آشنایی با برنامه اراسموس موندوس (Erasmus mundus )

آشنایی با برنامه اراسموس موندوس (Erasmus mundus )

در صورتی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و درباره دانشگاه های مختلف دنیا تحقیق کرده باشید؛ مطمئنا با نام برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus آشنایی دارید. این برنامه که به صورت اختصاری EMJMD)) نامیده می شود، یک بورسیه تحصیلی است که به دانشجویان بین الملل اجازه می دهد تا دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دو یا چند دانشگاه و کشور اروپایی یا حتی ایالات متحده و استرالیا تحصیل کنند.

اما این برنامه چه هزینه هایی را پوشش می دهد؟ روند درخواست و دریافت آن چگونه است؟ برای دریافت آن چه شرایطی باید داشته باشید؟ و …. سوالاتی هستند که در ادامه این مقاله از مجموعه آسپیان به آن پاسخ می دهیم. لذا برای دریافت اطلاعات کامل و دقیق درباره این بورسیه تحصیلی، به شما توصیه می کنیم با ما در ادامه مقاله همراه باشید. 

بورسیه اراسموس موندوس

معرفی برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus

بورسیه تحصیلی اراسموس یکی از سخاوتمندترین و معتبرترین برنامه های تحصیلی در جهان به حساب می آید. این بورسیه توسط کمیسیون اروپا حمایت می شود و به دریافت کنندگان این امکان را می دهد تا مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری خود را در دانشگاه ها و کشورهای اروپایی، استرالیا یا ایالات متحده طی کنند.

بر اساس برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus دریافت کنندگان می توانند با پوشش کامل هزینه ها، حداکثر به مدت دو سال در 3 تا 4 دانشگاه اروپا، استرالیا یا ایالات متحده مشغول به تحصیل شوند. به این معنا که آن ها، هر ترم تحصیلی را در یک کشور سپری خواهند کرد. در پایان دوره تحصیلی خود نیز، مدرک دوگانه ای دریافت کنند که توسط 2 موسسه معتبر اروپایی به آن ها اعطا می شود.

توجه داشته باشید که روند درخواست برای دریافت بورسیه تحصیلی اراسموس در سال تحصیلی 2023- 2025 بین 1 اکتبر 2022 و 15 ژانویه 2023 انجام می شود. تقریبا 2500 بورسیه تحصیلی نیز موجود است. لذا مهلت و زمان ارسال درخواست را در نظر بگیرید تا موفق به تحصیل رایگان در چند دانشگاه معتبردنیا شوید.    

شرایط لازم برای دریافت برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus

شرکت در برنامه اراسموس شرط سنی ندارد و تمامی متقاضیانی که حداقل 16 سال تحصیلی را طی کرده اند؛ می توانند در آن شرکت کنند. شرایط و مدارک لازم برای شرکت در این برنامه تحصیلی نیز، متناسب با رشته تحصیلی می تواند متفاوت باشد. با این حال، ازشروط اصلی برای دریافت این بورسیه تحصیلی را می توان در دو مورد زیر خلاصه کرد:

  • تمامی متقاضیان باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند. به این صورت که متقاضیان شرکت در مقطع کارشناسی ارشد، باید مدرک لیسانس و متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری باید مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفته باشند. یا اینکه در سال آخر تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشند و قبل از شروع برنامه کارشناسی ارشد یا دکتری فارغ التحصیل شوند.

البته در صورتی که مدرک لیسانس ندارید؛ اما می توانید ثابت کنید که مدرک یا گواهی نامه دریافتی شما معادل لیسانس است، می توانید برای شرکت در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus درخواست دهید.

  • تمامی متقاضیان باید حداقل نمره 6.5 در آزمون آیلتس را کسب کنند. به همین دلیل، متقاضیان بالقوه باید در ماه سپتامبر یا اکتبر برای شرکت در آزمون آیلتس یا تافل اقدام کنند. البته در صورتی که مراکز برگزاری آزمون به دلایلی چون وضعیت همه گیر کرونا تعطیل باشد؛ متقاضیان می توانند به هماهنگ کننده مربوطه ایمیل بزنند و از آن ها درخواست کنند تا از ارائه نمرات آزمون برای شرکت در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus معاف شوند.

توجه داشته باشید که به صورت معمول، آزمون های زبان دیگری چون نتایج آزمون مهارت زبان انگلیسی Duolingo، (به عنوان یک جایگزین برای آزمون آیلتس) پذیرفته می شود. اما نتایج آزمون هایی چون GRE یا GMAT برای دریافت بورسیه اراسموس مورد قبول قرار نمی گیرد.  

Erasmus mundus

فرم درخواست برنامه اراسموس موندوس

فرم درخواست بورسیه اراسموس موندوس متناسب با برنامه تحصیلی شما می تواند متفاوت باشد. با این حال، به صورت معمول برای تکمیل آن به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت که عبارت اند از:

  • دو توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدارک و ریزنمرات تحصیلی دوره قبل نظیر دوره لیسانس و دبیرستان؛ همچنین معادل آن ها
  • رزومه
  • تکمیل مشخصات خواسته شده در فرم درخواست
  • کپی اسکن پاسپورت یا شناسنامه
  • گواهی اقامت
  • نتایج آزمون مهارت زبان انگلیسی

برای اطمینان از اینکه تمامی مدارک مورد نیاز را در اختیار دارید، بهتر است با مشاور برنامه یا دانشگاه خود مشورت کنید. البته می توانید با مشاوران متخصص ما در مجموعه آسپیان نیز تماس بگیرید. متخصصان ما به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران فعالیت می کنند. دانشگاه های چارلز و پالاتسکی جمهوری چک در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus شرکت دارند. لذا دانشجویان مشغول به تحصیل در آن ها، می توانند از بورسیه اراسموس بهره مند شوند.

در صورت داشتن هر نوع سوال درباره دانشگاه های چک و نحوه تحصیل در آن ها، می توانید با مشاوران ما در مجموعه آسپیان تماس بگیرید. یا اینکه فرم درخواست مشاوره رایگان درج شده در سایت را پر کنید.

مزایای دریافت و شرکت در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus

مهمترین مزیت دریافت بورسیه اراسموس موندوس، برطرف شدن مسائل و موانع مالی شما است. زیرا دریافت کنندگان این بورسیه تحصیلی:

  • از پرداخت شهریه تحصیلی معاف هستند.
  • به مدت 24 ماه، کمک هزینه تقریبی بین 1100 یورو تا 1500 یورو دریافت می کنند.
  • کمک هزینه برای سفر کردن و زندگی در شهر محل تحصیل دریافت می کنند.
  • هزینه بلیط هواپیما برای سفرهای بین المللی آن ها از کشوری به کشور دیگر پرداخت می شود.

علاوه بر این، شرکت کنندگان در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus ،بعد از فارغ التحصیلی ویزای کار دریافت می کنند. به همین دلیل، هیچ محدودیتی برای بازگشت به مقصد تحصیلی ندارند و می توانند پس از تحصیل در کشور انتخابی خود مشغول به کار و زندگی شوند.

بورسیه

کشورهای ارائه دهنده بورسیه اراسموس موندوس

کشورهای زیادی در جهان هستند که دانشگاه ها و دانشجویان مشغول به تحصیل در آن ها می توانند برای دریافت بورسیه اراسموس درخواست دهند. این کشورها به دو دسته کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای شریک تقسیم می شود.

به صورت معمول، دانشجویان دانشگاه های قرار گرفته در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر جمهوری چک و …، می توانند در تمامی برنامه های تحصیلی اراسموس شرکت کنند. اما دانشجویان دانشگاه های مستقر در کشورهای شریک، فقط اجازه شرکت در برخی از برنامه های ارائه شده این بورسیه تحصیلی را دارند. از این کشورها عبارت اند از:

کشورهای عضو اتحادیه اروپا
جمهوری چک بلژیک بلغارستان دانمارک آلمان استونی ایرلند
یونان اسپانیا فرانسه کرواسی ایتالیا قبرس لتونی
لوکزامبورگ مجارستان مالت هلند اتریش لهستان پرتغال
رومانی اسلوونی اسلواکی فنلاند سوئد
کشورهای شریک ارائه دهنده برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus
مقدونیه شمالی صربستان ایسلند لیختن اشتاین نروژ ترکیه ایران

 

لازم به ذکر است که مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های جمهوری چک در ایران است. هر ساله نیز آزمون های ورودی برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … در دانشگاه های چارلز، پالاتسکی و ماساریک جمهوری چک را در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید، به شما توصیه می کنیم با متخصصان ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان آن ها استفاده کنید.

نحوه درخواست برای شرکت در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus

برای ارسال درخواست خود برای دریافت و استفاده از بورسیه اراسموس باید به وب سایت رسمی Erasmus Mundus مراجعه کنید. سپس، در لیست برنامه های تحصیلی ارائه شده در سایت، برنامه تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در کنار هر برنامه تحصیلی، نام برنامه، محل تحصیل و … قرار دارد که می توانید آن را مشاهده کنید. بعد از انتخاب برنامه مورد نظر خود، سعی کنید تمامی موارد خواسته شده را به درستی انجام دهید. به عنوان مثال، مدارک عمومی خواسته شده نظیر مدارک تحصیلی، مدارک شناسایی،انگیزه نامه و … را به صورت کامل در سایت درج کنید.

علاوه بر این، به شما توصیه می کنیم که:

  • با کلیک بر روی دکمه ” contact project person” مستقیما با کنسرسیوم تماس بگیرید و اطلاعات لازم در مورد دوره، مراحل درخواست و … را از او بپرسید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مهلت درخواست بورسیه یا برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus ممکن است با توجه به برنامه ای که شما برای آن درخواست می دهید، متفاوت باشد، اما انتظار می رود آخرین تاریخ برای ارسال درخواست در مارس 2023 باشد. شما می توانید درخواست خود را در هر زمانی بین دسامبر تا فوریه ارسال کنید.

  • توجه داشته باشید که در زمان درخواست، می توانید حداقل سه رشته تحصیلی مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت انتخاب کنید.

نکاتی برای انتخاب شدن برای برنامه اراسموس موندوس

متقاضیان درخواست دهنده برای دریافت بورسیه اراسموس بر اساس معیارهایی رتبه بندی می شوند که عبارت اند از:

  • برتری علمی
  • پتانسیل تحصیلی
  • سطح مهارت های زبانی
  • به رسمیت شناختن مؤسسه و دانشگاهی که مدرک دانشگاهی خود را از آن دریافت کرده است.
  • انگیزه نامه
  • توصیه ها
  • تجربه کاری

بر این اساس، برای اینکه شانس خود برای شرکت در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus را افزایش دهید، بهتر است کارهای زیر را انجام دهید.

  • یک انگیزه نامه بسیار مناسب و تاثیرگذار بنویسید. زیرا نگرارش یک انگیزه نامه مناسب، تنها چیزی است که می تواند به شما کمک زیادی کند؛ به خصوص اگر نمره CGPA کافی نداشته باشید.
  • قبل از درخواست، از تکمیل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید.
  • درخواست خود را به موقع ارسال کنید.
  • دانش خود در زمینه برنامه تحصیلی انتخابی را افزایش دهید. زیرا مصاحبه برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus تخصصی است و پاس کردن آن سخت خواهد بود. در نتیجه هر چه دانش بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای گرفتن بورسیه تحصیلی خواهید داشت.
  • فعالیت ‌های مشترک، فوق برنامه و دوره‌ های آنلاینی که انجام داده اید نیز نقش موثری در افزایش شانس شما برای شرکت در برنامه اراسموس خواهد داشت. طی کردن دوره های آنلاین به ویژه زمانی که شما در حال تغییر دادن رشته تحصیلی خود هستید، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

جمع بندی

برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus یک بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط اتحادیه اروپا است. بر اساس این بورسیه تحصیلی دانشجویان می توانند مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری خود را با پوشش کامل هزینه ها، در چند کشور مختلف جهان طی کنند. البته مبلغ و هزینه بورسیه تحصیلی اراسموس متناسب با مقطع تحصیلی، طول دوره، برنامه تحصیلی که برای آن درخواست داده اید، ملیت شما، دانشگاه محل تحصیل و … می تواند متفاوت باشد.

از جمله دانشگاه های اروپایی که در برنامه های اراسموس شرکت دارد، دانشگاه های چارلز و پالاتسکی جمهوری چک است. به همین دلیل دانشجویان مشغول به تحصیل در آن، شانس دریافت بورسیه و تحصیل در برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus را خواهند داشت.

مجموعه آسپیان نیز به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، هر ساله زمینه پذیرش دانشجویانی زیادی را برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … دانشگاه های چک فراهم می کند. آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور؛ همچنین دوره های فاندیشن آن ها را نیز در ایران برگزار می کند. لذا در صورتی که قصد تحصیل در چک را دارید، بهترین راه برای دریافت اطلاعات لازم، تماس با متخصصان ما در مجموعه آسپیان و دریافت مشاوره رایگان از آن ها است. علاوه بر این، می توانید “فرم درخواست مشاوره رایگان” قرار گرفته در سایت را پر کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

سوالات متداول

برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus چیست؟

بورسیه اراسموس در حقیقیت یک پیشنهاد سخاوتمندانه از طرف اتحادیه اروپا به حساب می آید. هدف آن نیز، ارتقای کیفیت آموزش عالی از طریق استراتژی بورسیه ها و همکاری دانشگاهی بین اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غیر اتحادیه اروپا است.

آیا دریافت بورسیه اراسموس سخت است؟

بورسیه اراسموس موندوس بسیار رقابتی است. با این حال، تعداد زیادی از دانشجویان هستند که با وجود داشتن CGPA  پایین، موفق به دریافت بورسیه تحصیلی اراسموس شده اند. لذا می توان گفت دانشجویان با نمرات متوسط نیز، شانس دریافت برنامه اراسموس موندوس Erasmus mundus را دارند.

برای قبولی در برنامه اراسموس موندوس چه معدلی نیاز است؟

فارغ التحصیلان برتر با داشتن نمره CGPA بین 2.5 تا 3.0 در سال های گذشته انتخاب شده اند.

آیا بورسیه اراسموس تمامی هزینه ها را پوشش می دهد؟

بله- هزینه تحصیل و زندگی دریافت کنندگان بورسیه اراسموس به صورت کامل پوشش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *