شوید. مشاوران ما به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، می توانند زمینه پذیرش و تحصیل سریع و راحت شما، بدون هیچ گونه محدودیت سنی را در دانشگاه های چک فراهم کنند.

دانشگاه های معتبر چک نظیر دانشگاه چارلز، پالاتسکی و ماساریک از جمله دانشگاه های برتر و رتبه بالا در جهان هستند که هر ساله دانشجویان بین الملل زیادی را به خود جذب می کنند.

آزمون ورودی برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … دانشگاه های این کشور توسط مجموعه آسپیان در ایران برگزار می شود. لذا در صورتی که تصمیم به تحصیل پزشکی در دانشگاه های جمهوری چک بگیرید؛ با صرف زمان و هزینه کمتر؛ همچنین سرعت بیشتر می توانید در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شوید.

Comments (4)

  • سیده مبینا دریاباری Reply

    سلام از اطلاعات مفیدی که در اختیار من قرار دادید سپاسگزارم دخترم با معدل ۱۹/۵ دیپلم و مهندس عمران شاگرد اول ۱۹/۶۰ تمایل به خواندن پزشکی دارد در کشور کر۷ ولی سنش ۲۶ سال است ممکن است راهنمایی کنید

    مرداد 25, 1402 at 11:23 ق.ظ
    • nemati Reply

      سلام وقتتون بخیر میتونن برای رشته پزشکی پذیرش بگیرن و هیچ مشکلی نیست شما لطفا فرم مشاوره داخل سایت پر کنید مشاور ما خدمتتون تماس میگیرن و اطلاعات کامل در اختیارتون میزارن

      آبان 13, 1402 at 3:13 ب.ظ
  • محمد Reply

    سلام . من 45 سالمه و دکترای تخصصی مدیریت دارم. اما دوست دارم پزشکی هم تحصیل کنم و مدرکش مورد تایید ایران باشه

    مرداد 28, 1402 at 2:21 ب.ظ
  • Unique Reply

    درود . بنده ۵۰ سال سن دارم ارشد زبان انگلیسی هستم و بازنشسته . علاقمندم رشته پزشکی بخونم .لطفا بفرمایید آزمونی که میگیرید چگونه ست نیازمند راهنمایی بیشتر هستم . سپاس

    شهریور 13, 1402 at 6:44 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *