پول جمهوری چک

آشنایی با پول جمهوری چک

موضوع و بحث پول جمهوری چک برای بسیاری از گردشگران و متقاضیان مهاجرت به این کشور، به معمایی مشکل تبدیل شده. البته این موضوع قابل درک است. زیرا جمهوری چک، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به حساب می آید. با این حال در منطقه یورو نیست و از واحد پول رسمی خود، یعنی چک کرون یا تاج چک (Kč / CZK) استفاده می کند.

به همین دلیل، در ادامه مطلب، یک راهنمایی جامع درباره واحد پول جمهوری چک را در اختیار شما قرار می دهیم.همچنین به اساسی ترین سوالات شما پاسخ می دهیم که عبارت اند از:

  • جمهوری چک از چه پولی استفاده می کند؟
  • آیا در شهر پراگ می توان از یورو استفاده کرد؟
  • برای تبدیل پول به کرون چک به کجا مراجعه کنیم؟
  • آیا لازم است قبل از خروج از کشور، ارز و پول جمهوری چک تهیه کنیم؟
  • و …

لازم به ذکر است که مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های معتبر چک در ایران فعالیت دارد. لذا در صورتی که می خواهید در جمهوری چک تحصیل کنید، می توانید اطلاعات لازم را از مشاوران و متخصصان در مجموعه آسپیان دریافت کنید. سپس در آزمون ورودی و دوره های فاندیشن دانشگاه های چک شرکت کنید که توسط مجموعه آسپیان در ایران برگزار می شود. بعد از آن نیز با پشتیبانی متخصصان ما در تمامی مراحل پذیرش در دانشگاه از دریافت ویزا، گرفتن خوابگاه و …. فصل جدید زندگی خود را با تحصیل در جمهوری چک آغاز کنید.

قیمت ها و هزینه ها در جمهوری چک

معرفی واحد رسمی پول جمهوری چک

واحد پول رسمی چک، کرون چک است که مردم بومی این کشور به آن کرونا چسکا (koruna česká ) می گویند. اما در زبان انگلیسی، چک کرون (Czech crown) یا تاج چک نامیده می شود. این واحد پول، از زمان تاسیس جمهوری چک در سال 1993 در حال استفاده است. برای نشان دادن آن نیز از کد ایزوی CZK یا نماد ارز چک به صورت Kč استفاده می کنند.

به صورت رسمی، جمهوری چک، تنها کشور جهان است که از کرون به عنوان ارز استفاده می کند. واژه کرون به معنای تاج است. هر تاج در واحد پول جمهوری چک نیز 6 سکه و 6 اسکناس دارد. سکه ها در واحد های 1، 2، 5، 10، 20 و 50 تایی؛ اسکناس ها نیز در واحدهای 100، 200، 500، 1000، 2000 و 5000 تایی به مردم عرضه می شوند.

هر کدام از سکه ها یا اسکناس ها نیز که عدد بالاتری دارند، طبیعتا ارزش بیشتری هم خواهند داشت.    

نحوه تبدیل و دریافت پول جمهوری چک

به صورت معمول، قبل از وارد شدن به جمهوری چک، نیازی به دریافت ارز چک نخواهید داشت. اما در صورتی که ترجیح می دهید، می توانید مقداری پول همراه خود نگه دارید. در این صورت، ارزهایی چون یورو، دلار آمریکا و پوند انگلیس، به ترتیب بهترین گزینه های پیشنهادی هستند که برای سفر به کشور چک، می توانید تهیه کنید. زیرا تبدیل و تهیه آن ها، معمولا ساده تر است. علاوه بر این، می توان از آن ها برای خرید از برخی مغازه های شهر پراگ جمهوری چک؛ همچنین پرداخت هزینه ها در فرودگاه ها و ایستگاه های اصلی قطار این کشور استفاده کرد.

درباره تبدیل و دریافت پول جمهوری چک نیز نکته مهمی وجود دارد که توصیه می کنیم به آن توجه داشته باشید. شما باید بدانید که صرافی های شهر پراگ (پایتخت جمهوری چک) با توجه به ترفندها و ارائه خدمات ضعیف به مشتریان خود، چندان قابل اعتماد نیستند.

به همین دلیل، به شما توصیه می کنیم از نرخ ارز آگاهی داشته باشید. تا حد امکان نیز از مراجعه به صرافی های چک برای دریافت پول جمهوری چک خودداری کنید. به خصوص آن دسته از صرافی هایی که ادعا می کنند از شما 0% کمیسیون دریافت می کنند. زیرا هدف اصلی آن ها کسب درآمد از گردشگران است و به احتمال زیاد نرخ ارز بسیار بالاتری از شما دریافت می کنند.

بنابراین، بهترین گزینه برای دریافت پول نقد، استفاده از دستگاه های خودپرداز یا عباربانک های کشور چک است.

بهترین صرافی های پراگ برای تبدیل پول جمهوری چک

بهترین صرافی های پراگ برای تبدیل پول جمهوری چک

بهترین راه برای دریافت پول در چک، مراجعه به بانک و استفاده از کارت بین المللی است. با این حال در صورتی که نیاز دارید برای تبدیل پول به صرافی مراجعه کنید؛ به شما توصیه می کنیم به صرافی های زیر در شهر پراگ مراجعه کنید که با شما صادق تر خواهند بود و نرخ ارز معقولی دریافت می کنند.

  • cz: این صرافی شهرت بسیار بالایی دارد و بدون شک، بهترین صرافی پراگ برای تبدیل پول جمهوری چک است. برای مراجعه به آن نیز باید به پشت تالار شهر پراگ در میدان قدیمی شهر به آدرس Prague 1، Old Town، Kaprova 13 مراجعه کنید.
  • Abrahám Exchange Office: دفتر این صرافی در منطقه مالا اِسترانا (Malá Strana ) دقیقا در مرکز و میدان اصلی شهر پراگ، رو به روی ایستگاه تراموا قرار دارد. آدرس دقیق آن نیز Prague 1، 22 . Malostranské nám است.

این صرافی بابت ارائه پول جمهوری چک کمیسیون دریافت می کند. با این حال، از نرخ ارز آگاه هستند و خدمات خود به مشتریان را کاملا منصفانه انجام می دهند.

  • Cedok on Nekazanka street: دفتر این صرافی در یک خیابان فرعی از خیابان Na Prikope در مرکز شهر پراگ قرار دارد.

توجه داشته باشید که:

  1. در زمان تبدیل و دریافت پول در صرافی ها، هر چه مبالغ بالاتری را تبدیل کنید، نرخ ارز پایین تر محاسبه می شود. لذا کار هوشمندانه این است که به جای چندین تراکنش کوچک و با مبلغ کم، تمامی مبلغ مورد نیاز را یکجا دریافت کنید.
  2. از 1 آوریل سال 2019، قانون جدیدی در جمهوری چک در حال اجرا است. به موجب این قانون، شما تا 3 ساعت بعد از تبدیل و دریافت پول جمهوری چک ،می توانید نظر خود را تغییر دهید؛ سپس با بازگشت به صرافی، پول اولیه (یورو، دلار و …) را دریافت کنید.

استفاده از کارت های بین المللی در جمهوری چک

دریافت ارز جمهوری چک از طریق دستگاه های خودپرداز، بهترین روش برای دریافت پول است. زیرا علاوه بر ایمن بودن، در مقایسه با صرافی ها، می تواند ارزان تر و مقرون به صرفه تر (حتی ارزان تر از مبادله پول جمهوری چک در بانک ها) باشد. زیرا دستگاه های خودپرداز، کارمزد محلی دریافت نمی کنند و نرخ مبادله آن ها بسیار منصفانه است.

علاوه بر این، دستگاه های خودپرداز (ATM) در تمامی نقاط شهر پراگ وجود دارند و شما می توانید در هر ترمینال، فرودگاه، ایستگاه اتوبوس و … از آن ها استفاده کنید. به همین دلایل به شما توصیه می کنیم، در طول اقامت خود در جمهوری چک، کمتر از پول نقد استفاده کنید.

کارت های ویزا و مستر کارت، در تمامی دستگاه های بانکی کشور چک پذیرفته می شوند و می توانید با استفاده از آن ها پول جمهوری چک دریافت کنید. علاوه بر این، دستگاه های خودپرداز سیستم بین بانکی استاندارد Maestro / Cirrus را نیز می پذیرند. اگر یکی یا هر دو این نشانه ها را روی کارت بانکی خود داشته باشید؛ می توانید بدون مشکل از تمامی خودپردازهای رایج در شهر پراگ، پول برداشت کنید.

استفاده از کارت های بین المللی در جمهوری چک

نکاتی برای استفاده از کارت های بین المللی در جمهوری چک

در صورتی که قصد دارید، برای مبادله و دریافت پول جمهوری چک در شهر پراگ، از کارت های بین الملل استفاده کنید؛ نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید. از جمله این نکات عبارت اند از:

  • قبل از سفر، هر گونه کارمزد بین المللی را با بانک خود چک کنید.
  • مطمئن شوید که کارت شما برای خریدهای بین المللی و برداشت وجه نقد فعال است. بسیاری از کارت ها به دلایل امنیتی برای این تراکنش ها مسدود می شوند.
  • اغلب کارمزدهای برداشت از دستگاه خودپرداز به ازای هر تراکنش است. بنابراین ممکن است بهتر باشد به جای تراکنش ‌های کوچک‌ تر، مبلغ بیشتری را دریافت کنید.
  • برخی از مغازه ها و رستوران ها در پراگ برای خرید با کارت اعتباری هزینه دریافت می کنند. انجام این کار، معمول نیست، اما وجود دارد.
  • کارت در شهرهای کوچک و روستاهای جمهوری چک کمتر پذیرفته می شود.
  • برای برداشت پول جمهوری چک ،فقط از دستگاه های خودپردازی استفاده کنید که در بانک ها یا درب بانک ها نصب شده اند. زیرا سایر دستگاه های خود پرداز و دستگاه های کارت خوان در دیوارهای شهر، مغازه ها، رستوران ها و … نرخ ارز بسیار بالایی دریافت می کنند.
  • توجه داشته باشید که کارت های بین المللی در سراسر پراگ مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما نه در همه اماکن، لذا قبل از پرداخت یا سفارش غذا در رستوران ها، این موضوع را چک کنید تا در پرداخت پول جمهوری چک با مشکل مواجه نشوید. به صورت معمول کسب و کارهایی که پرداخت از طریق کارت ندارند، این موضوع را بر روی درب ورودی خود نصب می کنند.

استفاده یورو در جمهوری چک

استفاده یورو در جمهوری چک

واحد رسمی پول جمهوری چک کرون چک است. البته برخی از رستوران ها و فروشگاه های شهر پراگ، ممکن است یورو را از شما قبول کنند. با این حال، به صورت رسمی در برای زندگی در  پراگ از یورو استفاده نمی شود. پیدا کردن فروشگاه ها و صاحبان کسب و کاری که یورو را قبول می کنند یا نمی کنند نیز کمی سخت است.

علاوه بر این، در صورتی که بخواهید از یورو برای خرید از فروشگاه های جمهوری چک استفاده کنید، نرخ ارز بسیار بالایی پرداخت خواهید کرد. به عنوان مثال برای صرف یک وعده غذایی در رستوران، ممکن است 10 تا 20 درصد بیشتر هزینه پرداخت کنید.

به همین دلیل به شما توصیه می کنیم، از ارز و پول جمهوری چک برای پرداخت هزینه های سفر خود در جمهوری چک استفاده کنید.

البته موارد خاصی وجود دارد که برای پرداخت آن بهتر است یا باید از یورو استفاده کنید. به عنوان مثال برای پرداخت هزینه های اقامت در جمهوری چک، . بسیاری از هتل ها و آپارتمان ها با کمال میل، یورو و برخی ارزهای دیگر را به جای پول جمهوری چک می پذیرند تا سفر شما را آسان تر کنند.

علاوه بر این، به صورت معمول دانشجویان بین الملل برای پرداخت شهریه دانشگاه خود؛ همچنین سایر هزینه ها برای تحصیل در جمهوری چک، باید از یورو استفاده کنند. 

قیمت و هزینه ها در جمهوری چک

قیمت و هزینه خدمات در جمهوری چک، متناسب با مکان و موقعیت شما در این کشور بسیار متفاوت خواهد بود. به صورت کلی گران ترین هتل ها، اقامتگاه ها، رستوران ها و … در مراکز شهر قرار دارند. با این وجود، حتی در مرکز شهر پراگ نیز می توان یک وعده غذایی باکیفیت و ارزان قیمت تهیه کرد.

قیمت صرف نهار در اکثر رستوران های این کشور، که می تواند شامل غذا اصلی و یک کاسه سوپ باشد، به پول جمهوری چک حدودا 120 کرون  (5 یورو، 5.5 دلار) است. شام نیز، برای یک نفر که شامل پیش غذا، نوشیدنی، غذای اصلی و دسر باشد؛ می تواند حدود  500 کرون  (20 یورو، 23 دلار) در یک رستوران معمولی باشد. البته باید در نظر داشت که هزینه ها با توجه به موقعیت رستوران می تواند افزایش پیدا کند.

اقامت در هاستل نیز، به صورت تقریبی، برای هر نفر شبی 400 کرون (16 یورو، 18 دلار) هزینه خواهد داشت. برای یک اتاق، در یک هتل معمولی، معمولاً قیمتی بین  2500 تا 4500 کرون  (100 تا 180 یورو، 115 تا 205 دلار) در هر شب پرداخت خواهید کرد.

در صورتی که اقامتگاه های مجلل تری در نظر داشته باشید نیز، تقریبا به واحد پول جمهوری چک  7000 کرون  (280 یورو، 320 دلار) باید پرداخت کنید.

قیمت تقریبی مواد غذایی اساسی در فروشگاه های چک نیز تقریبا به شرح زیر است:

  • بطری آب ساکن (0.5 لیتر) – CZK 15
  • آبجو بطری (0.5 لیتر) – CZK 20
  • شراب (0.7 لیتر) – CZK 100
  • نان (0.5 کیلوگرم) – CZK 25
  • پنیر (100 گرم) – CZK 30
  • ماست (150 گرم) – CZK 12
  • ژامبون (100 گرم) – CZK 30

قیمت برخی خدمات دیگر نیز عبارت اند از:

  • بلیت سینما – 180 CZK
  • بلیط تئاتر – 300 CZK یا بیشتر
  • بلیت کنسرت – 500 CZK یا بیشتر

جمع بندی

واحد رسمی پول جمهوری چک کرون چک است و این کشور به صورت رسمی از یورو استفاده نمی کند. با این حال، در برخی از فروشگاه ها و رستوران این کشور، می توان از یورو برای پرداخت هزینه ها استفاده کرد.

در اکثر دانشگاه های جمهوری چک نیز، دانشجویان بین الملل باید شهریه خود را به یورو پرداخت کنند. در صورتی که قصد دارید در جمهوری چک مشغول به تحصیل شوید، می توانید تمامی اطلاعات لازم را از مشاوران ما در مجموعه آسپیان دریافت کنید.

مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران است. آزمون های ورودی و دوره های فاندیشن دانشگاه های چک را نیز در ایران برگزار می کند. لذا هر گونه اطلاعاتی درباره دانشگاه های چک از مبلغ شهریه، شرایط پذیرش و … را می توانید با تماس با مشاوران ما در آسپیان دریافت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *