ویزای تحصیلی جمهوری چک

چرا و چگونه ویزای تحصیلی جمهوری چک را دریافت کنیم؟

در صورتی که قصد تحصیل در جمهوری دارید، دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک از ضروری ترین کارهایی است که باید انجام دهید. به همین دلیل در ادامه مطلب مراحل دریافت این ویزای تحصیلی و سایر اطلاعات لازم مربوط به آن را در اختیار شما قرار می دهیم. 

مراحل دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک

ویزای تحصیلی چک به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت صادر می شود. در صورتی که قصد تحصیل در دوره های کوتاه مدت دانشگاه های این کشور را دارید، می توانید ویزای تحصیلی کوتاه مدت چک را دریافت کنید.

اما در صورتی که دوره تحصیل در چک بیش از 90 روز طول بکشد، باید برای دریافت ویزای بلند مدت چک درخواست دهید.

علاوه بر این در صورتی که قرار است بیش از یک سال در این کشور اقامت داشته باشید و تحصیل کنید؛ باید مجوز اقامت این کشور را دریافت کنید که در ادامه مطلب در مورد آن صحبت می کنیم و تفاوت آن با ویزای تحصیلی بلند مدت را برای شما شرح می دهیم.

اما در مرحله اول برای اینکه بتوانید از مزایای تحصیل در جمهوری چک لذت ببرید، باید ویزای تحصیلی طولانی مدت چک را دریافت کنید. دریافت این ویزا نیز مراحلی دارد که عبارت اند از:    

  1. دریافت پذیرش از دانشگاه

اولین مرحله برای دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک ،دریافت پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور است. تیم کمک ویزا و مهاجرت تحصیلی ما در مجموعه آسپیان مدارک شما را بررسی می کنند. سپس به شما کمک می کنند تا به راحت ترین شیوه ممکن، در دانشگاه مورد علاقه خود پذیرش شوید.

گرفتن پذیرش از دانشگاه ممکن است 4 هفته تا 2 ماه طول بکشد. به این صورت که متقاضیان فرایند پذیرش در دانشگاه را با آماده سازی مدارک لازم شروع می کنند. سپس یک درخواست پذیرش برای دانشگاه ارسال می کنند که دریافت پاسخ قبولی یا عدم قبولی آن از سمت دانشگاه، ممکن است یک ماه طول بکشد.

هزینه ویزای تحصیلی جمهوری چک

  1. گرفتن نوبت از سفارت برای دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک

بعد از دریافت نامه پذیرش خود از دانشگاه نیاز است که شخصا به نزدیک ترین کنسولگری یا سفارت جمهوری چک مراجعه کنید. برای این کار در ابتدا باید از سفارت جمهوری چک در ایران، یک نوبت یا وقت ملاقات بگیرید. نوبت دهی را می توان با استفاده از ایمیل یا تلفن انجام داد.

در پاسخ به درخواست خود برای دریافت نوبت از کنسولگری نیز، یک نامه یا برگه دریافت می کنید. در این برگه، زمان و تاریخ مراجعه شما به کنسولگری درج شده است. این زمان می تواند، یک هفته تا یک ماه بعد از ارسال درخواست شما باشد.  

  1. تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی جمهوری چک

تکمیل فرم درخواست ویزا، اصلی ترین شرط دریافت ویزای تحصیلی است. برای تکمیل آن نیز، باید فتوکپی مدارک هویتی و تحصیلی خواسته شده در فرم را به همراه داشته باشید. علاوه بر این برای به دو نکته زیر توجه کنید:

  • در زمان پر کردن فرم درخواست ویزا، از الفبای لاتین استفاده کنید.
  • تمام فیلدهای اجباری را (که در آن علامت ستاره دیده می شود) در وهله اول پر کنید.

برای اینکه بتوانید فرم درخواست ویزای تحصیلی خود را به صورت کامل پر و تکمیل کنید، به شما توصیه می کنیم از مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان کمک بگیرید.

  1. جمع آوری مدارک مورد نیاز

زمانی که برای دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک به سفارت یا کنسولگری جمهوری چک مراجعه می کنید؛ کارکنان سفارت از شما مدارک زیر را درخواست می کنند:

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • نامه ای که هدف شما از تحصیل در جمهوری چک را نشان می دهد.
  • پاسپورت معتبر که تا تاریخ انقضای آن حداقل 12 ماه مانده باشد.
  • دو قطعه عکس بیومتریک
  • ارائه مدارکی که نشان دهنده منابع مالی کافی برای تحصیل در چک است.
  • جزئیات محل سکونت
  • جزئیات بیمه نامه سلامت بین المللی شما (حداقل پوشش 30000 یورو)
  • گزارش سابقه کیفری
  1. شرکت در قرار ملاقات تعیین شده در سفارت

بعد از آماده سازی مدارک لازم و تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی جمهوری چک ؛نوبت مراجعه به کنسولگری چک در ایران، در زمان مقرر است. در زمان مراجعه با شما مصاحبه می شود و از شما چند سوال کلی می کنند. این سوالات درباره CV و تحصیلات شما است که عبارت اند از:

  • نام شما چیست؟
  • مدارک تحصیلی شما چیست؟
  • چرا تصمیم گرفته اید تحصیلات خود را در جمهوری چک ادامه دهید.
  • چرا این دانشگاه خاص را انتخاب کردید؟
  • این دوره چگونه به شما در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کمک می کند؟
  • چگونه می خواهید بودجه آموزش خود، برای تحصیل در چک را تامین کنید؟
  • و ….
  1. پرداخت هزینه اداری ویزای تحصیلی جمهوری چک

برای دریافت ویزای تحصیلی خود نیاز است که یک سری هزینه های اداری را بپردازید. این هزینه ها به شرح زیر است:

  • هزینه درخواست ویزای طولانی مدت: 2567 CZK/ 112 USD
  • هزینه درخواست ویزای کوتاه مدت: 504 CZK/ 22 USD
  1. دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک

به صورت معمول فرایند بررسی مدارک و درخواست ویزای تحصیلی، 60 روز طول می کشد. البته در صورت ناقص بودن مدارک لازم، یا نیاز به بررسی مجدد مدارک و …. این مدت زمان می تواند تا 120 روز نیز افزایش پیدا کند.

به همین دلیل به دانشجویانی که قصد تحصیل در چک را دارند، توصیه می شود به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه انتخابی، مراحل دریافت ویزای تحصیلی خود را انجام دهند.

  1. درخواست مجوز اقامت در جمهوری چک

پس از تایید شدن ویزای تحصیلی، شما می توانید برای دریافت مجوز اقامت در جمهوری چک درخواست دهید. برای این کار باید یک بار دیگر به نزدیک ترین سفارت یا کنسولگری جمهوری چک مراجعه کنید.

تفاوت ویزای تحصیلی جمهوری چک با مجوز اقامت چک

هر دو ویزای تحصیلی بلند مدت و مجوز اقامت جمهوری چک زمانی صادر می شود که شما قصد اقامت در کشور چک به مدتی بیش از 3 ماه را داشته باشید.

با این حال، مدت اعتبار ویزای تحصیلی بلند مدت، 1 سال یا 12 ماه است. زمانی که شما این نوع ویزا را برای تحصیل در چک دریافت می کنید و قصد دارید بیش از 1 سال در جمهوری چک بمانید؛ می توانید منتظر بمانید تا مدت اعتبار ویزای تحصیلی جمهوری چک به پایان برسد و دوباره آن را تمدید کنید؛ یا اینکه به سراغ دریافت مجوز اقامت این کشور بروید.

اجازه اقامت طولانی مدت دیگر یک برچسب در پاسپورت شما به عنوان ویزای بلند مدت نیست، یک کارت پلاستیکی (در حقیقت نوعی شناسنامه چک) است که عکس دیجیتال و اثر انگشت شما روی آن است. قوی تر از ویزای بلند مدت است و می تواند تا دو سال اعتبار داشته باشد. به همین دلیل پس از دریافت آن کمتر به سراغ تمدید مجوز اقامت خود برای اقامت در جمهوری چک می روید.

کار با ویزای دانشجویی

در صورتی که موفق به دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک شوید، مجاز به کار در این کشور در زمان تحصیل نیز خواهید بود. البته ساعت کاری شما محدود است و به صورت معمول 20 ساعت در هفته خواهد بود. این محدودیت برای اطمینان از این مسئله صورت می گیرد که شما زمان کافی را برای تمرکز بر روی مطالعه دروس تحصیلی دارید.

لازم به ذکر است که این حق کار به صورت خودکار و با دریافت ویزای تحصیلی به شما داده می شود. به همین دلیل برای کار کردن در چک، نیازی به دریافت مجوز کار به صورت جداگانه نخواهید داشت.

اگر درخواست ویزای تحصیلی جمهوری چک رد شد چه باید کرد؟

در صورتی که درخواست دریافت ویزای تحصیلی شما رد شود؛ از طرف دفتر کنسولگری جمهوری چک، یک نامه دریافت می کنید که در آن دلایل رد و عدم قبولی درخواست ویزای شما ذکر شده است.

درست است که این مسئله کمی ناامید کننده است. اما دلیلی برای تسلیم شدن وجود ندارد.

در این صورت می توانید به دو شیوه زیر عمل کنید:

  • در صورتی که درخواست ویزای تحصیلی شما به دلایلی چون عدم رعایت استانداردهای درخواست ویزا یا عدم ارائه مدارک لازم رد شده است؛ دوباره درخواست دهید. اما این بار مشکلات و اشتباهات قبلی را اصلاح کنید. در غیر این صورت رد شدن دوباره درخواست شما حتمی است.
  • در صورتی که فکر می کنید ویزای تحصیلی جمهوری چک به طور ناعادلانه یا نادرست رد شده است، می توانید ظرف 15 روز درخواست تجدید نظر ارسال کنید. نامه استیناف شما باید شامل اطلاعات شخصی شما؛ همچنین یک استدلال قانع کننده برای بررسی مجدد باشد.

لازم به ذکر است که برای اعتراض به رد شدن درخواست ویزای تحصیلی خود، باید 60 یورو هزینه پرداخت کنید. نتیجه اعتراض شما نیز به صورت معمول 35 روز بعد، از طرف کنسولگری برای شما ارسال می شود.

جمع بندی

دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک یکی از اصلی ترین شرط های لازم برای تحصیل در جمهوری چک است. از آنجایی که مراحل دریافت این ویزا زمان بر است، به شما توصیه می کنیم به محض دریافت پذیرش از دانشگاه انتخابی خود، به سراغ دریافت ویزا بروید.

متخصصان و مشاوران ما در مجموعه آسپیان (به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران) آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های چک؛ همچنین دریافت ویزای تحصیلی این کشور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *