آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت علوم و بهداشت

آشنایی با نحوه آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت علوم و بهداشت

در صورتی که یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری و روزانه هستید و قصد دارید برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنید؛ حتما با بحث آزادسازی مدرک تحصیلی رو به رو خواهید شد. زیرا به صورت معمول دانشجویان دانشگاه های دولتی و روزانه، بابت تحصیل رایگان خود در دانشگاه، به دولت تعهد خدمت دارند. لذا مدارک تحصیلی آن ها، بعد از فارغ التحصیلی در گرو دانشگاه باقی می ماند تا آن ها تعهد خود به دولت را به اتمام برسانند.

مدت زمان این تعهد دانشجویان، متناسب با عوامل مختلفی چون مقطع تحصیلی، منطقه و سهمیه و … می تواند متفاوت باشد. به این شکل که معمولا دانشجویان منطقه 1 در ازای 4 سال تحصیل رایگان در مقطع لیسانس، 4 سال تعهد خدمت به دولت خواهند داشت. اما دانشجویان منطقه 2 و 3 در مقابل تحصیل رایگان در مقطع لیسانس، 8 سال (2 برابر منطقه 1) تعهد دارد.

در مورد مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری نیز، به دلیل عدم وجود منطقه بندی، دانشجویان به میزان مدت زمان تحصیل رایگان خود در دانشگاه، به دولت تعهد خدمت خواهند داشت.

با این حال، باید این نکته را در نظر داشت که شرایط، روش ها و مراحل آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت بهداشت و وزارت علوم با یکدیگر تفاوت دارد. به همین دلیل در ادامه این مطلب از مجموعه آسپیان روش های آزادسازی مدارک در هر دو وزارت علوم و بهداشت را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

 در صورتی که بعد از مطالعه مقاله به راهنمایی و اطلاعات بیشتری نیاز داشتید؛ مشاوران ما همواره آماده پاسخگویی به شما هستند.

آزادسازی مدرک تحصیلی

روش های آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت علوم

دانشجویانی که بررسی و ارزشیابی مدارک تحصیلی آن ها بر عهده وزارت علوم است (تمامی رشته های تحصیلی به جز رشته های پزشکی و پیراپزشکی) می توانند به 4 شیوه مختلف مدارک خود را آزاد کنند. از این 4 شیوه عبارت اند از:

  1. پرداخت هزینه

همان طور که گفته شد، دانشجویان دانشگاه های دولتی و روزانه در ازای تحصیل رایگان به دولت تعهد خدمت دارند. لذا در صورتی که شما بخواهید بدون انجام تعهد خود به دولت، به خارج از کشور مهاجرت کنید؛ باید آن را (تعهد خود را) خریداری کنید. در واقع هزینه ای که دولت برای تحصیل رایگان شما در دانشگاه پرداخت کرده است را بپردازید تا مدارک شما آزاد شود.

برای این کار باید با دانشگاه تصویه حساب کنید. سپس به پورتال دانشجویان وزارت علوم یا سامانه سجاد می روید و بعد از ثبت نام، مدارک خواسته شده را آپلود می کنید. بعد از آن به قسمتی مربوط به آزادسازی مدرک تحصیلی می رسید. در این قسمت هزینه آزادسازی مدارک شما محاسبه شده است و شما می تواند با پرداخت آن مدارک را آزاد کنید.

مبلغ پرداختی شما برای آزادسازی مدارک متناسب با سال ورودی، رشته تحصیلی، سهمیه کنکور، مقطع تحصیلی و … متفاوت است. به همین دلیل، برای اطلاع از مبلغ دقیق بهتر است بخشنامه وزارت علوم که هر ساله منتشر می شود را مطالعه کنید. یا اینکه با آموزش دانشکده دانشگاه خود تماس بگیرید تا مبلغ حدودی آن را برای شما محاسبه کند.

توجه داشته باشید که برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود باید، دانشگاه انتخابی شما برای تحصیل در خارج از کشور، مانند دانشگاه های چارلز و پالاتسکی جمهوری چک مورد تایید وزارت علوم و بهداشت باشد.

در صورتی که علاقه مند به تحصیل در جمهوری چک در هر یک از دانشگاه های چارلز، پالاتکی، ماساریک و … هستید؛ با مشاوران ما در تماس باشید. مشاوران ما در مجموعه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران، اطلاعات کاملی در این باره را در اختیار شما قرار می دهند.

  1. دریافت نامه از کاریابی برای آزادسازی مدرک تحصیلی

مسیر دوم که یکی از مسیرهای رایگان آزادسازی مدارک است و خلی از افراد از آن استفاده می کنند؛ گرفتن نامه عدم کاریابی است. برای این کار باید بعد از اتمام مقطع تحصیلی خود به یک از مراکز کاریابی مراجعه و در آن ثبت نام کنید.

بعد از گذشت 6 ماه از ثبت نام شما در موسسه کاریابی، می توانید مجددا به موسسه کاریابی که نتوانسته برای شما کاری پیدا کند بروید. سپس از آن ها یک نامه عدم کاریابی دریافت کنید و آن را به وزارت علوم ببرید تا مدارک تحصیلی شما به صورت رایگان آزاد شوند.

توجه داشته باشید که شما در زمان تحصیل در دانشگاه نمی توانید از این روش برای آزادسازی مدرک تحصیلی استفاده کنید. لذا باید متنظر تمام شدن مقطع تحصیلی خود (لیسانس یا فوق لیسانس) باشید. بعد از آن نسبت به مراجعه به کاریابی اقدام کنید.  

به صورت معمول، دقیقا بعد از اتمام تحصیلات خود، حتی قبل از صدور گواهی موقت تحصیلی، می توانید برای ثبت نام در کاریابی اقدام کنید. 

  1. آزادسازی مدرک تحصیلی با سابقه کار و بیمه

آزادسازی مدارک با استفاده از سوابق بیمه نیز یکی دیگر از روش های رایگانی است که می توانید از آن استفاده کنید. در این روش، باید دقت داشته باشید که سابقه بیمه دوران دانشجویی شما محاسبه نمی شود. در حقیقت شما باید بعد از به پایان رسیدن دوران تحصیلی خود، مدتی مشغول به کار شوید و تعهد خدمت خود به دولت را انجام دهید. بعد از آن، با استفاده از سوابق بیمه کاری خود می توانید مدارک تحصیلی خود را آزادسازی کنید.

زمان و میزان سابقه بیمه مورد نیاز، به مقطع تحصیلی، منطقه، سهمیه کنکور و … بستگی دارد.

  1. آزادسازی مدرک تحصیلی با استفاده از ترکیب روش اول و سوم

در این روش شما می توانید با استفاده از سوابق بیمه و پرداخت هزینه مدارک خود را آزاد کنید. به عنوان مثال، در صورتی که تعهد خدمت شما به دولت 4 سال است و 2 سال بیمه کاری دارید؛ می توانید هزینه 2 سال باقی مانده را پرداخت و مدارک خود را آزاد کنید.

نکات مهم در آزادسازی مدرک تحصیلی

  • در صورتی که شما منطقه 2 و 3 هستید و معدل بالایی دارید؛ می توانید هم از طریق سامانه سجاد و هم از طریق دانشگاه خود، درخواست دهید تا شما را منطقه 1 حساب کنید.
  • در زمان تحصیل می توانید از معافیت تحصیلی خود استفاده کرده و بدون داشتن کارت پایان خدمت مدرک دوره قبل را آزاد کنید. به عنوان مثال در صورتی که دانشجوی ارشد هستید؛ می توانید مدرک دوره کارشناسی را با پرداخت هزینه آزاد کنید.
  • در صورتی که مشمول خدمت سربازی هستید؛ تنها راه برای آزادسازی مدرک تحصیلی پرداخت هزینه آن است.
  • حداکثر تا 6 ماه بعد از فارغ التحصیلی یا 1 سال پس از گرفتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم سربازی، می توانید از روش دوم (دریافت نامه عدم کاریابی) برای آزاد کردن مدارک استفاده کنید.
  • برای استفاده از روش دوم (دریافت نامه عدم کاریابی) نباید از هیچ جایی برای شما بیمه رد شده باشد.
  • بعد از پرداخت هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی 5 الی 20 روز طول خواهد کشید تا مدرک شما آزاد شود.
  • سربازی به عنوان سابقه کار برای شما محاسبه می شود. لذا در صورتی که فارغ التحصیل کارشناسی منطقه 1 باشید و سربازی خود را به اتمام رسانده اید. همچنین 2 سال سابقه کار دارید؛ این موضوع تعهد شما به دولت را رفع و می توانید مدارک خود را آزاد کنید.

آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت بهداشت

آزادسازی مدرک تحصیلی وزارت بهداشت

فرایند و شرایط آزادسازی مدارک در وزارت بهداشت با وزارت علوم تفاوت و سختی های بیشتری دارد. به همین دلیل، بهتر است دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره این موضوع به وب سایت رسمی وزارت بهداشت مراجعه کنند.

با این حال، به صورت کلی دانشجویان رشته های تحصیلی تحت نظارت وزارت بهداشت، به دو دسته تقسیم کرد.

دانشجویانی که رشته تحصیلی آن ها طرح اجباری ندارد.

این دسته در صورتی که دانشجوی دانشگاه روزانه بوده اند؛ می توانند با پرداخت هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی ،تعهدات خود به دولت را خریداری کنند. برای این کار نیز باید با مراجعه به صندوق رفاه دانشگاه خود، تسویه حساب ها را انجام دهند. سپس رسید تسویه حساب دریافتی از آن ها را به اداره تعهدات ببرند تا پرونده لغو تعهد خدمت آن ها تشکیل شود. در نتیجه بتوانند مدارک تحصیلی خود را آزاد کنند. 

دانشجویانی که رشته تحصیلی آن ها دارای طرح اجباری است.

این دسته از دانشجویان بر اساس طرح اجباری رشته تحصیلی خود ملزم به خدمت در مناطقی هستند که دولت تعیین می کند. بر این اساس در صورتی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشند، باید برای آزادسازی مدرک تحصیلی یک وثیقه به دولت ارائه دهند.

برای این کار، دانشجو بعد از تسویه حساب با صندوق رفاه دانشگاه و مراجعه به اداره تعهدات، نامه ای تحت عنوان طرح انسانی دریافت می کنند. با ارائه این نامه به بخش حقوقی، دانشجو می تواند وثیقه خود را به صورت نقدی یا ملکی برای تحصیل در خارج از کشور ارائه دهد.

توجه داشته باشید که:

  • دانشجویانی که در دانشگاه های روزانه و دولتی به صورت رایگان تحصیل کرده اند. علاوه بر این، رشته تحصیلی آن ها دارای طرح اجباری نیز است؛ برای تحصیل در خارج از کشور هم باید هزینه تعهدات بابت تحصیل رایگان در دانشگاه را پرداخت کنند. هم اینکه بابت طرح اجباری خود به دولت وثیقه ارائه دهند.
  • دانشجویان دارای تخصص، فوق تخصص، دکتری و phd نمی توانند وثیقه بدهند و ملزم به اجرای طرح خود هستند.

جمع بندی

در این مقاله از مجموعه آسپیان درباره آزادسازی مدرک تحصیلی در وزارت علوم و بهداشت صحبت کردیم. توجه داشته باشید که یکی از شروط اصلی آزادسازی مدراک، مورد تایید بودن دانشگاه انتخابی (برای تحصیل در خارج از کشور) از نظر وزارت علوم و بهداشت است.

ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد تحصیل در اروپا را دارید یکی از دانشگاه های معتبر و مدرن چارلز و پالاتسکی جمهوری چک را انتخاب کنید. این دانشگاه ها هر ساله طیف وسیعی از رشته های تحصیلی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و … را ارائه می دهند.

دوره های فاندیشن و آزمون های ورودی آن ها نیز در ایران توسط مجموعه ما (مجموعه آسپیان. تنها نماینده رسمی دانشگاه های چک در ایران) برگزار می شود. لذا با صرف کمترین هزینه و بدون اتلاف وقت، با پشتیبانی مشاوران ما می توانید به صورت تضمینی در دانشگاه های چک پذیرش شوید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *