دانشگاه فنی و مهندسی لیبرک

آشنایی با دانشگاه فنی لیبرک (TUL) در جمهوری چک

دانشگاه فنی لیبرک یا به صورت اختصاری (TUL) یک دانشگاه پویا و در حال رشد است که انواع آموزش های فنی و دانشگاهی را ارائه می دهد. این دانشگاه، تنها دانشگاه منطقه لیبرک در جمهوری چک است که در سال 1953 با نام دانشگاه مهندسی مکانیک در این منطقه تاسیس شد. هدف این دانشگاه در زمان تاسیس، تربیت و آموزش مهندسین حرفه ای برای ورود به بازار کار داخلی بود.

اما به تدریج با گسترش دانشگاه، تعداد دانشکده ها و رشته های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه بیشتر و بیشتر شد. به همین دلیل در سال 1995 نام آن، به دانشگاه فنی لیبرک تغییر پیدا کرد.

این دانشگاه، در حال حاضر، هفت دانشکده و یک موسسه حرفه ای دارد. برخلاف نام خود نیز، فقط بر روی برگزاری رشته های فنی تمرکز ندارد و تا به حال، اقتصاددانان، معلمان، معماران و کارشناسان دیگری را نیز آموزش و تربیت کرده است.

علاوه بر این، در بیش از 100 پروژه تحقیقاتی به ارزش تقریباً 3 میلیون دلار مشارکت دارد. در قالب برنامه آراسموس پلاس نیز، با بیش از 130 شریک بین المللی همکاری می کند.

در صورتی که مایل به تحصیل در این دانشگاه هستید؛ با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره آن کسب کنید. علاوه بر این؛ با مشاوران ما در مجموعه آسپیان (از طیرق شماره تماس و راه های ارتباطی موجود در سایت) تماس بگیرید و راهنمایی های لازم برای تحصیل در چک را با گرفتن مشاوره رایگان دریافت کنید.

دانشگاه فنی و مهندسی لیبرک جمهوری چک

مزایای تحصیل در دانشگاه فنی لیبرک

تحصیل در دانشگاه لیبرک می تواند مزایای متعددی برای دانشجویان داشته باشد که از جمله آن ها می توان به برخورداری از موارد زیر اشاره کرد:

محیط تحصیلی بین المللی

دانشگاه فنی مهندسی لیبرک بیش از 7000 دانشجو در هفت دانشکده و یک موسسه تخصصی خود آموزش می دهد. این دانشجویان از کشورهای مختلف دنیا به چک می آیند و تعدادآن ها در دانشگاه لیبرک رو به افزایش است. به همین دلیل، با تحصیل در این دانشگاه می توان تدریس در یک محیط آموزشی بین الملل را تجربه کرد.

استفاده از زیرساخت های مدرن دانشگاه فنی لیبرک

این دانشگاه، آزمایشگاه‌ هایی مجهز به فناوری پیشرفته؛ همچنین یک مرکز کامپیوتر و یک کتابخانه با منابع گسترده دارد. دانشجویان بین الملل با تحصیل در این دانشگاه می توانند از تمامی آن ها استفاده کنند.

کارکنان شایسته

دانشگاه فنی لیبرک دارای گروه متنوعی از اساتید با تجربه قابل توجه است که با سازمان های بین المللی معتبر در سراسر جهان کار کرده اند.

آدرس و موقعیت دانشگاه فنی لیبرک

این دانشگاه در شهر لبریک در شمال جمهوری چک قرار دارد. فاطله این شهر تا پایتخت چک –شهر پراگ- فقط 100 کیلومتر است و فقط 300 کیلومتر با برلین فاصله دارد. موقعیت استراتژیک این شهر، آن را به یک مکان ایده آل برای تحصیل دانشجویان بین المللی کرده است که می خواهند در زمان تحصیل خود با انواع فرهنگ های مختلف اروپایی آشنا شوند.

رتبه و رنک دانشگاه فنی لیبرک

از رتبه های کسب شده دانشگاه فنی و مهندسی لیبرک در سطح جهانی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • رتبه جهانی: +1001
  • رتبه در THE: +1501
  • رتبه در QS: 801
  • رتبه در چک: 15

شرایط تحصیل در دانشگاه فنی لیبرک

شرایط تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین الملل و بومی تقریبا یکسان است. به این صورت که متقاضیان تحصیل در هر مقطع تحصیلی، باید مدرک تحصیلی خود در دوره قبلی را دریافت و به دانشگاه ارائه کنند. به عنوان مثال، در صورتی که شما متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی هستید، باید مدارک تحصیلی دوره دبیرستان و دیپلم خود را برای دانشگاه ارسال کنید.

به همین ترتیب، در صورتی که می خواهید در مقطع فوق لیسانس تحصیل کنید، باید مدرک لیسانس؛ برای تحصیل دکتری در این دانشگاه نیز باید مدرک فوق لیسانس را به دانشگاه ارائه دهید.

علاوه بر این، با توجه به این که زبان تحصیل در دانشگاه فنی لیبرک برای دانشجویان بین الملل، چکی و انگلیسی است؛ برای تحصیل با هر یک از این زبان ها باید یک مدرک معتبر ارائه دهید که توانایی صحبت، درک و تحصیل به این زبان ها را دارید.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که یادگیری زبان چکی برای کسانی که آشنایی و تسلطی بر یکی از زبان های اسلاویک ندارند؛ سخت خواهد بود. علاوه بر این، دانشجویان بین الملل برای تحصیل به زبان چکی در دانشگاه فنی لیبرک باید به زبان چکی در حداقل سطح B2 تسلط داشته باشند.

برخی از دانشکده های لیبرک نیز، برای پذیرش  دانشجویان بین الملل خود، آزمون ورودی برگزار می کنند. به همین دلیل، برای پذیرش و تحصیل در آن ها، باید در یک آزمون شرکت کرد.

توجه داشته باشید که همکاران ما در مجموعه آسپیان، همواره آماده پاسخگویی به تماس های شما؛ همچنین ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان درباره شرایط تحصیل در جمهوری چک هستند. 

هزینه تحصیل در دانشگاه فنی لیبرک

ساختار و هزینه لازم برای تحصیل در لیبرک، شامل سه نوع هزینه درخواست برای پذیرش در دانشگاه، شهریه تحصیلی در دانشگاه و هزینه زندگی در شهر لیبرک جمهوری چک می شود.

هزینه درخواست

پس از تکمیل فرم درخواست پذیرش خود برای ارسال دانشگاه، باید هزینه درخواست را پرداخت کنید. هزینه درخواست برای پذیرش در دانشکده های مختلف دانشگاه فنی و مهندسی لیبرک 2000 کرون چک معادل 100 USD است.

علاوه بر این، دانشجویان بین الملل برای ارزیابی، بررسی و معادل سازی مدارک تحصیلی قبلی خود در چک نیز، باید 3000 کرون چک هزینه پرداخت کنند.

شهریه تحصیلی دانشگاه فنی لیبرک

پرداخت شهریه دانشگاه، اصلی ترین هزینه دانشجویان برای تحصیل در جمهوری چک است که باید آن را پرداخت کنند. البته متقاضیانی که به زبان چک مسلط هستند و می خواهند در این دانشگاه به زبان چکی تحصیل کنند؛ شهریه تحصیلی آن ها توسط دولت چک پرداخت می شود. بدین معنی که دانشجویان هیچ شهریه ای به دانشگاه پرداخت نمی کنند.

اما برای تحصیل در این دانشگاه به زبان انگلیسی باید شهریه پرداخت کرد. مبلغ شهریه نیز در سال اول تحصیلی، باید بعد از ثبت نام نهایی در دانشگاه پرداخت شود.

شهریه تحصیلی در دانشکده های مختلف دانشگاه فنی لیبرک برای تحصیل به زبان انگلیسی به شرح زیر است:

شهریه سالانه تحصیلی
نام دانشکدهشهریه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشدشهریه مقطع دکتری
دانشکده مهندسی مکانیک (FS)4000 دلار آمریکا2000 دلار آمریکا
دانشکده مهندسی نساجی (FT)3000 دلار آمریکا2000 دلار آمریکا
دانشکده اقتصاد (EF)3500 دلار آمریکا1200 دلار آمریکا
دانشکده هنر و معماری (FA)5000 دلار آمریکاN/A
دانشکده مکاترونیک (FM)2000 دلار آمریکا2000 دلار آمریکا

هزینه زندگی در لیبرک

هزینه زندگی در لیبرک

علاوه بر شهریه تحصیلی، دانشجویان بین الملل باید هزینه زندگی خود در زمان تحصیل در دانشگاه فنی لیبرک را نیز در نظر بگیرند. میانگین هزینه زندگی در شهر لیبرک 779 یورو است که بین 34 درصد از کم‌ هزینه ‌ترین شهرهای جهان قرار دارد.

 در ادامه به برخی از مهمترین هزینه های زندگی دانشجویان در شهر لیبرک اشاره می کنیم. با این حال، در نظر داشته باشید که مبالغ تقریبی است و متناسب با شرایط می تواند متغییر باشد.

  • اجاره مسکن: 395 یورو در ماه
  • صرف غذا در یک رستوران میان رده برای 2 نفر: 28.65 یورو
  • هزینه خرید غذا: 255 یورو در ماه
  • حمل نقل: 35 یورو
  • سینما: 7.37 یورو

دانشکده های دانشگاه فنی لیبرک

دانشگاه لیبرک 8 دانشکده و یک موسسه دارد که رشته های تحصیلی مختلفی را در آن ها به زبان چکی و انگلیسی برگزار می کند. از این دانشگاه ها عبارت اند از:

  1. دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده مهندسی مکانیک، قدیمی ترین دانشکده دانشگاه فنی لیبرک است. این دانشکده در حال حاضر 10 دپارتمان دارد که برنامه های تحصیلی مختلفی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به زبان چک و انگلیسی ارائه می کنند.

  1. دانشکده مهندسی نساجی

دانشکده مهندسی نساجی (FTE) تنها دانشکده ای در جمهوری چک است که آموزش را در کل زمینه منسوجات ارائه می دهد. علاوه بر این، یکی از بزرگترین دانشکده های اتحادیه اروپا است که در زمینه مهندسی مواد نساجی همه جانبه فعالیت دارد. در این دانشکده، تحقیقات و توسعه بنیادی و کاربردی (R&D) از طراحی و مواد گرفته تا فناوری، ارزیابی کیفیت تا حوزه های کاربرد و … در طیف گسترده ای انجام می شود.

  1. دانشکده علوم، علوم انسانی و معارف دانشگاه فنی لیبرک

وظیفه اساسی این دانشکده ارائه آموزش حرفه ای به معلمان آینده برای آموزش ابتدایی (دانش آموزان گروه سنی 6-10 سال) و آموزش ابتدایی (دانش آموزان 11-15 ساله) است. همچنین در این دانشکده، علاوه بر آموزش معلمان آینده، دوره های لیسانس، نیز برای متخصصان علوم انسانی و طبیعی ارائه می شود. زبان تدریس برای تمامی دانشجویان این دانشکده نیز، چکی است.

دپارتمان دانشگاه فنی چک ،آموزش مداوم دوره ‌های صلاحیت و دوره ‌های آموزشی و روان‌ شناسی را برای معلمان ضمن خدمت و دیگر متخصصان عملی آماده می‌ کند. مرکز پزشکی ورزشی دانشگاه نیز وجود دارد که خدمات و مشاوره های مختلفی را به افراد مرتبط با رشته های ورزش ارائه می دهد.

  1. دانشکده اقتصاد دانشگاه فنی لیبرک

دانشکده اقتصاد آنچه را که شرکت ها و سازمان ها در آغاز هزاره سوم نیاز دارند ارائه می دهد که از آن ها می توان آموزش با کیفیت بالا، تحقیق، دانش، تجربه و همکاری را نام برد. این دانشکده در طول عمر خود به یک موسسه معتبر تبدیل شده است که تحصیلات کاملی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ارائه می دهد. از جمله برنامه های تحصیلی ارائه شده در این دانشکده نیز، اقتصاد و مدیریت، مهندسی سیستم و انفورماتیک، و سیاست گذاری و مدیریت اقتصادی است.

  1. دانشکده هنر و معماری دانشگاه فنی لیبرک

از لحاظ تاریخی و در حال حاضر، دانشکده هنر و معماری، با شخصیت‌ های خلاق تحسین‌ شده، معماران و هنرمندان معتبر بین‌ المللی مرتبط است. دانشجویان مشغول به تحصیل در آن نیز، می توانند به تجهیزات بسیار متنوعی دسترسی داشته باشند.

به عنوان مثال، از جمله منابع در دسترس دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه فنی لیبرک ،می توان به کارگاه ساخت مدل، تجهیزات چاپ سه بعدی، برش لیزری، برش پلی استایرن، آزمایشگاه واقعیت مجازی، آزمایشگاه CAD، استودیو هنرهای زیبا، آزمایشگاه نور و صدا، کلاس درس فناوری اطلاعات، مرکز چاپ، یک کتابخانه گسترده متمرکز اشاره کرد.

  1. دانشکده مکاترونیک، انفورماتیک و مطالعات میان رشته ای

این دانشکده دانشگاه فنی لیبرک ،عمدتاً بر رشته هایی متمرکز است که رشته های فنی (الکترونیک، کنترل، اندازه گیری) را با انفورماتیک و علوم طبیعی (مدل سازی ریاضی) ترکیب می کند. فناوری نانو و نانو مواد با فناوری بالا نیز مورد مطالعه قرار می‌ گیرند. این دانشکده در تمام سطوح دانشگاهی – از مقطع کارشناسی تا دکترا – آموزش می دهد.

  1. دانشکده مطالعات بهداشت دانشگاه فنی لیبرک

این دانشکده آموزش های متمرکز بر مراقبت های بهداشتی و فناوری مورد استفاده در پزشکی را ارائه می دهد. از نزدیک با بیمارستان منطقه ای در لیبرک و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از کل جمهوری چک در زمینه تحقیقات نیز همکاری می کند.

  1. موسسه نانومواد، فناوری‌های پیشرفته و نوآوری

موسسه نانومواد، فناوری ‌های پیشرفته و نوآوری ‌ها، مرکز تحقیقاتی دانشگاه فنی لیبرک (TUL) است. این موسسه بیش از 60 سال تجربه در زمینه‌ های مهندسی مکانیک و مهندسی مواد را ترکیب می‌ کند. هدف آن نیز، کمک به توسعه منطقه است که به طور سنتی به سمت صنایع فنی گرایش دارد.

برنامه های تحقیقاتی برگزار شده در این موسسه، بر روی نانومواد و مهندسی رقابتی و یکپارچه سازی سیستم با تاکید بر قابلیت استفاده از نتایج تحقیق و توسعه در عمل متمرکز هستند. آزمایشگاه های معتبر این موسسه نیز، خدماتی را در زمینه تجزیه و تحلیل آب، خاک و هوا، نظیر راه حل هایی برای تمیز کردن منطقه آسیب دیده ارائه می دهند.

جمع بندی

همان طور که برای شما توضیح دادیم، دانشگاه فنی لیبرک یکی از دانشگاه های جمهوری چک در اروپا است که رشته های فنی را ارائه می دهد. در صوتی که علاقه مند به تحصیل در رشته های فنی هستید، انتخاب این دانشگاه برای تحصیل در خارج از کشور می تواند مناسب باشد.

علاوه بر این، در صورتی که به اطلاعات بیشتری برای تحصیل در چک و دانشگاه های معتبری نظیر دانشگاه چارلز، دانشگاه پالاتسکی و … نیاز دارید؛ مشاوران ما در مجموعه آسپیان می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. با آن ها تماس بگیرید و راهنمایی کاملی درباره بهترین و آسان ترین را های پذیرش در دانشگاه های چک دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *