شهر هرادتس کرالووه جمهوری چک

آشنایی با شهر هرادتس کرالووه Hradec Králové

هرادتس کرالووه Hradec Králové به عنوان یکی از شهر های کمتر شناخته شده جمهوری چک شهری زیبا و ایده آل برای تحصیل و زندگی است. تعجبی ندارد، چرا که در کنار وجود دانشگاه های معتبر، این شهر فضای شهری دلپذیری دارد، از نظر معماری زیباست و خیابان ها تمیز و امن هستند. همچنین این شهر آب و هوای سالم، بدون بارهای زیست محیطی ناشی از مناطق صنعتی بزرگ دارد.

شهر هرادتس کرالووه، با رتبه هشتم در رتبه بندی بهترین شهرهای جمهوری چک قرار دارد. مساحت این شهر 105.6 کیلومتر مربع است و به 21 منطقه کاداستر تقسیم شده است.  هرادتس کرالووه یکی از اعضای اتحادیه اروپای شهرهای کنگره است. سالانه حدود 80 کنگره، همایش یا نمایشگاه در این شهر برگزار می شود. اجازه دهید تا در این مقاله از مجموعه آسپیان، نگاهی دقیق تر به این شهر بیندازیم.

ویژگی های عمومی شهر هرادتس کرالووه

Hradec Králové شهری در شمال شرقی بوهم و پایتخت منطقه ای به همین نام است. این شهر در گروه قدیمی ترین شهرهای چک است.  Hradec Kralove حدود 92000 ساکن دارد، که تعداد زیادی از آنها، دانشجویان هستند. این شهر محل قرار گیری دانشگاه هرادتس کرالوه، دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز و دانشکده داروسازی دانشگاه چارلز است.

در محل تلاقی رودخانه ‌های البه و اورلیس (جایی که شهر هرادتس کرالووه واقع شده است)، در زمان روم باستان سکونتگاهی وجود داشت. اولین ذکر مکتوب از Hradec Králové به عنوان یک شهر در سند پرمیسل اوتاکار اول بوهمیا در سال 1225 یافت شد. نام این شهر به معنای “قلعه ملکه” است. ملکه ای که در این نام به آن اشاره می شود، الیزابت ریچزا بود. زنی که همسر دو پادشاه ونسلاوس دوم بوهمیا و پس از مرگ او رودلف سوم هابسبورگ بود. Hradec Králové یکی از شهرهای متعلق به او بود.

امروزه شهر هرادتس کرالووه ترکیبی جذاب از تاریخ و مدرنیته است. این شهر همچنین به پیانوهای پتروف معروف است که از سال 1864 تا به امروز در آنجا تولید می شود. Hradec Králové یکی از زیباترین افق های تمام شهرهای چک را دارد که کلیسای جامع گوتیک روح القدس و برج سفید رنسانس، منظره اصلی آن را داراست.

شهر هرادتس جمهوری چک

هرداتس کرالووه، یک شهر دانشگاهی

شهر هرادتس کرالووه مقر شش دانشکده از سه دانشگاه است. دانشکده پزشکی و داروسازی دانشگاه چارلز جمهوری چک، دانشکده پزشکی نظامی، دانشگاه دفاع و سه دانشکده دانشگاه هرادک کرالوه (برای آموزش، فلسفه، انفورماتیک و مدیریت) تعداد کل دانشجویانی که هر ساله در این دانشگاه ها تحصیل می کنند 10000 نفر است. این دانشجویان از نقاط مختلف جمهوری چک و همچنین از خارج از کشور و یا در برنامه های مختلف تبادل دانشجو، به این شهر می آیند.

تعدادی از شخصیت های برجسته در Hradec Králové تحصیل و کار کردند. به عنوان مثال. کارل روکیتانسکی، آسیب شناس با شهرت جهانی و یکی از بنیانگذاران دومین دانشکده پزشکی وین، در سال 1804 در اینجا به دنیا آمد.

دانشکده پزشکی در Hradec Kralove قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در شرق بوهم است. این دانشکده به عنوان اولین دانشکده پزشکی جدید بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم (13 اکتبر 1945) تأسیس شد. این دانشکده، بخشی از دانشگاه چارلز، قدیمی ترین دانشگاه اروپای مرکزی و شمال کوه های آلپ شد.

دانشگاه Hradec Králové نیز در سال 2000 در جمهوری چک تاسیس شد. این دانشگاه با تغییر نام دانشکده آموزش دانشگاه تاسیس شد که ریشه آن به سال 1959 باز می گردد.

شهر هرادتس کرالووه

شهر هرادتس کرالووه از نظر معماری

دوران طلایی معماری در Hradec Králové پس از جنگ جهانی اول آغاز شد. زمانی که توسعه نیاز به انگیزه های خلاقانه جدیدی در برنامه ریزی شهری داشت. یکی از این انگیزه ها با طرح شهری جدید توسط معمار جوزف گوچار به وجود آمد. به لطف اصل دایره ای شعاعی توسعه مسکن، امروزه هنوز این شهر از نظر مسکن، مشکلی ندارد. طرح گوچار شامل تغییراتی در میدان، محوطه مدرسه، صندلی اسقف نشین و تالار شهر امروزی است. Jan Kotěra یکی دیگر از معماران برجسته چک، طراح ساختمان موزه هنر نو بود.

در طول دهه‌های 1920 و 1930، شهر به سرعت رشد کرد. به دلیل بسیاری از ساختمان‌های معماری مدرن، هرادتس کرالووه به «سالن جمهوری» معروف شد. این لقبی بود که توسط شهروندانی که توسط معماری منحصر به فرد جوزف گوچار طلسم شده بودند، به آن داده بودند.

مکان های دیدنی شهر هرادتس کرالووه

  • میدان بزرگ

میدان اصلی شهر هرادتس کرالووه، به عنوان قلب تاریخی شهر در سمت غرب توسط دو مکان برجسته شهر، برج سفید و کلیسای جامع روح القدس، احاطه شده است. ساختمان‌ های تاریخی جالب دیگری نیز در اینجا وجود دارند. مانند تالار شهر اواخر دوره باروک، کلیسا، اقامتگاه اسقفی و تعدادی خانه ‌های شهری قابل توجه، که زیباترین آن‌ها U Špuláků  غیر قابل چشم پوشی است. خانه ای با نمای قرمز و برجک آن که بسیار زیباست.

  • موزه هرادتس کرالووه

موزه بوهمی شرقی Muzeum východních Čech  در یک ساختمان هنری جالب طراحی شده توسط معمار مشهور چک، Jan Kotěra و در سال 1912 تکمیل شده است. این موزه دارای مجموعه گسترده ای از آثار باستانی و تاریخی از منطقه است.

  • برج سفید

این برج ناقوس، با ارتفاع 72 متر، بلندترین نقطه شهر است.  زنگ بیش از 500 ساله آن که به نام آگوستین شناخته می شود، دومین ناقوس بزرگ در کشور جمهوری چک است. این برج به لطف ماسه سنگی رنگارنگ Hořice که از آن ساخته شده است، این نام را دارد. گالری این برج، منظره ای فوق العاده از شهر و محیط وسیع آن ارائه می دهد. برج سفید همه روزه و در تمام طول سال(به جز روز سال نو، 24 دسامبر و اولین شنبه در سپتامبر) باز است.

  • نیروگاه برق آبی هوچاک

ساختمان سبک جنبش Secession که نیروگاه برق آبی را در خود جای داده است، در سال 1912 با طرحی از فرانتیشک ساندر ساخته شد. علاوه بر نیروگاه، در حال حاضر یک مرکز اطلاعات وجود دارد که از نمایشگاه های تعاملی برای ارائه اصول متنوع و امکان استفاده از انرژی منبع آب، باد، خورشید یا زیست توده استفاده می کند. آیتم‌های تاریخی از مجموعه‌های موزه فنی ملی در معرض دید قرار دارند و همچنین می‌توانید نگاهی به عملکرد نیروگاه بیندازید.

  • رستوران و کافه

رستوران Šatlava ، رستوران معروف شهر هرادتس کرالووه، در مرکز این شهر واقع شده است. در این رستوران می توانید از طعم بی نظیر غذاها و منظره زیبای رستوران، لذت ببرید. ریکلی کافه نیز در فاصله چند قدمی میدان بزرگ، متخصص قهوه آماده است. شما همچنین می توانید روی یک صندلی بنشینید و از مجموعه ای عالی از قهوه های بو داده چک لذت ببرید و لقمه یا کیکی برای خوردن داشته باشید.

شهر هرادتس کرالووه

چطور به هرادتس کرالووه برویم؟

تعداد مسیرهای پروازی که برای رفتن به فرودگاه این شهر ارائه می شوند، بسیار محدود است. اگر می خواهید با هواپیما به چک برسید و به Hradec Králové بروید، رزرو هواپیما به پراگ PRG  و سپس سوار شدن به قطار یا اتوبوس در بیشتر موارد، ساده ترین و بهترین گزینه است.

قطارهای مستقیم از پراگ به Hradec Králové وجود دارد. اگر سوار قطار سریعی شوید که به چکی rychlík نامیده می شود، زمان سفر تقریبا 1 ساعت و 40 دقیقه است. یکی دیگر از گزینه های محبوب استفاده از قطار Pendolino / Eurocity / Express از پراگ به Pardubice و در آنجا، تغییر به قطار محلی است که به Hradec Králové می رود. بسته به مدت زمانی که باید در Pardubice برای قطار خود منتظر بمانید، این گزینه ممکن است چند دقیقه سریعتر باشد. این قطارها سریعتر از rychlíks هستند. می توانید جدول زمانی دقیق را در وب سایت راه آهن چک بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *