زندگی دانشجویی در جمهوری چک

آشنایی با زندگی دانشجویی در جمهوری چک

انتخاب کشور چک برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، یک تصمیم بسیار هوشمندانه به حساب می آید. زیرا هزینه زندگی دانشجویی در جمهوری چک بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. این در حالی است که این کشور در قلب اروپا قرار دارد؛ از آن به عنوان یکی از زیباترین کشورهای قاره اروپا نام برده می شود و از آثار تاریخی، شاهکارهای معماری و مناظر طبیعی متعددی نیز برخوردار است.

علاوه بر این از نظر رضایت دانشجویان بین المللی، در بین کشورهای دنیا، رتبه ششم را دارد. دانشگاه های آن نیز از شهرت جهانی برخوردار هستند و نام آن ها هر ساله در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار می گیرد.

   در ادامه مطلب دلایل محبوب بودن کشور چک در بین دانشجویان بین الملل؛ همچنین هزینه ‌زندگی دانشجویان در این کشور را به صورت کامل شرح می دهیم.

امیدواریم این اطلاعات بتواند در انتخاب محل مناسب برای تحصیل در خارج از کشور به شما دانشجویان آینده نگر کمک کند. در صورتی که بعد از مطالعه مقاله به اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل در جمهوری چک نیاز داشتید، با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان ( تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران) تماس بگیرید.

دلایل زندگی دانشجویی در جمهوری چک

دلایل تحصیل و زندگی دانشجویی در جمهوری چک

در جمهوری چک دانشگاه های معتبر زیادی وجود دارد که هر ساله دانشجویان بین المللی متعددی را از سراسر دنیا پذیرش می‌ کنند. از این دانشگاه ها می توان به دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی و دانشگاه ماساریک و … اشاره کرد که در شهرهای مهم چک یعنی پراگ، اولوموتس، برنو و … قرار دارند. از مهمترین دلایل جذب دانشجویان بین الملل به ویژه دانشجویان ایرانی به این دانشگاه ها و مشغول به تحصیل شدن در جمهوری چک نیز می توان موارد زیر را نام برد:

  • کیفیت آموزش عالی و تحقیقات

یکی از مهمترین دلایلی است که دانشجویان بین الملل تصمیم به تحصیل و گذراندن زندگی دانشجویی در جمهوری چک می گیرند؛ کیفیت دوره های آموزشی دانشگاه های جمهوری چک به ویژه در رشته های پزشکی است.

 دانشگاه های این کشور نظیر دانشگاه چارلز، ماساریک و دانشگاه پالاتسکی از شهرت جهانی برخوردارند و نام آن ها در لیست دانشگاه های برتر دنیا قرار دارد؛ همچنین از قدمتی دیرینه در زمینه آموزش و پرورش دانشجویان برخوردار هستند. تمامی آموزش های لازم را نیز در آزمایشگاه ها مدرن و مجهز به ابزارهای پیشرفته به دانشجویان ارائه می دهند.

به همین دلیل مدرک دریافتی از آن ها در تمامی کشورهای جهان و حتی ایران اعتبار دارد. در صورتی که قصد تحصیل در هر کدام از دانشگاه های جمهوری چک را دارید؛ با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است و مراحل پذیرش شما در دانشگاه های چک فقط از طریق این مجموعه انجام می شود.  

  • شهریه تحصیلی بسیار پایین

شهریه تحصیلی یکی از موارد مهمی است که نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت زندگی دانشجویی در جمهوری چک ؛همچنین جذب دانشجویان بین الملل به این کشور دارد. زیرا شهریه دریافتی دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر و ارزان تر است. این در حالی است که کیفیت آموزشی در دانشگاه های چک، همسطح سایر دانشگاه های معتبر جهان و در برخی موارد نیز بالاتر است.

در جدول زیر میزان شهریه دریافتی دانشگاه های معتبر چک را بیان می کنیم. توجه داشته باشید که این مبلغ متناسب با رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و … می تواند پایین تر یا بالاتر باشد.

نام دانشگاه

شهریه سالانه تحصیلی مقطع لیسانس

شهریه سالانه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه چارلز

60.000 الی 220.000 CZK

60.000 الی 220.000 CZK

دانشگاه پالاتسکی

از 50.000 CZK از 63.000 CZK
دانشگاه ماساریک 40.000 الی 340.000 CZK

40.000 الی 340.000 CZK

 

  • هزینه پایین زندگی دانشجویی در جمهوری چک

هزینه زندگی در جمهوری چک، در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی محبوب در اروپا، بسیار مقرون به صرفه تر است. بسته به موقعیت مکانی، سبک زندگی و عادات خرج کردن، هزینه های زندگی ماهانه دانشجویان 300 تا 600 یورو در ماه می شود. این هزینه ها شامل وعده های غذایی، اقامت، حمل و نقل عمومی؛ همچنین برخی از فعالیت های اوقات فراغت است.

البته دانشجویان دانشگاه های جمهوری چک، یک کارت بین المللی دانشجویی یا کارت ISIC دریافت می کنند. این کارت به آن ها اجازه می دهد تا برای حمل و نقل، رستوران ها، سینماها، موزه ها، نمایشگاه ها و کنسرت ها، از تخفیف های دانشجویی بهره مند شوند.

در ادامه به برخی از هزینه های زندگی دانشجویی در جمهوری چک اشاره می کنیم که عبارت اند از:

هزینه تهیه مسکن

اکثر دانشگاه های جمهوری چک به دانشجویان بین الملل این فرصت را می دهد تا در خوابگاه های دانشگاه ساکن شوند. اما در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید یک آپارتمان خصوصی یا یک اتاق تک نفره در شهر، اجاره کنید. نرخ اجاره بها، متناسب با شهر محل تحصیل می تواند متغیر باشد به عنوان مثال هزینه اجاره اتاق یا مسکن در شهرهای بزرگتر جمهوری چک نظیر پراگ، در مقایسه با سایر شهرها بالاتر است.

 با این حال برای آشنایی بهتر شما، در جدول زیر هزینه تقریبی تهیه مسکن را در جدول زیر بیان می کنیم.

نوع مسکن

 هزینه تقریبی ماهانه

خوابگاه دانشجویی (اتاق با هم اتاقی ها، معمولاً 2 نفر در یک اتاق)

از 120 دلار آمریکا

اتاق خصوصی

از 250 دلار
آپارتمان خصوصی 2-3 خوابه

از  500 تا 800 دلار

 

هزینه غذا و نوشیدنی

در جمهوری چک به راحتی می توان غذای با کیفیت را همراه با قیمت مقرون به صرفه از رستوران ها تهیه کرد. با این حال مواد غذایی معمولا ارزان تر هستند. بنابراین به دانشجویانی که برای زندگی دانشجویی در جمهوری چک بودجه کمی در اختیار دارند؛ توصیه می شود، تعداد وعده های غذایی را که از بیرون می خرند، محدود تر کنند و به جای آن خود مواد غذایی را دریافت کنند.

هزینه تقریبی تهیه مواد غذایی در جمهوری چک عبارت اند از:

مواد غذایی

هزینه خرید

ناهار در غذاخوری دانشجویی

حدود 50  /CZK 2.3 USD

پیتزا در یک پیتزا فروشی

از 110  /CZK 5 USD
غذای رستوران

از 130  /CZK 5.9 USD

آبجو در میخانه

حدود 30  /CZK 1.4 USD
محصولات لبنی

10–30   /CZK 0.5–1.4 USD

قرص نان

از 20  /CZK 0.9 USD
1 کیلوگرم گوشت مرغ

از 100    /CZK 4.5 USD

1 کیلوگرم سیب

40–60   /CZK 1.8–2.7 USD
1.5 لیتر آب معدنی

حدود 15    /CZK 0.7 USD

  

هزینه حمل و نقل در جمهوری چک

هزینه حمل و نقل در این کشور متناسب با شهر محل تحصیل می تواند متغییر باشد که در جدول زیر به صورت تقریبی آن ها را بیان می کنیم:

شهر

هزینه 1 ماه (CZK)

هزینه 1 سال (CZK)

پراگ

130

1280

اولوموتس 175

1475

برنو

275 2375
استراوا 249

1106

پیلسن

244 2003
لیبرک 132

912

 

هزینه تفریح و ورزش در هنگام زندگی دانشجویی در جمهوری چک

پس از یک هفته طولانی کلاس و مطالعه، آخر هفته فرصتی برای استراحت و گشت و گذار در جمهوری چک است. به عنوان یک دانشجو، تخفیف های زیادی برای شرکت در فعالیت های اوقات فراغت مانند نمایشگاه های موزه و گالری های هنری وجود دارد. با این حال، هنوز باید مقداری پول برای بیرون رفتن با دوستان و لذت بردن از زندگی محلی یا ورزش در باشگاه و … کنار بگذارید.

این بخش از هزینه زندگی دانشجویی در جمهوری چک می تواند شامل موارد جدول زیر باشد.

نوع تفریح و ورزش

هزینه

بلیط سینما

100–200  /CZK 4.5–9 USD
بلیط تئاتر

100–500  /CZK 4.5–23 USD

ورودی موزه

از 40  /CZK 1.8 USD
پذیرش مرکز تناسب اندام

از 100  /CZK 4.5 USD

استخر

از 80  /CZK 3.6 USD در ساعت
دوچرخه اجاره ای

200-500  /CZK 9-23 USD در روز

اجاره اسکی / اسنوبرد

250–500  /CZK 11.4–23 USD در روز

 

  • گذراندن دوران تحصیلی در برترین شهرهای دانشجویی جهان

علاوه بر هزینه های پایین زندگی، کشور چک همیشه به خاطر داشتن موقعیت مکانی بسیار مناسب و قرار گرفتن در مرکز اروپا؛ همچنین برخورداری از آثار تاریخی و مناظر طبیعی شگفت انگیز فراوان، مورد توجه دانشجویان بین الملل بوده است. تا جایی که شهرهای بزرگ این کشور نظیر پراگ، اولوموتس، برنو و …. بارها و بارها در لیست 10 شهر برتر دانشجویی جهان گرفته اند.

 از مزایای زندگی دانشجویی در جمهوری چک این است که دانشجویان در زمان تحصیل خود در چک، می توانند از فرصت استفاده کنند و برای استراحت کردن به یکی از چشمه‌ های آب‌ گرم مجلل این کشور بروند. یا از 14 سایت میراث جهانی یونسکو و قلعه‌ ها و صومعه‌ های قرون وسطایی این کشور دیدن کنند.

یا از نزدیک بودن کشور چک و داشتن مرز مشترک با کشورهایی چون آلمان، اسلواکی، لهستان و اتریش بهره ببرند؛ به این شکل که بعد از انتخاب کشور مناسب و تهیه بلیط قطار، تعطیلات آخر هفته را در یکی از کشورهای نزدیک به جمهوری چک بگذرانند. 

جمع بندی زندگی دانشجویی در جمهوری چک

در این مقاله توضیح دادیم که طی کردن زندگی دانشجویی در جمهوری چک می تواند بسیار جالب و هیجان انگیز باشد. زیرا از یک طرف دانشگاه های این کشور از کیفیت آموزشی؛ همچنین اعتبار بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند. از طرف دیگر کشور چک جاذبه های گردشگری متعددی دارد که در طی دوران تحصیلی خود می توانید از آن ها دیدن کنید. در صورتی که تمایل به تحصیل در دانشگاه های این کشور دارید؛ با متخصصان ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *